خروج یکی پس از دیگری شرکت‌های روسی از قراردادهای نفتی با ایران؛
روزنامه روسی Vedomosti به نقل از سه منبع نزدیک به مدیریت عالی راسنفت گزارش داد، این شرکت نفتی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه است، تصمیم به خروج از ایران و ملغی کردن قرارداد 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک روسیه و ایران در پروژه‌های نفت و گاز در جمهوری اسلامی ایران گرفته است.
کد خبر: ۶۹۱۰۳۷
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 15 December 2018

روزنامه روسی Vedomosti به نقل از سه منبع نزدیک به مدیریت عالی راسنفت گزارش داد، این شرکت نفتی که بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت روسیه است، تصمیم به خروج از ایران و ملغی کردن قرارداد 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مشترک روسیه و ایران در پروژه‌های نفت و گاز در جمهوری اسلامی ایران گرفته است.

در ماه نوامبر سال گذشته، راسنفت و شرکت ملی نفت ایران، یک نقشه راه برای همکاری استراتژیک در زمینهٔ نفت و گاز در ایران امضا کردند که مدیر اجرایی راسنفت، ایگور سچین درباره آن گفت: مجموعاً 30 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را شامل خواهد شد.

در آن زمان، رسانه‌های روسیه به نقل از سچین گفتند، طرفین قرار است به ‌زودی چندین موافقت‌نامه را امضا کنند و تولید کل این پروژه‌ها می‌تواند تا سالانه 55 میلیون تن نفت معادل 1.1 میلیون بشکه در روز باشد.

آب پاکی روس‌ها روی دست نفت و گاز ایران، به کام عربستان!

اما اکنون بر اساس گزارش منابع Vedomosti راسنفت با توجه به تحریم‌های ایالات‌متحده در مورد نفت ایران و با توجه به تغییر در استراتژی این شرکت برای تمرکز بر تولید رو به رشد در روسیه، مشارکت خود را در ایران را ملغی کرده است.

به گفته تحلیل‌گرانی که با Vedomosti مصاحبه کرده‌اند، حرکت راسنفت برای خروج از ایران عاقلانه است، زیرا خطرات تحریم بالاتر از پاداش‌ها بوده و در مقابل، تهران فرصت‌های جذاب برای سرمایه‌گذاران بین‌المللی پیشنهاد نداده است.

راسنفت تنها شرکت روسی نیست که گفته پروژه‌های خود را در ایران با توجه به تحریم‌های ایالات‌متحده تعطیل می‌کند. چندین روز پیش از آنکه تحریم‌های ایالات‌متحده در مورد نفت ایران مجدداً اعمال شود، زاروبژنفت، یکی دیگر از تولیدکنندگان دولتی نفت در روسیه، به رویترز اعلام کرد که این شرکت به دلیل تحریم‌ها از ایران خارج شده است.

در اوایل سال جاری، یک شرکت محلی ایرانی، دانا انرژی، در یک کنسرسیوم به رهبری زاروبژنفت، قراردادی با شرکت ملی نفت ایران امضا کرد تا میدان‌های نفتی آبان و غرب پیدار را بازسازی کند، که کل هزینه آن حدود 740 میلیون دلار برآورد شد.

اما اکنون گفته می‌شود که زاروبژنفت به این تصمیم رسیده که خروج از پروژه‌های ایران برای این شرکت بهتر باشد.

اوایل ماه نوامبر یک منبع آگاه به رویترز گفت: زاروبژنفت تمام پروژه‌های موجود در ایران را به دلیل تحریم‌ها ترک کرده است. اگر به‌ واسطه تحریم‌های ایران آسیبی به شرکت ما برسد، درآمد ارز خارجی خود را کامل از دست خواهیم داد.

این در حالی است که "لوکویل"، دومین تولیدکننده نفت روسیه، در اوایل ماه می گفت، قرار است، فعلاً برنامه‌های خود را برای توسعه پروژه‌ها در ایران به خاطر تحریم‌های ایالات‌متحده متوقف سازد.

به کام عربستان

این در حالی است که از چند ماه قبل و در پی مراوداتی که مقدمات آن از سال 2017 به این ‌سو انجام‌شده بود، عربستان و روسیه به مجموعه‌ای پیچیده و کلان از تعاملات نفتی در قالب پروژه‌های بزرگ وارد شده‌اند و درصددند تا سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری در پروژه‌های انرژی داشته باشند.

شرکت‌های روسی نیز با شرکت آرامکو عربستان در حال مذاکره هستند و این مذاکرات در زمینهٔ خدمات‌دهی برای سیستم‌های حفاری در عربستان و نیز مبادلات نفتی شرکت راسنفت با این کشور است. یک منبع روسی پیش ‌از این به رویترز اعلام کرده بود: انتظار بر این است که تفاهم‌نامه‌ای بین نواتک (شرکت روسی) و عربستان برای تولید گاز طبیعی مایع (LNG) امضا شود. روسیه تمایل دارد که عربستان سهامدار در این پروژه‌ها باشد.

همکاری‌های عربستان و روسیه در حوزه نفت حتی به حاشیه اوپک نیز کشیده شده است. الکساندر نواک وزیر انرژی روسیه اخیراً اعلام کرد: می‌خواهم به همه یادآوری کنم چند روز پیش در نشست شاهزاده محمد بن سلمان در مسکو با پوتین، تصمیمات تاریخی در خصوص گسترش همکاری بین کشورها گرفته شد که می‌توان آن را «اوپک پلاس» نامید.

این مقام روس خاطرنشان کرد، توافق صورت گرفته میان دو کشور در خصوص همکاری در تولید نفت برای مدت نامحدود است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار