اگر چه بنای این رسانه از پرداختن به این دست مطالب مچ گیری ویا تحت شعاع قرار دادن فعالیت ها وعملکرد دستگاهها نیست بلکه بنا براین است که با نگاه از بیرون به طرح های مهمی همچون پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ،مشکلات انحرافاتی که به یقین در فرجام کار مشکل زا خواهند شد به مسئولین مربوطه یاد آوری تا با حذف این موانع،مقوله اشتغالزایی به معنای واقعی خود به فرجام برسد.
کد خبر: ۶۹۴۰۵۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶ 23 December 2018

تابناک ایلام::هفته گذشته این رسانه با انتشار مطلبی انتقادی تحت عنوان "انحراف یا تخلف در پرداخت اعتبارات روستایی استان:پرداخت وام چند میلیاردی به روستایی که وجود خارجی ندارد!" (اینجا )به بررسی شیوه پرداخت تسهیلات اشتغالزایی روستایی در استان پرداخت و انحراف از اهداف این طرح را به مسئولین مربوطه گوشزد نمود.

موضوعی که به روال همیشه واکنش دستگاه مربوطه را در پی داشت وبا ارسال جوابیه ای سر بالا ،به نحوی به انتقادات مطروحه پاسخ دادند که از لابلای جملات آن اینگونه استنباط می شودکه در موضوع مورد اشاره جای متهم وشاکی به شکل متبحرانه ای تعویض و این رسانه است که باید پاسخگوی مشکلات موجود دروضعیت جاری استان وکشور خصوصا در حوزه اشتغالزایی باشد .

اگر چه بنای این رسانه از پرداختن به این دست مطالب، مچ گیری ویا تحت شعاع قرار دادن فعالیت ها وعملکرد دستگاهها نیست بلکه بنا براین است که با نگاه از بیرون به طرح های مهمی همچون پرداخت تسهیلات اشتغالزایی ،مشکلات و انحرافاتی که به یقین در فرجام کار مشکل زا خواهند شد به مسئولین مربوطه یاد آوری تا با حذف این موانع،مقوله اشتغالزایی به معنای واقعی خود به فرجام برسد.

البته کارشناس اشتغال و روابط عمومی این دستگاه در بخشی از جوابیه ارسال شده آورده است "مسئولین استانی تمام تلاش خود را به کارگرفتند تا با نهایت سرعت همراه با دقت به جذب تسهیلات اشتغال روستایی در استان کمک کنند اما این تسریع صرفا با افزایش تعداد جلسات و افزایش ساعات کاری محقق شده و کمترین اثر را در انحراف تسهیلات داشته است." این جمله به معنای تایید تلویحی مطلب تابناک وادعای انحراف تسهیلات از مسیر واقعی قلمداد می شود.

در بخش دیگری از این جوابیه اینچنین اشعار داشته اند که "بی شک یکی از اهداف طرح توسعه روستایی جلوگیری از مهاجرت روستاییان به شهرها و تسریع در روند مهاجرت معکوس به روستاها می باشد."این درحالیست هدف این رسانه هم از طرح این موضوع قرار گرفتن تسهیلات روستایی در مسیر واقعی خود یعنی پویایی وایجاد اشتغال در روستاها ،جلوگیری از مهاجرت روستاییان ویا تسریع در مهاجرت معکوس به  روستاهاست . اما دست اندرکاران این طرح و همچنین طرح هایی مشابه این دردولتهای اصلاحات ومهرورز که میلیاردها تومان پول را به نام اشتغالزایی ،بدون حساب وکتاب به درون روستاها تزریق نمودند ،تا چه اندازه در اشتغالزایی و ایجاد مانع در مهاجرت روستاییان به شهرها موفق عمل نمودند تا این طرح بدون پشتوانه در کوتاه مدت به این هدف منجر شود ؟!

آیا حامیان پرداخت تسهیلات چند میلیاردی به نام کارآفرین روستای تازه کشف شده " قلعه کهنه" تضمین می کنند که کل اعتبارات تخصیص یافته به طرح مصنوعات چوبی مورد اشاره در همین مسیر هزینه ومنجر به احیاِ روستای قلعه کهنه در همین منطقه وبازگشت روستاییانی به این محل شود که از زمان رضا خان این روستا را ترک نموده اند ؟!راستی چگونه ممکن است روستایی به این نام نه قبل از انقلاب ونه پس از آن وجود نداشته باشد اما در بخشداری محل دارای کد باشد؟!البته اگر جدیدا کدی اخذ نشده باشد!

در جایی هم عنوان شده است که "بر اساس بازرسی ها و گزارشات دریافتی از نهادهای بیمه گر تا کنون حدقل 1200 نفر، طرح توسعه روستایی به تعداد بیمه شدگان اضافه نموده است."اما دوستان اشتغال که بهتر از همه در جریان امر هستند، نگفته اند که آیا صرف ریختن حق بیمه اشتغال محسوب می شود ؟! نگفته اند که این 1200نفر آیا از درآمد اجرای طرح ها مبادرت به ریختن حق بیمه می کنند یا اصل وام ؟! اصلا وقتی کارگاهی وجود ندارد ،تولیدی وجود ندارد ،حق بیمه از چه منبعی به جز اصل وام پرداخت می شود؟!

چرا ننوشته اید که کارشناسان بیمه به دریافت کنندگان تسهیلات گفته اند اگر حق بیمه واریز نکنند ،وامشان تبدیل به حال می شود و امروز آنان مجبورند هم قسط وام را پرداخت کنند وهم از اصل وام حق بیمه را واریز کنند!آیا در فاصله کوتاهی همین وام گیرنده به بن بست دوگانه عدم توان واریز حق بیمه و پرداخت اقساط بانکی وام نخواهد رسید ؟ آیا به صورت همزمان دو اجراییه بانکی وبیمه ای به درب خانه اش ارسال نخواهد شد ؟این عمل یعنی به نام اشتغالزایی بیکاری را بدهکارکردن!

هم اینکه در این جوابیه تلویحا ادعای این رسانه تایید شده که میلیاردها تومان  وام طرح  تسهیلات روستایی قراراست که در اختیار یک سرمایه گذار در راستای احداث یک کارگاه مبلمان سازی قرار گیرد به معنای تایید انحراف و تسامح وتساهل ،سایه رانت بر اعطای تسهیلات و عدم نظات بر اجرای طرح اعطای تهسلات اشتغالزایی روستایی است .

نگارنده این جوابیه در جایی دیگر آورده اند که ؛بر اساس استعلام بعمل آمده از شهرداری شهرستان مهران، نقطه ای که برای اجرای طرح مذکور در نظر گرفته شده است خارج از حریم شهر می باشد. یعنی عملا این نقطه جزِئی از شهرمهران محسوب نمی شود" این درحالیست که  در مطلب تابناک هم دقیقا به این موضوع اشاره شده است که این نقطه متصل به شهر مهران اما خارج از شهر مهران است که دوران بسیار قدیم محل روستایی به نام " قلعه کهنه" بوده که اخیرا بخاطر استفاده از مزایای تسهیلات روستایی احیاء شده است ،اما هرگز به این موضوع مهم اشاره نشده است که آیا استفاده کنندگان از تسهیلات روستایی در شهر زندگی می کنند یا خیر ؟ آیا این گونه جواب دادن جهت اقناع زوری رسانه ویا مخاطبین همان " نعل وارونه زدن " تعبیر نمی شود؟!اگر بناست دریافت کنندگان این تسهیلات در این روستا مبادرت به ساخت وساز نموده و دراین مکان سکنی گزینند ،کار بسیار خوبی است ومورد حمایت رسانه هم قرار خواهد گرفت ،اما اگر هدف دور زدن قانون وصرفا سیاهه برای رفع تکلیف و اقناع مافوق بمنظور نشان دادن کمیت جذب اعتبار باشد که واقعا اجحاف در حق روستاییان استان است !

درپایان این جوابیه اشعار داشته اند که "براستی اگر استان موفق به جذب تسهیلات اشتغال روستایی نمی شد نویسنده محترم بی کفایتی مدیران استانی را مسبب این امر نمی دانستند ؟"قطعا اگر چنین اتفاقی می افتاد رسانه کوتاهی مدیران را در بوق وکرنا می کرد ،اما حال که این اعتبار جذب شده است چرا باید نتواند اهداف این طرح را محقق کند ؟اگر بناست اعتباری به این مهمی وبا این حجم دریافت شود صرفا دردی از بیکاری جوانان را درمان نکرده و برای جوانان جویای وام بیکاری مصداق همان تمثیل " دست ما کوتاه و خرما بر نخیل " باشد واما از سویی به راحتی در خدمت افرادی قرار گیرد که از آن در راستای منافع خود وخانواده اشان بهره گیرند ،همان بهتر که نباشد!

ما می خواهیم وامها در مسیر واقعی یعنی اشتغال روستاییان قرار گرفته و به صورت ملموس شاهد اشتغالزایی در روستاها باشیم فنه ایننکه در آمارها این همه اتلاف سرمایه مملکت را شاهد باشیم ،در آمارها افزایش اشتغال را نظاره باشیم ،اما در عمل هر روز رژه بیکاران وپرسه زدن آنان در میادین شهر را به نظاره بنشینیم.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
مرادی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
درود درود بر شما تابناک بتاز بر تیرگی ها بر ناعدالتی ها بر زخم های همیشه باز استان و همچنین بر فقیری فقرا و گنج های بدون رنج عده ای
رضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۲
درود بر جناب اسدی
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار