سالهاست به موازات افزایش گرانی وتورم بر قیمت لبنیات ،این محصول با ارزش و تاثیر گذار بر سلامت کودکان نیز از سبد تغذیه مدارس خار ج می شود و در حال حاضر ماههاست خبری از شیر رایگان مدارس نیست.موضوع مهمی که با وجود تاثیر شگرف ان بر سلامت کودکان ودرجه بالای اهمیت آن ،اما کمتر مورد توجه مسئولین ورسان ها قرار گرفته است.
کد خبر: ۶۷۵۵۹۸
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸ 03 November 2018

تابناک ایلام ::همه ما روزی را پشت میز و نیمکت مدارس سپری کرده ایم ،این راه می دانیم صرفنظر از روزهای خاطره ساز دوران تحصیل خصوصا در مقاطع پایین تر ،زیبایی هیاهوی مدرسه و بازیهای کودکانه ،خاطرات تغذیه رایگان چیزی نیست که از ذهن یک بچه محصل خارج شود.

البته در کنار خاطره انگیز بودن آن ،مهمترین هدف در تغذیه رایگان همان سلامت کودک است ،از آنجاییکه مصرف شیر و تاثیر آن بر سلامت دندان از نکات مورد توجه این مقوله است ،سالها بود که شیر رایگان در بین دانش اموزان مدارس سراسر کشور توزیع می شد.

اما سالهاست به موازات افزایش گرانی وتورم بر قیمت لبنیات ،این محصول با ارزش و تاثیر گذار بر سلامت کودکان نیز از سبد تغذیه مدارس خار ج می شود و در حال حاضر ماههاست خبری از شیر رایگان مدارس نیست.موضوع مهمی که با وجود تاثیر شگرف ان بر سلامت کودکان ودرجه بالای اهمیت آن ،اما کمتر مورد توجه مسئولین ورسان ها قرار گرفته است.

موضوع مهمی که از دایره نگاه تیز بین یک معلم که اتفاقا سالها در کسوت مدیر آموزش وپرورش شهرستان ایلام مشغول به خدمت بود خارج نمانده است .

جاسم ولدبیگی در مطلبی کوتاه به این موضوع مهم پرداخته ونوشته است:

سال گذشته همین شیر (اگر از کیفیتش ندزدیده باشند!!)با همین برند هفتصد  تومان بوده و از ابتدای سال تحصیلی یعنی حدود یک ماه پیش هم به قیمت هزار و چهارصدتومان قابل دسترسی بود اما امروز دو هزار تومان شده؛ یعنی تورم  سالیانه لبنیات نزدیک دویست و هشتاد و شش درصد است.البته این عدد با توجه به قیمت پایه لبنیات یعنی ساده ترین شیر، محاسبه شده وگرنه با محاسیه قیمت انواع شیرهای حاوی مواد افزودنی چون میوه ها و کاکائو و ماست های میوه ای و... تورم سالیانه شاید از مرز پانصد درصد هم بگذرد.

این تورم خصوصا در کالاهای اساسی مورد نیاز روزانه ،یعنی کوچک شدن سفره ی ملت ؛
یعنی گسترش فقر و انواع  بیماری های جسمی و روانی؛
  یعنی پوسیدگی دندان و ضعف و بیحالی دانش آموزان قشر فقیری که رو به روز بر تعدادشان اضافه میشود؛
  یعنی افت تحصیلی و تحمیل هزینه های سرسام آور آن بر ملتی که برای نظام بر آمده از خون جوانانشان هیچ کم نگذاشته اند.

آیا دولتمردان ما به این فکر کرده اند که صدای بلند و توفان بنیان کن این تورم و نتیجتا عدم مصرف روزانه و مستمر لبنیات و خصوصا شیر در آینده چه بر سر جوانان  این کشور خواهد آورد!؟
  آیا میدانند کم شدن مصرف شیر به علت گرانی هر هفته ی آن، یعنی نه تنها سلامت نسل  آینده در خطر است؛  بلکه تولید ناخالص داخلی و سرانه درآمد  و سطح رفاه و حتی آرامش روانی جامعه را به طرز محسوسی تهدید خواهد شد!؟

مروز بیش از هر زمان دیگر ضرورت دارد دولت نسبت به تامین منابع مالی برای توزیع شیر رایگان خصوصا در مدارس دولتی و در مناطق کمتر توسعه یافته ؛اقدام کند.
تغدیه ی رایگان حق فرزندان ماست  و این مطالبه با توجه به عوارض عدم مصرف شیر خصوصا در دانش آموزان باید به مطالبه ملی یا لااقل به مطالبه جامعه ی فرهیخته ی فرهنگی ما بدل شود.

انتظار می رود مسئولین مربوطه برای این مهم مغفول مانده پاسخ درخوری داشته باشند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار