بی شک تداوم این روند و اصرار طرفین اختلاف بر بقای روند جاری ،تنها به زمین گیر شدن امور شهر وشهروندان خواهد انجامید و بازنده اصلی این اختلافات و نزاع ها مردم شهر مهران خواهند بود. موضوعی که امام جمعه شهرستان مهران نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته بدان اشاره داشتند .
کد خبر: ۶۸۷۹۶۶
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۸ 07 December 2018

تابناک ایلام::نزدیک به یک هفته از استیضاح وبرکناری  اختلاف برانگیز شهردار مهران می گذرد ،اقدامی که به ظاهر بر اساس یک رویه قانونی وبا استناد به اختیاراتی که قانون به اعضای شورای اسلامی اعطا کرده _صورت گرفته است ،اما از سویی دیگر فرماندار این شهرستان نیز با تکیه بر اهرم قانونی دیگری که در اختیار دارد ،مصوبه شورا را مردود و عملا شکل گیری یک فضای دو قطبی مضر به حال شهر وشهروندان را استارت زده است.

موضوعی که روزها ست به سوژه اصلی خبر وتحلیل وتفسیر رسانه های استان تبدیل شده است .از آنجاییکه شهر مرزی مهران به عنوان پیشانی کشور ونقطه استراتژیک کشور واستان شناخته می شود ،لذا به لحاظ در جه اهمیت آن برای مردم و رسانه ها ،طبیعی است که اتفاق این چنینی در صدر اخبار این رسانه ها قرار گیرد.

بی شک تداوم این روند و اصرار طرفین اختلاف بر بقای روند جاری ،تنها به زمین گیر شدن امور شهر وشهروندان خواهد انجامید و بازنده اصلی این اختلافات و نزاع ها مردم شهر مهران خواهند بود. موضوعی که امام جمعه شهرستان مهران نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته بدان اشاره داشتند .

امام جمعه مهران با فصل الخطاب دانستن قانون در قضیه اختلاف شورا وشهرداری گفته است :"همانطور که بر عموم مردم شریف مهران پنهان نیست لازم است به بحث این روزهای شهرداری هم اشاره کنم قطعا در هر اداره ای اختلافاتی وجود دارد و مهران مستثنی نیست منتهی چند نکته مهم است :

اول اینکه مسئولین نباید اختلافات خود را به مردم منتقل کنند مهران دارای ایل های مختلف و طوایف مختلف است ،هر مسئولی از هر طایفه ای باشد موظف است به همه مردم مهران نگاه یکسان داشته باشد و خود را مسئول شهرستان مهران بداند نه طایفه خود

دوم اینکه قانون فصل الخطاب همه ماست دور زدن قانون و یا عمل نکردن به آن خلاف شرع و حرام است

سوم اینکه با وجود مرجع قانونی و حتی قضایی، مسئولان نباید به دنبال حل مشکلات خود از طریق فضای مجازی و یا رسانه های مختلف باشند

چهارم اینکه نباید به گونه ای عمل کرد که مردم از اختلاف مسئولین آسیب ببینند بنده بعضا مشاهده می کنم که بعضی از کارها در سطح شهران به خاطر اختلاف مسئولین معطل مانده و مردم هم به شدت گله مند هستند

لذا مسئولین در همین هفته جاری و فوری اختلافات خود را حل کنند قطعا بنده هم اگر جایی بتوانم کمک کنم ورود می کنم"

بر همگان روشن است که بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران اداره امور کشور باید به اتکای آراء عمومی انجام شود، همانطور که قانون اساسی مقرر نموده است مداخله سیستم در حکومت از طریق ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و شوراهای کشور تحقق می یابد بنابراین نهادهای حکومتی را نهادهای اعمال حق حاکمیت ملی می نامند. 

دراصول هفتم  ویکصدم قانون اساسی به صراحت به لزوم اداره کشور با استناد به آرای مردم تاکید شده و اصل هفتم قانون اساسی صراحت دارد که شوراهای اسلامی کشور یکی از ارگان‌های تصمیم گیری و اداره امور کشورند. و اگرچه به لحاظ تصمیمات سازمانی و اداری کشور دارای وظایف خاص خود هستند ولی از نظر قانون اساسی و حق حاکمیت در طراز سایر ارکان حکومتی قرار می گیرند. و حتی دامنه حکومت آنها به اندازه ای است که مسئولین دولتی موظف به رعایت تصمیمات آنها در حدود اختیاراتشان هستند. 

لذا به منظور اتخاذ تصمیمات موثر در اداره اموری که قانون به شوراها در راستای اعمال حاکمیت ،قوانین و دستوالعمل هایی نیز بعنوان خط مشی وتعیین کننده مسیر فعالیت شوراها ،تدوین شده ودر اختیار دستگاه نظارت بر حسن اتخاد و اجرای تصمیمات شوراها گذاشته شده است .اصل یکصد و سوم قانون اساسی هم به صراحت می گوید: استانداران، فرمانداران و سایر مقامات کشوری که از طرف دولت تعیین می شوند در حدود اختیارات شوراها ملزم به رعایت تصمیمات آنها هستند.( تصمیمات شوراها نباید مخالف موازین اسلامی و قوانین کشور باشد.) 

اینک اتخاذ یک تصمیم از سوی فرماندار این شهرستان که دراینجا مجالی برای تفسیر رفتار آن نیست ،منجر به یک بن بست در فعالیت شورا و شهرداری این شهر شده است ،تصمیمی که هرچند می توان آن را با اصل مصرح قانون  اساسی ؛یعنی لزوم رعایت تصمیمات شورا از سوی فرمانداران در تناقض دانست ،اما ورود دستگاه موثری همچون استانداری ایلام و با وساطت امام جمعه این شهرستان می تواند بر شکستن این بن بست به نفع مردم شهر حمهم وحساس مهران بیانجامد .

اگر چه امام جمعه این شهرستان در سخنانی به لزوم حل اختلافات از سوی شورای اسلامی این شهر درراستای کمک به رفع مشکلات شهروندان اشاره نموده اند ،اما بدون شک اگر امام جمعه محترم این شهر نه به صورت سلبی ،بلکه با دیدن تمامی زوایای این استیضاح وبرکناری ،رفتار موافقین ومخالفین استیضاح و اقدام فرماندار این شهر ستان در ایجاد انسداد در مسیر فعالیت اعضای شورای شهر به شکل ایجابی رفتار طرفهای ماجرا را مورد نقد قرار می داد ،می توان به بهبود شرایط موجود امیدوار شد.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار