کد خبر: ۷۰۹۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۴ 31 January 2019

مشاجره لفظی ضرغامی و روحانی

محمد ایمانی، عضو شورای سردبیر روزنامه کیهان چند روز پیش خبر از مشاجره لفظی عزت‌الله ضرغامی، عضو شورای عالی فضای مجازی با حسن روحانی، رئیس‌جمهور در جلسه آن شورا خبر داد. ایمانی نوشت: «آقای ضرغامی در جلسه اخیر شورای عالی فضای مجازی به برخی هنجارشکنی ها توسط آقای روحانی اعتراض کرده است. ضرغامی گفته این حرف ها چی بود که شما درباره حجاب و فضای مجازی و فیلترینگ در وزارت ارتباطات گفتید؛ بعضی از این سخنان غیر واقعی و برخی دیگر معارض ارزش های اسلامی و انقلابی است؟

انتقاد ضرغامی، به غرور روحانی بر خورده و از موضع بالا با خشم و عصبانیت گفته؛ من نباید به شما پاسخ بدهم، پاشو برو بیرون! ضرغامی هم پاسخ داده که شما نمی توانید اعضای شورا را بیرون کنید. پس از آن، روحانی که انتظار قاطعیت و صراحت از ضرغامی را نداشته، از جلسه بیرون رفته و به انتقاد ضرغامی که اعتراض برخی دیگر از اعضا هم بوده، پاسخ نداده است.»

ضرغامی درباره این ماجرا به شرق گفت: «قرار شده است که کسی از بحث و جزئیات درون جلسه، چیزی به بیرون از جلسه منتقل نکند. من هم چیزی نمی‌گویم. سایرین می‌توانند روایت‌های خود را از جلسه نقل کنند.»

عبدالله گنجی، مدیرمسئول روزنامه جوان با انتشار توییتی در این‌باره نوشت: «شان حقوقی رئیس جمهور (هر کس که باشد) از ملت و نظام است. نباید در جمع زیر دست یا زمانی که مدیر جلسه است چشم در چشم یا انگشت در چشم و دو به دو تا مرز شکستن او پیش رفت.اشتباه است نگوئیم این روحانی با اون مواضع حقش هست.شان حقوقی ارجح است.ادبیات فاخر و کوتاه آمدن طرف مقابل معقول تر است.»

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس به ایرناپلاس گفت: «من در این جلسه نبودم، اما شنیدم که این اتفاق افتاده است. این‌ها سوءتفاهماتی است که گاهی ایجاد و بعد حل می‌شود. جلساتی مانند جلسه شورای‌عالی فضای مجازی محلی برای گفت‌وگوست و گاهی ممکن است در این جلسات گفت‌گوها حالت تند به خود گیرد. وقتی طلبه‌ها با هم بحث می‌کنند گاهی بسیار تند می‌‌شوند، اما بعد از پایان بحث می‌نشینند و با هم چای می‌خورند.»

امروز سایت جماران مدعی شد: «در حاشیه مراسم تجدید میثاق اعضای هیات دولت با آرمان های امام مطلع شدیم، در پی مشاجره اخیر عزت الله ضرغامی با رییس جمهور در جلسه اخیر شورایعالی انقلاب فرهنگی، وی از سوی دفتر یکی از مقامات عالی رتبه نظام از ادامه حضور در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی منع شد.»

چند ساعت بعد، جماران خبر خود را تکذیب کرد و نوشت: در پی انتشار خبر قبلی جماران مبنی بر منع عزت الله ضرغامی از حضور در جلسات شورای‌عالی فضای مجازی و شورای عالی انقلاب فرهنگی از سوی دفتر یکی از مقامات عالی رتبه نظام، خبرنگار جماران کسب اطلاع کرد این خبر نادرست است و صحت ندارد.

جماران خبر خود را تکذیب کرد/منع حضور ضرغامی صحت ندارد

مهدی محمدی کارشناس مسائل سیاسی نیز در خصوص برخی اخبار درباره منع حضور ضرغامی در جلسات شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی در صفحه شخصی خود نوشت: با آقای ضرغامی صحبت کردم نه تذکری دریافت کرده و نه دعوت او به جلسات شورای عالی فضای مجازی منتفی شده خبر جماران نادرست بود و طبعاً باید اهداف آن مشخص شود.

***

میراث اصلاح‌طلبی برای روحانی خرج شد

محمدرضا تاجیک، نظریه‌پرداز اصلاح‌طلب درباره ائتلاف اصلاح‌طلبان و جریان اعتدال در سال ۹۲ و پس از آن به تسنیم گفت: «یک اتحادِ نانوشته‌­ای صورت گرفت و کسانی از جریان اصلاح‌­طلبی که قالب­‌های نهادی و اجرایی داشتند، در پس و پشتِ جریان اعتدال قرار گرفتند و من باز تاکید می‌­کنم اینکه در یک شرایطی ما وارد یک نوع ائتلافِ عقلایی و سیاسی با یک جریانی شویم، آن یک روایت و یک بحث است، اینکه تمام حیثیت و سرمایه را بگذاریم و در آن فضا قرار دهیم، با چشم او ببینیم، با پای او راه برویم و با زبانِ او سخن بگوییم، این خطای استراتژیک است. مخصوصاً برای یک جریانی که یک سرمایه تاریخی ماست و جریانِ بعدی یک جریانی است که عمرِ طولانی­‌ای ندارد و گفتمانِ مشخص و واضحی هم ندارد، بلکه یک مفهوم بسیار کلی، پر از ابهام و ایهامِ به نام اعتدال است که نمی­‌تواند به قد و قامتِ یک گفتمان دربیاید.

درواقع اگر ما می‌خواستیم یک نوع اختلاطِ گفتمانی هم ایجاد بکنیم، حتی دقیقاً مشخص نبود ما با چه گفتمانی داریم ایجاد می­‌کنیم؟ همین که یک کلیاتی راجع به یک گفتمان گفته شود، کفایت نمی‌­کند؛ به نظرم گفتمان اعتدال تاکنون هم در شکل و قامتِ یک گفتمان نتوانسته خود را سامان دهد، در واقع یک امرِ کلی است که از یک واژه‌­ای به نام اعتدال بهره می‌­گیرد.»

تاجیک: برای جدا کردن حساب اصلاح‌طلبان از دولت دیر شده است

***

زنگنه امضای نامه به رهبری را تکذیب کرد

بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت و در جمع خبرنگاران درباره کنوانسیون پالرمو گفت: درباره پالرمو هیچ چیزی امضا نکردم. نه نامه‌ای دیدم و نامه‌ای برایم آوردند؛ اینکه گفتن من نامه‌ای امضا کردم، دروغ است و با وجود آنکه تکذیب کرده‌ام، بر آن نیز اصرار می‌کنند.

زنگنه: هیچ نامه‌ای را امضا نکردم/ راهی جز سهمیه‌بندی یا افزایش قیمت سوخت وجود ندارد

زنگنه افزود: من اصلاً هیچ نامه‌ای درباره پالرمو ، AFTF و CFT ندیده‌ام که بخواهم آن را امضا کنم این در حالی است که برخی معتقدند نامه ۷۲ نماینده در پاسخ به امضای این نامه از سوی من بوده است.

***

روایتی از تجمل‌گرایی در مجلس

سید محمدجواد ابطحی، نماینده خمینی‌شهر درباره تجمل‌گرایی در مجلس به اعتمادآنلاین گفت: در ساختمان مجلس از رستوران آن گرفته تا جاهای دیگر شاهد تجملات هستیم. در روز چند هزار سرو غذا داریم. نمایندگان از مدعوین دعوت می‌کنند و نمایندگان ادوار هم می‌آیند. کیفیت غذای مجلس خوب هم نیست و با چربی بالا ما را مریض کرده است. غذای نمایندگان با غذای کارمندان و خبرنگاران مجلس تفاوت چندانی ندارد.

از اتاق سیگار در صحن مجلس تا کافی‌شاپ

ابطحی تاکید کرد: استراحتگاهی برای نمایندگان در صحن وجود دارد. یک کافی‌شاپ هم داریم که در آنجا شیر، شیرکاکائو، انواع دمنوش و نوشیدنی‌ها، چند نوع بیسکویت، خرما و توت خشک داریم. ای‌کاش ما این‌ها را می‌خوردیم و به‌اندازه یک‌دهم آن عمل مثبت داشتیم. در داخل صحن اتاق سیگار هست.

***

باید از سیستم کوپنی استفاده کنیم

حسن عابد جعفری وزیر بازرگانی میرحسین موسوی در خصوص استفاده مجدد از کوپن در شرایط فعلی گفت: متاسفانه ما بعضی از مفاهیم را مستعمل می‌کنیم که بعد‌ها استفاده از آن برای ما غیرمعقول می‌شود، در بحث کوپن نیز همین مسئله رخ داده است.

وزیر اسبق بازرگانی تصریح کرد: منطق قضیه این است که اگر درآمد با هزینه‌ها همخوانی ندارد و اگر می‌خواهیم این درآمد کم را به صورت عادلانه تقسیم کنیم باید از یک سیستم کنترل شده توزیع استفاده کنیم در غیر این صورت قادر نیستیم پاسخگوی سوال عدالت در جامعه باشیم حالا ما هر عنوانی که می‌خواهیم برای این بحث بگذاریم مثل کوپنی کردن یا تنظیم مجدد سیستم توزیع.

وزیر بازرگانی زمان جنگ: زمان استفاده از سیستم کوپنی فرا رسیده

عابدی جعفری گفت: عنوان چپ و راست برچسبی است که ما به آن می‌زنیم درحالی اینکه یک کار عقلی است و هر کسی که دغدغه توزیع عادلانه داشته باشد از این سیستم استفاده می‌کند. در جنگ جهانی دوم در انگلستان که مهد آزادی اقتصاد و بازار آزاد است سه وزارتخانه برای توزیع سیستم کوپنی ایجاد شد بنابراین این مسئله ربطی به چپ لیبرالیسم و دینداری ندارد.

***

خطای کنکورد دولت درباره برجام

روزنامه کیهان نوشت با مقایسه ساخت هواپیمای مافوق سرعت صوت کنکورد از سوی فرانسه و انگلیس و رفتار دولت درباره برجام نوشت: سازندگان هواپیمای کنکورد همان اوایل می‌فهمند که این پروژه از ابتدا‌ اشتباه و به صرفه نبوده است اما حاضر به دست کشیدن از آن نمی‌شوند و کماکان هزینه‌های هنگفتی خرج آن می‌کنند. چرا؟! برای حفظ ظاهر! به همین دلیل اغلب خطای هزینه هدررفته را خطای کنکورد نیز می‌نامند. خطرناک‌ترین حالت خطا وقتی است که هزینه بسیار زیادی – مالی، زمانی، انرژی، حیثیتی و…- برای قضیه کرده باشید. هرچه هزینه بیشتر باشد، بیشتر خطا را ادامه می‌دهید. راه‌حل ماجرا این است؛ گذشته را فراموش کنید و اینکه چقدر هزینه کرده‌اید مهم نیست. از این پس فقط به آینده و هزینه-فایده ماجرا فکر کنید.
اصرار و تعصب دولت درباره برجام از این جنس خطاست. حامی و منتقد دولت در این مورد هم‌عقیده هستند که دولت تمام تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام چید. جالب آنکه خود دولت نیز همین عقیده را دارد و برای فرار از مسئولیت می‌گوید برخی‌ها درباره منافع برجام انتظارات مردم را بالا بردند! این هم از آن طنزهای تلخ تاریخی است. احتمالاً مریخی‌ها می‌گفتند برجام فتح‌الفتوح و توافق قرن است و مشکل آب خوردن مردم را هم حل می‌کند و منتقدان اندک برجام می‌گفتند و تیتر می‌زدند؛ «امضای جان کری تضمین است» و «صبح بدون تحریم»!

***

احزاب باید ۵هزار نفر عضو داشته باشند

عبدالله ناصری در گفت‌وگو با ایسنا درباره شرط لایحه جامع انتخابات مبنی بر ۵ هزار عضو داشتن احزاب یا جبهه‌ها برای لیست دادن در انتخابات اظهار کرد: تجربه انتخابات در ایران نشان داده که هر چه احزاب در کشور فعال و فراگیر باشند، باز هم انتخابات ماهیت جبهه‌ای پیدا می‌کند، چون هر دو جناح سیاسی کشور تجربه شکست در اثر شکاف و انشقاق داشته‌اند؛ بنابراین ائتلاف و تشکیل جبهه را ضروری می‌دانند.

وی همچنین ادامه داد: بیشتر احزاب اصلاح‌طلب و اصولگرا حتی اگر دو دهه از فعالیت آنها هم گذشته باشد، ۵ هزار عضو ندارند. شاید فقط موتلفه اسلامی، کارگزاران سازندگی و اتحاد ملت دارای این تعداد عضو فعال باشند. معتقدم چه شرط پنج هزار عضو در لایحه جامع انتخابات باشد چه نباشد انتخابات به صورت جبهه‌ای از سوی دو جریان دنبال می‌شود، چون تشکیل جبهه دستاورد بهتری برای جریان‌های سیاسی داشته است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار