اینک که دادستان استان بعنوان مدعی العموم در مهلت ۳ روزه‌ای از آموزش و پرورش استان خواست اسامی کلیه مدارس فاقد سامانه مناسب گرمایشی را جهت صدور دستور بازرسی به دادستانی اعلام کند،لازم است که مدیران آموزش و پرورش استان در رویه ای درست واصولی آمار درست وواقعی از وضعیت حاکم بر مدارس استان تهیه ودراختیار دادستان قرار دهند.
کد خبر: ۶۹۴۹۴۴
تاریخ انتشار: ۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۹ 25 December 2018

تابناک ایلام::متاسفانه در کشور ما اینگونه مرسوم شده است که تا حادثه ناخوشایند وتلخی برای مردم به وقوع نپیوندد،این حادثه عده ای را دردل خاک جای ندهد و احساسات عمومی را جریحه دار نکند ،کسی نه دنبال پیشگیری از حوادث است ،نه از جایی بازرسی صورت می گیرد و نه مدیر و یا مسئولی بخاطر اهمال در استاندارد سازی یا ایمن سازی ابزار و تجهیزات توبیخ ویا سرزنش می شود.

پای شعار که درمیان باشد ،اهل فن و خبره اند ،اما در عمل همیشه یک پای مدیریت می لنگد ،در حالی سرتاسر درودیوار کارگاهها و صنایع تولیدی از شعار" اول ایمنی ،بعد کار "پر شده است که نه تنها کارگران بلکه مدیران هم به این شعار بعنوان یک رفع تکلیف ویا ابزار تزیین در ودیوار کارگاه می نگرند . اما وقتی که براثر سهل انگاری اتفاقی می افتد اینجاست که به کار می آید و تلی از ناکارآمدی وسهل انگاری بعنوان عوامل تسهیل کننده وقوع حادثه بر روی میز کارشناسان وبازرسان وقضات قرار می گیرد.

از کارگاهها وصنایعی که با کار خشن سرکار داشته وجان وسلامت کارگران در معرض تهدید قرار دارد که بگذریم ،این سالها یکی از مکانهایی که همواره بدلیل برخی سهل انگاری ها وبی توجهی ها، جان وسلامت فرزندان این آب وخاک را در معرض تهدید قرار داده ،فضاهای آموزشی است .

عدم استاندارد سازی فضاهای آموزشی ،نبود بودجه کافی برای مرمت ،نوسازی واستاندارد سازی سیستم گرمایشی آنها  باعث شده تا دراین سالها وقوع حوادث تلخی را دراین مکانها نظاره گر باشیم ،حوادثی که تا ابد خانواده هایی را داغدار زنده سوختن جگرگوشه هایشان نموده است . حادثه مرگبار آتش سوزی مدرسه ای درلرستان ،حادثه آتش سوزی مدرسه شین آباد واخیرا آتش سوزی در یک پیش دبستانی در زاهدان از این دست سوانح دلخراشی است که لازم بود تمهیداتی برای پیشگیری از وقوع آنها اندیشیده می شدکه نشد!

بروز این حادثه باابعاد تلخ آن برای کشور باعث شد تا مدیران آموزش وپرورش استان ما نیز به آمار گیری هرچند غیر واقعی از وضعیت فضاهای آموزشی فاقد سیستم گرمایشی استاندارد روی آورند . هرچند ارایه آمارهایی از سوی مدیران آموزش وپرورش شهرستانهای استان و اینک نیز ارایه آمار واقعی مدارس دارای سیستم گرمایشی معیوب  از سوی مدیرکل نوسازی وتجهیز مدراس استان توانست به نوعی پرده از غیرواقعی بودن برخی آمارها در این دستگاه آموزشی حساس بیافکند ،اما ورود دادستان استان به این مقوله یکی از مهمترین ابعاد صیانت از جان وسلامت فرزندان مردم به حساب می آید.

روزهای گذشته درحالی مدیرکل آموزش وپرورش استان، بجزدر مناطق هلیلان وزردلان ،از استاندارد بودن سیستم گرمایشی مدارس استان خبر داده بود که روز گذشته مدیرکل سازمان وسازی و تجهیز مدارس باارایه آمار متفاوتی گفته است : از مجموع حدود شش هزار کلاس درس این استان تعداد یک هزار 856کلاس نیازمند اصلاح و استاندارسازی سیستم گرمایشی هستند. این یعنی نزدیک به یک سوم مدارس استان در معرض وقوع حادثه غیر قابل پیش بینی وخطرناکی همچون آتش سوزی قرار دارند.

اینک که دادستان استان بعنوان مدعی العموم در مهلت ۳ روزه‌ای از آموزش و پرورش استان خواست اسامی کلیه مدارس فاقد سامانه مناسب گرمایشی را جهت صدور دستور بازرسی به دادستانی اعلام کند،لازم است که مدیران آموزش و پرورش استان در رویه ای درست واصولی آمار درست وواقعی از وضعیت حاکم بر مدارس استان تهیه ودراختیار دادستان قرار دهند.

بدیهی است که  همانگونه که در مطالب پیشین نیز بدان اشاره شد ،این آمارها مبنایی درست وواقعی درراستای اتخاذ تصمیمات علمی و موثر قرار خواهند گرفت . عدم بررسی واستخراج آمار درست از وضعیت جاری مدارس ممکن است درکوتاه مدت مدیران را از گزند مطالبات عمومی دورنگه دارند ،اما در دراز مدت وخدایی نخواسته پس از وقوع حوادث اینچنینی، راه فراری برای آنان باقی نخواهد ماند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
اگردست باندبی کفایت ازسرآموزش و پرورش استان کم شودوشایسته سالاری حاکم شودمشکلات فراوان آموزش و پرورش هم حل می‌شود
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۴
آموزش و پرورش استان در ارایه اطلاعات و آمار دانش آموزان و کارکنان شاغل فرهنگی عاجز و ناتوان است.چه رسد به آمار سیستم های گرمایشی. مدارس .
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار