پس از گذشت 40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی اکنون تقریبا تمامی روستاهای استان اردبیل از خدمات عمومی بویژه برق بهره مند شده اند چیزی که برای روستاییان محروم استان خارج از تصور بود.
کد خبر: ۷۰۶۱۹۷
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹ 22 January 2019

 

انقلاب اسلامی اسلامی ایران زمستان 57 زمانی به پیروزی رسید که نه تنها روستاها بلکه بسیاری از شهرها نیز از کمترین امکانات رفاهی از جمله برق برخوردار بودند.
هنوز نیز در خود شهر اردبیل بسیاری از ساکنان محلات حاشیه ای خاطرات تلخ و شیرین زیادی از انواع چراغ های روشنایی دارند، آنها هنوز هم حسرت چراغ های مرکز نشینان شهر را به خاطر دارند.
در این اوضاع و احوال تقریبا برق رسانی به روستاهای استان در حد صفر بوده و حدود 2 هزار روستا از امکانات رفاهی بی بهره بودند.
با پیروزی انقلاب اقدامات برای تامین برق روستاها آغاز شده و بتدریج روستاییان محروم نیز همچون ساکنان شهر از نعمت روشنایی و دیگر مواهب انرژی برق بهره مند شدند.
اکنون در 40 سالگی انقلاب دیگر کمتر روستایی است که از نعمت برق بی بهره باشد، برق رسانی در برخی از روستاها حتی به مناطق کمتر از 10 نفر هم رسیده است.
حسن محمدی ، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تشریح وضعیت خدمات رسانی به مناطق محروم استان گفت: در استان اردبیل قبل از انقلاب تنها 20 روستا از نعمت برق برخوردار بودند اما پس از انقلاب این رقم به هزار و 710 روستا افزایش یافته یعنی بیش از هشت هزار و 500 درصد رشد داشته است.
وی افزود: همه روستاهای بالای 10 خانوار و حتی برخی از روستاهای زیر 10 خانوار از نعمت برق برخوردارند.
او اظهار داشت: تا سال 1357 طول خطوط فشار متوسط در استان اردبیل 891 کیلومتر بود اما به برکت انقلاب اسلامی این رقم هم اکنون به هفت هزار و 390 کیلومتر افزایش یافته که بیش از 829 درصد رشد داشته است.
او بیان کرد: قبل از انقلاب همچنین طول خطوط فشار ضعیف در استان اردبیل 549 کیلومتر بود که این رقم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران در استان به 6 هزار و 172 کیلومتر رسیده که بیش از هزار و 124 درصد رشد داشته است.
محمدی اضافه کرد: تا سال 1357 تعداد 297 دستگاه ترانسفرماتور توزیع با ظرفیت 45 مگاولت آمپر در استان اردبیل نصب شده بود که بعد پیروزی انقلاب این رقم به 6 هزار و 743 دستگاه با ظرفیت 939 مگاولت افزایش یافته که بیش از 2 هزار و 270 درصد رشد داشته است.
او ادامه داد: تا سال 1357 در مجموع هفت هزار دستگاه چراغ روشنایی در معابر استان نصب شده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این رقم به 161 هزار دستگاه چراغ روشنایی رسیده که رشد 2 هزار و 300 درصدی داشته است.
محمدی گفت: قبل از انقلاب در مجموع 22 هزار مشترک برق در استان اردبیل وجود داشت که به برکت انقلاب اسلامی ایران این رقم هم اکنون با رشد بیش از 2 هزار و 480 درصدی به 546 هزار مشترک در سطح استان رسیده است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل افزود: همچنین در سال 1357 در این استان 103 میلیون کیلووات ساعت انرژی برق عرضه و فروخته شده بود که این رقم هم اکنون با رشد بیش از هزار و 145 درصدی به هزار و 180 میلیون کیلووات ساعت افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت برق اردبیل با اشاره به وضعیت تولید و مصرف برق در استان افزود: برق تولیدی استان اردبیل سه برابر میزان مصرف است و به دلیل اتصال برق با شبکه سراسری مازاد تولید وارد شبکه سراسری شده و بخشی هم در نوار مرزی شمال به کشورهای همسایه صادر می‌شود.
او با اشاره به اینکه شهروندان این استان 2 برابر متوسط جهانی و چهار برابر کشورهای پیشرفته برق مصرف می کنند، بیان کرد: متاسفانه بیشترین میزان مصرف برق در استان اردبیل با 92 درصد در بخش تجاری و خانگی است ضمن اینکه 60 درصد مصرف برق نیز در بخش روشنایی است.
محمدی با بیان اینکه میزان رشد مصرف برق استان 6 درصد است، اضافه کرد: به طور میانگین هر سال نسبت به سال قبل 6درصد برق مصرفی در استان افزایش می یابد.
او اصلاح الگوی مصرف و مدیریت آن در استان را ضروری دانست و ادامه داد: این مقدار مصرف برق در واقع اتلاف انرژی و هدر رفت سرمایه کشور است و باید تلاش کرد از این نعمت خدادادی استفاده درست و بهینه شده تا سرمایه کشور هدر نرود.
وی با اشاره به اینکه برق انرژی پاک است، اظهار داشت: درست است که برق انرژی پاک است اما عمده نیروگاه های تولید برق در کشور از سوخت های فسیلی استفاده می کند که باعث آلودگی هوا و تخریب محیط زیست می شود.
محمدی گفت: در استان اردبیل برای استفاده از انرژی خورشیدی طرح های موثری برنامه ریزی شده که در صورت تحقق می توان شاهد استفاده انبوه و جایگزینی آن به جای سوخت های فسیلی بود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با اشاره به ظرفیت تولید برق از منابع تجدید پذیر افزود: در این استان برای تولید برق زمینه های مختلفی از جمله زمین‌ گرمایی ، باد و بیشتر از همه انرژی خورشیدی وجود دارد.
وی با بیان اینکه اقلیم کوهستانی اردبیل موجب شده این منطقه استعداد کم ‌نظیری برای تولید انرژی‌ های پاک داشته باشد، اظهار داشت: به دلیل قرار گرفتن استان در ارتفاع بالا استعداد تولید انرژی خورشیدی و بادی در آن بسیار بالا است.
محمدی بیان کرد: میزان تابش خورشید و وسعت آن موجب شده برای تولید برق از این منبع در تمام گستره استان ظرفیت فعال کردن انرژی خورشید فراهم باشد.
وی اضافه کرد: این شرکت برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی راه اندازی شده توسط اهالی را به قیمت تضمینی خریداری می کند.
اوادامه داد: در این طرح دولت برق نیروگاه های خورشیدی را به قیمت تضمینی هشت هزار ریال به ازای هر کیلو وات ساعت و به صورت بلند مدت 20 ساله خریداری می کند.
محمدی گفت: در این طرح تمام مشترکین خانگی، تجاری و صنعتی می توانند نیروگاه های خورشیدی در پشت بام و یا محوطه بلااستفاده واحدهای مسکونی، تجاری و صنعتی خود نصب کرده و از طریق عقد قرارداد خرید تضمینی با این شرکت ضمن تامین برق مصرفی خود نسبت به فروش برق مازاد و درآمد حاصل از این کار اقدام کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با بیان اینکه مجوز احداث 9 نیروگاه خورشیدی در استان اردبیل با مشارکت بخش خصوصی و ظرفیت 23.7 مگاواتی صادر شده، افزود: مدت زمان بازگشت سرمایه گذاری در این طرح حدود چهار سال است.
محمدی با اشاره به اینکه تولید برق توسط نیروگاه های تجدیدپذیر و پاک یکی از مزیت ‌های مهم این نیروگاه ‌هاست، گفت: در این زمینه با مشارکت بخش خصوصی و سرمایه‌ گذاران و از طریق ارائه تسهیلات کم‌ بهره برنامه ‌های مناسبی تدوین شده و تمام این موارد با هدف توسعه انرژی‌ های نو مبنای کار قرار گرفته است.
وی گفت: امروزه دوران استفاده از سوخت‌ های فسیلی برای تولید برق به پایان رسیده و استفاده از انرژی‌ های پاک از جمله انرژی خورشیدی یک ضرورت برای دستیابی به اهداف زیست محیطی جامعه می ‌باشد.
او گران بودن سوخت‌ های فسیلی ، مقرون به صرفه بودن استفاده از انرژی خورشیدی، حفاظت از محیط زیست و رایگان بودن منبع عظیم خدادادی خورشید را از جمله علل استفاده از این انرژی برای تامین برق مورد نیاز ذکر کرد.

** 15 پروژه برق رسانی دهه فجر در استان بهره برداری می شود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل با بیان اینکه 15 پروژه برق رسانی به روستاها در دهه فجر امسال در استان اردبیل افتتاح می شود، گفت: برای اجرای این پروژه ها 100 میلیارد ریال اعتبار صرف شده است.
محمدی همچنین از افتتاح نیروگاه خورشیدی یک مگاواتی اردبیل در دهه فجر امسال خبر داد و افزود: این نیروگاه با سرمایه گذاری بخش خصوصی اجرا شده و برق حاصل از آن وارد چرخه مدار خواهد شد.
وی بیان کرد: شرکت توزیع نیروی برق استان اردبیل در راستای تداوم توزیع مطمئن و پایدار نیروی برق، رضایت مندی مشترکین ، استفاده بهینه از امکانات و منابع موجود و بهره وری اقتصادی اقدام به افتتاح ، بهره برداری و آغاز عملیات اجرایی طرح ‌های برق رسانی، بهینه سازی شبکه‌ های برق و روشنایی معابر در شهرستان های استان کرده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار