در یکی از بندهای FATF به صراحت آمده که اگر این کنوانسیون به فردی حتی مظنون و مشکوک به حمایت از تروریسم شود، اگر از آن کشور درخواست کنند، آن کشور بدون درنگ باید آن فرد را تحویل مقامات قضایی بین‌المللی بدهد تا محاکمه شود. حال چه تضمینی وجود دارد که جریان مقاومت داخل لیست FATF نیاید؟
کد خبر: ۶۷۰۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۲۳:۱۵ 21 October 2018

به گزارش تابناک کرمان، نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی گفت: در یکی از بندهای FATF به صراحت آمده که اگر این کنوانسیون به فردی حتی مظنون و مشکوک به حمایت از تروریسم شود، اگر از آن کشور درخواست کنند، آن کشور بدون درنگ باید آن فرد را تحویل مقامات قضایی بین‌المللی بدهد تا محاکمه شود. حال چه تضمینی وجود دارد که جریان مقاومت داخل لیست FATF نیاید؟ چه تضمینی است که تحریم‌های ثانویه داخل FATF نیایند؟ لذا در حوزه مالی و در حوزه سیاسی و امنیتی تضمینی وجود ندارد؛ پس چرا ما باید آن را امضاء کنیم؟ تنها جوابی که «ظریف» وزیر امور خارجه پیرامون این موضوع دادند، این بود که حسن پذیرفتن این کنوانسیون این است که ما بهتر می‌توانیم مذاکراتمان را ادامه دهیم.

دکتر"محمدمهدی زاهدی" در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا ، درباره تصویب کنوانسیون FATF در مجلس شورای اسلامی گفت: به عقیده بنده و براساس مطالعات دقیقی که در حوزه FATF داشته‌ام اگر FATF توسط کشور تأیید شود، حتما کشور دچار خسارت بزرگی خواهد شد و به ضرر ملت ایران خواهد بود.

وی به دلایل مخالفت خود با FATF پرداخت و عنوان کرد: در دنیا فقط 37 کشور عضو FATF هستند، که در آن دو کشور ناظر و یک کشور رئیس این کنوانسیون است که اکنون رئیس دوره‌ای آن آمریکا و کشورهای عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی ناظرین آن هستند، حال فقط ترکیب این کنوانسیون را بنگریم و اصلا کاری به اجزی آن نداشته باشیم در خواهیم یافت که آنها ما را تحت کنترل‌های شدید قرار خواهند داد و اجازه گذراندن اموراتمان به راحتی نخواهند داد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای «ظریف» وزیر امور خارجه در مجلس شورای اسلامی به صراحت اذعان کرد که اگر ما FATF را امضا کنیم هیچ تضمینی برای خروج از لیست سیاه و همچنین برقراری ارتباطات بانکی و بانک مرکزی با بانک های خارجی، وجود ندارد.

وی افزود: دبیر کارگروه اقدام برای پیاده شدن FATF در مصاحبه خود در روز دوشنبه (23 مهرماه) عنوان کرده است که پیوستن ایران به این کنوانسیون به معنای خروج از لیست سیاه نیست، همچنین افراد زیادی در خزانه‌داری آمریکا به صراحت اعلام کرده‌اند که ما به ایران فشار می‌آوریم که به FATF بپیوندد تا از طریق آن بتوانیم بر شفافیت پولی و مالی این کشور اشراف بیشتری داشته باشیم و از این طریق بتوانیم فشار سنگینی به ایران وارد تا نارضایتی عمومی در جمهوری اسلامی ایران ایجاد کنیم.

تضمین FATF چیست؟

 

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این مطلب که نتیجه پیوستن به FATF نامشخص است، تصریح کرد: با توجه به اظهار نظرات برخی‌ها کاملا مشخص است که یک توطئه جدی علیه کشور ما در حوزه اقتصادی به بهانه مسایل پولشویی و تروریسم شکل گرفته، ضمن آنکه در کنار آنها آمریکا یک لیست بزرگی از تحریم‌های ثانویه و یک لیست دیگر از افرادی که به عنوان حامیان تروریسم و گروه‌های تروریسم در دنیا دارد که حزب‌الله لبنان، انصارالله یمن، حماس، فلسطین و ... و همچنین افرادی از داخل کشور بویژه «حاج قاسم سلیمانی» در این لیست‌های آمریکا هستند.

وی با طرح این سوال که چه تضمینی وجود دارد که اگر به FATF پیوستیم، آمریکا با فشاری که به اعضای این کنوانسیون وارد کند، ما را دچار مشکلات بیشتری نکند؟ اظهار کرد: ما با عوامل آمریکا در منطقه در حال مبارزه هستیم و این مشکلات اساسی برای ما ایجاد خواهد کرد اگر به طور مثال حاج قاسم سلیمانی را در این لیست قرار دهند.

سفیر اسبق ایران در مالزی عنوان کرد: در یکی از بندهای FATF به صراحت آمده است که اگر به فردی حتی مظنون و مشکوک به حمایت از تروریسم باشد اگر از آن کشور درخواست کنند، آن کشور بدون درنگ باید آن فرد را تحویل مقامات قضایی بین‌المللی بدهد تا محاکمه شود. حال چه تضمینی وجود دارد که جریان مقاومت داخل لیست FATF نیاید؟ چه تضمینی است که تحریم‌های ثانویه داخل FATF نیایند؟ لذا در حوزه مالی و در حوزه سیاسی امنیتی تضمینی وجود ندارد؛ پس چرا ما باید آن را امضاء کنیم؟ تنها جوابی که «ظریف» وزیر امور خارجه پیرامون این موضوع دادند، این بود که حسن پذیرفتن این کنوانسیون این است که ما بهتر می‌توانیم مذاکراتمان را ادامه دهیم.

وی با طرح این سوال که این چه مذاکره‌ای است؟ مطرح کرد: مقرر بود که بعد از آنکه آمریکا از برجام خارج شد، ظرف دو هفته اروپایی‌ها مواضع خود را به ما اعلام کنند اما شاهد بودیم که با تأخیر از ماندن خود در برجام خبر دادند، همچنین مقرر بود که ظرف یک ماه بسته‌ای برای ماندن در برجام و حمایت از ما به جمهوری اسلامی ایران ارایه کنند که تاکنون نیز هیچ اتفاقی رخ نداده است.

عدم همکاری بانک‌های بزرگ اروپایی با بانک‌های ایران

 

زاهدی با تأکید برآنکه تا این لحظه هیچ بانک مرکزی اروپایی با بانک مرکزی ما کار نمی‌کند، تصریح کرد: هیچ بانک بزرگ اروپایی با بانک‌های ما کار نمی‌کنند، همچنین اروپایی‌ها هیچ چیز مکتوب و ضمانت شده‌ای ( برای آغاز شدت تحریم‌های آمریکا در 13 آبان) به ما نداده‌اند که چه می‌خواهند بکنند، بنابراین پیشنهاد ما به دولت این است که حداقل تا 13 آبان صبر کنیم و براساس اقدامات اروپایی‌ها تصمیم بگیریم، چرا عجله دارید؟ ما این را برخلاف منافع ملت می‌بینیم، ضمن اینکه از نمایندگانی نیز که به FATF رأی دادند، گله داریم.

وی علت گرانی دلار را در عدم وجود پول نقد در کشور دانست و بیان کرد: دولت به هر دلیلی نتوانست دلار را به صورت کاغذی وارد بازار کشور کند، اما تجربه تاریخی به ما نشان داده که می‌توان با دور زدن تحریم‌ها حتی دلار نیز به داخل کشور بیاوریم و همچنین نفت خود را نیز به فروش برسانیم. این مورد را قبول داریم که ممکن است در این دور زدن تحریم‌ها پدیده‌هایی همچون بابک زنجانی نیز بوجود بیایند اما چند درصد؟ آیا در مجموع اقدامی که بابک زنجانی انجام داد نسبت به کل اقداماتی که انجام دادیم، بیشتر از یک یا دو درصد بود؟ لذا گاهی دولتمردان برای آدرس غلط به مردم دادن، اعلام می‌کنند که ما نمی‌خواهیم بابک زنجانی‌ها اتفاق بیفتد؛ ما نیز نمی‌خواهیم دیگر پدیده‌ای چون بابک زنجانی داشته باشیم و معتقدیم که حتما بابک زنجانی باید به شدیدترین وجه محاکمه و محکوم شود و اگر به ملت خیانت کرده است، انتقام لازم از این افراد گرفته شود.

کدام بانک بزرگ اروپایی وقتی با فشار آمریکا مواجه است، حاضر است با ما کار کند؟

 

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی افزود: اینکه ما ریسک نکنیم و ریسک پذیری را به صفر برسانیم و تصور کنیم که با پیوستن به FATF و قبول برجام مسیر انتقال پول به کشور هموار می‌شود بزرگترین استراتژی غلط دولت است و باید دولتمردان ما بدانند در جنگ اقتصادی با آمریکا هستیم و آمریکا امکان ندارد به ما اجازه دهد که در یک فضای شفاف انتقال پول و ارز داشته باشیم زیرا همه بانک‌های بزرگ اروپایی به نوعی تحت سیطره آمریکا هستند.

وی ادامه داد: کدام بانک بزرگ اروپایی وقتی با فشار آمریکا مواجه است، حاضر است با ما کار کند؟ اصلأ امکان آن وجود ندارد. نبایستی دل خود را به FATF و برجام خوش کنیم و باید راه‌های تجربه شده گذشته و اطمینان بخشی که وجود دارد، را دوباره فعال کنیم.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خطاب به دولتمران گفت: با انتخاب مدیران اقتصادی مجاهد، فهیم و بصیر و با انگیزه می توان کشور را در مسیری که منافع ملت را تأمین می‌کند، قرار دهیم تا باعث خشنودی ملت ایران و همچنین بتوانیم از این جنگ اقتصادی با سربلندی بیرون بیایم و معتقدیم این کار شدنی است.

تأثیر برجام در زندگی مردم چه بود؟

 

وی از تأثیر برجام در اقتصاد ایران سخن به میان آورد و تصریح کرد: اگر به صحبت‌های رئیس جمهور قبل و بعد از تأیید برجام نظری بیندازید، (که این صحبت‌ها در فضاهای مجازی وجود دارد) صحبت از این داشتند که اگر برجام عملیاتی شود، مشکل محیط زیست، آب، انرژی، بیکاری و ... حل خواهد شد و توسعه اقتصادی را شاهد خواهیم بود. اما چه میزان این وعده و وعیدها عملیاتی شد؟ چه میزان معیشت مردم ارتقاء پیدا کرد؟ آنچه ما مشاهده می‌کنیم این است که قدرت خرید مردم نسبت به سال گذشته به یک سوم کاهش یافته است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی به بی‌دادی تورم اشاره کرد و افزود: دولت آمارهایی از تورم تک رقمی می‌دهد اما مردم این آمار را قبول ندارند و پیوستن به برجام هیچ کار بزرگی برای مردم انجام نداده است زیرا هیچ بانک بزرگ اروپایی و هیچ بانک مرکزی اروپایی با بانک‌های ایران کار نمی‌کند و اینها به دلیل فشارهای آمریکاست لذا ما نباید به آمریکا اعتماد کنیم.

وی با بیان این مطلب که برخی از دولتمردان ما در قضیه برجام به آمریکایی‌ها اعتماد کردند، عنوان کرد: مقام معظم رهبری در همان دوران به صراحت و بارها اعلام کردند که به آمریکایی‌ها نباید اعتماد کرد اما متأسفانه برخی گوش شنوایی ندارند.

FATF تماماً ضرره و هیچ تضمین مالی،سیاسی و امنیتی برای کشور در بر نخواهد داشت
انتهای پیام/*

برچسب ها: خسارت ، برجام ، fatf
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار