استاندار قزوین:
استاندار قزوین طی بیانیه ای اعلام کرد: مشرق زمین، پایگاه اصلی شعر است و شعر آئینی با زندگی مردم عجین شده و در معرفی حماسه کربلا تاثیرگذار بوده و ماندگار است.
کد خبر: ۷۰۵۴۶۰
تاریخ انتشار: ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۲ 20 January 2019

عجین شدن زندگی مردم عادی با شعر آئینی 

به گزارش تابناک قزوین ، دومین کنگره ملی دو سالانه شعر آئینی واعظ قزوینی و آیین نکوداشت استاد علی موسوی گرمارودی روز یکشنبه با حضور زاهدی استاندار، آیت الله عابدینی نماینده ولی فقیه و امام جمعه قزوین، موسوی گرمارودی شاعد معاصر و جمعی از ادب دوستان در سالن اجتماعات تبلیعات اسلامی قزوین برگزار شد.

عبدالمحمد زاهدی استاندار قزوین در این مراسم با تسلیت سالروز شهادت صدیقه کبری اظهارداشت: امید است کنگره در شناسایی سرمایه های ادبی و فرهنگی و غنای شعر ایینی کمک کند.

 

زاهدی عنوان کرد: ادعا داریم پایگاه اصلی شعر، مشرق زمین است و این خواستگاه به دلیل لطافت طبع و توانایی شعر پردازی و فضای خیال انگیز در مشرق زمین است.

استاندار قزوین گفت:مرکز مشرق زمین یعنی ایران اسلامی ازغنای بالایی در شعر برخوردار است و شخصیتهای بزرگی چون سعدی، حافظ، مولوی داریم که افتخار جهان است.

وی خاطر نشان کرد: این هنر عظیم در میان ملت ما جایگاه شاخصی دارد و در طول تاریخ رشته های مختلفی پیدا کرده است هرچند مکاتب مختلف شعری داریم اما آنچه با زندگی مردم عادی عجین شده شعر آئینی است.

استاندار قزوین بیان کرد: می توان وجه مشترکی بین اشعار آئین و معنوی پیدا کرد اما اتفاقی رخ داده که هم این واقعه مدیون شعر آئینی و هم شعر مدیون حادثه کربلاست.

 

وی افزود: کربلا تاثیر زیادی در فرهنگ ما داشته بویژه در شعر آئینی تحول ایجاد کرده و شعر آئینی هم حماسه عاشورا را معرفی کرده و در جهان هیچ شیعه ای نداریم که یک بیت شعر در مورد عاشورا نداند و در مجموع می توان گفت شعر آئینی به ماندگاری عاشورا کمک کرده است.

رئیس شورای سیاست گداری مکاتب هفت گانه قزوین یادآور شد: اشعار آئینی در هیئت های مذهبی، در مناسبتها، عزاداری، از پایه های ثابت است و غنا بخشیدن به این هنر در شعر فارسی تکلیف مداحان و فعالان این عرصه است.

وی گفت: شعرای آئینی رسالت سنگینی در این عرصه دارند و به تولید محتوا باید توجه کنند تا اشعارشان ماندگار شود.

مجید بالدران از شاعران معاصر استان قزویناظهار داشت: واعظ قزوینی شاعری اجتماعی است نقطه عطف شعر سالک قزوینی گرایش فوق العاده به زادگاه خود است.

 

وی بیان کرد: یکی از شعرهای سالک که نیمه تمام مانده «ساقی نامه» است که ۱۲۰۰ بیت دارد که در حدود ۲۰۰ بیت سوگند می خورد برای روز جزا که بیانگر وابستگی اعتقادی شاعر است.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار