از آنجاییکه عملکرد برخی از نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی ،انتقادات بخش اعظمی از موکلین خود در حوزه های انتخابیه را برانگیخته است ،بیان نکات انتقادی ورفتار شناسی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از سوی ائمه جمعه این هفته هر چند دیر هنگام ،اما مورد استقبال مردم استان قرار خواهد گرفت .
کد خبر: ۶۸۵۵۸۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ 30 November 2018

تابناک ایلام ::نماز جمعه یکی از تریبونهای مذهبی وسیاسی جمهوری اسلامی ایران است که از ماههای ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی ،با برگزاری اولین نمازجمعه با امامت آیت الله طالقانی در سال 58 ودر تهران شکلی رسمی به خود گرفت . هرچند در دین ومذهب ما از  نماز جمعه بعنوان یک فریضه مهم عبادی یاد می شود ،اما به لحاظ اینکه در کنار اهمیت آن در دین اسلام ،خطبه های این  فریضه به یک تریبون عبادی و سیاسی برای بیان مسایل ومشکلات سیاسی روز کشور تبدیل شده به یک جایگاه مهم قابل اعتنا در کشور وحتی منطقه تبدیل شده است.

از آنجاییکه درکنار اهمیت نقش سیاسی و مذهبی تعریف شده برای  آن در تبیین مسایل ومشکلات جهان اسلام ،این سالها عمده واکنشهای رسمی نظام در قبال مسایل روز جهان و همچنین دیدگاههای رسمی بخشی از حاکمیت در قبال رفتار ومشی سیاسی جریانات  فعال سیاسی داخلی و عملکرد دولتها از این تریبون ابراز می شود ،نگاههای بیشتری به خطبه های نماز جمعه معطوف شده است.

موضوعی که این سالها به کرات انتقاد بخش دیگری از جریانات سیاسی وحتی دولتها را در پی داشته است ،زیرا آنان معتقدند که تریبون های نماز جمعه نبایستی از هدف واقعی و اولیه خود یعنی رعایت بیطرفی در قبال جریانات سیاسی کشور و مهمتر از همه نقش همگرایی و ایجاد وحدت در بین جریانات و توده های مردمی عدول و در سطح تریبون یک جریان خاص تعدیل شوند.

لذا همانگونه که رویه معمول این جایگاه مهم واثر گذار نظام در درون وبیرون از مرزهای کشور ایجاب نموده است ،پرداختن به مسایل روز و مناسبتهای تقویمی و روزشمار وقایع اسلامی وانقلابی بخش ثابت خطبه های این رکن مهم واثر حاکمیت قلمداد می شود . موضوعی که امروز به مناسبت سالروز شهادت شهید مدرس که به نام مجلس نامگذاری شده به بحث مهم خطبای جمعه استان تبدیل شد.

از آنجاییکه عملکرد برخی از نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی ،انتقادات بخش اعظمی از موکلین خود در حوزه های انتخابیه را برانگیخته است ،بیان نکات انتقادی ورفتار شناسی نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی از سوی ائمه جمعه این هفته هر چند دیر هنگام ،اما مورد استقبال مردم استان قرار خواهد گرفت .

مشروط بر اینکه نگاههای سیاسی بر این گفتمان سایه نیافکند واین موضوع  به رویه ای معمول درراستای تداوم آسیب شناسی و رفتار شناسی تمامی ارکان قدرت ،در همین تریبون و سایر تریبون های رسمی کشور وانتقاد از دستگاههای پرتعدادی تبدیل شود که عملکرد و رفتار آنان با ابهامات وعلامت سوالهایی ربروست.

امام جمعه ایلام در خطبه های امروز نماز جمعه ایلام با یاد آوری سالروز شهادت آیت الله مدرس  و روز مجلس به تشریح وظایف واقعی نمایندگان مردم پرداخت وگفت:شهید مدرس نه از تهدید می ترسید و نه در رسالت خود کوتاهی می کرد، فردی بود که با تمام توان در مقابل رضا شاه ایستاد و این ایستادگی منجر به شهادت او شد، این شیوه و منش امروزه باید الگوی نمایندگان ما باشد.
حجت الاسلام کریمی تبار با بیان اینکه نباید نمایندگان مجلس وامدار حزب و جناح ها شوند، افزود: مجلس بالاترین نقش را در اداره کشور دارد و انتظار می رود نمایندگان مجلس با توجه به قانون اساسی ما که مفید و راهگشا و کارآمد است، بتوانند مشکلات تورم و بیکاری مردم را مرتفع سازند
امام جمعه ایلام، به نقش و جایگاه مهم نمایندگان در مدیریت جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: نمایندگان در مجلس و مهمترین جای کشور هستند اگر این نمایندگان متعهدانه و دلسوزانه عمل کنند وضعیت کشور نباید اینگونه باشد.
وی یادآور شد: مجلس بالاترین نقش را در اداره کشور دارد و انتظار می رود نمایندگان مجلس با توجه به قانون اساسی ما که مفید، راهگشا و کارآمد است، بتوانند مشکلات تورم و بیکاری مردم را مرتفع سازند.
وی اضافه کرد: مجلس حق نظارت و استیضاح دارد و می تواند ریل گذاری کشور را ترسیم کرده و در امورات محوله تنها مردم را در نظر داشته باشند و پاسخگوی مردم باشد و دغدغه های شخصی را دخیل ندهد.

امام جمعه ایلام همچنین با انتقاد از رفتار برخی نمایندگان تصریح کرد:نمایندگان نباید خواسته های شخصی را در اولویت قرار دهند ،بلکه دغدغه انان باید حل مشکلات مردم استان و رفع بیکاری باشد .

وی ادامه داد: نمایندگان نباید در صدد جبران کمک های افراد در زمان اخذ وجمع آوری رای باشند و به آنان وعده پست ومقام بدهند .

از سویی دیگر خطیب جمعه آبدانان موضع تندتری را در خصوص وکیل مردم این شهرستان در مجلس اتخاذ نمود وگفت :این نماینده با کمترین حضور در منطقه دردی از مردم دوا نکرده است.

️امام جمعه آبدانان در بخشی از خطبه های نماز جمعه این هفته شهر آبدانان با اشاره به دهم آذرماه، روز مجلس به بیان برخی ویژگی و خصلت های نمایندگان مجلس اشاره کرد و گفت: در موقع انتخابات، نامزدهای نمایندگی مجلس برای کسب آرای مردم قول می دهند که بین مردم هستند و از مردم دور نمی شوند اما الان که بر کرسی نمایندگی نشستند بین مردم نیستند.

حجت الاسلام حسین حاجیلری با بیان اینکه مردم وقتی پای صندوق رأی می روند انتظار حل مشکلات عمومی توسط نمایندگان مجلس دارند، تصریح کرد: مردم برای آمدن پای صندوق رأی باید انگیزه داشته باشند و دل شاد باشند نه اینکه در موقع مشکلات مانند سیل اخیر در سرابباغ و مشکلات ایجاد شده در بین مردم نباشند و حتی خسته نباشید به زحمت کشان نگویند.

وی همچنین از حضور مسوول دفتر نماینده مجلس طی دو روز در هفته انتقاد کرد و گفت: آیا دو روز در هفته برای حل مشکلات مردم کافی است؟ آیا مردم باید صبر کنند و مشکلات خود را جمع کنند تا دو روز در هفته بتوانند مشکلات را به مسوول دفتر نماینده مجلس منتقل کنند؟ آیا در زمان انتخابات به مردم گفته شد که فقط دو روز در هفته می توانند مشکلات خود را بیان کنند؟

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار