سرهنگ فرزاد یاسمی /معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام
کد خبر: ۶۷۹۹۴۵
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 14 November 2018

تابناک ایلام :: نزاع و درگيري میان افراد يک معضل اجتماعي در جامعه ما مي باشد که بر زندگي هزاران نفر در هر سال تاثير مي گذارد. خشونت هایی بر عليه جان و مال افراد که باعث ايجاد ترس در جامعه شده است و تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر امنیت اجتماعی به جا خواهد گذاشت.

انسان ها در طول تاريخ حيات اجتماعي خويش بر اساس زمينه هاي اجتماعي و فرهنگي و تحت تأثير شرايط اقتصادي، سياسي و ارزش هاي حاكم بر جامعه، تنوعاتي از رويارويي ها و تقابلات مثبت و منفي فردي، گروهي و بين گروهي را تجربه كرده اند. گاه در تضـاد، ستيزه و نزاع با همديگر به سر برده و گاه در صلح، آرامش و نوع دوستي بوده اند. آن چه كه مسئله آفرين است وجود تضادها و رويارويي هاي خشونت آميز در بين افراد و گروه ها مي باشد.

نزاع و درگيري يک معضل اجتماعي در جوامع ما مي باشد که بر زندگي هزاران نفر در هر سال تاثير مي گذارد. خشونت هایی بر عليه جان و مال افراد که باعث ايجاد ترس در جامعه شده است و تاثیرات منفی جبران ناپذیری بر امنیت اجتماعی به جا خواهد گذاشت.

نزاع و جرائمي همچون ، قتل، همسرکشـي، آدم ربايي و ... تهديدات جدي بر عليه امنيت جامعه مي باشند. نزاع های فردی يکي از مسايل و آسيب هاي اجتماعي است که وقتي در جامعه شيوع پيدا کند، آثار و عوارض گوناگوني در عرصـه اجتماعي به ويژه براي آرامش و امنيت جامعه ايجاد مي کند و باعث صدمات جسمي و روحي به افراد، تسريع پرخاشگري، خشونت‌طلبي در تعاملات اجتماعي افراد و سلب احساس امنيت اجتماعي، روحي رواني و شغلي در جامعه مي‌شود.

اين پديده در سطح جامعه يكي از نمونه هاي قابل ذکر نقض نظم و انضباط اجتماعي و به عنوان يك ناهنجاري در سطح جامعه امروز است، كه بر اثر كاركرد نامناسب نهادهاي اجتماعي نظيـر؛ خانواده، مدرسه ، رسانه ، دانشگاه و... به وجود مي‌آيد، و درنهايت به آسيب‌پذيري افراد منجر‌شده و بسترها‌ي انحرافي را فراهـم مي‌سازد.

نزاع گرچه حاصل کنش هاي افراد است اما به تبع شرايط و ساختارهاي اجتماعي ، اشکال و گونه هاي متفاوتي پيدا مي کند. متأسفانه اين پديده پيامدهايي همچون افزايش آسيب هاي اجتماعي، تأثير منفي بر امنيت اجتماعي و مخدوش نمودن چهره فرهنگي استان را به همراه دارد.

اما در جغرافياي استان ایلام بايد به مسأله قوميت ها به عنوان واقعيتي انکارناپذيـر توجه نمود. همچنين توجه به ساختارها، تعصبات، بايدها و نبايدها، آداب و رسوم، مهاجـرپذير بودن، عرف و عادات حاکم بر اين قوميت ها در هر موضوع و بحران و پديده اي چه مثبت و چه منفي بايد مدنظر باشد.

از اين رو درجايي كه نزاع و درگيري رواج دارد، مي توان گفت؛ مهمترين مسئله اجتماعي است. مسئله اي كه باعث افتراق اجتماعي و به دنبال آن ضعف اعتماد و مشاركت در زمينه هاي مختلف اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي مي شود. بررسي ها نشان می دهد، اين پديده در استان یکی از دغدغه های اصلی نیروی انتظامی می باشد.

حال با توجه به موضوعاتی که مطرح شد نیاز است که برای پیشگیری از وقوع نزاع و درگیری بین افراد اقداماتی هم از سوی مسئولان استان صورت پذیرد و هم اینکه مردم تلاش نمایند سیاهی این پدیده نه چندان مطلوب را از چهره استان بزدایند.

شاخص ترین و اثربخش ترین اقدام در استان ایلام برای پیشگیری از نزاع و درگیریها، رفع معضل بیکاری با اهتمام لازم مسئولین استانی و کشوری برای توسعه اقتصادی استان می باشد.

انجام مطالعات و پژوهش های تخصصی وسیع در سطح استان با استفاده از اساتید دانشگاهی و صاحبنظران، برای دستیابی دقیق و عملی به راهکارهای مناسب جهت مهار نزاع و درگیریها و سپس اجرائی نمودن بموقع آنها اقدام دیگری در این راستا می تواند باشد.

معاونت اجتماعی نیروی انتظامی در این راستا با همکاری و مشارکت برخی نهاد ها و سازمان های دولتی و غیر دولتی اقداماتی را در جهت کاهش و پیشگیری از این معضل در سطح استان انجام داده است که از جمله آن می توان به برپایی کارگاههای آموزشی در بین دانش آموزان ، استفاده از ظرفیت بزرگان و ریش سفیدان در حل و فصل منازعات و درگیری ها، برپایی نمایشگاههای آموزشی در محلات ، تهیه و توزیع بسته های آموزشی و فرهنگی و... اشاره کرد.

در پایان باید گفت، احترام به قانون و قانون پذیری افراد می تواند مهمترین گام در جهت کاهش پدیده نزاع در جامعه ایلام باشد.پس نیاز است همه با احترام به قانون تمامی مسائل و مشکلات زندگی اجتماعی و زندگی فردی خود را از مجرای قانون دنبال نمائیم.


تهیه و تنظیم: سرهنگ فرزاد یاسمی ؛معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان ایلام

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار