کمبود کود برای کشاورزان دهلرانی سبب شده مردم با مشکلات عدیده ای مواجه شوند .هرچند مسئولان از افزایش توزیع کود نسبت به سالهای قبل خبر می دهند اما ، فروش در بازار آزد با قیمت نجومی سبب شده کشاورزان به ناچار برای تامین کود مورد نیاز خود هزینه های هنگفت پرداخت کنند.
کد خبر: ۷۰۴۸۸۶
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵ 19 January 2019

تابناک ایلام مجتبی کاور :: استان ایلام یکی از استان های غربی کشور است که شغل بیشتر مردم آن کشاورزی ودامداری است وامرار معاش مردم این استان هم از این طریق است.

درسالهای اخیر دولت اقدمات بسیار خوبی در بحث توسعه کشاورزی وافزایش زمین های کشاورزی از دیم به آبی انجام داده است وهمین امر سبب شده که سطح زیر کشت محصولات آبی در این استان افریش پیدا کند .

شهرستان دهلران یکی از شهرستان های مهم استان ایلام در بحث کشاورزی است ،شهرستانی که نیمی از گندم استان را تولید می کند با گذشت بیش از یک دهه خشک سالی امسال سال پر بارشی برای کشاورزی بوده وهمین امر سبب شده که مردم به سمت کشاورزی سوق پیدا کنند.

کمبود کود برای کشاورزان دهلرانی سبب به وجود آمدن مشکلاتی شده است. هرچند مسئولان از افزایش توزیع کود نسبت به سالهای قبل می گویند ولی فروش در بازار آزد با قیمت نجومی سبب شده کشاورزان به ناچار برای تامین کود مورد نیاز خود هزینه های هنگفت پرداخت کند و دلالان کود هم با فروش دوبرابر قیمت نسبت به کود یارانه ای سود خوبی به جیب بزنند .

برای برسی بیشتر گفت و گویی با رئیس تعزیرات حکومتی دهلران ،مدیر جهاد کشاورزی دهلران وکشاورزان داشته ایم .

مسئولان به مشکلات کشاورزان رسیدگی کنند

یکی از کشاورزان دهلرانی گفت : تنها یک مرحله کود شیمایی مورد نیاز کشاورزی برای پایه دریافت کرده ام.

سلمان چعبی فر در گفتگو با تابناک اظهاردشت : باتوجه به بارش های مناسب امسال زمین های کشاورزی نیازمند کود هستند وچندین بار برای دریافت کود سهیمه ای مراجعه کردم ولی متاسفانه تاکنون موفق به دریافت کود نشده ام .

این کشاورز ساکن روستای سپتون گفت : کودهای بازار آزد که عرضه می شوند فاقد اطمیان هستند ممکن است کودی باشد که برای کشت مشکل ایجاد کند .

این کشاورز گفت : باتوجه به اینکه تنها منبع امرار معاش من وخانواده ام کشاورزی است انتظار داریم مسئولان در این راستا چاره اندیشی کنند.

یکی دیگر از کشاورزان شهرستان دهلران گفت : علی رغم داشتن حواله ، تاکنون موفق به دریافت کود سهیمه ای دولتی نشده ام

کشف 90کیسه کود اوره در سطح شهرستان

معاون اجرایی در امور شعب تعزیرات حکومتی استان ایلام گفت : برابر قانون با متخلفین که بخواهند کود مورد نیاز کشاورزان را خارج از شبکه عرضه کنند برخورد خواهد شد.

حیدر ولی زاده در گفتگو با خبرنگار تابناک گفت : یک محموله کود شیمایی در شهرستان دهلران توقیف شده که بیش از 90کیسه کود اوره از آن کشف وضبط شده است.

وی تصریح کرد : پرونده در این خصوص تشکیل وتحقیقات در شعبه اول تعزیرات حکومتی شهرستان دهلران در حال انجام است و طی هفته آتی  رای نهایی صادر خواهد شد.

رئیس تعزیرات حکومتی شهرستان دهلران بیان داشت : هرگونه جابجایی وعرضه خارج از شبکه، اعم از خرید و فروش برابر ضوابط قانونی تخلف است وبا متخلفین برخورد شدید قضایی خواهد شد.

ولی زاده عنوان کرد : عوامل نظارتی در سطح شهرستان باید نظارت بیشتری در خصوص توزیع کود مورد نیاز کشاورزان داشته باشند تا سهیمه های دولتی خارج از شبکه توزیع نشوند .

توزیع 9هزار تن کود بین کشاورزان شهرستان

مدیر جهاد کشاورزی دهلران گفت : خوشبختانه امسال در بحث تامین کود مورد نیاز کشاورزان با مشکل مواجه نشدیم ونسبت به سال گذشته شاهد افزایش سهمیه شهرستان هستیم.

عباس احمدی درگفتگو با تابناک گفت : سال گذشته کل سهمیه شهرستان 2600تن بوده است ولی امسال بیش از 9هزار تن کود بین کشاورزان شهرستان توزیع شده است.

وی بیان داشت : نظارت کامل بر عاملین توزیع کود در شهرستان در دستور کار ما قرار دارد و16عامل در سطح شهرستان کود مورد نیاز کشاورزان را باقیمت 300هزار ریال به صورت یارانه ای توزیع می کنند واگر تخلفی صورت بگیرد بدون شک برابر قانون با متخلفین برخورد خواهد شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دهلران اظهار داشت :این شهرستان با دارا بودن 102 هزار هکتار اراضی کشاورزی و تولید سالانه 350 هزار تن انواع محصولات زراعی،‌ باغی و دامی به ارزش 550 میلیارد ریال را روانه بازار می کند که نقش مهمی در اقتصاد استان دارد .

احمدی بیان داشت : امسال 51هزار هکتار از اراضی کشاورزی دهلران زیر کشت گندم رفته است که از این میزان 37هزار هکتار آبی ومابقی به صورت دیم کشت شده است و با توجه به بارندگی خوب در استان و شهرستان پیش بینی می شود امسال بیش از ۱۴۰ هزار گندم در سطح شهرستان برداشت شود.

احمدی تصریح کرد : این شهرستان به سبب داشتن شرایط ویژه، ‌قطب کشاورزی استان محسوب می شود چرا که بیشترین سطح زیر کشت، محصولات کشاورزی گندم، ذرت و دانه روغنی کلزا را در استان تولید می کند.

وی بیان داشت : دلیل افزایش تقاضا برای کود در شهرستان به خاطر بارش های اخیر وکشت زمین های دیم بوده است.

.

سعید بریسم در گفتگو با خبرنگار ما اظهار داشت : حدود سه ماه پیش حواله کود مورد نیاز را تهیه کردم ولی تاکنون موفق نشدم که کود دریافت کنم وهر بار که مراجعه میکنم با جواب منفی مواجه می شوم .

وی گفت : با توجهبه  بارش های مناسب امسال ،زمین کشاورزی را کشت کردم ولی کود مورد نیاز برای کشاورزی را از بازار آزاد با قیمت هر کیسه 72هزار تومان خریداری کردم .

وی گفت : انتظار داریم مسئولان به وضعیت ومشکلات کشاورزان رسیدگی کنند چرا که در واقع با خرید کود آزد ،کشاورز هیچ سودی نمی کند./م

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار