پرسپولیسِ زلزله، متفاوت تربن زلزله ژاپن را ثبت می کند؟
قرمزها به سرنوشت سازترین مسابقه شان از زمان تأسیس باشگاه در پنج دهه گذشته رسیده اند. موفقیت احتمالی پرسپولیس محروم در فتح آسیا، می تواند الهام بخش جمعیت وسیعی از مردم تحریم شده ایران در مواجهه با مشکلات معیشتی و تحمل سختی هایی باشد که خود هیچ نقشی در رقم خوردن آن نداشته اند.
کد خبر: ۶۷۵۴۴۳
تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹ 02 November 2018

سرانجام پرسپولیس به مهمترین مصاف تاریخ شصت ساله اش رسید و ساعت 9:30 صبح فردا به وقت تهران در ورزشگاه کاشیما ساکر ژاپن برای فتح لیگ قهرمانان آسیا به مصاف حریف قدرتمند ژاپنی اش خواهد رفت.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ شاگردان برانکو ایوانکوویچ در یکی از دشوارترین فصول پرسپولیس از زمان تأسیس این باشگاه به شکل دراماتیکی موفق شدند بر فشار ناشی از محرومیت فیفا علیه این باشگاه غلبه کنند و با حذف یکایک قدرت های بزرگ غرب آسیا، به دیدار نهایی مهمترین جام باشگاهی قاره گام بگذارند و در آستانه فتح آن قرار گیرند.

اوضاع و احوال سرخپوشان در یک سال اخیر به طرز عجیب و شگفت آوری، با شرایط زندگی بخش عمده ای از جامعه ایرانی شباهت پیدا کرده است که محدودیت ها و تحریم های بین المللی، فشار بی سابقه ای را به آنها وارد ساخته و عبور از این برهه سخت جز با مقاومت و خودباوری ممکن نیست. موفقیت احتمالی پرسپولیس در فتح آسیا، می تواند الهام بخش جمعیت وسیعی از مردم ایران در مواجهه با مشکلات معیشتی و تحمل سختی هایی باشد که خود هیچ نقشی در رقم خوردن آن نداشته اند.

کاشیماژاپن-پرسپولیس ایران 9:30 صبح شنبه/ پسران سرخ در راه صفحات تاریخ

تاکتیک پرسپولیس؛ کشاندن بازی به آزادی

بازی برگشت در ورزشگاه آزادی، برگ برنده پرسپولیس در این فصل لیگ قهرمانان بوده است. آن‌ها با بازی رفت در خانه حریف نتیجه قابل قبولی می‌گیرند و در بازی برگشت، تیر خلاص را می‌زنند. الجزیره و الدحیل، با وجود بردن بازی رفت در ورزشگاه آزادی حذف شدند و السد، جشن صعود تیم برانکو به فینال را تماشا کرد. پرسپولیسی‌ها در فینال هم مثل سه مرحله قبل، بازی برگشت میزبان هستند و این بار، با تیمی بازی می‌کنند که بازی در خانه حریف، چشم اسفندیار آن‌هاست و طی پانزده دیدار هشت بار باخته اند. اگر پرسپولیس بتواند مثل سه مرحله قبل در خانه حریف نتیجه معقولی بگیرد، در ورزشگاه آزادی شانس بالایی برای قهرمانی خواهد داشت؛ هرچند سرمربی کاشیما گفته که این حربه برانکو را می داند.

طلسم عجیب شرقی ها برای غرب آسیا

از سال ۲۰۱۳ تاکنون بازی‌های فینال لیگ قهرمانان آسیا بار دیگر دو فیناله برگزار می‌شود؛ به این ترتیب که یک بازی در خانه هر یک از فینالیست‌ها برگزار می‌شود، تا قهرمان مشخص شود. پیشتر و به مدت سه فصل قهرمان آسیا با یک بازی مشخص می‌شد که در همین بازه ذوب آهن به فینال رسید، ولی مغلوب شد.

پس از این دوره، کنفدراسیون فوتبال آسیا تصمیم گرفت، تیم‌های شرق و غرب را به دلیل مسافت زیاد تا رسیدن به فینال مسابقات از هم جدا کند. در سال ۲۰۱۴ الهلال و وسترن سیدنی واندررز؛ در سال ۲۰۱۵ گوآنگژو اورگرانده و الاهلی امارات؛ در سال ۲۰۱۶ چونبوک موتورز و العین امارات و در نهایت سال ۲۰۱۷ الهلال با شکست پرسپولیس در فینال رقیب اورا واردز دایموندز نماینده ژاپن شد؛ نکته جالب توجه و البته ترسناک اینکه در هیچ یک از این دیدارها، نماینده‌های غرب موفق به کسب قهرمانی نشدند و شرقی‌ها سال‌هاست که بر لیگ قهرمانان آسیا سلطه دارند.

آخرین قهرمانی غربی‌ها در آسیا به سال ۲۰۱۱ بازمی‌گردد که السد در ضربات پنالتی موفق به حذف چونبوک موتورز کره جنوبی شد؛ همان سالی که سپاهان به دلیل استفاده از رحمان احمدی و علیرغم شکست السد در دو دیدار رفت و برگشت، برابر این تیم بازنده اعلام شد. این داستان وقتی برای غرب نشین‌های آسیا دشوارتر می‌شود که بدانیم از سال ۲۰۰۰ تا سال ۲۰۱۳ که لیگ قهرمانان آسیا با فرمت جدید برگزار می‌شود، تنها چهار بار غربی‌ها موفق به قهرمانی شده اند و هشت بار تیم‌های شرقی این افتخار را نصیب خود کرده اند.

کاشیما ژاپن-پرسپولیس ایران 9:30 صبح شنبه/ پسران سرخ در راه صفحات تاریخ

حریف پرسپولیس در فینال چه جور تیمی است؟

کاشیما مثل پرسپولیس نخستین فینالش در لیگ قهرمانان آسیا را تجربه می کند. هر چند قرمزها پیش از این دو بار حضور در فینال یک جام باشگاهی در قاره را تجربه کرده اند که هر دو بار در «جام در جام» و سه دهه پیش رقم خورده است.

کاشیما به معنای جزیره گوزن است و به همین خاطر پسوند «آنتلرز» به معنای شاخ گوزن برای این تیم انتخاب شده است. نماد گوزن در نشان رسمی این باشگاه نیز وجود دارد. گوزن‌ها حیواناتی هستند که در برخی از ادیان متفرقه ژاپنی بخصوص در معبد 1300ساله کاشیما مقدس شمرده می‌شوند. این باشگاه ۷۱ سال پیش تأسیس شد و رفته رفته جایگاهش را در بین تیم های برتر فوتبال ژاپن پیدا کرد. کاشیما اولین تیم ژاپنی است که توانست در سال ۲۰۰۰ سه گانه کسب کند و قهرمانی در لیگ، حذفی و جام امپراتوری را به دست بیاورد. این تیم در مجموع هشت قهرمانی در J لیگ دارد و سال گذشته بعد از کاوازاکی نایب قهرمان شد، این تیم همچنین شش بار جام حذفی کشورش را فتح کرده است.

ستاره های خطرناک کاشیما مقابل پرسپولیس

گن شوجی، مدافع تیم ملی فوتبال ژاپن که در جام جهانی برای سامورایی‌ها بازی کرد، تنها بازیکن کاشیماست که تجربه جام جهانی دارد. در پرسپولیس هم بیرانوند در جام جهانی اخیر فیکس بود و سیدجلال حسینی هم جام جهانی قبلی را در کارنامه دارد. شوجی بازیکن باتجربه‌ای است که نزدیک به ۱۵۰ بازی برای تیمش در کارنامه دارد؛ اما حضور این بازیکن هم نتوانسته خط دفاع کاشیما را مستحکم کند. کئون سون تائه گلر کره‌ای با فینال لیگ قهرمانان آسیا غریبه نیست، چون به همراه چونبوک موتورز در سال‌های ۲۰۰۶ همین طور ۲۰۱۶ در آن حضور داشت و اتفاقا دو بار جام را بالای سر برده... حالا در 34سالگی دومین سومین قهرمانی است.

سرجینیو هافبک برزیلی دیگر بازیکنی است که تیم کاشیما را برای رسیدن به فینال یاری رسانده و از تیم اتلتیک مینیرو برزیل جذب شده است. مدافعان و هافبک های برانکو باید مراقب حرکات عمقی و شوت های ناگهانی این بازیکن باشند. یاماموتو معروف ترین ژاپنی تیم کاشیماست و این مدافع ۳۳ ساله از سال ۲۰۱۴ از جوبیلیو ایواتا به کاشیما آمد و همچنان مهره ثابت گوزن هاست.

کاشیماژاپن-پرسپولیس ایران 9:30 صبح شنبه/ پسران سرخ در راه صفحات تاریخ

 سرمربی بی تجربه و جوان کاشیما؛ در پی لقب زیدان آسیا

گو ویوا، سرمربی تیم کاشیما از سال ۲۰۱۷ هدایت این تیم را بر عهده داشته است و در همان نخستین تجربه رسمی اش به افتخاری بزرگ نزدیک شده است؛ هرچند تا همینجا هم او عالی کار کرده است. البته نباید این کم تجربگی و تازه کاری را دلیل بر ضعف او دانست، چرا که زیدان در رئال مادرید در همان بدو مربیگری حرفه ای، سه بار پیاپی قهرمان اروپا شد؛ کاری که هیچ مربی بزرگ دیگری نتوانست انجام بدهد. این سرمربی ۴۶ساله که قبلا بازیکن تیمش نیز بوده، در سال ۲۰۱۷ اولین تجربه مربیگری خود را با حضور در کاشیما شروع کرده و حالا مقابل برانکویی قرار گرفته که در اوج پختگی و تجربه قرار دارد و به عنوان دستیار بلاژویچ، مقام سومی جام جهانی 1998 را نیز در کارنامه دارد. پروفسور کروات در جام جهانی 2006 سرمربی ایران بوده و همچنین برنز جام ملتهای آسیا را نیز در کارنامه دارد. او دو بار پیاپی قهرمان لیگ برتر ایران شده و غیر از این با دینامو زاگرب دو مرتبه لیگ کرواسی را فتح کرده است.

تاریخچه کابوس وار تقابل پرسپولیس با حریفان ژاپنی

نخستین برخورد یک تیم ایرانی با نماینده‌ای از ژاپن در جام باشگاه‌های آسیا،‌ سال 1969میلادی یا همان 1347شمسی اتفاق افتاد؛ جایی که پرسپولیس در گروه پنج تیمی، با توکیو کوگیو از ژاپن برخورد کرد و با یک گل مقابل این حریف شکست خورد. تنها برد تیم‌های ایرانی در جریان بازی برابر ژاپنی‌ها توسط پاس در‌ سال ١٩٩٣ رقم خورد؛ دیدار نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا که شاگردان فیروز کریمی، یومیوری ژاپن را شکست دادند و فینالیست شدند.

Image result for ‫پرسپولیس - نیسان ژاپن‬‎

جالب است بدانید پرسپولیس ٢٦‌سال قبل در یک فینال آسیایی برابر تیمی ژاپنی قرار گرفت که البته پایان خوشی برای ایرانی‌ها نداشت. پرسپولیس و نیسان اف‌سی در فینال جام در جام آسیا به مصاف هم رفتند که بازی رفت در ژاپن با تساوی یک بر یک به پایان رسید و در برگشت سرخپوشان در ورزشگاه آزادی یک بر صفر شکست خوردند تا قهرمانی را در عین ناباوری از دست بدهند. پرسپولیس آخرین‌‍‌بار در‌ سال ٢٠٠٠ و در نیمه‌نهایی جام باشگاه‌های آسیا در عربستان با جوبیلو ایواتا مسابقه داد و دو بر صفر شکست خورد. این تیم ژاپنی یک‌ سال قبل از آن هم استقلال را در فینال آسیایی مغلوب کرده بود. پس دو دیدار رفت و برگشت فینال لیگ قهرمانان آسیا ٢٠١٨ بهترین فرصت برای گرفتن انتقام از ژاپنی‌هاست.

پرسپولیس سفیدپوش در فینال علیه حریف قرمزپوش

هر دو تیم حاضر در فینال امسال لیگ قهرمانان سرخپوش هستند و به همین دلیل، در جلسه هماهنگی پیش از بازی پرسپولیس و کاشیما آنتلرز قرار بر این شد که پرسپولیسی ها با لباس دوم به میدان بروند. برانکو ایوانکوویچ که پیشتر در بازی با الدحیل پیراهن های دوم خود را پوشیده بودند، بار دیگر در دیدار رفت فینال آسیا از آن استفاده خواهند کرد. علیرضا بیرانوند دروازه بان تیم پرسپولیس نیز با لباس سرمه ای برابر حریف ژاپنی قرار خواهد گرفت و کئون سون-تائه گلر کره ای کاشیما هم لباسی به رنگ آبی آسمانی بر تن خواهد کرد.

یک تیر و دو نشان؛ پرسپولیس دنبال بلیت بازی در جام جهانی!

قهرمان لیگ قهرمانان آسیا باید ماه آینده در جام جهانی باشگاه در امارات متحده عربی شرکت کند؛ جایی که تیم کاشیما تجربه ای به مراتب بیشتر از پرسپولیس دارد! این تیم سال ۲۰۱۶ به سبب میزبانی ژاپن و قهرمانی در جی لیگ، در جام جهانی باشگاه ها حاضر بود و جالب اینکه به فینال رقابت‌ها نیز راه یافت که در این مرحله برابر غول های رئال مادرید، با نتیجه ۴ بر ۲ شکست خورد. با این حال، کاشیما اولین تیمی از ژاپن شده که به فینال جام جهانی باشگاه‌ها راه یافته و پرسپولیس می تواند با غلبه بر این حریف در مجموع دو بازی رفت و برگشت به بالاترین رقابت باشگاهی در سطح جهان گام بگذارد و در صورت غلبه بر حریفی از مکزیک، به مصاف رئال مادرید اسپانیا برود.

نجات اقتصادی پرسپولیس با بردن جایزه هنگفت قهرمانی آسیا

شاید چهار یا پنج میلیون دلار برای تیمهای حرفه ای آسیا و باشگاه های متمول عربی، تنها دستمزد یک بازیکن باشد؛ اما برای پرسپولیس دولتی ولی محروم از بودجه دولت، این جایزه دلاری می تواند هزینه دو سال تیمداری را تأمین کند! دیدار فینال لیگ قهرمانان مسابقه ای مهم برای کنفدراسیون فوتبال آسیاست چرا که چشم هواداران فوتبال از دیگر قاره ها نیز به این مسابقه است و به همین خاطر ای اف سی بیشترین جایزه را برای قهرمان آن تعیین کرده است. یکی از تدابیر برای پخش جذاب تر مسابقه بین پرسپولیس و کاشیما آنتلرز، پخش تلویزیونی بازی از بیست دوربین تصویربرداری است که در قاره کهن بی نظیر بوده است.

داور خوش یمن چینی برای فینال تاریخی پرسپولیس

کنفدراسیون فوتبال آسیا داور باتجربه چینی را برای قضاوت در این مسابقه قرار داده است؛ ما نینگ داوری که پرسپولیسی ها خاطرات خوشی را از او دارند، در این دیدار حساس سوت خواهد زد. او در دوره قبل لیگ قهرمانان داور بازی برگشت پرسپولیس - لخویا بود؛ دیداری که با پیروزی 1-0 سرخ ها همراه و باعث شد آن ها به جمع 8 تیم برتر آسیا صعود کنند. در بازی برگشت یک چهارم نیز ما نینگ داور بازی پرسپولیس - الاهلی شد و شاگردان برانکو ایوانکوویچ موفق شدند با شایستگی از سد نماینده عربستانی گذشته و راهی مرحله نیمه نهایی شد. در آن بازی، مانینگ دو پنالتی که هر دو هم به زعم کارشناسان درست بودند را برای پرسپولیس گرفت تا منشا و طارمی گل های دوم و سوم را برای پرسپولیس بزنند.

مانینگ این فصل بازی پرسپولیس - الوصل در دبی را هم داوری کرد که با برتری پرسپولیس همراه بود. وی همچنین قاضی جدال حساس دیدار برگشت پرسپولیس - الجزیره نیز بود که در نهایت با صعود نماینده ایران همراه شد. البته این داور باتجربه چینی فقط برای پرسپولیس خوش یمن نیست؛ پیشتر در حضور او تیم های ذوب آهن و استقلال خوزستان نیز موفق به برتری برابر حریفان شدند و حالا باید دید، آیا کلکسیون پیروزی های نمایندگان با ما نینگ تکمیل خواهد یا خیر؟

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار