همانند هر آلرژی غذایی دیگر، یک واکنش آلرژیک به قند زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی واکنشی غیرعادی به یک ماده غذایی نشان می دهد زیرا آن را به عنوان ماده ای مضر شناسایی کرده است.
کد خبر: ۶۹۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 05 January 2019

ما علاقه بسیاری به قند داریم، اما این ماده با بدن ما مهربان رفتار نمی کند. قند در ابتلا به سندرم متابولیک - مجموعه ای از شرایط شامل فشار خون بالا، سطوح افزایش یافته انسولین در خون، چربی اضافه در قسمت شکم و چربی خون بالا - و دیابت نقش دارد. اما طی سالیان اخیر شواهد انکارناپذیری به دست آمده اند که قند می تواند به روش های دیگر نیز سلامت و حتی جان انسان را در معرض خطر قرار دهد.

دانستنی‌هایی از جنس قند

به گزارش تابناک ایلام، به نقل از "ایزی هلث آپشنز"، باید به این نکته اشاره داشت که قند، و نه چربی و کلسترول، زمینه را برای حمله قلبی آماده می کند. همچنین توجه داشته باشید که سطوح بیش از حد قند سیستم ایمنی بدن انسان را تخریب می کند، پیری پوست و مفاصل را تسریع کرده و عفونت های مخمری را تغذیه می کند.

برخی کارشناسان قند را به عنوان کودی برای سلول های سرطانی عنوان کرده اند زیرا این سلول ها از گلوکوزیس یا قندکافت (تولید انرژی از قند) به عنوان منبع اصلی انرژی خود استفاده می کنند. برخی مطالعات مصرف قند پالایش شده را با سرطان های تخمدان، پستان، ریه، معده و حداقل هشت اندام دیگر پیوند داده اند.

امیدوارم که هیچ یک از این آثار مخرب یک رژیم غذایی سرشار از قند را تجربه نکنید، اما حتی تا پیش از وخیم شدن شرایط نیز قند می تواند کارهای کثیفی در بدن انجام دهد.

شما ممکن است از جمله افرادی باشید که به عدم تحمل قند مبتلا بوده یا در موارد نادر، به قند آلرژی کامل داشته باشید.

عدم تحمل قند در برابر آلرژی به قند

همانند هر آلرژی غذایی دیگر، یک واکنش آلرژیک به قند زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی واکنشی غیرعادی به یک ماده غذایی نشان می دهد زیرا آن را به عنوان ماده ای مضر شناسایی کرده است. و همانند هر آلرژی غذایی دیگر، گستره علائم می تواند از خفیف (کهیر، معده درد و اسهال) تا شدید (دشواری در تنفس یا آنافیلاکسی) باشد.

از سوی دیگر، عدم تحمل قند بیشتر شبیه به عدم تحمل لاکتوز است که افراد بسیاری این شرایط را تجربه می کنند. به بیان ساده، عدم تحمل قند دشواری در گوارش آن است و به بروز نفخ، کرامپ ها، اسهال و گاز منجر می شود.

فرد مبتلا به عدم تحمل قند معمولا پس از مصرف آن با احساس خستگی مواجه می شود. همه ما پس از خوردن یک دسر بزرگ شیرین افت قند را تجربه کرده ایم، اما فرد مبتلا به عدم تحمل قند ممکن است با چنان احساس خستگی شدیدی مواجه شود که توانایی انجام کار خاصی را نداشته باشد.

انواع قندهایی که می توانند شما را تحت تاثیر قرار دهند

زمانی که به قند فکر می کنید، احتمالا قند یا شکر سفید خوراکی را تصور می کنید، اما این یکی از انواع قند محسوب می شود که می تواند محرکی برای حساسیت یا آلرژی باشد.

فروکتوز به طور طبیعی در میوه ها، برخی سبزی ها، عسل و بسیاری از آبمیوه ها وجود دارد. همچنین، فروکتوز بخشی از شکر خوراکی و به میزان زیاد در شربت ذرت با فروکتوز بالا وجود دارد و همچنین ممکن است در غذاهایی مانند شربت پنکیک، چاشنی های سالاد، نان ها و حتی میوه های کنسروی و ماست های شیرین شده وجود داشته باشد.

لاکتوز قندی است که در شیر و دیگر محصولات لبنی وجود دارد. اگر به عدم تحمل لاکتوز مبتلا باشید، بدن شما این قند را به درستی گوارش نمی کند که موجب بروز مشکلات گوارشی، مانند گاز و نفخ می شود.

عدم تحمل لاکتوز مشابه با آلرژی به شیر نیست که در آن سیستم ایمنی به پروتئین های موجود در شیر واکنش نشان می دهد.

ساکارز همان قند نیشکر ساده یا شکر سفید خوراکی است.

عدم تحمل لاکتوز ممکن است مسائل دیگر را پنهان کند

اگر به عدم تحمل قند مبتلا شده اید، احتمالا با نوک کوه یخ مواجه هستید. این احتمال وجود دارد که قند مصرفی شما عدم تعادل در باکتری های روده را موجب شود که به بروز علائم منجر می شود.

کاندیدا، یک ارگانیسم مخمر که معمولا به تعداد کم در روده و واژن وجود دارد، از این عدم تعادل بهره برده و رشد آن می تواند از کنترل خارج شود. در این شرایط تولید مواد شیمیایی سمی توسط کاندیدا ممکن است بخش های مختلف بدن، از جمله مغز را تحت تاثیر قرار دهد.

اگر فکر می کنید قند عامل مشکل آفرین است...

اگر به این مساله مشکوک هستید که قند دلیل مشکلات گوارشی یا مسائل دیگر است، و علائم شدید نبوده یا زندگی شما را در معرض خطر قرار نداده اند، مانند دشواری در تنفس، می توانید با محدود کردن قندهای مصرفی عامل مشکل آفرین را شناسایی کنید. به عنوان مثال، در مواردی که محصولات لبنی مساله ساز هستند، احتمالا لاکتوز مقصر اصلی است.

کاهش مصرف ساکارز و شربت ذرت با فروکتوز بالا یکی از ساده‌ترین و بهترین کارهایی است که می توانید برای حفظ سلامت کلی خود انجام دهید. به طور معمول نوشابه های گازدار و آبمیوه ها، به ویژه در یک رژیم غذایی سبک غربی، مقصران اصلی محسوب می شوند و پس از آنها کیک ها و کلوچه ها قرار دارند.

اگر احساس می کنید قندها تاثیری منفی بر سلامت شما دارند، دنبال کردن رژیم غذایی FODMAP را مد نظر قرار دهید که مخففی برای الیگوساکاریدها، دی ساکاریدها، مونوساکاریدهای قابل تخمیر و پولیول ها است. طولانی نظر می رسد، اما اساسا نام علمی‌تر برای کربوهیدارت های مختلف (قندها) موجود در غذاها - به ویژه، فروکتوز، لاکتوز، فروکتان ها، گالاکتان ها و پولیول ها است.

در پایان می توان این گونه گفت که هرچه میزان قند مصرفی شما کمتر باشد، زندگی طولانی‌تر، سالم‌تر و پر نشاط‌تری را تجربه خواهید کرد./ح

عصر ایران

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار