مرور روزنامه‌های دوشنبه ۲۱ آبان
خط پایان ماراتن انتخاب شهر دار، جذف نرخ ارز آزاد، اطلاع رسانی احمدی نژادی‌ها علیه وزیر مغضوب، آری به FATF، محکومیت ۲ اخلالگر اقتصادی به اعدام، مردمی شدن نفت، تحریم را می‌شکند؟، فراموش‌شدگان سرپل ذهاب، گام نخست اجرای بسته حمایتی، محکومیت یک کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی، نفت خام روی تابلوی فروش، صعود اقلیت‌ها از نردبان دموکراسی، انتخابات آمریکا و تبعات آن و اتهام محیط زیستی‌ها و شکایت خاتمی از زبان محسنی اژه‌ای از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۶۷۸۷۰۳
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 12 November 2018

خط پایان ماراتن انتخاب شهر دار، جذف نرخ ارز آزاد، اطلاع رسانی احمدی نژادی‌ها علیه وزیر مغضوب، آری به FATF، محکومیت ۲ اخلالگر اقتصادی به اعدام، مردمی شدن نفت، تحریم را می‌شکند؟، فراموش‌شدگان سرپل ذهاب، گام نخست اجرای بسته حمایتی، محکومیت یک کارمند وزارت خارجه به اتهام جاسوسی، نفت خام روی تابلوی فروش، صعود اقلیت‌ها از نردبان دموکراسی، انتخابات آمریکا و تبعات آن و اتهام محیط زیستی‌ها و شکایت خاتمی از زبان محسنی اژه‌ای از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز دوشنبه ۲۱ آبان ماه در حالی چاپ و بر روی پیشخوان مطبوعات کشور قرار گرفت که بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوین با محور‌هایی همچون اگر پیام شهدا شنیده شود گرایش به غرب و شرق رخت برخواهد بست در صفحات نخست بیشتر روزنامه‌های دیده می‌شود. راه یافتگان به فینال انتخابات شهرداری تهران، اتحاد علیه ملی گرایی یا نمایش صلح در پاریس و تحلیل‌هایی درباره تبعات انتخابات اخیر آمریکا از موضوعاتی است که در روزنامه‌های امروز برجسته‌تر از سایر موضوعات منعکس شده اند.

روزنامه جوان عنوان تهران شهر بی‌دفاع را در کنار تصویری از عباس آخوندی کاندیدای جدید شهرداری تهران قرار داد و در گزارشی از انتخاب احتمالی او توسط شورای شهر تهران به شهرداری انتقاد کرد. این روزنامه در گزارشی دیگر با عنوان یکی بخر، دو تا ببر به سبک سایپا! درباره بخشنامه عجیب و پر از علامت تعجب ساپیا نوشته است.

روزنامه ابتکار که تصویر پیروز حناچی و عباس آخوندی دو فینالیست انتخابات شهرداری تهران را در صفحه نخست خود گنجانده عنوان خط پایان ماراتن انتخاب شهردار را تیتر کرده و از مخالفت‌ها و موافقت‌ها درخصوص دو گزینه نهایی شهرداری تهران گزارش می‌دهد.

روزنامه کیهان تیتر یک خود را به بیانات رهبر انقلاب در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای قزوینو با عنوان اگر پیام شهدا شنیده شود گرایش به غرب و شرق رخت برخواهد بست اختصاص داده است. این روزنامه به نقل از اندیشکده صهیونیستی عنوانحزب‌الله لبنان بیش از تمام اعضای اروپایی ناتو موشک و راکت دارد را تیتر یک گزارش بین المللی خود کرده است.

روزنامه ایران از یک سال درد و رنج زلزله زدگان کرمانشاه با عنوان ثلاث و سرپل زیر سقف زندگی گزارش داده و در گزارشی دیگر خبر انتخابات شهردار توسط شورای شهر تهران را با عنوان دوئل سوم برای بهشت منعکس کرده و نوشت: برای انتخاب سومین شهردار تهران در دوره جدید از بین عباس آخوندی و پیروز حناچی یکی برگزیده خواهد شد.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:

تکنوکرات‌های آفتاب پرست دولت اعتدالی
شیرزاد عبداللهی طی یادداشتی که در شماره امروز همدلی با عنوان تکنوکرات‌های آفتاب پرست! چاپ شده نوشت: در سال‌های اخیر و در دولت اعتدالی نوع جدیدی از مدیران ظهور کرده اند که در ظاهر شبیه تکنوکراتها، اما در باطن ابن الوقت و منفعت‌جو هستند. لباس پوشیدن، اندازه ریش و ژست‌های مدیریتی آن‌ها شبیه تکنوکرات‌ها است. اماسواد و تخصص و جرات ندارند، بیشتر از اینکه تابع اصول مدیریت علمی باشند به فوت و فن‌ها و ریزه کاری‌های کار در سیستم‌های فاسد اداری و باندبازی واردند و اهل معامله و دنبال منفعت شخصی اند. این تیپ مدیران خطرناک‌تر از مدیران ایدئولوژیک هستند و به نظر می‌رسد تعدادشان سال به سال بیشتر می‌شود. نظام از تکنوکرات‌های قلابی نمی‌ترسد. 
تکنوکرات‌های آفتاب پرست دولت اعتدالی/نفت، تحریم و راه فرار/یکی بخر، دو تا ببر به سبک سایپا!
تکنوکرات‌های قلابی در طول خدمت اداری مدرک تحصیلی فوق لیسانس و دکتری گرفته‌اند. اما مدارک آن‌ها فاقد ارزش آکادمیک و صرفا یک ابزار برای ارتقای اداری است. برخی هم با مدارک جعلی در سیستم بالا آمده‌اند. بر خلاف تکنوکرات‌های واقعی که به خاطر دانش و تخصص خود، دارای اعتماد به نفس و شخصیت مستقل و دستی پاک هستند، این‌ها مانند آفتاب پرست خودشان را با شرایط متغیر محیطی و آب و هوا تطبیق می‌دهند. شخصیت ژلاتینی دارند و اهل معامله و زد و بندند.
در تعریف آفتاب پرست غیر از تغییر رنگ آمده است: “چشم آفتاب پرست توانایی دید ۳۶۰ درجه را دارد و در یک‌زمان می‌تواند هر دو جهت را ببیند. چشم‌های آفتاب‌پرست متمایز از هر خزنده دیگری است. آن‌ها می‌توانند به طور جداگانه و همزمان بر روی دو جسم متفاوت تمرکز کنند، که به آن‌ها اجازه می‌دهد تا چشمان خود را به طور مستقل از یکدیگر حرکت دهند. هنگامی که طعمه را ببینند، هر دو چشم آن‌ها در همان جهت متمرکز می‌شود ... ” بازی تکنوکرات‌های قلابی با دو جناح سیاسی شبیه رفتار آفتاب پرست است.
برخی شبه تکنوکرات‌های مرعوب شخصیت متلون و حرکات بسیار متغیر خود را زیر عنوان اعتدال توجیه می‌کنند. تکنوکرات قلابی به هیچکس “نه” نمی‌گوید. حوزه مدیریت خود را سفره‌ای می‌داند که همه می‌توانند سر این سفره بنشینند. تکنوکرات قلابی به هیچکس جز خودش وفادار نیست. اهل حزب باد است و مهم‌ترین اصل مدیریتی او بی اصولی است. در محفل خصوصی به ریش هر دو جناح می‌خندد، اما در محافل رسمی برحسب موقعیت خود را به این یا آن جناح می‌بندد و البته همیشه راه انکار و فرار و تغییر جهت را برای خود باز می‌گذارد.
مدیریت آموزش و پرورش امروز دست همین تکنوکرات‌ها یا متخصصان قلابی است. طرف اول صبح در هیات دولت از برونسپاری و خرید خدمات آموزشی و چگونگی افزایش بهره‌وری دفاع می‌کند. ساعت ۱۱ معاونش در سازمان برنامه با نوبخت روی طرح “معلم تمام وقت” کار می‌کند تا سر معلمان را گول بمالند. ساعت ۱۲ با صنفی‌ها جلسه می‌گذارد و برای معیشت معلمان اشک می‌ریزد. به صنفی – سیاسی‌ها و فعالان رسانه‌ای چشمک و بفرما می‌زند. نهار را با پایداریچی‌ها مجلس می‌خورد و در جمع آن‌ها علیه نو لیبرالیسم شعار می‌دهد. چفیه به گردن با سرداران جلسه خصوصی می‌گذارد و به رییس دولت گزارش نمی‌دهد.
شب سراغ توییتر می‌رود، مسئول نوشتن توییت‌ها روزنامه نگاری دگراندیش است که نبض فضای مجازی را در دست دارد. از زبان وزیر جملاتی توییت می‌کند که دل اصلاح‌طلبان و روشنفکران را می‌رباید. مبارزه با مافیای کنکور، ترویج شادی در مدارس، شعار علیه مشق شب، حذف امتحان و نمره و رقابت، تعریف از توران خانم. کارتابلش را که نگاه می‌کند، حوصله اش سر می‌رود: “کمبود معلم، مدارس مخروبه و ریزش دیوار، سقوط پنکه، تنبیه بدنی، مدارسی که توالت و آب خوردن ندارند، اعتراض معلمان، رتبه بندی، تصادف اتوبوس راهیان نور، دعوای معاونان با یکدیگر ... ”
به عکس‌های خودش نگاه می‌کند همه چیز به قاعده و مرتب است. یاد حرف یکی از بادمجان دورقاب چین‌های با استعداد می‌افتد که گفته بود شما با این تیپ باید رییس جمهور بشوی. حالش خوب می‌شود و قاه قاه می‌خندد.

نفت، تحریم و راه فرار
نرسی قربان کارشناس بین‌الملل انرژی طی یادداشتی در روزنامه ایران با عنوان نفت، تحریم و راه فرار نوشت: شروع تحریم‌های نفتی و بانکی امریکا که در شش ماه گذشته مورد بحث و تفسیر‌های گوناگون بوده است چند روز پیش با تبلیغات گسترده‌ای از طرف امریکا آغاز گردید. این تحریم‌ها حمایت سایر کشور‌های بزرگ مانند چین، روسیه، انگلستان، فرانسه و آلمان که همگی از امضا کنندگان برجام بودند را ندارد و نمی‌تواند صادرات نفت ایران را آنطور که ادعا می‌شد به صفر برساند، ولی اگر ساز و کار پیشنهادی اروپا عملی نگردد شاهد کاهش بیش از ۵۰ درصدی صادرات نفت از ایران خواهیم بود.
تکنوکرات‌های آفتاب پرست دولت اعتدالی/نفت، تحریم و راه فرار/یکی بخر، دو تا ببر به سبک سایپا!
صنعت نفت ایران بیش از ۱۵ سال است که در شرایط بسیار سختی برای جذب سرمایه مورد نیاز برای ادامه فعالیت‌های خود و توسعه میادین جدید به سر می‌برد در حالی که رقبای ایران با جذب سرمایه‌های بین‌المللی به افزایش ظرفیت خود پرداخته‌اند، ایران توانسته است علی‌رغم مشکلات موجود تولید خود را در حدود ۴ میلیون بشکه در روز نگاه دارد که ۴/۵ درصد از تولید جهان در سال ۲۰۱۷ بوده است در حالی که روسیه با ۳/۶ درصد ذخایر جهان ۲/۱۲ درصد تولید جهان را دارد و امریکا با ۹/۲ درصد ذخایر جهان ۱/۱۴ درصد تولید جهان را دارد. این بدین معنی است که امریکا با کمتر از یک سوم ذخایر ایران بیش از دو برابر و نیم سهم ایران از تولید جهانی را در اختیار دارد. ادامه مشکلات صنعت نفت و ادامه تحریم می‌تواند این عدم تعادل را بیشتر به ضرر ایران تغییر دهد، زیرا سرمایه گذاری‌های آتی در صنعت نفت و گاز با کاهش صادرات نفت تقلیل می‌یابد.
در حال حاضر چالش اصلی در صنعت نفت به نتیجه رساندن مذاکرات با اتحادیه اروپا، چین، روسیه می‌باشد که عملاً می‌تواند از بسته شدن در‌های اقتصاد جهان در اثر فشار‌های امریکا، اسرائیل و عربستان جلوگیری کند و در چند ماه آینده از کاهش صادرات نفت ایران جلوگیری نماید. باید توجه داشت که پرداختن به این مهم نباید از تلاش برای جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی و دستیابی به تکنولوژی‌های روز در این صنعت بکاهد. تمام کوشش و تجربه مسئولین باید به کار گرفته شود که با همدلی بر مبنای منافع ملی برای عملی شدن این هدف کوشش شود. ایجاد زیرساختار‌های لازم برای جذب سرمایه و تکنولوژی پیشرفته در صنعت بالا دستی و پایین دستی نفت و گاز از اولویت زیادی برخوردار است که نباید در سایه کوشش برای فروش نفت فراموش شود. قرارداد‌های نفتی می‌باید در شرایط فعلی ایران بازنگری و جذاب‌تر شود. شرکت‌های بزرگ از ایران رفته‌اند، ولی شرکت‌های کوچک نفتی که به دنبال منافع خود هستند در شرایطی که قرارداد‌های برد- برد بر مبنای نوعی مشارکت در منافع را داشته باشند به ایران خواهند آمد. در این رابطه مسئولین باید با شجاعت و با در نظر گرفتن مشکلات روز قراردادی را پیشنهاد کنند که منافع ملی ایران را در شرایط فعلی و در دراز مدت حفظ کند.
در حال حاضر اگر بخواهیم از منابع داخلی برای احیای صنعت نفت ایران استفاده شود باید به ایرانیان اجازه داده شود که از طریق قانونی ریال خود را تبدیل به ارز نموده و در طرح‌های نفتی سرمایه‌گذاری نمایند و منافع حاصله را بتوانند به صورت ارزی به دست آورند و این سرمایه‌گذاری و سود آن با قانون‌گذاری مجلس تضمین گردد. راه دیگر برای کمک به سرمایه‌گذاری در صنعت نفت استفاده از منابع حاصله از پالایش و حمل و نقل و فروش حدود ۵/۱ میلیون بشکه فرآورده‌های نفتی در روز در داخل کشور است که با قیمت‌های بین‌المللی کنونی ارزشی حدود ۴۵ میلیارد دلار در سال دارد و به علت سیاست‌های حمایتی دولت صنعت نفت از استفاده از آن محروم است.

یکی بخر، دو تا ببر به سبک سایپا!
روزنامه جوان در گزارشی از بخشنامه جدید و عجیب اخیر سایپا خبر داد و نوشت: قدیم‌تر هــا بازاری هــا و دستفروش‌ها برای بردن هوش از سر مشتری‌ها و کشاندن‌شان به فروشگاه خود فریاد می‌زدند «یکی بخر، دوتا ببر». حالا ظاهراً اوضاع تغییر کرده است. در اتفاقی نادر در جهان سایپا، این خودرو ساز محبوب (!)، نه از سر تبلیغ بلکه از سر زور (!) و نه برای جذب مشتری بلکه برای پوشاندن بی‌تدبیری‌ها و کم‌کاری‌های خود و انداختن خودروی با کیفیت (!) پراید و تیبا، به مشتری بخشنامه صادر کرده است که خریدار‌ها بایستی قید خودروی ساندرویی را که ۹ ماه پیش ثبت‌نام کرده‌اند بزنند و «پراید» و «تیبا» به خانه ببرند! 
تکنوکرات‌های آفتاب پرست دولت اعتدالی/نفت، تحریم و راه فرار/یکی بخر، دو تا ببر به سبک سایپا!
هرچند ماجرا‌های خودروسازان داخلی دیگر تکراری شده و خریداران این خودرو‌ها می‌دانند هر چه زمان ثبت‌نام به آن‌ها وعده داده می‌شود، هیچ حسابی پایش نیست، اما این بار بی‌وفایی سایپا در تحویل خودرو‌های ساندرو و تندر به حدی رسیده که موجب نارضایتی بیش از پیش مردم شده است. بخشنامه جدید سایپا با زبان بی‌زبانی به مشتریان ساندرو و تندر اعلام می‌کند، ساندرو‌های پیش‌فروش شده را باید در خواب ببینید، اما تا دل‌تان بخواهد «پراید» موجود است! 
بخشنامه سایپا به مشتریان: به‌جای ساندرو پراید و تیبا بگیرید 
سایپا در بخشنامه‌ای عجیب خطاب به نمایندگی‌ها اعلام کرده: «مشتریانی که ساندرو و تندر۹۰ ثبت‌نام کرده‌اند، می‌توانند محصولات خانواده پراید یا تیبا را به‌جای خودروی ثبت‌نامی خود تحویل بگیرند.» 
در این بخشنامه خطاب به نمایندگی‌های فروش آمده: «احتراماً ضمن پوزش از مشتریان به‌جهت تأخیر پیش‌آمده در ایفای تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو به‌اطلاع می‌رساند مشتریان محترم می‌توانند در صورت تمایل نسبت به انتخاب یکی از دو روش پیشنهادی زیر اقدام کنند. 
پیشنهاد اول برای مشتریانی که قصد تبدیل خودرو دارند: «جایگزینی تعهدات رنو با محصولات X. ۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X. ۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با سود مشارکت و تأخیر به‌میزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به یکی از روش‌های ذیل:
الف) تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وی به دو دستگاه خودرو یک دستگاه X. ۱۰۰ و یک دستگاه X. ۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۹۸ به‌قیمت روز شرکت. 
ب) تعهدات تندر به یک دستگاه خودرو X. ۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X. ۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری.» 
البته سایپا پیشنهاد دومی را نیز برای مشتریان مطرح کرده و آن هم انصراف از ثبت نام این خودرو است!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار