حاشیه سازی رمز بقای حاشیه سازان
رصد اخبار این روزهای دانشگاههای سراسر کشور بیانگر حضور شخصیتهای سیاسی واجرایی کشور از جناح های مختلف در میان دانشجویان ،سخنرانی وبیان دیدگاههای سیاسی والبته پاسخ روشن به سوالات صریح وشفاف دانشجویان در خصوص مسایل سیاسی روز ایران وجهان است.
کد خبر: ۶۸۹۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ - ۲۳:۲۹ 11 December 2018

تابناک ایلام* ::این هفته را به نام دانشجو می شناسیم ،نظر به اهمیت ونقش دانشجو ودانشگاه در مسایل سیاسی و اجتماعی کشور ،جایگاه مهم انها در تبیین مسایل سیاسی وهمچنین تاثیر پویایی دانشجو ومحیط دانشگاه بر جامعه ،درطول سالهای اخیر در کنار کارکرد علمی ، سلسه مباحث سیاسی وگفتمان های سیاسی در حوزه های محتلف به درون دانشگاه کشانیده شده است.

نظر به روح مطالبه گری و سرزندگی سیاسی در دانشگاه وتاثیر آن بر ابعاد مختلف سیاسی ،اجتماعی اقتصادی وفرهنگی ،از دانشجو ودانشگاه بعنوان پیشران توسعه کشورها یاد می شود .دانشجو ودانشگاه در مباحث سیاسی ودگرگونی های اجتماعی نقش راهبری وروشنگری حرکات وپویش های سیاسی واجتماعی را عهده دار بوده و تاریخ سیاسی کشور ما نیز از سرشار از نقش آفرینی وپویایی این قشر بوده وهست.

سرآغاز تثبیت این نقش در تاریخ سیاسی وتقویم  کشور ما نیز تقدیم سه شهید در اعتراض به حضور"ریچارد نیکسون" معاون رییس جمهور وقت آمریکا در 16آذر سال 1332است که هرساله در گرامیداشت این روز برنامه ها ونشستهای مختلفی در دانشگاههای مختلف کشور برگزار میشود.

رصد اخبار این روزهای دانشگاههای سراسر کشور بیانگر حضور شخصیتهای سیاسی واجرایی کشور از جناح های مختلف در میان دانشجویان ،سخنرانی وبیان دیدگاههای سیاسی والبته پاسخ روشن به سوالات صریح وشفاف دانشجویان در خصوص مسایل سیاسی روز ایران وجهان است.

بررسی سولات وپاسخ های مطرح شده این روزهای فضای دانشگاهی کشور از یک سو بیانگر حساسیت این قشر به اوضاع داخلی و تاثیر معادلات بین المللی بر اوضاع داخلی کشور است و از سویی نیز لزوم فضای باز سیاسی در محیط دانشجویی و کاهش قطر حلقه های محصور کننده دانشجو در بیان دیدگاههای سیاسی واجتماعی و اعمال نقش موثر آنان در معادلات سیاسی واجتماعی کشور است.

درراستای عمل به این رویه تاریخی وسیاسی بود که دانشگاه ایلام که به اعتراف بزرگان سیاسی، پویایی سیاسی وسرزندگی اجتماعی دانشجویان آن در ادوار مختلف سرآمد بوده است، در روز دانشجو مبادرت به برگزاری مراسم بزرگداشت روز دانشجو نمود. دانشگاهی که  در ادوار مختلف و به تناسب قدرت سیاسی حاکم ،برگزاری سلسه نشستهای سیاسی و مناظرات و کرسی های آزاد اندیشی حول موضوعات مختلف روز  را در کارنامه خود دارد.

حال دروسط این برنامه کلیپی از شخصیتی سیاسی که از قضا در کارنامه مدیریت سیاسی و اجرایی خود ؛هشت سال ریاست جمهوری این کشور را داراست هم پخش شده است ،رییس دانشگاه هم به سان بسیاری از مدیران ارشد کشوری و چهره های فعال سیاسی نامی از محصورین سیاسی به میان آورده است ،حال چه ضرورتی به این همه حاشیه سازی وبزرگنمایی وجود دارد؟!مگر با پخش این کلیپ چه اتفاق خطرناکی نظام وانقلاب را تهدید نمود که سراسر صفحه روزانه یک رسانه سرشار  از " فتنه " و " واسلاما" و " واانقلابا"  شد ؟!چرا برخی تصور می کنند که انقلاب اسلامی ملک طلق آنهاست و در این حیاط خلوت خویش، هرچه بخواهند می توانند  ابراز کنند ،به هرکه  بخواهند می توانند بتازند ،اما ابراز نظر مخالف بادیدگاه آنها به معنای توهین به مقدسات و کشیدن ستون خیمه انقلاب تعبیر شود ؟!

در حالی که فضابرای  فعالیت تشکلات سیاسی واجتماعی مهیاشده و تشکیلات هوادار هر دو طیف سیاسی هر طور که می خواهند می توانند از دیدگاه خویش دفاع کنند،برنامه وسمینار بگذارند  .حال مگر می شود برای دانشگاه نقش سیاسی واجتماعی در معادلات مختلف کشور متصور بود ،مگر می شود برای دانشگاه کرسی آزاد اندیشی برای بیان آزاد دیدگاهها  وطرح وسوال از مسئولین متصور بود ،مگر می شود برای محیط دانشگاه توسعه سیاسی و ایجاد فضای نقد و مناظره پیش بینی نمود ،اما برخی به راحتی از دیدگاه خود دفاع کنند ،مخالفین دیدگاه سیاسی خود را هرجور که صلاح بدانند از خیانتکار ،نفوذی ،وازده وواداده ،عنصر خارجی گرفته تا نوکر کدخدا ،منافق ووطن فروش خطاب کنند ،اما گروه سیاسی دیگر تنها به خاطر پخش یک کلیپ همطراز با فتنه گر وضدانقلاب و...قرار گیرد؟!

این چه شیوه ناصوابی است که برخی در  استان کوچک ایلام در پیش گرفته اند ؟این چه تنگ نظری سیاسی است که برخی با بزرگنمایی آن به دنبال تنگ نمودن عرصه بر تفکرات مخالف دیدگاه خویش برآمده اند ؟!مگر غیر از این است که رهبر معظم انقلاب وولی فقیه زمان بر ایجاد فضای سیاسی و توسعه گفتمان وپرسمان در دانشگاه تاکید دارند ،اما از این سو برخی با برافراشتن پرچم ولایتمداری بر مسیر اجرایی شدن این مطالبه رهبری سد ایجاد کنند؟!

«فکر کنید، بگویید، بنویسید، در مجامعِ خودتان منعکس کنید، آن کرسى‌هاى آزاداندیشى را که من 100 بار ‌ـ‌با کم و زیادش‌ـ تأکید کرده‌ام راه بیندازید و این‌ها را هى آنجا بگویید. این می‌شود یک فضا. وقتى یک فضاى گفتمانى به وجود آمد، همه در آن فضا فکر می‌کنند، همه در آن فضا جهت‌گیرى پیدا می‌کنند، همه در آن فضا کار می‌کنند.»

این بخشی از فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با جمعى از نخبگان و برگزیدگان علمى کشور است که در آن به صورت کاملاً صریح و روشن روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را مورد انتقاد قرار داده‌اند.مگر می شود در دانشگاهی کرسی آزاد اندیشی برگزار کرد ،اما به دانشجو گفت تو حق نداری در این موضوع خاص اظهار نظر ویا طرح سوال بکنی ؟!

دوستان عزیز ،استان ایلام تافته جدا بافته نیست ،همانگونه که بحث کردن وطرح سوال ویا آرزوی یک عده برای آزادی فلان زندانی سیاسی ویا رفع حصر از فلان چهره سیاسی برای محیط های دانشگاهی دیگر آزاد است ،اگر اینجا هم در اینخصوص اظهار نظری شد ،نه دنیا به آخر می رسد ونه آسما به زمین می آید !

همین روزها در دانشگاه شهید بهشتی ،دانشگاه آزاد تهران ،دانشگاه تهران ،شخصیت های مطرح سیاسی همچون علی مطهری نایب رییس مجلس  ،آشنا مشاور رییس جمهور به راحتی از موضوع رفع حصر وآرزو برای تحقق این امر سخن به میان آوردند ،نه کسی کفن پوشید ،نه کسی مدعی فتنه گری شد و نه پایه های انقلاب به لرزه افتاد ، اما چرا اینجا عده ای به خاطر پخش یک کلیپ کوتاه و یا با تقطیع سخنان رییس دانشگاه چنین وانمود کنند که ریشه فتنه درهمین دانشگاه ایلام است ؟!

آقایان! در هیچ جای قانون اساسی و قانون مجازات اسلامی در اینخصوص جرم انگاری نشده است که اگر فلان مدیر ویا فلان دانشجو ویا رسانه در قالب سوال یا طرح موضوع ،نامی از محصورین سیاسی ویا فلان چهره سیاسی به میان اورد مجرم است و یا ریختن خون او مباح می شود!

اگر بنا بر جرم انگاری خودسرانه باشد که تا بخواهید در مجلس وروزنامه ها و نشست های مختلف سیاسی از این افراد نام برده می شود ،اصلا تحقق این موضوع بعنوان یک مطالبه در شعارهای رییس جمهور فعلی قرار داشت .چطور باید انقدر دنبال کالبدشگافی مسایل تفرقه افکنانه باشید و با فتوا سازی ،نام بردن از دو چهره سیاسی را مصاف با توهین به ائمه ومقدسات دانسته واز قِبَل آن به دنبال تکفیر افراد و نخبگان برآیید ؟!

درست است که انقلاب ما به بالندگی رسیده است ،اما نمی توانیم منکر دشمنی دشمنان باشیم ،دشمنان خارجی به دنبال تنگ نمودن عرصه بر زمامداران والبته یافتن راهی برای انداختن مردم به جان آنان هستند ،چرا به جای سرپوش گذاشتن بر اختلافات و تلاش برای ایجاد وحدت وهمدلی بین مسئولین و امید دادن به مردم وحفظ حمایت آنها از نظام ،مسیری را انتخاب می کند که از آن بوی تفرقه و دوبه هم زنی وقرار دادن یک بخش از مردم در مقابل بخش دیگری هستید ،درست همان کار مذمومی که مسئولین طراز اول نظام آن را خطرناکترین تهدید برای نظام قلمداد می کنند!

به جای اینکه ابزار تبلیغات و اطلاع رسانی در اختیار را به فرصتی برای تبلیغ دوستی ها وهمدلی ها وبیان نقص ها و کاستی هایی قرار دهید که دشمن از همان مسیر به دنبال وارد نمودن ضربه است ،تمامی تلاش خود را بر ایجاد دودستگی وتشتت در بین افراد جامعه ودانشگاه متمرکز کرده اید ،خیال می کنید که اینگونه دارید به نظام خدمت می کنید !؟بیاید روزنه ها را بر دشمن ببندیم وبا ایجاد وحدت وهمدلی وکمک به نظام که در دولت تبلور یافته است ،دولتمردان ومسئولین را برای عبور از این گردنه حساس وتاریخ ساز یاری رسانیم ،نگوییم که مگر ما چقدر تاثیر گذاریم ،شک نداشته باشید که تاثیرگذارید ،البته اگر با چشمانی باز با تکیه بر تعقل در مسیر درست و اصولی حرکت کنیم .

علی اصغر اسدی مدیرمسئول

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار