لایحه بودجه سال 98 در شرایطی روز گذشته توسط رئیس جمهوری به مجلس شورای اسلامی ارائه شد که ارزیابی ها از افزایش 13 درصدی سهم استان ایلام در این لایحه خبر می دهد که نشان دهنده توجه دولت به ایلام است.
کد خبر: ۶۹۶۱۵۶
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۲ 28 December 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ بالاخره بعد از کش و قوس های فراوان رئیس‌جمهور روحانی لایحه بودجه 98 را به مجلس شورای اسلامی تقدیم کرد.

از مهمترین ویژگی های بودجه 98 می توان به تداوم پرداخت یارانه نقدی، حمایت از معیشت عمومی و استمرار اجرای طرح توسعه و توازن منطقه ای اشاره کرد

افزایش حقوق کارمندان دولت و بازنشستگان و اجرای طرح همسان سازی حقوق بازنشستگان، حمایت از معیشت عمومی و عدالت اجتماعی، استمرار طرح مقابله با فقر مطلق و استمرار طرح تحول سلامت از دیگر مشخصه های بودجه سال آینده کشور است که این اولویت ها، گامی در راستای تامین نیاز مردم و جلوگیری از افزایش فشار اقتصادی بر زندگی مردم محسوب می شود.

با این مقدمه به تحلیلی کوتاه از وضعیت بودجه 98 در مقایسه با قانون بودجه سال 97 در غربی ترین و کوچک ترین استان کشور می پردازیم تا ببینیم نماگرهای بودجه 98 در سرزمین طلوع آفتاب به چه شکلی و شمایلی ترسیم شده است؛

 

اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای
در حالیکه اعتبارات تملک دارایی های سرمایه ای کل کشور 62 هزار میلیارد تومان از بودجه 97 به 98 ثابت باقی مانده است و این اعتبارات در استان های کشور از 23 هزار میلیارد تومان به 25 هزار میلیارد تومان افزایش 8.7 درصد را نشان می دهد در استان ایلام این میزان از 472 میلیارد تومان در سال 97 به 515 میلیارد تومان در سال 98 می رسد و رشدی 9.2 درصد داشته است. این میزان رشد 9.2 از میانگین کل کشوری و 5. درصد از اعتبارات استان ها بیشتر بوده است.

 

اعتبارات هزینه ای
در حالیکه اعتبارات هزینه ای کل کشور از 293 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 320 هزار میلیارد تومان رسیده است و رشدی 9.2 درصد داشته است. از طرفی اعتبارات هزینه ای استانها از 10 هزار میلیارد تومان در سال 97 به 12 هزار میلیارد تومان در بودجه 98 رسیده است و رشدی 20 درصدی را تجربه کرده است. اما این شاخص در استان ایلام از 222 میلیارد تومان در بودجه 97 به 274 میلیارد تومان در بودجه 98 رسیده که رشدی 23.7 درصدی داشته است که این میزان 14.5 درصد از کل کشور و 3.7 درصد از اعتبارات هزینه‌ای استان ها بیشتر بوده است.

 

اعتبارات طرح های تملک دارایی های سرمایه ای ملی

در حالیکه 120 میلیارد تومان میزان اعتبارات استان از بودجه 97 در این حوزه بوده است این مقدار در بودجه 98 به 176 میلیارد تومان می رسد و رشد خیره کننده 46.7 درصد را تجربه می کند.

 

اعتبارات طرح های ملی استانی شده

این اعتبارات در بودجه 97 برای استان ایلام 68 میلیارد تومان بوده است درحالیکه این میزان در بودجه 98 به 90 میلیارد تومان می رسد و رشدی 32.4 درصدی را نسبت به سال گذشته نشان می دهد.

 

مجموع اعتبارات
مجموع اعتبارات استان های کشور در بودجه 97 عدد 33 هزار میلیارد تومان را نشان می دهد که این میزان در بودجه 98 به 37 هزار میلیارد تومان رسیده است و رشد 12.1 درصد را نشان می دهد. این درحالی ست که کل اعتبارات استان ایلام در بودجه 97 عدد 694 میلیارد تومان را نشان می دهد و در بودجه 98 رقم 790 میلیارد تومان پیش بینی شده است که این میزان افزایش 13.8 درصد را نشان می دهد. در اینجا هم بودجه استان ایلام در این شاخص نسبت به اعتبارات استان های کشور افزایش 1.7 درصد داسته است.

جان کلام اینکه در بودجه سال 1398 سهم کل اعتبارات استان ایلام از کل اعتبارات استان های کشور 2.13 درصد است. حال اگر به 2 شاخص عمده جذب بودجه یعنی 'جمعیت' و 'میزان درآمد' استان ها نگاهی بیاندازیم آنوقت میزان افزایش بودجه استان ایلام اهمیت دوچندان پیدا می کند. بر اساس نتایج سرشماری سال 95، استان ایلام کم جمعیت‌ترین استان کشور با 580 هزار و 158 نفر حدود 0.73 جمعیت کشور را دارا است.

به عبارتی استان ایلام با 0.73 جمعیت کشور توانسته است 2.13 درصد بودجه کشور را به خود اختصاص دهد. موضوع دوم پائین بودن سهم استان از کل درآمدها به علت پرداخت پرداخت مالیات غالب شرکت های توانمند و بزرگ ایلام درخارج از استان و معافیت های مالیاتی ویژه مناطق کمتر توسعه یافته و جنگی و ... است.

بنابراین و از آنجا که استان ایلام در 2 ملاک اصلی اختصاص بودجه یعنی میزان جمعیت و سهم درآمدها در رتبه آخر کشور قرار دارد، می توان چنین گفت که مجموعه پارامترهایی که باعث افزایش بودجه استان ایلام به نسبت میانگین کشوری و در مجموع بیشتر از 9 استان کشور شده است را بایست در علل و عوامل دیگر چون رایزنی های گسترده مسئولان استان ایلام بادولتمردان خصوصا با مدیران ارشد سازمان برنامه و بودجه کشور در برجسته کردن نیازهای استان جستجو کرد و در این راستا حضور پرشمار این مدیران در ایلام و بالعکس گواهی مستند بر این ادعاست.

برچسب ها: بودجه ، 13 ، سهم ، تابناک ایلام
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۷
با سلام
مطالب گفته شده درست است ولی عمده درآمد استان منابع نفت و گاز است که به مراتب از درآمد مالیاتی خیلی از استان ها بیشتره، بودجه استان در برابر ده ها هزار میلیارد تومان درآمد نفتی و گازی استان چیز زیادی محسوب نمیشه، البته با قبول اینکه نفت ثروت ملی محسوب میشه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار