صرفنظر از حساسیت فزاینده این موضوع و تحسین رویکرد فعالین رسانه ای وشبکه های اجتماعی در ورود به موقع به این موضوع ،بروز برخی اظهار نظر های غیر واقع وانتشار برخی خبرهای خلاف حقیقت در رسانه ها که عمدتا می تواند جایگاه اجتماعی افراد را خدشه دار نماید موضوعیست که نباید براحتی از کنار آن عبور کرد.
کد خبر: ۷۱۳۵۵۳
تاریخ انتشار: ۲۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۸ 10 February 2019

تابناک ایلام::خبر ازدواج "رها" دختر 11ساله هلیلانی با یک مرد بزرگسال در ازای مبلغی بدهی بازتاب  گسترده ای در بین رسانه ها وشبکه های اجتماعی استان وحتی کشور داشت .

انتشار این خبر ،برانگیخته شدن احساسات پاک مردم نوع دوست  و افزایش حساسیت رسانه ها وفعالین اجتماعی را به دنبال داشت ،به گونه ای که بسیاری از آنان ورود مدعی العموم و انحلال این کودک همسری آزاردهنده را خواستار شدند.

صرفنظر از حساسیت فزاینده این موضوع و تحسین رویکرد فعالین رسانه ای وشبکه های اجتماعی در ورود به موقع به آن  ،بروز برخی اظهار نظر های غیر واقع وانتشار برخی خبرهای خلاف حقیقت در رسانه ها که عمدتا می تواند جایگاه اجتماعی افراد را خدشه دار نماید ،موضوعیست که نباید براحتی از کنار آن عبور کرد.

در حالیکه مدیرکل بهزیستی استان روزها قبلتر از انتشار این خبر، از افزایش کودک همسری در استان وثبت آن در دفاتر ازدواج خبر داده بود ، تلاش برای مقصر جلوه دادن این مدیر قابل تامل است . از سویی نیز انتشار خبر احضار مدیرکل بهزیستی به دادستانی استان ،دومین خبری قابل تاملی بود که در سطح رسانه های استان بازتاب وسیعی داشت.

این درحالیست به گفته مدیرکل بهزیستی استان، هیچگونه احضاری صورت نگرفته وبرخی رسانه ها وشبکه های اجتماعی به جای تحلیل وتفسیر چرایی بروز چنین اتفاقات اجتماعی وریشه یابی آن، به بزرگنمایی اخباری مبادرت می ورزند که از اساس حقیقت ندارد.

زهرا همتی در گفتگو با تابناک ایلام با رد هر گونه احضار ایشان به دادستانی گفت :اصلا احضاری در کار نبوده است وتنها دادیار محترم دادستانی با ارسال پیامکی ،گزارش نحوه وقوع با ذکر جزییات از موضوع "رها" که به جنجالی رسانه ای بدل شده خواستار شده اند.

وی ادامه داد: انتظار می رود رسانه ها در چنین شرایطی با پرهیز از هیجان ،واقعیات امر را منتشر و به جای پرداختن به حواشی ،با کار کارشناسی و استفاده از ظرفیت صاحبنظران، به ریشه یابی ،فرهنگسازی وارایه راهکارهای علمی برای مقابله با چنین پدیده هایی مبادرت ورزند.

بدون شک پدیده کودک همسری که ریشه در فرهنگ غلط برخی اقوام ومناطق دارد نیازمند بررسی علمی دقیقتر  است ،از آنجاییکه "رها" تنها نمونه از این اقدام خلاف هنجارهای اجتماعی نبوده ونخواهد بود ،ضرورت دارد اصحاب رسانه وفعالین اجتماعی با پرهیز از قرار گرفتن در دام احساسات وهیجانات ، با واکاوی چرایی بروز چنین اتفاقات اجتماعی ،زمینه تغییر خرده فرهنگهای زمینه ساز بروز کودک همسری در برخی مناطق استان را فراهم آورند.

بدیهی است در کنار مشکلات اقتصادی ومالی پررنگ شده ،فرهنگ برخی اقوام وقبایل  از جایگاه پررنگ تری در کودک همسری برخوردار است ،بررسی چگونگی همسرگزینی در بین نزدیکان "رها" و همسر جدیدش که اتفاقا از رابطه نسبی قبلی برخوردارند ،پرده از تعمیق  فرهنگ کودک همسری در بین اقوام وکسان انان برمی دارد.

قطعا همسر جدید "رها" که خود در نوجوانی مبادرت به ازدواج نموده و با وجود 44سال سن  ،سه دختر خود را به همین سبک به ازدواج دیگران درآورده ودارای چهار پسر مجرد از سن ازدواج گذشته نیز می باشد محصول چنین برداشت وتصوری از ازدواج بوده و این مهم حکایت از تعمیق این نوع فرهنگ در بین کسان وخانواده آنان دارد .

لذا می طلبد مسئولین ،اصحاب رسانه وصاحبنظران حوزه اجتماعی وخانواده، با حساسیت هر چه بیشتر ودرک واقعیت موجود ،راهکاری علمی ومنطقی برای کاهش این معضل اجتماعی بیابند ،چرا که یقینا "رها" تنها سوژه رسانه ای شده این خاندان ،آخرین قربانی کودک همسری نخواهد بود.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
مرتضی عباسی
|
United Kingdom
|
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
سلام جناب همتی؛ این دو باره میری منزل آن دختر مظلوم ؛ چکار کردی؟ یعنی جرات ندارین که پیگیر بشین و وارد منزل بشین و این دختر مظلوم رو نجات بدین؟؟؟ مسئولین فیثاغورثی استان که از مدیریت برنامه ریزی گرفته تا استاندار و غیره در حال تشکیل جلسه شورا و.... هستن و بی خیال. درود بر دادستان استان ایلام که با درایت پیگیرن اما کوتاهی بهزیستی و کم کاری این حوزه زیبنده نیست. باتشکر و تجدیداحترام خدمت خوانندگان و دادستان محترم ایلام
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
به دهستان بولی سری بزنید متوجه میشین نمونه های کودک همسری به وفور دیده میشه متاسفانه،کاش یه ذره مسئولین بی درد ما مثل صاحبان رسانه به فکر همدردی با اقشار جامعه باشن
زهرا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۱
به دهستان بولی سری بزنید متوجه میشین نمونه های کودک همسری به وفور دیده میشه متاسفانه،کاش یه ذره مسئولین بی درد ما مثل صاحبان رسانه به فکر همدردی با اقشار جامعه باشن
ناشناس
|
Germany
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۲۲
خواهر من بولی دهستان نیستش بلکه یکی از ایلات بزرگ استان ایلام هستش
شما بهتره اول فرق دهستان و ایل رو یاد بگیرید بعد شروع به اراجیف گویی و شایعه پراکنی کنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار