اما انتظار می رفت که به موازات رشد وتوسعه فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی و به فراخور تغییرات ملموس در سطح سواد وبینش افراد جامعه ،نخبگان وموثرین حوزه های مدیریتی و نیرو گزینی نتوانسته اند انتظارت جامعه در گزینش نیروهای دارای مولفه های گفته شده را برآورده سازند ،بلکه با واپس گرایی و رجوع به افکار پوسیده قبیله گرایی ،این مولفه را در صدر دیگر مولفه ها قرار داده وبه عنوان یک اولویت مخرب در دستور کار قرار داده اند.
کد خبر: ۶۸۱۷۴۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸ 19 November 2018

تابناک ایلام::یکی از مهمترین موضوعات در نظامهای سیاسی واجرایی استفاده درست ،منطقی وبجا از منابع انسانی است . ممکن است برای نیل به این مهم هر نظام شیوه وروش خاص خود را داشته و از شاخص هایی که برای دستیابی به آن تعریف نموده است بهره گیرد.

ممکن است دریک نظام مولفه های تخصص ،توانمندی ،مدیریت در اولویت باشد ،اما در نظام دیگری ، اخلاق ،پاکدستی و تعهد را ضمیمه مولفه های پیش گفته شده نمایند .ولی به ندرت نظام های اجرایی وسیاسی هم یافت می شود که بر مولفه های کارآمدی وتخصص و مدیریت خط کشیده وبرایشان تعهد ،اخلاق و تدین افراد ملاک نظر قرار گیرد.

در طول سالهای اخیر به هنگامه تغییرات در سطوح مدیریتی دستگاههای اجرایی به کرات از تعهد وتخصص افراد شنیده ایم ،بسیاری از موثرین حوزه تغییرات نیز لااقل به خاطر حفظ ظاهر هم که شده ،ضرورت وجود این مولفه های مهم رادر گزینش مدیران مد نظر دارند ،تجربه هم ثابت کرده است که هرگاه تخصص و کارآمدی در کنار تعهد وخلوص قرار گیرند ،کارهای به سرعت خیره کننده ای پیش رفته ،اما از سویی در نبود هر کدام از این دو مولفه ها کار گره خورده ودستگاههای دچار انحراف وروزمرگی شده اند.

هرچند با رشد وتوسعه سیاسی ،مقوله لزوم نزدیکی گرایش سیاسی مدیران با قدرت در راس بعنوان یک اصل مهم پذیرفته شده است ،اما با این وجود توجه صرف به مولفه سیاسی و فدا نمودن تخصص و کارآمدی ،بر کارکرد دستگاههای اجرایی و خدمات رسانی آنها اثرگذاری نامطلوبی بر جای گذشته اند.

انتظار می رفت که به موازات رشد وتوسعه  فرهنگی ،اجتماعی و سیاسی و به فراخور تغییرات ملموس در سطح سواد وبینش افراد جامعه ،نخبگان وموثرین حوزه های مدیریتی و نیرو گزینی به سمت وسویی همسان با ارتقاء این سطح حرکت کنند ،اما به واقع باید گفت؛ که آنان نه تنها انتظارت جامعه در گزینش نیروهای برخوردار از مولفه های گفته شده را برآورده نکرده اند، بلکه با واپس گرایی و رجوع به افکار پوسیده قبیله گرایی ،نگاه قوم مدارانه را قالب و  آن  را در صدر دیگر مولفه ها به عنوان یک اولویت مخرب در دستور کار قرار داده اند.

هر چند به کرات از این دست انتصابات ،نظیر فامیلی ،قومی ،سیاسی و.. را در سطح دستگاههای اجرایی استان  شاهد بوده ایم ،انتصاباتی  خارج از عرف ورویکردهای پذیرفته شده که در آن فدا شدن تخصص و تعهد کاملا مشهود است ،اما اقدام اخیر دستهای قدرت در تحمیل فشار بی اندازه بر اداره کل آموزش  وپرورش استان، در راستای بکارگیری مجدد یکی از معاونین جابجا شده بی سابقه است و حقیقتا  در قاموس هیچ نظام وساختاری نمی گنجد.

موضوع هم از این قرار است که به دنبال تغییر مدیر کل آموزش وپرورش استان ،بنا به مصلحت این دستگاه اثرگذار و خواست فرهنگیان ،تغییراتی طبیعی در سطح معاونتها به مرحله اجرا درآمد واز قضا معاون اداری ومالی این اداره کل ،که از حمایت دستهای پنهان قدرت در لایه های بالای مدیریتی برخوردار بود تغییر کرد.

با تغییر این معاون فشارها از سوی کانون قدرت منتسب به جریان خاص قومی بر مدیران ارشد استان تشدید شد که به هر شکل ممکن این معاون تغییر یافته در یکی از مصادر مدیریتی استان به کار گرفته شود تا به نوعی ضمن حفظ توازن قدرت در راستای اهداف پنهان ،از سویی این فرد توانسته باشد قدرت خود را به رخ مدیرکل فعلی آموزش وپرورش استان بکشاند.حال می خواهد این مسند هلال احمر استان باشد یا کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان !این درحالیست که در هر دو دستگاه باید تخصص وتجربه در  اولویت باشد که هرگز در فرد مورد نظر یافت نمی شود.

اخیرا نیزکه این حلقه قدرت بنا به دلایل خاصی از مدیریت این فرد در هلال احمر چشم پوشی نموده وبر روی کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان زوم کرده اند ،دستگاهی فرهنگی وهنری که به گواه فعالین این حوزه، مدیریت فعلی آن با بهره مندی از تخصص ،تجربه وهنر کاردانی توانسته است در بسیاری از حوزه ها رتبه  وشاخص های آن را ارتقاء بخشند.

نظر به اینکه نیروی مورد نظر از حیث رشته تحصیلی ،تجربه کاری وتخصص ،هیچگونه سنخیتی با کانون پرورش فکری جوانان ندارند ،اصرار کانون قدرت در خصوص انتصاب وی در راس این دستگاه تخصصی وتاثیر گذار که با فرهنگ وپرورش فکری وفرهنگی جوانان ونوجوانان این دیار ارتباط مستقیم دارند ،حاوی این پیام مهم است که در نگاه کانونهای قدرت مقوله ای به نام تخصص و آینده استان موضوعیت ندارد .قطعا تداوم شیوه جاری و اصرار آنان بر خواسته نامعقول خود و کسب موفقیت و تحقق این هدف ،نتیجه ای  جز خسران ونابودی برای این دستگاه وایجاد سرخوردگی ویاس در فعالین فرهنگی وهنری در پی نخواهد داشت .

لذا نظر به اهمیت موضوع از مدیریت ارشد استان انتظار دارد با ورود قاطع به این موضوع و جلوگیری از نهادینه شدن چنین مشی نامعقولی بر مدیر گزینی در استان ،شائبه همراهی و وجود علقه نژادی وزبانی بین مدیریت استان وحلقه قدرت پیش گفته شده را از اذهان افکار عمومی ورسانه های استان بزدایند .

از مدیرکل آموزش وپرورش استان هم انتظار می رود با رد هرگونه دستورات تحکمی و عدم تسلیم در برابر این خواسته غیر معمول ،خود را در مقابل افکار عمومی ، اولیاء دانش اموزان وفعالین فرهنگی وهنری استان قرار ندهند.حلقه قدرت هم باید بدانند ؛نظر به حرفه ای وتخصصی بودن کانون پرورش فکری ،این دستگاه جهیزیه سیاسی وقومی  هیچ گروه وقبیله ای نیست و اگر دنبال قدرت نمایی در استان هستند ،کانون مکان مناسبی برای نیل به این هدف نخواهد بود.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
مهرداد
|
Canada
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
درود
تاثیر فضای مجازی و رسانه ها همیشه به شکل خوب دیده شده امیدواریم این بار هم با سلامت و استقامت از این آزمون عبور کنیم. شاید در خارج استان در کانون های قدرت جای پای محکم نداشته باشیم اما با همدلی و همفکری می توان در برابر زیاده خواهی مقاومت کرد
ناشناس
|
United Arab Emirates
|
۱۷:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
صراحتا بعنوان شهروند..ودلسوز مسایل فرهنگی..با چنین انتصابات تحمیلی وناکارآمد..وعدم همخوانی وهم ترازی پستی مخالف این تصمیم...ومخالف قوم گرایی.. وشانتاژ ...هستم
پالیزبان
|
United States
|
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
واقعا جای تاسف داره. به عنوان یک شهروند که فرزندم رو تابستونا به کانون پرورش فکری میبرم از نزدیک شاهد زحمات همه مسئولان کانون بوده ام، از دکتر بخشوده و معاونینش گرفته تا مربیان تلاشگر. من نمیدونم نمایندگان مردم در مجلس (شمال استان) کجا تشریف دارن که همچنان باید ذی نفوذان ساکن در تهران برای ما تصمیم بگیرند. به این دوستان توصیه میکنم حالا که این معاون سابق پس از سی و اندی سابقه میخواد باز از وجودش در مدیریت بهره ببریم، ایشان رو در منصب استانداری مشغول کنند تا سراسر استان از وجودش مستفیض بشیم.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار