به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمانشاه،ششم تیرماه روز فرهنگی کرمانشاه شد .
کد خبر: ۷۰۶۷۳۰
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ 23 January 2019

به گزارش خبرنگارتابناک، به پیشنهاد کمیسیون فرهنگی، در یکصد و هجدهمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر، روز ششم تیرماه با نماد گل نیلوفر به عنوان روز فرهنگی کرمانشاه انتخاب گردید.

مازیار رضایی رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر کرمانشاه با بیان اینکه، انتخاب روز فرهنگی کرمانشاه به مناسبت جشن نیلوفر در جهت برندسازی نیز مناسب به نظر می‌رسد گفت : نیلوفر، نمادی محلی، ملی و بین المللی است که قابلیت‌های بالایی برای جهانی شدن دارد؛ لذا بنابر مطالب یاد شده روز ششم تیرماه در کنار پنجم مرداد روز ملی کرمانشاه، به عنوان روز فرهنگی کرمانشاه معین شد.

وی گفت: گل نیلوفر بیانگر مشقت و رنج آدمی در دنیا بوده و برای وصف مردمانی استفاده می‌شود که دورانی سخت را پشت سر گذاشته و به سوی آرامش و آبادانی در حرکت هستند. این گل نماد پاکی و تذهیب نفس می‌باشد.

رضایی افزود : گل نیلوفر و آب با زایش و زندگی پیوند معنوی عمیقی دارند، پیوندی میان آب، گیاه، زندگی، آفرینش و پاکی، همچنین واژه‌ی نیلوفر در نخستین سروده‌های فارسی دری یعنی چکامه‌های رودکی و فرخی دیده می‌شود. در دین مبین اسلام، رابطه آب و زندگی رابطه‌ای است ژرف؛ آیه‌ی «و جعلنا من الماء کل شیء حی» میتواند نشانه‌ی ارزشمندی باشد که لزوم احیای نماد‌های مرتبط با زایش و زندگی و مایه‌ی حیات را مدنظر قرارداده و بزرگداشت آب و طبیعت را مورد تاکید قرار گیرد.

وی افزود : کرمانشاه دیار نوا و آب و سنگ است. چشمه‌های متعدد، مناظر بکر، کوه، پهنه‌ی سبز و گلستانی از اقوام و مذاهب متعدد که همه‌ی آن‌ها بر تقدس آب و طبیعت اتفاق نظر دارند، لزوم پرداختن به مناسبت‌ها و نماد‌های مربوطه در وحدت بخشی به این گلستان زیبا را دو چندان می‌نماید، در استان کرمانشاه سرابی به همین نام (سراب نیلوفر) وجود دارد، نقش این گل در میراث فرهنگی شهر کرمانشاه از جمله تکیه معاون الملک، مجموعه باستانی طاق بستان وجود داشته و در شعر فارسی و کردی شاعران کرمانشاه حضور پر رنگی دارد.

وی گفت : طبیعت بکر، آداب و رسوم ویژه، صنایع دستی چشم نواز، تمدن ژرف، منابع طبیعی کم نظیر و اقوام و مذاهب گوناگون، می‌تواند کرمانشاه را به یک استان دارای ظرفیت‌های بسیار بالای اکوتوریسم تبدیل نماید، شهر کرمانشاه یکی از پنج شهر سبز ایران (از نظر فضای سبز شهری) است و پرداختن به زمینه‌های مربوط به طبیعت می‌تواند در راستای طبیعت گردی کمک شایانی نموده و سرچشمه‌ی زایش طرح‌های فرهنگی در این موضوع قرار گیرد. مردم کرمانشاه همواره در کشاکش سختی‌های زیادی که متحمل شده اند برای شادی و سرزندگی و مناسبت‌های جشن اهمیت زیادی قائل بوده اند .

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار