سخنی با فرماندار مهران ؛
همانگونه که بر مخاطبین آگاه و پرتعداد تابناک ایلام مبرهن است ،نظر به اهمیت شهرستان مرزی مهران که بسته کاملی از مولفه های توسعه ای از نفت وگاز گرفته تا اربعین و مرز از کشاورزی گرفته تا گردشگری دفاع مقدس وتاریخ و..را به تنهایی در خود جای داده است ،لذا این رسانه با نگاهی متفاوت تر از سایر شهرستان ها ،بخشی از اخبار و مطالب خود را در رفع نواقص حوزه های متخلف این شهرستان معطوف نموده است .
کد خبر: ۶۸۴۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۷ 26 November 2018

تابناک ایلام علی اصغر اسدی::بارها شنیده ویا خوانده ایم که رسانه رکن چهارم دمکراسی است و یا اینکه رسانه ومطبوعات در تنویر افکار عمومی ،نقادی وافشاگری با اتکا به مدارک ومستندات ویا مطالبه گری از مسئولین وایجاد مانع در مقابل فساد ورانت خواری دارای رسالتی بس عظیم است.

اینها را نه تنها در مقالات ،یادداشت ها و تشریح وظایف رسانه مطالعه کرده ایم ،بلکه از زبان مدیران در سخنرانی ها وجلسات نیز شنیده ایم. اما حقیقت این است که برخی از مسئولین ومدعیان نقدپذیری به ظاهر این رسالت و تاثیرگذاری را پذیرفته ،ولی درعمل از آنها بعنوان موانعی در مقابل اهداف خود قلمداد کرده و در مقابل حرکت رسانه ها در مسیر عینینت بخشیدن به رسالت واقعی اشان سنگ اندازی می کنند.

آنان تمامی مساعی خود را برایجاد مانع بر مسیر حرکت رسانه های پویا ،مستقل ومردمی متمرکز نموده و با گذاشتن چوب لای چرخ رسانه ها و تفسیر به رای از قانون ؛از طریق بازی با واژه ها و جابجایی نقد با تخریب ،خبررسانی با نشراکاذیب و همچنین مطالبه گری با تشویش اذهان عمومی سعی بر اجرایی نمودن اهداف ناصواب خود در این مسیر ناصواب تر معطوف نموده اند .

اینان فراموش کرده اند همان زمان که ریچارد نیکسون بعد از رسوایی واترگیت مجبور به کناره گیری از قدرت شد، باب وودوارد و کارل برنستین برملا کنندگان این رسوایی عظیم در دفتر روزنامه واشنگتن پست بر روی گزارش بعدی خود کار می کردند.

نیکسون کناره گیری کرد و رئیس جمهور جدید به قدرت رسید اما وودوارد و برنستین همچنان در همان روزنامه واشنگتن پست مشغول تنظیم گزارشات دیگری بودند. آنها در آن زمان ثابت کردند که چرا رسانه ها را رکن چهارم دموکراسی می نامند. آنها دست به افشای فسادی زدند که قدرتمندترین رئیس جمهور دنیا را مجبور به کناره گیری از قدرت کرد.

اما آنچه جالب بود این است که این دو ،سالهای سال به همان رسالت خود ادامه دادند و برای مستحکم شدن پایه های دموکراسی کوشیدند. آنها از رئیس جمهور بعدی و یا جمهوری خواهان برای به قدرت رساندنشان و زمین زدن دموکرات ها سهم خواهی نکردند چرا که وظیفه خود را تحقق دموکراسی می دانستند و برایشان دموکرات و جمهوری خواه تفاوتی نداشت.

لذا این رسانه در طول مدت فعالیت خود با الگو گیری از موفق ترین های این حوزه ،تمامی تلاش خود را بر این مهم متمرکز نموده که فارغ از نگاه سیاسی ،حزبی و قبییله ای ،در راه توسعه استان و شناساندن موانع توسعه ای درراه رفع آنها از هیچ کوششی فروگذار نباشد و دراین مسیر خطیر نیز با بهره گیری از توان و اندیشه مجموعه همکاران پرتلاش و شورای نویسندگانی تحصیل کرده و با دانش ،علیرغم سنگ اندازی های متعدد از سوی اصحاب قدرت ،بر هدف غایی ونهایی خود یعنی پرداختن به رسالت ووظیفه اش تمرکز نموده ،شاید از این طریق بتواند به سهم خود در خدمت به استان محروم ایلام اثرگذاری حداقلی برجای بگذارد.

این رسانه سعی نموده با بهره گیری از نظرات صاحبنظران حوزه های مختلف ،تمامی شئون سیاسی ،اقتصادی ،فرهنگی ،اجتماعی،مدیریتی  وقومی رارصد و با نقادی مستمر  وارایه راهکار وپوشش دهی تمامی حوزه ها و مناطق استان به مثابه آینه ای عیوب ونواقص را در معرض دید افکار عمومی قرار داده واز سویی مدیران را نیز در اتاقهای شیشه ای قرار دهد .

بی شک دراین راه نگرش سیاسی ورتبه و جایگاه افراد،تاثیر چندانی بر اهداف شورای نویسندگان نداشته است ،خواه می خواهد این فرد استاندار باشد یا نماینده ،امام جمعه باشد یا دستگاه امنیتی ،دستگاه فرهنگی باشد یا اقتصادی . ایلامی باشد یا مهرانی ،دهلرانی ویا چرداولی و...بی شک گام نهادن در این مسیر مستلزم هزینه است ،اما هزینه ها کمترین خللی در عزم رسانه ایجاد نکرده و واکنش های برخی مدیران نیز در این مسیر تعبیر می شود.

ازاینرو به دلیل اهمیت برخی مناطق ومیزان اثرگذاری مستقیم آنها براستان ،ممکن است به نسبت سطح انتظارات مردم استان از آن منطقه ،این رسانه بیشتر از سایر مناطق بر حوزه های مدیریتی آن تمرکز نموده و انتقادات بیشتری بر رویه وشیوه های مدیریتی دستگاههای اجرایی فعال در آن صورت پذیرد ،شیوه های مدیریتی که آثار منفی آن بر منطقه فوق وتسری آن به استان کاملا مشهود بوده است ،اما مدیران این مناطق نباید با سفسطه بافی و تعبیرات ناروا وبکارگیری الفاظ به موزه پیوسته ،به جای استفاده از ظرفیت رسانه های منتقد در راستای رفع مشکلات و نواقص ،در مقابل آنها گارد گرفته وحتی آنان را تخریب گر ویا موانعی در مسیر حرکت خود قلمداد کنند.

همانگونه که بر مخاطبین آگاه و پرتعداد تابناک ایلام مبرهن است ،نظر به اهمیت شهرستان مرزی مهران که بسته کاملی از مولفه های توسعه ای از نفت وگاز گرفته تا اربعین و مرز از کشاورزی گرفته تا گردشگری دفاع مقدس وتاریخ و..را به تنهایی در خود جای داده است ،لذا این رسانه با نگاهی متفاوت تر از سایر شهرستان ها ،بخشی از اخبار و مطالب خود را در رفع نواقص حوزه های مختلف این شهرستان معطوف نموده است .

اما متاسفانه فرماندار محترم این شهرستان به جای تمکین وپذیرش نقش توسعه ای رسانه و بکاربستن مطالب انتقادی این رسانه در رفع موانع توسعه ای شهرستان محل فعالیت خویش ،هراز گاهی با سخنان ورفتاری عجیب و با فرار رو به جلو با بهره گیری از مشاوره خام اطرافیان خویش و وارونه جلوه دادن حقایق ،به دنبال جابجایی متن وحاشیه است ،موضوعی که آسیب زایی آن به مراتب بر روند توسعه شهرستان واستان جدی تر است.

دو شب پیش در حالیکه استان ایلام ،خصوصا شهرستان مرزی مهران در معرض بارشهای تندری قرار داشت و با وجود سبقه دوبار بحرانی شدن در کمتر از یکماه ،انتظارمی رفت که فرماندار این شهرستان با فراخوان دستگاههای عضو ستاد بحران واعلام آماده باش به آنان مدیریت یک مدیر عمل گرا را به نمایش بگذارد  ،اما مع الاسف تلاش برای برگزاری یک نشست سیاسی  واقعا بی جا!را شاهد بودیم که این موضوع نقد این رسانه ودیگر رسانه های پویای استان را به دنبال داشت.

صرفنظر از دیگر مواضع آقای فرماندار در نشست فوق ،شنیدن برخی سخنان که از زبان فرمانداری با سابقه سی سال کاراجرایی جای تامل وشگفتی دارد .جایی که ایشان گفته است ؛بنده همواره از نقدی که منصفانه باشد استقبال می کنم ویا اینکه "از عجایب روزگار  یکی هم پیوند وهمراهی جمعی از اصلاح طلبان با اصولگرایان در "تخریب " است که زیاد مهم نیست "

در پاسخ به سخنان جناب نظام ملکشاهی ذکر مواردی ضروری به نظرمی رسد:

جناب فرماندار!اولا اینکه ؛پیوند دو جناح اصولگرا واصلاح طلب آن هم در مسیر توسعه استان نباید چندان عجیب به نظر برسد ،اتفاقا نقطه عجیب اینجاست که دولت حاکم که با حمایت اصلاح طلبان به پیروزی رسیده است ،عملا به جریان حامی خویش  پشت کرده وبا گماردن وزیری اصولگرا در راس وزارت کشور ،منشاء ظهورمدیرانی در راس فرمانداری ها شده که مسیر توسعه کشور را با چالش جدی روبرو کرده اند.

دوما اینکه ؛انتقاد و تخریب از نظر ماهوی به طور کامل با یکدیگر تفاوت دارند. انگیزه انتقاد، اصلاح و سازندگی است. انتقاد را می توان کنشی اجتماعی مبتنی بر نوعی ارزیابی منصفانه دانست که نقاط قوت و ضعف را همزمان مورد توجه قرار می دهد و در بهترین حالت به ارایه راهکار برای رفع نقاط ضعف منتهی می شود. تخریب اما از ابتدا با هدف تقبیح حریف به منظور تامین منافع فردی یا گروهی انجام می شود و در نهاد آن نیتی خیرخواهانه نهفته نیست. تخریب نه تنها بر برجسته سازی نقاط ضعف رقیب بنا شده بلکه با استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، نقاط قوت را هم ناچیز یا گاه منفی جلوه می دهد و به خاطر نبود منطق در پس کنشگری تخریبگران، رفتار آنان در بسیاری از موارد به ورطه بی اخلاقی می افتد.

کجای این کار تخریب است که یک رسانه دلسوزانه از فرماندار یک شهرستان استراتژیک بخواهددر بحبوحه یک بحران طبیعی به جای حضور در تهران وتلاش برای دور زدن قانون وتمدید ماموریتش ، در شهرستان محل فعالیتش حضور داشته باشد ویا اینکه با اهم ومهم نمودن واولویت بندی امور ، در چنین شرایطی تصمیمات معقول ومنطقی در راستای کاهش آسیبها و پیشگیری از حوادث طبیعی اتخاذ نماید، تا مجبور نشود در صدور بیانیه هایش برای یک خبر پیش پا افتاده نظیر واژگونی یک اتوبوس! دچار اشتباه شود؟!

کجای این کار تخریب است که یک رسانه از فرماندار بعنوان مجری قانون بخواهد اول خود دستورات قانونی مافوق در خصوص اقامت در محل خدمت را جامه عمل بپوشاند ،سپس از مدیران ومعاونین خود بخواهد قانون فوق  را اجرایی نمایند ،درحالیکه نیمی از مدیران شهرستان پروازی هستند؟!

کجای این کار تخریب است که فرماندار به جای اکتفا به چند قطعه عکس تکی وانتشار آن در فضای مجازی در راستای بهبود زیر ساختهای شهرستانی گام بردارد تا با اولین بارش پاییزی تمامی زیرساختها از حیث انتفاع ساقط و در مسیر زندگی طبیعی مردم شهرش مشکل جدی ایجاد نماید ؟!

کجای این کار تخریب است که رسانه از فرماندار بخواهد از ظرفیتها و مزیت های نسبی استان در راه توسعه شهرستان واستان بهره گیری نماید در حالیکه این مزیت ها به جای اینکه در خدمت رفع بیکاری وافزایش شاخص های اقتصادی استان قرار گیرند ،به جهیزیه سیاسیون مبدل وبه حیات خلوت برخی نمایندگان تبدیل شده اند؟!

قطعا رسانه هم بر این مهم اصرار دارد که در سایه پویایی سیاسی و فعالیت احزاب و جناح های سیاسی است که جامعه پویا شکل می گیرد و در سایه پویایی است که طرح ها وبرنامه ها به منصه ظهور می رسند ،اما اعتقاد براین است که به فرموده حضرت حافظ " در ره عشق نشد کس به یقین محرم راز،هر کسی بر حسب فکر گمانی دارد      با خرابات نشینان ز کرامات ملاف ، هر سخن وقتی و هر نکته مکانی دارد"!

فرماندار محترم باید بدانند؛نتایج و پیامدهای انتقاد و تخریب از زمین تا آسمان تفاوت دارد. انتقاد به خاطر برخورداری از منطق همه فهم، همواره موجب ایجاد مطالبه ای عمومی و در نتیجه بهبود و اصلاح امور می شود. تخریب اما هرگز کارآمدی ندارد و نه تنها به بهبود امور منجر نمی شود، بلکه به کارگیری ابزارها و روش های نامطلوب در آن، سبب ساز افول اخلاق در جامعه هم می شود. بنابراین بهتر است با احترام به رکن چهارم دمکراسی و فهم مخاطبین که بهترین قاضی محسوب می شوند از تفسیر به رای و نعل وارونه زدن پرهیز نموده و با درک صحیح از جایگاه رسانه ،آنان را مشاورینی امین در راستای اصلاح امور در کنار خود بدانند!

مخلص کلام اینکه ؛گرچه جناب فرماندار در بخشی از سخنان خویش با ادعای اینکه که "زیاد مهم نیست "می خواهند چنین وانمود کنند که رسانه وصدای منتقدین چندان اهمیتی ندارد ،اما همینکه بخش مهمی از سخنان خود را به انتقاد رسانه های منتقد اختصاص داده اند می توان به صراحت تاثیر صدای منتقدین را از آن استنباط نمود. همین لفظ " زیاد مهم نیست" کتابها معنا ومفهوم با خود به همراه دارد ،اما اگر " اولی الابصاری " وجود داشته باشد که عبرت آموزد!

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۵
سایت شما در کمتر از یک هفته، سه بار برای ملکشاهی دلسوزی کرده و از او انتقاد کرده است.
جریان این دلسوزی چیست؟ چرا اینقدر برای ملکشاهی دلتان می سوزد؟ یک کم هم برای بقیه فرماندارها دلتان بسوزد.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۶
حمله سایت اصول گرای تابناک به جلسه فرماندار مهران با اصلاح طلبان
با شعار: باران بارانه
هدف: جلوگیری از نزدیکی دولت با اصلاح طلبان
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار