فقدان صنایع تبدیلی و فراوری محصولات کشاورزی میزان تولید ، سطح بهره وری و کیفیت معیشت بهره برداران این بخش را در شهرستان ملکشاهی تحت تاثیر منفی قرار می گیرد.
کد خبر: ۶۹۹۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۷ 05 January 2019

به گزارش تابناک ایلام ؛ ایجاد صنایع تبدیلی از جمله طرح های مورد نیاز این شهرستان است که علاوه بر ایجاد فرصت های کسب و کار و اشتغالزایی زمینه رونق بخش کشاورزی و اقتصادی شهرستان نیز به دنبال دارد.

یکی از گاوداران شیری شهرستان ملکشاهی در گفت و گو ما می گوید: به علت نبود صنایع تبدیلی و نگهداری شیر مجبور به فروش خانه به خانه شده و بخش قابل توجهی از تولید نیز بعلت نبود مشتری از بین می رود.

حسین مجیدیان افزود : در صورت وجود صنایع تبدیلی و نگهداری نه تنها از هدر رفت شیر تولیدی جلوگیری می شود بلکه این محصول با ارزش افزوده بیشتر به بازار مصرف می رسد.

یکی از زنبورداران و تولید کننده عسل شهرستان نیز گفت: بدون شک عسل تولیدی ملکشاهی با دارا بودن طبیعت چهار فصل و کوهستان های غنی از منابع گیاهی یکی بهترین و مرغوب ترین نوع عسل کشور است که متاسفانه بعلت نبود صنایع بسته بندی و عرضه مناسب نتوانسته است جایگاه خود را در این صعنت مهم پیدا کند.

حسین کرمی افزود : باید عسل تولیدی ملکشاهی با برند خاص این شهرستان و در بسته بندی مناسب عرضه شود .

مرغداران ، باغداران و دامداران شهرستان نیز وضعیت مشابهی دارند و بعلت نبود صنایع وابسته و تبدیلی هر ساله دچار خسارات فراوانی می شوند.

مدیر جهاد کشاورزی ملکشاهی نیز نقش این‌گونه صنایع را در رشد ضریب تبدیل محصولات کشاورزی ارتقای کیفیت و زمان نگهداری ، دسترسی مردم به محصولات فرآوری شده ، کاهش ضایعات ، حمایت از تولید ، تقویت انگیزه تولیدکنندگان ، ایجاد اشتغال ، پشتیبانی از کارآفرینان و کمک به رشد صادرات کالای غیرنفتی ، غیرقابل کتمان عنوان کرد.

کاظم رستم نژاد با توجه به پتانسیل های شهرستان ملکشاهی در تولیدات بخش کشاورزی ، فراهم آوردن بستر مناسب برای توسعه صنایع تبدیلی کشاورزی را ضروری دانست.

وی اظهار داشت : این اقدام علاوه بر ارزش افزوده محصولات ، عامل مهمی در ایجاد اشتغال این شهرستان محسوب می شود.

فرماندار ملکشاهی در گفت و گو با خبرنگارما در این خصوص گفت: فقدان صنایع تبدیلی و وابسته یکی از موانع اصلی مسیر توسعه صنعت کشاورزی ملکشاهی به عنوان قطب برجسته تولید گوشت سفید و قرمز ، عسل ، محصولات باغی و لبنی استان ایلام است که هر ساله باعث ایجاد خسارت های به کشاورزان و بخش تولید می شود.

محمد تاسمه اظهار داشت : از ابتدای سال جاری تاکنون نیز چندین طرح مهم صنایع تبدیلی از جمله طرح بسته بندی عسل ، ایجاد سرخانه دو مداره ،بسته بندی و نگهداری صیفی جات و سبزیجات در کارگروه سرمایه گذاری شهرستان با اعتباری بالغ بر 20 میلیارد ریال مصوب و جهت پرداخت تسهیلات به بانک عامل معرفی شده اند .

وی افزود : توسعه بخش کشاورزی بدون توجه به ایجاد صنایع تبدیلی میسر نیست و مکانیزه‌ کردن امور کشاورزی از مواردی است که به توسعه این بخش کمک می کند.

فرماندار ملکشاهی خاطر نشان کرد: فرهنگ سازی بین کشاورزان با هدف تغییر نگرش ضروری است و باید زمینه ورود سرمایه گذاران صنایع تبدیلی به کسب و کارهای جدید فراهم شود.

تاسمه افزود: این شهرستان در برخی زمینه های کشاورزی و دامداری از ظرفیت های خوبی برای رونق اقتصادی برخوردار است و باید برای برندسازی محصولاتی نظیر عسل برنامه ریزی شود.

وی بر لزوم حمایت از صنایع تبدیلی تاکید و یاداوری کرد: از سرمایه گذاری در این حوزه به صورت جدی حمایت می شود .

حدود نیمی از جمعیت شهرستان 25 هزار نفری ملکشاهی در 35 کیلومتری جنوب ایلام بهره بردار بخش کشاورزی هستند./م

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار