امروز حکم مدیرکلی به امضاء معاون رییس جمهور ابقاء شد که عنوان ،طولانی ترین عمر مدیریتی ،پر بحث ترین وپر حرف وحدیث ترین ها را به خود اختصاص داده است .حتی اگر این مدیر از حیث شیوه مدیریت جزو موفق ترین ها باشد ،اما حضور در دولت متضاد از حیث سیاسی می تواند نمادی برای خط بطلان کشیدن بر مردمسالاری و چرخش قدرت وگردش نخبگان به حساب آید.
کد خبر: ۶۹۹۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۳:۰۸ 05 January 2019

تابناک ایلام ::چهار سال اول دولت روحانی به سرعت گذشت ،اکنون هم بیش از یکسال از دولت دومش سپری شده است وبا یک چشم به هم زدن عمر این دولت هم به پایان می رسد .بنای ما پرداختن به عملکرد ها نیست ،اما می توان با قدرت ادعا نمود ضعف ویا قوت عملکرد یک دستگاه ،یک سازمان وحتی یک دولت با مدیران اجرایی آن نسبت مستقیمی دارد.

لذا براساس همین ارتباط تنگانگ نتیجه عملکرد دولت با مدیران است که مقوله جابجایی ها وتغییرات درراستای چرخش قدرت و گردش نخبگان پیش کشیده میشود .چرا که اعتقاد براین است که یک مدیر خوب می تواند در بقا واستمرار یک جریان سیاسی در قدرت ویا اضمحلال و حذف آن موثر واقع شود .

با وجود ضعف های مترتب بر بسیاری از دستگاههای اجرایی و سیاسی و مشکل ساختاری در برخی سازمانها ووزارتخانه های کشور ،اما اینجا مجالی برای پرداختن به نکات ضعف وقوت سازمانها و دستگاههای اجرایی در سطح ملی نیست .بلکه بنا داریم در دایره ای به وسعت استان کوچک ایلام به مقوله تغییرات ونقاط وضعف وقوت دولت در این استان بپردازیم.

همواره تغییر مدیریت اجرایی وسیاسی استان بدلایلی همچون تفوق نگاههای قبیله ای و سهم خواهی سیاسیون واقوام از کیک مدیریت ،چالش برانگیز ترین و پر حاشیه ترین موضوع دراستان بوده است .نماد این چالش همین است که با گذشت بیش از هفت سال و دو دولت کاملا نامتجانس از حیث سیاسی ، هنوز هستند مدیرانی که با وجود ضعف ها ،ناکارآمدی ها و حتی تخلفات کسی جرات دست بردن در پرونده جابجایی انها ندارد.

امروز حکم مدیرکلی به امضاء معاون رییس جمهور ابقاء شد که عنوان ،طولانی ترین عمر مدیریتی ،پر بحث ترین وپر حرف وحدیث ترین ها را به خود اختصاص داده است .حتی اگر این مدیر از حیث شیوه مدیریت جزو موفق ترین ها باشد ،اما حضور در دولت متضاد از حیث سیاسی می تواند نمادی برای خط بطلان کشیدن بر مردمسالاری و چرخش قدرت وگردش نخبگان به حساب آید.

بله ،روی سخن ما مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان ایلام است . در سالهای پایانی دولت احمدی نژاد پست گرفت ،مدیریتش در دولت اول حسن روحانی استمرار داشت و با وجود اینکه در طول یکسال اخیر با وجود اعتراف صریح استاندار ایلام در جلسات متعدد به" ضعف مدیریت و ناکارآمدی "وی ،معرفی چندین گزینه به سازمان میراث فرهنگی از سوی استاندار ونمایندگان ،اما این شنبه زاده بود که توانست با نمایش قدرت لابیگری خود ،بر همه مقررات ،قوانین ،مولفه ها خط کشیده وحکم ابقای خود از معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی کشور را دریافت نماید.

چند روز پیش در دیدار اختصاصی با استاندار ایلام ،یکی از همکاران مقوله تغییر مدیران ضعیف را پیش کشید و از عدم جابجایی مدیران ناکارآمد زبان به گلایه وانتقاد گشود .اما استاندار ایلام در پاسخ به این انتقاد جمله قابل تامل والبته حقی را بیان داشت به این مضمون " باید مدیری را انتخاب نماییم که از مدیر قبلی قویتر باشد ،اگر بنابر انتخاب مدیر ضعیف تر از مدیر قبلی باشد ،همان بهتر که مدیر فعلی در مسند بماند...نمی خواهیم مقوله جابجایی مدیرکل آموزش وپرورش که البته توسط ماصورت نگرفت ،تکرار شود"

در نگاه اول به نظر می رسد صحبت آقای استاندار معقول ومنطقی به نظر برسد ،اما اگر این سخن استاندار از نگاه دیگری و  در کنار سابقه سخنان وی درباره عملکرد مدیران و دخالت در جابجایی ها مورد بررسی قرار گیرد ،انتقادات جدی به آن وارد است .

اول اینکه آقای استاندار در چندین جلسه متوالی با انتقاد از عملکرد مدیرکل میراث فرهنگی استان ،ایشان را مورد شماتت قرار داده اند ،با این سابقه ابقای مدیرکل فعلی نمی تواند با سخن اخیر استاندار در خصوص لزوم استفاده از مدیران قویتر سنخیت داشته باشد چرا که مدیر ضعیف نمی تواند بخاطر ضعیف بودنش ابقا شود .زیرا بنابرابقا به شرط نبود مدیر قویتر بود . اگر دستگاههای اجرایی ما نتوانسته اند دردرون خود یک مدیر تربیت کنند ،تعطیل نمودن آن دستگاه بر ابقای مدیر ضعیفش  ارجحیت دارد.

دوم اینکه استاندار ایلام در نشستهای خبری ونشستهای تلویزیونی یکسال اخیر خود ،بارها وبارها بر استقلال رای خود و عدم دخالت نمایندگان ودیگر جریانات سیاسی در انتخاب مدیران تاکید ورزیده اند وکسی هم نمی تواند منکر این سخن استاندار محترم ایلام باشد .لذا چنانچه ابقای مدیرکل فعلی بدون اجازه ویا اطلاع استاندار صورت گرفته باشد ،این یعنی ادعای استاندار مبنی بر استقلال عمل مخدوش است واگر با صلاحدید و پیشنهاد ایشان ابقا شده اند بازهم بر نظر وسخن خود پای گذاشته اند ،چون ایشان بیان داشتنند که قایل به انتخاب مدیر ضعیف نیستند !

لذا بایداینگونه  گفت ؛ابقای مدیرکل چندساله میراث فرهنگی وگردشگری در پست خود ،ثابت کرد که مدیران اجرایی وسیاسی ،نمایندگان و مدیران ارشد کشوری اعتقادی به اصل گردش نخبگان نداشته و لزوم استفاده از مدیران توانمند ،متخصص وکاربلد شعاری بیش نبوده واین لابیها هستند که با دست برتر در انتخاب مدیران ،مولفه های مورد اشاره را به استهزاء گرفته اند .

هر چند صداهایی به گوش می رسد که ابقای مدیرکل میراث حاصل لابیگری ها وسهم خواهی های قومیست ،اما در هر صورت و یا هر عاملی که منجر به ابقای مدیرکل مذبور شده است ،استاندار ایلام بعنوان نماینده عالی دولت ، باید در قبال این انتخاب و به محاق رفتن فعالیت های مهم این دستگاه،بدلیل ناامید سازی کارشناسان و نخبگان این دستگاه به گردش قدرت پاسخگو باشند .

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
oooooo
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
مدیران بالا دستی همین جور مدیرا رو میخوان که ساکت باشن و سربزیر ..متاسفم واسه مدیریت ارشد استان و ریاست سازمان میراث
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۶
ضمن تشکر از یادداشت منطقی شما باید تیتر می زدین مدیریت قجری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار