رکود طولانی تجارت مرز مهران درایام اربعین هرسال ، به عنوان دغدغه فعالان تجاری با تلاش مسئولان استان امسال با کمترین زمان ممکن کاهش یافت.
کد خبر: ۶۷۷۱۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 06 November 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ در ماه های ماقبل اربعین امسال موضوع رکود فعالیت تجاری مرز مهران بخاطر حضور گسترده زائران یکی از دغدغه های بود که همواره از سوی بازرگانانی که نگران از دست دادن بازار تجاری خود بودند مطرح می شد.

به موازات دغدغه بخش خصوصی ،مسئولان استان به خصوص مدیر ارشد استان ایلام نیز در ماه های گذشته همواره بر یافتن راهی برای تداوم فعالیت صادراتی استان در ایام اربعین تاکید داشت.

بعد از اینکه ماه ها پیگیری برای گشایش بازارچه مرزی چنگوله به عنوان جایگزین اربعینی مرز مهران به نتیجه دلخواه در قبل از اربعین منتهی نشد استاندار ایلام بر جداسازی مجرای صادرات کالا از مسیر تردد صادرات نظر داشت .

متناسب با این رویکرد تا اخرین روزهای مهرماه فعالیت تجاری مرز مهران ادامه یافت اما اوجگیری حضور زائران و ورود و خروج بیش از 2میلیون و 130 هزار نفر زائر چند روز قبل و بعد از اربعین از مرز مهران توقف فعالیت های تجاری این پایانه مرزی را اجتناب ناپذیر کرد.

با این وصف تنها چند روز بعد از اربعین و در حالی که کم و بیش تردد زائران از مرز مهران نیز جریان دارد تجارت صادراتی در این مرز راه افتاده است.

سرپرست گمرکات استان ایلام در این خصوص گفت: با پایان تردد میلیونی زائران اربعین حسینی (ع) هم اکنون فعالیت تجاری در مرز مهران از سر گرفته شده است .

عادل غلامی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگاران از فعالیت این مرز تجاری خبر داد و افزود: با هماهنگی و تلاش انجام شده اربعین امسال مرز تجاری مهران با کمترین زمان تعطیلی مواجه شد.

وی افزود: قبل از ایام اربعین تلاش شد تا جایی که امکان دارد تجار بتوانند کالاهای خود را صادر کنند که در نتیجه تا تا روز 28 مهرماه فعالیت تجاری دراین مرز جریان داشت که پس از آن به دلیل شمار زیاد زائران پیاده روی اربعین، فعالیت تجاری متوقف شد.

سرپرست گمرکات استان ایلام تصریح کرد: پس از بازگشت زائران از کنگره بزرگ اربعین به عنون اولین فرصت از روز دوشنبه فعالیت تجاری مرز آغاز شد و فعالان تجاری صادرات کالا را از سر گرفتند.

غلامی یاد آور شد: در حالی که هر سال ایام اربعین حدود یک ماه فعالیت صادراتی مرز مهران متوقف می شود اربعین امسال این میزان رکود به 15 روز کاهش یافت.

مرز مهران در 96 کیلومتری منتهی الیه غربی مرکز استان ایلام همجوار با نقطه مرزی زرباطیه عراق در سال های اخیر کانون اصلی مراودات تجاری ، زیارتی و گردشگری ایران و عراق بوده است.

بیش از 213 هزار تن کالای استاندارد امسال از مرز بین المللی مهران به عراق صادر شده است./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار