نعمت اله آرمان نیا
کد خبر: ۶۸۱۲۴۹
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰ 18 November 2018

تابناک ایلام ::ایلام همچون عروسی در دامن زاگرس غنوده است. جلوه گری بی سابقه و دلپذیر جنگل های انبوه بلوط و بنه اش و حیات وحش مستتر در کوه های گسترده و فشرده و دشتهای بی نظیرش، دل هر ببیننده و محققی را می رباید. حفاظت و حمایت از این زیبایی های دیرینه و امید به پایندگی و دوام آن، به دغدغه کسان زیادی بدل گشته است. این طبیعت بکر، حس کنجکاوی و هنری شاعران، ادیبان و هنرمندان متعددی را سیراب کرده و مرزهای عشق ورزی آنان را درنوردیده است.
 
یکی از این هنرمندان، مستدساز عاشقی است که طبیعت ایلام، معشوق اوست. تمام زندگی و جسم او وقف روایت این طبیعت شده تا جایی که سرتاپای وجودش را مالامال احساس کرده؛ او عشق را احساسی عمیق، علاقه ای لطیف و جاذبه ای شدید می داند که ناممکن ها را ممکن می سازد و هنر را توان و مهارت خلق زیبایی می نامد و آن را رسیدن به مفهوم واقعی زندگی و نهایتاً راه رسیدن به خالق هستی معرفی می کند. به قول او و در اندیشه مولانا «عقل گوید شش جهت حدست و بیرون راه نیست و عشق گوید راه هست و رفته ام من بارها». خود در وصف کارش می گوید: از روزی که خود و جامعه اطرافم را شناخته ام، در پی خودسازی و به دنبال آن، فرهنگ سازی برای دستیابی به شرایط بهتر بوده ام؛ به همین خاطر فیلمسازی مستند را انتخاب کرده و
با جامعه اطرافم، برای رسیدن به استانداردها و ایده آل های جهانی مبارزه کرده ام. 
 
سالهاست نام "مهدی نورمحمدی" جوان 39 ساله ایلامی بر سر زبانها افتاده و هنرش در فستیوال ها و جشنواره های کشوری و بین المللی مورد تقدیر و تحسین قرار می گیرد. «کارهای او با مستندهای نشنال ژئوگرافیک برابری می کند». حاصل تلاشهای او ساخت چندین فیلم مستند و هزاران عکس و کلیپ کوتاه است. دریافت حداقل 12 تندیس، دیپلم افتخار و جایزه ویژه از فستیوال ها و جشنواره های بین المللی در قاره های آسیا، اروپا و آمریکا و بیش از 25 مورد در جشنواره های داخلی در حوزه فیلم و عکس نمونه ای از افتخارات و موفقیت های اوست. کارش منحصر به فرد است؛ خلاقانه و ایرانی می سازد؛ با "عبور از سرزمین آلامتو" به "گذشته و امروز کبیرکوه" نقب می زند و این کوه را به عنوان "سرچشمه زندگی" می نمایاند. "در امتداد کبیرکوه"، "راه سبز""مرز پرگهر" را درمی نوردد و "در پناه بلوط" درد جنگل را از زبان سنجابها روایت می کند. و این بار مستند "پرندگان ایلام" را در چهار قسمت و مستند بلند "آواز جغد کوچک" را در قاب تصویر معرفی خواهد کرد. او همچنین انتشار کتاب "راهنمای میدانی پرندگان ایلام" را- که حاصل پنج سال تولید مستند است- در دست تهیه دارد. 
 
مهدی نورمحمدی از سرمایه ها و متولد استان ایلام است که از استانهای دیگر، خواستار استفاده از هنرش هستند. تلاش کرده تا با هنر خود، دَین خود را به ایلام ادا کند. هدفش را نه جشنواره رفتن بلکه شناختن و شناساندن دنیا و حقایقش به همنوعان می داند. او خود کمتر سخن می گوید اما هنرش سخنگوی اوست که بی وققه و سرشار از احساس، حرف می زند. بهترین معلم خود را استاد احمد ضابطی مستندساز ایرانی معرفی می کند. این هنرمند، فارغ از روزمرگی است اما با برنامه پیش می رود؛ گاهی برای یک مستند، 400 شبانه روز در هوای برفی زمستانی و گاهی هوای داغ بالاتر از 50 درجه ای دوربینش را به هوای رصد صحنه ای استتار می کند یا "کومه" می زند. یک روز برای تصویربرداری از آشیانه "عقاب دو برادر"، پنج ساعت مداوم، سکوت را تجربه می کند.
 
این همه تلاش به جسم او صدمه زده است، خودش در این باره توضیح می دهد: هزینه این فعالیتها که در قالب استرس و فشار خونی پنهان (آسیب به چشم وکلیه) بروز کرده را امروز پرداخت می کنم اما پشیمان نیستم که جامعه بستر مناسبی برای من و امثال من فراهم نکرده، چرا که عشق به سرزمین و مردمان خوب آن، به همه این معادلات و ناهنجاری ها پاسخ می دهد و مرا برای ادامه فعالیتم راضی نگه می دارد.
 
حالا درد دیسک کمر و گردن، هزینه های بالای فیلمبرداری و دغدغه تأمین این هزینه ها و انتظار حمایت از پروژه هایش، نه اینکه انگیزه را از او گرفته باشد، بلکه برای تداوم کار حرفه ای، مانع او شده است... 
 
عمران خود آموز مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام در مورد او، ما را این چنین ارشاد می کند: هنرمند بی ادعایی که عاشق طبیعت است و موفقیت های متعدد، او را مغرور نکرده است. از تجربه به علم رسیده و علم را با تجربه عجین کرده است. استادی که شاگردانش را چونان اعضای خانواده خود می نوازد و خانواده خود را در هنر و تجربه خویش، شریک کرده است.
 
توفیق عقابی قائم مقام صدا و سیمای مرکز ایلام، نورمحمدی را در کارش خبره و به روز، در تعاملش با دیگران باگذشت و آینده نگر، در اخلاق صادق، رئوف و امانتدار، در باور، مصمم و خستگی ناپدیر و در زندگی شخصی، وفادار و عاطفی توصیف می کند.
 
همقطار او، مستندساز بین المللی و نام آشنای ایلامی، فتح اله امیری، نورمحمدی را خوش اخلاق و خانواده دوست و ذاتاً هنرمند می خواند. می گوید: در استان کمک کارم بوده چه فکری و چه عملی؛ بسیار با گذشت است و هیچ گاه توقع مالی نداشته؛ در خیلی از موارد خواسته اسمش را نبرند تا بقیه، دیده شوند. سالهاست او را می شناسم، تا حالا جز خوش اخلاقی، چیزی از او ندیده ام؛ در کار، بسیار صبور و با حوصله و علاقه مند به فرهنگ و سنتهای ایلام و در کل، انسان دوست داشتنی و قابل احترامی است.
 
خداداد ابراهیمی نویسنده و روزنامه نگار درباره این مستندساز ایلامی چنین نگاشته است: مهدی نورمحمدی با ذکاوت هنری و نگاه ویژه به طبیعت و زیستگاه وحوش، لایه مستور زندگی اطراف ما آدمها را هنرمندانه و خلاقانه به تصویر می کشد. تا جایی که این فیلمساز مستند، در آن سوی مرزها، عیار و اعتبار هنری وافری کسب نموده و این مهم، مایه مباهات ایلام عزیز است. 
 
احساس محمدرضا رستم پور شاعر ایلامی در مورد نورمحمدی به این شرح است: مستدسازی که مستند نمی سازد، بلکه با آن زندگی می کند. دوست داشتن سوژه، چیزی است که به کار او جذابیت می بخشد؛ اندیشه و دعوت به اندیشیدن در لایه پنهان کارهایش دیده می شود و در تکمیل اینها، پشتکار و جدیت نیز می درخشد و مهم تر از همه اینها اینکه او می داند چه می گوید.
 
و در پایان یونس قیطانی روزنامه نگار و معاون فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ایلام: بی تردید مهدی نورمحمدی ترجمان راستین خلسه لحظه های ناب شعور است، آن گاه که مرکب از کف می رود، کاغذ به حرمت تن پوش بی دفاع بلوط های پیر زاگرس از زنجره ضرباهنگ تبرهای من و تو به کنجی می خزد، قلم به شکرانه انحنای دوربینش تمام قد قیام می کند و زمانی به درازای تاریخ دیر پای این کهن سرزمین، ایستاده همچون تماشاگران فیلمهایش بر پرده های پیدای چهارگوشه جهان دست می زند؛ برای ما بمان که ذهن خسته، روح آزرده و دل شکسته مردمان زاگرس، سخت، دل به فریاد فلاش تو بسته است.../م
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار