یک پیشنهاد مشفقانه برای برون رفت از وضعیت کنونی؛
متاسفانه آمار اعلام شده نشان می دهد در شاخص هایی که می تواند نشان دهنده بهبود و ارتقای سطح کیفی اموزشی و موفقیت آینده سازان استان باشد چندان موفقیتی حاصل نشده بگونه ای که معاون اموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اذعان نموده حتی در کسب رتبه های زیر هزار نیز رشد قابل توجهی نداشته ایم.
کد خبر: ۶۷۰۶۶۴
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۹ 21 October 2018

دلیل وضعیت کنونی در حوزه آموزشی هرچه باشد ادامه آن نمی تواند دورنمای روشن و چندان امیدبخشی را در اذهان ما ایجاد نماید.


متاسفانه آمار اعلام شده نشان می دهد در شاخص هایی که می تواند نشان دهنده بهبود و ارتقای سطح کیفی اموزشی و موفقیت آینده سازان استان باشد چندان موفقیتی حاصل نشده بگونه ای که معاون اموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش اذعان نموده حتی در کسب رتبه های زیر هزار نیز رشد قابل توجهی نداشته ایم.


بنا بر اعلام وی رتبه های دو رقمی در آزمون سال جاری رشد دو برابری داشته اما این آمار در واقع از ۵ نفر در سال قبل به ۱۰ نفر در سال جاری رسیده و منظور از رشد دو برابری همین افزایش ۵ نفری بوده است!

این در حالی است که آمار منتشرشده مربوط به سال ۹۱ (پیش از آغاز بکار مدیرکل فعلی) نشان می دهد قبولی های دورقمی این سال ۱۸ نفر بوده است و در واقع این آمار در سال ۹۶ به ۵ نفر رسید و حالا با افزایش دو برابری به ۱۰ نفر در سال جاری رسیده است!
همچنین آمار منتشر شده سال ۹۱ حکایت از قبولی ۴ رتبه تک رقمی در آزمون سراسری دارد که این عدد در حال حاضر به صفر تنزل کرده است. در رتبه های زیر ۱۰۰۰ نیز از ۱۴۷رتبه زیر هزار در سال ۹۱ به ۱۴۸ رتبه زیرهزار در سال ۹۶ و اینک ۱۷۰ رتبه در سال۹۷ رسیده ایم که بنابر اذعان

معاون آموزش متوسطه اداره کل اموزش و پرورش خوزستان از رشدقابل توجهی برخوردار نبوده است.
از سویی آمار منتشرشده در سال گذشته سر و صدای زیادی در عرصه رسانه ای ایجاد نمود. بنابرخبرهای منتشرشده رتبه خوزستان در سه رشته آزمون سراسری در کشور ۲۹ بود که این امار مورد انتقاد شدید برخی نمایندگان مجلس و رسانه ها نیز قرار گرفت.

گرچه معاون مدیرکل اموزش و پرورش عدم حمایت از اموزش و پرورش را دلیل رتبه ها و وضعیت سال جاری عنوان نموده اما پیگیری های خبرنگار ما حکایت از حمایت مستمر مدیریت ارشد استان از این عرصه و برگزاری جلسات مستمر و منظم و الزام دستگاهها به پرداخت عوارض و همچنین در نظر گرفتن برخی اعتبارات دارد و لذا نمی توان چنین موضوعاتی را توجیه وضعیت ایجادشده قرار داد.
از سویی متاسفانه بعضا بنظر می رسد شاهد برخی تقابل ها و دوقطبی های غیرسازنده از سوی موافقین و مخالفین هستیم که در مواردی موضوعاتی بجز نقد عملکرد، فعالیتها و مدیریت در فضای عمومی مطرح می شود ضمن آنکه نباید زحمات مدیران فعلی را از نظر دور داشت. واقعیت این است که بضاعت و توان این مجموعه در عمل در همین حد و وضعی است که شاهدیم و شاید نتوان بیش از این را چندان انتظار داشت. اما از سویی نقد عملکرد و واکاوی آمار موجود و تلاش برای برون رفت از وضع ایجاد شده ضرورت می یابد.
در مجموع بنظر می رسد ارائه پیشنهاد سازنده ای در راستای تغییر وضع و بهبود مدیریت و گام برداشتن در مسیر برون رفت از این وضع و تحقق آنچه شایسته مردم خوزستان است می تواند امیدبخش و تحول آفرین باشد. بر همین اساس می توان این پیشنهاد را مطرح و مورد بحث و بررسی قرار داد که مدیرکل فعلی آموزش و پرورش خوزستان برای دمیدن روحی تازه در کالبد آموزشی استان و بمنظور بهبود و رفع ضعف های عرصه مدیریتی و شاخص های آموزش و پرورش و خروج از وضعیت کنونی از سمت خود استعفا بدهد و وزیر آموزش و پرورش با انتصاب یک مدیرکل جدید توانمند، شایسته، مجرب، بابرنامه و البته بدون سیاسی کاری بتواند آغازگر تحولات جدید و امیدبخش و رو به پیشرفتی در این حوزه باشد.
همه می دانیم که آموزش و پرورش زیرساخت اساسی و مهم توسعه است و درجا زدن و یا رو به عقب رفتن در این عرصه ها در کشور ما می تواند خسارت های جبران ناپذیری تلقی شود. ما اگر انسان توسعه یافته و خلاق می خواهیم راه آن جدی گرفتن عرصه آموزش و پرورش و انتصاب مدیران تازه نفس شایسته و متخصص و توسعه یافته است که با بیلان کار و شاخص های عملکردی رو به ارتقا در مناصب بمانند و نیازی به سیاسی کاری و ملاحظات دیگر نداشته باشند.
از نخبگان جامعه و فعالان عرصه رسانه نیز این انتظار وجود دارد که مباحث را به جای سوق دادن به سمت موضوعات فرعی و کذایی و دوقطبی های قومی و سیاسی و... خودِ توسعه و عملکردها و شاخص ها را موضوع بحث ها و گفتگوها کنند. آنقدر در عملکردها ضعف و نقد و پرسش وجود دارد که نباید نیازی و فرصتی برای پرداختن به مباحث حاشیه ای باشد.

اینکه ما در هر حوزه یا مجموعه ای منتقد وضع موجود هستیم و برخی آمارها و شاخص ها را نشانه درجازدن و یا پسرفت بدانیم باید ما را به سمت نقدهای کارشناسی و تخصصی سوق بدهد و فضای عمومی جامعه بر بستری سازنده و عقلانی هدایت شود.

در هرحال بنظر می رسد استعفای مدیرکل آموزش و پرورش هم می تواند آغازگر یک گفتگوی عمومی پیرامون دلایل و چرایی وضع کنونی آموزش و پرورش باشد و هم با بهبود مدیریتی و حضور تیم تازه نفس، روزهای بهتری را در این حوزه شاهد باشیم.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
وقتی مدیر کل هیچ کدام از نفرات را نمیتواند انتصاب کند ولابی نماینده ها و دیگر مسئولین اجازه نمیدهند کاری از پیش برود حالا شما بیا ومدیر کل روعوض کن بعدی هم همینطور است شما یک آماری بگیرید ببینید اگه یک نفر از مدیران آموزش وپرورش به اختیار کامل مدیر کل بوده انوقت میتوانید ادعاکنید که ایشان مقصر است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار