انتظار این است که مسئولین محترم استان به راحتی از کنار حوادث روزهای اخیر عبور نکرده و با درس آموزی از حوادث به وقوع پیوسته ،تلاش خود را در راه رفع مشکلات و نواقص و حذف نقاط ضعف موجود به کار ببندند.
کد خبر: ۶۷۳۵۵۹
تاریخ انتشار: ۰۶ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۸ 28 October 2018

تابناک ایلام ::بحران ها ،اتفاقات و حوادث در حالیکه آسیبهای متعددی از حیث جانی ،مالی وروانی در پی دارند ،در عین اینکه مخرب اند و می توانند حیات انسان ها را به مخاطره انداخته و به حال و روز آنها مضر واقع شوند ،اما در پاره ای موارد می توانند بخاطر درسی که به همراه دارند وهمچنین نمایاندن نقاط ضعف برای مدیران ودستگاههای اجرایی وعمرانی مفید واقع شوند.

بدون شک اگر سیل آبانماه 94شهر ایلام به وقوع نمی پیوست و در کنار آسیبها وزیانهایی که به پیکره شهر وشهروندان وارد آورد ،مسئولین حوزه عمرانی وشهری هیچگاه به این درک نمی رسیدند که شهر ایلام در مسیل قرار دارد و کانال ها و سیل بند های موجود در شهر جوابگوی سیل های آنچنانی نیست ویا اینکه زیر ساختهای ارتباطی شهر تا چه اندازه آسیب پذیرند.

یااینکه زلرله ها در کنار زیانهای مالی وجانی که به مردم شهرهای همجوار تحمیل نمودند ،این درس را به مسئولین دادند که باید در حوزه ساخت وساز سخت گیری مضاعف نموده و هرگز از شیوه های استحکام سازی بناها کوتاه نیایند و مُر قوانین ساخت وساز را در حین ساخت اجرایی نمایند.

اگر در  اربعین چهار سال پیش ایلام بعنوان مسیر تردد زائرین انتخاب نمی شد ،اگر ایلام آن حجم عظیم خودوریی و جمعیت را در شهر ها وراههای ارتباطی درون استانی وبرون استانی اش تجربه نمی کرد ،هرگز ضعف زیر ساختها تا این حد به صورت عریان در پیشگاه مسئولین ارشد کشور واستانی قرار نمی گرفت و ایجاد راه چهار بانده و اتوبان برای ایلامیان در حد آرزویی بیش باقی نمی ماند.

با ذکر این مقدمه می خواهیم به زوایای آشکار شده برخی ضعف های زیر ساختی وعمرانی در استان ایلام در پرتو اتفاقات اخیر بپردازیم ،مورد اول وقوع یک طوفان در شهر مرزی مهران و متعاقب آن در سایر شهرهای استان بود که با تردد زائرین در مسیرهای بین شهری استان همراه شده بود .

همگی شاهد بودیم که طوفان تندری چگونه در ظرف کمتر از نیم ساعت  بساط شهر مهران و موکب ها و زیرساختای ارتباطی را درهم پیچید وبه واقع ضعف های پنهان را نهان ساخت ! بی شک اگر همراهی و حمایت مردمی نبود ،چه بسا این مساله می توانست با وجود جمعیت چند ده هزاری حاضر در استان به یک فاجعه تبدیل شود .

بنابراین مسئولین حوزه عمرانی واجرایی نباید با اتمام اربعین ،این ضعف های آشکار شده را به حال خود رها ساخته وتا اربعین دیگر بیخیال شوند ،لازم است که از همین حالا با بررسی کارشناسی ،در راه رفع کاستی ها وضعف ها گام برداشته و زمینه احداث استراحتگاههای دائمی در مسیرها و خصوصا پایانه مرزی مهران را فراهم آورده وفکری جدی به حال ارتباطات (تلفن همراه وثابت ) شهر مهران بنمایند.

مورد دوم هم در شهر ایلام به وقوع پیوست ،موضوعی که حتی سیل سال 94حداقل نتوانست  برای مساله آب آشامیدنی شهر ایلام عبرت آموزی کند،تا در سایه عبور خاموش از کنار این ضعف، در سیل کم مقدار روزهای گذشته باردیگر این ضعف مهم واساسی سر باز کند.

آب شرب مردم شهر مهمترین واستراتژیک ترین مساله به حساب می آید که باید اساسی ترین راهکارها برای تامین آن اندیشیده شود .آب شهر ایلام از دو نقطه؛ سد ایلام و چشمه های گل گل تامین می شود . متاسفانه با آغاز بارندگی ها و سیلابی شدن مسیل ها ،مردم شهر ایلام باید ساعتها از نعمت آب محروم شوند.

در ساعات پایانی روز جمعه با وقوع بارندگی ،خط انتقال آب شرب چشمه های گل گل آسیب دید وهمین امر باعث شد تا مردم نقاطی از شهر به مدت 30ساعت در بی آبی به سر ببرند .این درحالیست که با تغییر مسیر این خط انتقال در فصل خشک سال، می توان تا حدودی براین مشکل فایق آمد ،یا اینکه با تعیین خط جایگزین، تمهیدات لازم در خصوص تامین آب شرب مردم شهر در مواقع بحرانی اندیشیده شود.

به هرحال انتظار این است که مسئولین محترم استان به راحتی از کنار حوادث روزهای اخیر عبور نکرده و با درس  آموزی از حوادث به وقوع پیوسته ،تلاش خود را  در راه رفع مشکلات و نواقص و حذف نقاط ضعف موجود به کار ببندند.

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۶
منطقه مرکزی شهر شامل مسجدجامع در تمام سال قطعی آب ( بدون اعلام و بدون برنامه ) دارد ، پاسخ کارشناس آب و فاضلاب نیز توصیه به استفاده از تانکر ذخیره آب و پمپ آب است! از این نوع کارشناس و اداره ای چه انتظاری می‌توان داشت ؟ دردها را باید به کدام مقام استانی گفت ؟ آیا مدیر عمرانی استانداری نمی‌تواند دو روز متوالی شیر آب یکی از منازل این منطقه را تست نماید یا پرسش نماید ؟
موسیان
|
United Arab Emirates
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۷
اقایان مسول استان چرایاید میلونها تومان پول بیت المال درمرزی جون چلات خرج کرد که عراق حتی حاضرنیست گوجکترین اقدامی بکتدا بهترنیست این پولهای باد اورده خرج مناطق محرم کرد ایاکسی شمارابازخواست خواهدکرد
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار