مسئولین استان توضیح دهند؛
اما نه ایشان ونه تمامی متولیان توزیع اعتبار 4درصد روستایی هیچگاه به مردم ورسانه ها پاسخ نداند که این حجم اعتبار چگونه توزیع شد ومتعاقب آن چندین روستایی توانستند از زیر سنگینی بار بیکاری رهایی یابند! از آنجایی که تمامی افتخار مسئولین استان رسیدن به جایگاه برتر کشوری از حیث پرداخت تسهیلات ارزان قمیت روستایی بوده است ،توضیح نداده اند که این رتبه به چه قیمتی کسب شده و تعجیل در پرداختها تا چه اندازه در انحراف تسهیلات وقرار گرفتن در مسیری غیر از هدف تعیین شده موثر بوده است !
کد خبر: ۶۹۲۸۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴ 19 December 2018

تابناک ایلام ::اگر مخاطب همیگشی این رسانه هستید و خبرهای منتشر شده را مطالعه کرده اید ،قطعا انتشار خبری از این رسانه آن هم در 16بهمن سال 1396 را به این مضمون به یاد خواهید داشت :" مسئولین به جای افتتاح چند باره طرحها به فکر اشتغالزایی برای جوانان باشند / نمونه نگران کننده اش : جوان دکترایی که می خواهد بزچران شود!

برای ربط دادن موضوع خبر سال گذشته با موضوع مطلب جاری ،ضرورت دارد با کالبدشکافی دوباره از آن اتفاق نگران کننده به مسایل و اقدامات متاثر کننده ای برسیم که این روزها در استان ما شاهد وقوع آن هستیم:

موضوع هم از این قرار بود که آن روز  به اتفاق دکتر درویشی معاون اقتصادی استاندار ایلام جهت افتتاح طرح های دهه فجر عازم یکی از روستاهای شهرستان ایوان شدیم.

بعد از اینکه کاروان خودرویی آقای معاون برای افتتاح خانه بهداشت روانه روستای کلان در شهرستان ایوان شد وپس از قیچی نمودن روبان وعرض تبریک به مناسبت افتتاح این طرح مهم !!،صدای اعتراض جوانی ما را به درون حلقه تنیده شده در اطراف آقای معاون کشانید. جوان مرتب از بی توجهی برخی مسئولین به اشتغال آنان گلایه می کرد . می گفت ؛"برای اینکه بتوانم یک وام ده میلیون تومانی را از بانک دریافت نمایم مبلغ چهارصد هزار تومان رشوه داده ام اما هنوز خبری از وام نیست".

این جوان روستایی گلایه اش را اینگونه تکمیل کرد که آقای معاون می خواستم با این وام چند راس بز بخرم وبه قول روستانشینان ایلامی " بزگیری " کنم شاید از این طریق چرخ اقتصاد خانواده ام بچرخد .مرتب می گفت ؛"این مردم می دانند سطح تحصیلات من چیست، اما گویا حجب وحیایش مانع از فاش نمودن مدرک تحصیلی اش بود . بالاخره زبان گشود وگفت؛" من دکترای علوم سیاسی دارم وبیکارم به من ده میلیون وام پرداخت کنید تا بتوانم با خرید بز زندگی ام را بچرخانم !!نمونه این جوانان زیاد است ،تحصیلکرده راننده تاکسی گرفته تا پرتقال فروش و کبابی و ....تا بخواهید در این جامعه یافت می شود،کارهم عار نیست ،اما شان وشخصیت جوانان را باید مدنظر داشت .

اینک قریب به یکسال از آن روز می گذرد ،امروز همان معاون استاندار یعنی دکتر درویشی از پرداخت بیش از 130 میلیارد تومان تسهیلات روستایی در استان خبر می دهد . تازه اینکه می گوید:باید برای بازدهی مناسب طرح های اشتغال زایی و دریافت تسهیلات نقشه راه مشخصی در نظر داشت و در این راستا برای استفاده بهینه از فاز دوم تسهیلات اشتغال روستایی و دیگر منابعی که دستگاههای اجرایی از اعتبارات ملی می توانند جذب کنند تمهیدات لازم در نظر گرفته شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع اضافه کرد: باید تلاش کنیم با منابع خوبی که در استان تأمین شده است و برنامه ریزی مناسب موجی از کارآفرینی و تلاش برای رونق کسب و کار را در شهرستان های استان ایجاد کنیم.

اما نه ایشان ونه تمامی متولیان توزیع اعتبار 4درصدی روستایی استان ،هیچگاه به مردم ورسانه ها پاسخ ندادند که این حجم اعتبار چگونه توزیع شد ومتعاقب آن چندین روستایی توانستند از قِبَل آن  از زیر سنگینی بار بیکاری رهایی یابند! از آنجایی که تاکنون تمامی افتخار مسئولین استان رسیدن به جایگاه برتر کشوری از حیث پرداخت تسهیلات ارزان قمیت روستایی بوده است ،توضیح نداده اند که این رتبه به چه قیمتی کسب  شده و تعجیل در پرداختها تا چه اندازه در انحراف تسهیلات وقرار گرفتن در مسیری غیر از هدف تعیین شده موثر بوده است !

آقای درویشی ،استاندار محترم ،مدیرکل کار وهمه متولیان امر می دانند که اگر در طول این سه دهه اخیر اعتبارات اشتغالزایی در مسیر واقعی خود قرار می گرفت ،الان نه تنها باید اثری از بیکار در روستاها وشهرهای کوچک مشهود نمی بود ،بلکه رشد صنعتی کشور واستان به مراتب به چندین برابر می رسید و یا اینکه تعداد پرونده بدهکاران بانکی در دادگاهها به حداقل می رسید!؟

قطعا باید بدانید که چرا پرداخت تسهیلات در روند کاهش بیکاری موثر واقع نمی شود؟!چون دوباره رانت های سیاسی وتسامح وتساهل ها تسهیلات را از مسیر واقعی منحرف کرده است ،چون هدف کمیت بوده وکیفیت ونتیجه طرح فدای آن شده است ،چون هدف نشان دادن خلاف واقع  وضعیت بمنظورباقی  ماندن چند ماهی بیشتر بر اریکه مدیریت !بوده است ،وگرنه این حجم از اعتبار اگر از مسیر واقعی خود منحرف نمی شد که الان مدینه فاضله بود!

شاهد مدعی ما انحراف یا تخلف چند میلیاردی در پرداخت  اعتبارات روستایی در شهرستان مهران است آن هم به ساکنین روستایی که اصلا وجود خارجی ندارد .شنیده ها حاکی است برخی افراد ذی نفوذ وبهره مند از رانت رابطه وسیاست اخیرا موفق به دریافت کد روستایی به نام " قلعه کهنه" در حاشیه شهرستان مهران شده اند که اصلا چنین روستایی وجود خارجی ندارد.

تازه اینکه پس از دریافت کد روستا از سوی مسئولین فرمانداری ،با استفاده این روستای فضایی ! و درراستای بهره مندی از اعتبارات ارزان قیمت ،به صورت خانوادگی موفق به ثبت درخواست در سامانه کارا  وکسب موافقت کارگروه برای دریافت چندین میلیارد وام به نام اشتغالزایی روستایی شده اند!توضیح مسئولین هم این است که انها می خواهند کارخانه تولیدی احداث کنند ! جواب ما هم این است که اگر دنبال احداث کارخانه اند ،چه جایی بهتر از منطقه ویژه اقتصادی مهران ؟! اصلا چه کسی احداث کارخانه تولیدی وصنعتی را در طرح های اشتغالزایی روستایی گنجانیده؟! در همین سامانه کارا چندین روستایی بخاطر عدم انطباق طرح رد شده اند ؟!

این اتفاق در حالی به وقوع پیوسته که هستند افرادی نظیر همان دکتر روستایی ساکن ایوان که برای دریافت مبلغ 10میلیون  تومان تسهیلات خرید دام ،بیش از چهارصدهزارتومان رشوه پرداخت کرده ولی بازهم موفق نشده است !مسئولین ما اینگونه می خواهند عدالت را برقرار و فضا رابرای ظهور آقا فراهم آورند ؟!اینگونه می خواهند ریشه اشتغال را در کشور بخشکانند؟ این دست  رفتارها که فربه تر شدن رانت خواران و ضعیف تر شدن فقرا و ضعفا را درپی دارد، اگر تیشه بر ریشه زدن انقلاب وکشور  تعبیر نشود ،چه معنای دیگری می تواند داشته باشد؟!

مدیران ارشد استان ،کارگروهها و همه کسانی که در پرداخت تسهیلات وارایه آمارهایی کذایی دستی بر آتش دارند در قبال این اجحاف های بزرگ مسئولند ،در برابر آن روستایی که سالها در انتظار دریافت تسهیلات اشتغالزایی قرار داشته و اینک تسهیلات به نام آنها ولی به کام شهرنشینان مایه دار تمام می شود همه مسئولند، چون این اعتبار ارزان قیمت برای اشتغال روستایی است نه آمارسازی بی حاصل و سوء استفاده از آنها بهتران !

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۸
مهران همیشه باید از موارد داشته باشد و الا....

کارخانه نورد ..کارخانه سیمان ...سد چنگوله ...تاسیسات برق که بنا بود همزمان با اون کارخانه موهوم نورد به عراق صادرات داشته باشد...
اینها وبیشتر از اینها همه اعتبارت دلاری شون به جیب اونا ! رفت ..
وجالب اینکه شرکای تصویب کننده ! مدتها از این موارد دفاع و وعده اینده موهوم میدانند و بعضا هنوز برخر مراد سوار....
واالبته موارد یاد شده و یاد نشده اتی هیچگاه عملی نشده و نخواهد شد فقط دریافت اعتبارات و دلاری که حتی اون ور اب هزینه خوش گذارنی حضرات میشود

به هر حال جناب اسدی عزیز دست مریزاد ...
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار