هرچند به این موضوع اعتقاد نداریم که همه نیروها ومدیران رده دوم وسوم دستگاه اجرایی باید از وجود نیروهای غیر همفکر پاک سازی شوند ،اما اعتقاد داریم که استفاده از نیروهای همفکر توسط دولت هم از کم کاری های سیاسی می کاهد ،هم اینکه رغبت ومیل نیروهای سیاسی را برای حضور در فرایندهای انتخاباتی و پویایی جریان های سیاسی افزایش خواهد داد .
کد خبر: ۶۷۹۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱ 14 November 2018

تابناک ایلام::از بد روزگار ،ایلام زخم دیده از هشت سال جنگ تحمیلی همچنان عنوان توسعه نیافتگی را با خود به یدک می کشد . استان کوچک ومحرومی که علیرغم برخورداری از مزیت های نسبی وشاخص های شتاب دهنده توسعه ،همچنان محروم  مانده ومردمانش روز ،ماه وسال را به امید روزهای بهتر سپری می کنند.

همه کسانی که به نوعی از وضعیت استان ایلام اطلاع نسبی دارند ،به درستی بر این موضوع اتفاق نظر دارند که بزرگ ترین موهبت های الهی وطبیعی از نفت وگاز گرفته تا منابع طبیعی ،از ظرفیتهای گردشگری با تمام شاخه هایش گرفته تا کشاورزی ودامداری یکجا دراین استان کوچک  جمعند .موهبتهایی که اگر درست مدیریت می شدند، چه بسا سالها پس از پایان جنگ می بایست غبار محرومیت از رخسار این استان زدوده می شد و مردمان آن به سان دیگر مناطق کشور از عواید این همه موهبت بهره مند می شدند.

اگر بیراه نگوییم مشکل دیروز وامروز استان ایلام کمبود منابع مالی وانسانی نیست ،بلکه نادیده گرفتن ظرفیتهای مهم مدیریتی و استفاده به جا ومنطقی از منابع انسانی متعهد ،کاردان ومتخصص در راس دستگاههای اجرایی و بهتر است بگوییم ؛حرکت در حول  محور باندبازی ورفاقت بازی وتسامح وتساهل بیش از اندازه است .

شاید اگر درانتخاب مدیران استان  چارچوب خاصی تدوین می شد ،اگر تعهد و کارآمدی فدای باندبازی وقبیله گرایی نمی شد ،اوضاع از این که هست بهتر می بود و گامها برای توسعه استان بلند تر برداشته می شد. استانی که با گذشت بیش از پنج سال از عمر یک دولت ،هنوز مدیران محلی آن برای تغییر مدیران دستگاههای مهم واثرگذار در توسعه آن به توافق وجمعبندی نرسیده باشند،قطعا نمی تواند مسیر توسعه را به سرعت طی کند.

بنا نداریم اینجا کارکردها را در ترازوی قضاوت قرار دهیم ،اما همین که یک مدیر حتی با وجود برخورداری از تمامی مولفه های مثبت مدیریتی بیش از پنج سال در راس یک دستگاه مهم واثرگذار قرار گرفت و با گذشت آن پنج سال ،دستگاه تحت مدیریت وی  همچنان در روزمرگی قرار داشت و کمترین تغییری در روند اجرایی وثرگذاری آن ایجاد نشد ،این یعنی یک جای کار می لنگد و این مدیر اگر یک دهه هم در راس آن دستگاه باقی بماند تغییر ملموس جدیدی ایجاد نخواهد کرد .به قولی گفتنی " آب با آب همه ذلالی و خلوص اگر یکجا بماند می گندد"!

ما نمی گوییم مدیران همه دستگاههای اجرایی استان از برترین مولفه های مدیریتی برخوردار بوده ویا اینکه برای استان شق القمر کرده اند ،اما حقیقتا دستگاه مهمی همچون میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری که با وجود ظرفیتها ومزیتهای نسبی استان می تواند بهترین کارکرد را در توسعه استان بر جای بگذارد ،چرا باید پنج سال در سیطره یک فرد باقی بماند ؟! درحالیکه همین دستگاه از یکسال پیش همواره در صدر تغییرات مدیریتی قرار داشته وهمچنان در بلا تکلیفی به سر می برد؟!

اگر واقعا ما جای معاون رییس جمهور ورییس سازمان میراث فرهنگی کشور واستاندار ایلام قرار داشتیم ،با چشم پوشی از 5سال مدیریت این دستگاه و چشم بستن بر تمامی ضعف ها وکاستی ها ، همین یک قلم "اقدام اخیر مدیر این اداره کل در حین سفر جناب مونسان به استان ایلام " را بعنوان بهترین سند اثبات ماست مالی و عدم تلاش این دستگاه برای تاثیر گذاری  واقعی وملموس درروند توسعه استان را بعنوان سند اثبات ناکارآمدی وی بکار می بستیم .

اگر همان روز معاون رییس جمهور واستاندار ایلام از کنار افتتاح نمایشی ! نمایشگاه صنایع دستی استان که تاریخ تاسیس آن به سال 95 بر می گردد به راحتی عبور نمی کردند وهمان جا کلید میراث استان را از دستان مدیرکل خارج می کردند ،امروز شاهد رقم خوردن اتفاق جدیدی همچون تلاش برای قالب نمودن یک نیروی غیر همفکر بر راس معاونت مهم گردشگری این اداره کل نبودیم .

هرچند به این موضوع اعتقاد نداریم که همه نیروها ومدیران رده دوم وسوم دستگاه اجرایی باید از وجود نیروهای غیر همفکر پاک سازی شوند ،اما اعتقاد داریم که استفاده از نیروهای همفکر توسط دولت ،هم از کم کاری های ناشی از بازی های  سیاسی می کاهد ،هم اینکه رغبت ومیل نیروهای سیاسی را برای حضور در فرایندهای انتخاباتی و پویایی جریان های سیاسی افزایش خواهد داد .

چرخه تغییر و استفاده از نیروهای همفکر توسط دولت پیروز انتخابات در همه ساختارهای سیاسی پذیرفته شده است و کسی هم یارای نفی آنها رانمی تواند داشته باشد ،واقعا جای تعجب وتامل دارد باوجود نیروهای همفکر سیاسی ،کارشناس وخبره در امور تخصصی دستگاه ،مدیر کل محترم فردی را بعنوان معاون گردشگری خود به سازمان معرفی نموده است که اولا حضور ایشان بعنوان فعال در ستاد انتخاباتی رقیب کاملا به اثبات رسیده است ودوما  عملکرد وی در جایگاه فعلی اش با علامت سوالهایی روبروست !

هرچند برخی مدیران فعلی ومعاونتهای آنان در ایام تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری با تاثیر پذیری از وضعیت تبلیغات  انتخاباتی وترس از عدم پیروزی مجدد دولت حاکم ،با پیشه نمودن نفاق نوین! مبادرت به دریافت احکام مسئولیتی در ستادهای انتخاباتی هردو رقیب سرسخت انتخاباتی نمودند،اما صرفنظر از نوع نگاه سیاسی وفکری ،همین یک قلم می تواند مبنایی برای عدم صداقت آنان در گزینش ها قرار گیرد ،خواه فرمان مدیریت دولت در دست یک چپی باشد خواه یک راستی !

حال که این موضوع برای مدیران ارشد وتصمیم گیران حوزه مدیریتی اظهر من الشمس است ،تداوم تسامح وتساهل هایی که به جز هزینه زایی برای استان و تاثیرمنفی بر روند توسعه آن حاصل دیگری در پی ندارند به صلاح نبوده واز مدیران ارشد استان اتخاذ تصمیم فوری ومنطقی انتظار داریم.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۳
باسلام ودرود بر سایت تابناک

مطالب شما درست وروشن می باشد ایشان از هر تلاشی وامتیاز دادن به دیگران جهت ماندن در پست مدیرکلی استفاده میکنه
ولی کور خوانده انشالله استاندار مردمی وتلاشگر استان حتما تا هفته اینده ایشان را تغییر خواهد داد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار