هرساله شهر مشهد در دهه پایانی ماه صفر، با افزایش قابل توجهی از حجم رفت‌وآمد زائران برای رویداد پیاده‌روی اربعین حسینی و نیز ورود زائران پیاده امام رضا(ع) روبه‌رو می‌شود که این مهم لازمه آمادگی‌ها و تمهیدات ویژه از سوی دستگاه‌های مختلف استان است.
کد خبر: ۶۷۰۰۲۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۰ 20 October 2018
به گزارش تابناک : همه‌ساله شهر مشهد در ایام پایانی ماه صفر شاهد افزایش و اوج رفت‌وآمد زائران است. عده‌ای خود را برای حضور در  بزرگترین و  باشکوه‌ترین پیاده‌روی دنیا و حماسه بی‌نظیر اربعین حسینی آماده کرده و از سوی دیگر، خیل عظیم زائران پیاده از نقاط دور و نزدیکی، مشتاقانه برای شرکت در مراسم شهادت خورشید هشتم، در آخرین روز ماه صفر- مصادف با هفدهم آبان‌ راهی جاده‌های ورودی مشهد شده و به سمت این شهر حرکت می‌کنند.
 
در این میان، دستگاه‌ها و مسئولین مربوط استان برای برقراری نظم و بهبود روند رفت‌وآمد زائران اعلام آمادگی کرده و برای این منظور تمهیداتی اندیشیده شده است که در ادامه این گزارش، ضمن پرداختن به آمار و ارقام بیان‌شده از سوی این دستگاه‌ها در خصوص ورود و خروج زائران، اسکان، تغذیه و غیره، برنامه‌های مطرح‌شده توسط آن‌ها را بیان می‌کنیم.
 
ثبت نام بیش از ۸۵ هزار زائر اربعین حسینی از استان در سامانه سماح
 
سرپرست معاونت امور زائران استانداری خراسان رضوی از ثبت نام بیش از ۸۵ هزار زائر اربعین حسینی از استان در سامانه سماح خبر داده است. سید جواد حسینی آمار ثبت نامی‌های سال گذشته را در مجموع 80 هزار نفر ذکر کرده و از انجام هماهنگی و تمهیدات لازم برای  برگزاری این رویداد بزرگ و بی نظیر فرهنگی خبر داده است.
 
 به گفته وی ، در مجموع 5 هزار مبلغ و روحانی کار زائرین اربعین و دهه آخر صفر را پوشش فرهنگی می‌دهند.
 
سرپرست معاونت هماهنگی و مدیریت امور زائرین استانداری همچنین به نقش ممتاز رادیو ملی زیارت به عنوان یک رسانه فراگیر و تخصصی در ترویج  و تعمیق فرهنگ رضوی اشاره و بر استفاده از ظرفیت رادیو زیارت برای اطلاع‌رسانی، مستندسازی و پوشش جلوه‌های ویژه رویدادهای اربعین امام حسین و دهه آخر صفر تاکید کرده است.
 
۸۰ موکب در مسیر نجف تا کربلا برپا می‌شود
حسینی همچنین در نشست تبیین برنامه‌های کمیته‌های ستاد اربعین استان با اشاره به این که ثبت نام‌های گروهی و شبه گروهی کار ساماندهی و اعزام زائران را آسان‌تر کرده، اعلام کرد که امسال با همکاری کمیته مشارکت‌های مردمی حدود ۸۰ موکب در داخل عراق، مرزهای خروجی همچون مهران، شلمچه و... ایجاد خواهد شد که اقدامات لازم برای اسکان و تغذیه زائران را برعهده دارند.
 
وی با بیان این که در ۲۷۳ دفتر کارگزاری حج و زیارت ثبت نام‌های عتبات عالیات انجام شده، بیان کرد: تا به امروز ۲۳ هزار نفر در قالب ۱۲ هزار گروه ثبت نام شده‌اند و حدود ۱۱ هزار ویزا صادر شده است. این آمار مربوط به بازه زمانی چهارشنبه، چهارم مهر، تا سه شنبه، ۱۷ این ماه، است.
 
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندراری خراسان رضوی با تأکید بر این که ۶۵ هزار سهمیه اسکان و تغذیه برای خراسان رضوی در نظر گرفته شده، گفت: حدود ۵۴ موکب در مسیرهای چهارگانه کربلا، نجف، سامرا و کاظمین در نظر گرفته شده است که از این تعداد حدود ۲۵ موکب در شهر کربلا، ۱۴ موکب در کاظمین، ۱۱ موکب در نجف و ۴ موکب در سامرا ساماندهی شده‌ و بقیه موکب‌ها نیز از طریق ارگان‌ها و کمیته‌های دیگر در مسیر نجف به کربلا برپا خواهد شد.
 
حسینی با بیان این که بیش از ۵ میلیون و ۸۲۲ هزار خدمت در قالب صبحانه، نهار، شام و میان وعده برای زائران در نظر گرفته شده، عنوان کرد: برای انتخاب موکب‌ها توان‌سنجی لازم صورت گرفته و موکب‌هایی که توانایی لازم برای خدمت به زائران را بیش از دیگران داشته و یا در سال گذشته در این حوزه موفق بوده‌اند، انتخاب شده‌اند.
 
وی با اشاره به این که در حوزه حمل و نقل، شهرداری، امداد و نجات و... اقدامات خوبی صورت گرفته است، گفت: در کمیته حمل و نقل حدود ۱۱۰ اتوبوس در مسیر انتقال زائران در مسیر شومیلی به نجف و حدود ۶۰۰ پاکبان از ناحیه شهرداری مشهد برای خدمت به زائران به عتبات اعزام شده‌اند که این موارد یکی از اقدامات این کمیته‌ها در ستاد اربعین است. همچنین در کمیته امداد و نجات نیز حدود ۱۵۰ پزشک از دانشگاه علوم پزشکی مشهد و در کمیته فرهنگی اعزام بیش از ۵۰۰ مبلغ صورت گرفته است و روزانه بیش از ۲۰ هزار پخت نان را نیز در دستور کار قرار داده‌ایم.
 
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندراری خراسان رضوی با اشاره به اقدامات مثبت سازمان حج و زیارت برای اربعین عنوان کرد: امسال سازمان حج و زیارت در اکثر موکب‌ها راهنمایان زائر قرار داده تا در صورت بروز مشکل به زائران خدمت‌رسانی داشته باشند.
 
حسینی با بیان این که موکب‌های خراسان رضوی با نام مبارک امام رضا(ع) در داخل و خارج عراق و مرزها برپا خواهد شد، افزود: شعار اربعین حسینی امسال نیز با هماهنگی‌های صورت گرفته با مسئولانی عراقی «الحسین یجمعنا» خواهد بود.
 
وی با اشاره به این که باید به سمت برپایی موکب‌های مشترک با کشور عراق قدم برداریم، خاطرنشان کرد: این اقدام برای وحدت بیشتر میان ایران و عراق مؤثر خواهد بود. 
 
معاون هماهنگی و مدیریت امور زائران استاندراری خراسان رضوی همچنین با تأکید بر این که در چند سال آینده راهپیمایی اربعین در فصل تابستان و گرما خواهد بود، افزود: طرح نذر نهال در مسیر نجف به کربلا نیز از اقداماتی است که در دستور کار قرار گرفته است تا برنامه‌ریزی لازم برای این طرح صورت بپذیرد.
 
تعمیق پیوندهای فرهنگی بین ایران و عراق در اربعین
 
رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد نیز با اشاره به اهمیت پیوندهای فرهنگی میان ایران و عراق اربعین را فرصتی مناسب برای تحقق این پیوندهای فرهنگی دانسته است.
 
به گفته محمدرضا کلایی فعالیت‌ها در دو حوزه حمل و نقل در کشور عراق و همچنین ارائه خدمات نظافت انجام خواهدشد. در همین راستا 100 دستگاه اتوبوس در مسیر شوملی به نجف اشرف و 3 دستگاه یدک‌کش و تعمیرات اتوبوس در این مسیر راه اندازی شد. در حوزه ارائه خدمات‌ نظافتی نیز 600 نفر از پاکبانان اعزامی در5/17 کیلومتر مربع از شهر نجف اشرف مشغول به خدمت رسانی می‌شوند.
 
وی همچنین افزود: شهرداری مشهد خدمت در اربعین حسینی را برای کارکنان خود به مثابه پاداش درنظر گرفته است و  در همین راستا جهت تقویت حس برادری بین هموطنان ایرانی و میزبانان عراقی بسته های فرهنگی و آموزشی مختلفی پیش‌بینی شده است.
 
رئیس ستاد اربعین شهرداری مشهد با اشاره به اظهارات رسانه‌های مختلف، محافل علمی و تخصصی و شهرداران کلان‌شهرهای کشور، نسبت به کسب رتبه نخست مدیریت شهری مشهد به لحاظ خدمت‌رسانی ادامه داد: سال گذشته شهرداری مشهد مسئول خدمت‌رسانی در شهر نجف و شهرداری تهران نیز موظف به خدمت در شهر کربلا شد؛ طبق بازتاب‌ها، خدمات ارائه شده در شهر نجف به مراتب بهتر از کربلا معلی بوده است و کشور عراق فشار بسیاری به مدیریت شهری مشهد وارد کرد تا خدمت‎رسانی در شهر سامرا نیز برعهده مجموعه شهرداری مشهد باشد.
 
به گفته کلایی، خدمت‌رسانی به شهروندان مشهدی در این بازه زمانی همچنان به قوت خود باقی است و این امر پیوسته مورد توجه مدیریت شهری بوده است؛ از این رو بلافاصله پس از پایان یافتن اربعین حسینی که مشهدمقدس میزبان خیل عظیم زائران امام رضا(ع) است، تمامی نیروها در اسرع وقت به مشهد بازخواهند گشت تا آماده خدمت‌رسانی در دهه پایانی ماه صفر باشند.
 
وی در خصوص ایجاد سوله‌هایی توسط مدیریت شهری در کشور عراق، گفت: براساس مصوبه شورای چهارم شهر مشهد، این سوله‌ها ایجاد شده که تامین زمین توسط عتبه علویه و شهرداری مسئول ساخت سوله شده است. ضمن این که با توجه به تغییر مدیریت عتبه علویه، تصمیم‌گیری‌های این حوزه دچار تاخیر شد و با رایزنی‌های صورت گرفته، امیدواریم پس از اربعین حسینی برنامه‌ریزی منظمی برای بهره‌برداری شهروندان مشهدی از این سوله‌ها صورت گیرد.
 
مراسم بدرقه کاروان شهرداری مشهد نیز با شعار «حب الحسین(ع) یجمعنا» روز سه شنبه، 24 مهرماه، ساعت 15 در حرم مطهر رضوی برگزار شده است.
 
 58 موکب استان در پنج نقطه از عراق برای پیاده‌روی اربعین مستقر می‌شوند
 
مسئول ستاد بازسازی عتبات عالیات خراسان رضوی که مسئولیت کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه زائرین استان در اربعین حسینی را نیز برعهده دارد، از استقرار 58 موکب استان در 5 نقطه از عراق برای پیاده‌روی اربعین امسال خبر داد.
 
اکبر پارسا بیان کرد: انتشار فراخوان در بحث ثبت نام‌ها و تقاضاها برای موکب‌داری را صورت دادیم. ضمن این که توان‌سنجی افراد برای این کار از اهمیت خاصی برخوردار بود که انجام شد. همچنین صلاحیت‌های عمومی افراد نیز از موضوعاتی بود که باید انجام می‌شد و در نهایت منجر به صدور پروانه برای این افراد شد و پس از صدور پروانه بحث سازمان‌دهی را دنبال کردیم. به علاوه، توجیه و آموزش این افراد از موضوعاتی بود که دنبال شد و امروز در مرحله صدور ویزا خاص خدمه موکب‌های خود هستیم و نهایتا بحث استقرار، جانمایی و ارائه خدمات به زائرین از پایان مهرماه در عتبات را خواهیم داشت.
 
وی عنوان کرد: امسال 58 موکب در 5 نقطه از عراق مستقر خواهیم کرد که در این مورد عدد پارسال ما 57 موکب بود. همچنین نحوه آرایش موکب‌ها در عراق به این صورت است که در کربلا 24 موکب، نجف اشرف 12، کاظمین 14، سامرا 4 و مسیر نجف به کربلا 3 موکب را دارا است که البته مسیر نجف به کربلا امسال در تعهد ستاد استان خراسان رضوی و ستاد هماهنگی اربعین استان نیست؛ منتها چند موکب شاخص داشتیم که بعضا کار مشترک با مردم عراق انجام می‌دهند و همان‌طور که حضرت آقا نیز می‌فرمایند، میزبان اصلی، مردم عراق هستند؛ لذا خدماتی که به سایر موکب‌ها اراده دادیم، در اختیار این موکب‌ها نیز قرار گرفت. به علاوه در مرز مهران نیز یک موکب مستقر داریم که بسیار بزرگ و آن هم با مردم عراق مشترک است.
 
مسئول کمیته مشارکت‌های مردمی، اسکان و تغذیه زائرین استان در اربعین حسینی ادامه داد: از این تعداد، 15 موکب صرفا اسکان، 13 موکب تغذیه و 26 موکب نیز اسکان و تغذیه را خواهند داشت. ضمن این که 4 موکب خدماتی را هم دارا هستیم و یکی از موکب‌های خدماتی که از ما مجوز دریافت کرده، شهرداری محترم مشهد مقدس است و این مجموعه با ستاد بازسازی عتبات عالیات در همه جوانب هماهنگی لازم را دارد. به علاوه 3 تعداد از این موکب‌ها، خواهران هستند و در سال گذشته در این خصوص ما 1 موکب خواهران در کاظمین داشتیم.
 
پارسا پیرامون بحث صدور مجوز و پروانه برای موکب‌ها اضافه کرد: مجوزهایی که امسال برای موکب‌ها صادر کردیم، دارای شکل و شمایل متفاوت با سال گذشته است؛ ضمن این که این مجوز کشوری است و در ستاد مرکزی تهران صادر می‌شود و یک روحانی نیز در هیات امنای موکب‌ها پیش‌بینی کرده‌ایم. همچنین، تعهدات ستاد هماهنگی اربعین استان 65هزار نفر شب‌خواب است و تعهدی که در بحث اسکان ایجاد کردیم، 86هزار نفر و تغذیه 65هزار در هر وعده غذایی است که از رشد قابل توجهی برخودار بوده است و بنابراین، نباید هیچ نگرانی برای زائران امام حسین(ع) در اربعین و در بحث تغذیه و اسکان وجود داشته باشد. ضمن این که 25 دستگاه نانوایی نیز در این مسیرها مستقر خواهیم کرد و علاوه بر این، تا به امروز 175 دستگاه خودرو و کامیون بار ثبت سامانه کرده‌ایم که قطعا به 200 تعداد نیز خواهد رسید.
 
وی افزود: خدمه موکب‌ها متغیر است و از خراسان رضوی خدمه‌ای که به آن‌ها ویزا داده‌ایم، تقریبا حدود 3000نفر هستند که این تعداد با محاسبه راننده‌های کامیون و سایر خدمه‌ها حدود 4000 نفر خواهند بود. ضمن این که ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور برای 1940 موکب پروانه صادر کرده و 500 تعداد از این موکب‌ها در کربلا است که 5درصد سقف استان خراسان رضوی در این شهر است. نکته دیگر این که مردم عراق به خصوص شهرهای کربلا و نجف کمپینی تشکیل دادند که با اتوبوس و ون رایگان در مرز، زائرین ایرانی را به آن طرف مرز انتقال دهند که تا هفته پیش 200میلیون دینار عراقی برای این کار جمع‌آوری کرده بودند.
 
ثبت نام بیش از ۶۵هزارنفر برای زیارت پیاده امام رضا(ع)
 
در بحث آمار ثبت نام زائران پیاده امام رضا(ع) نیز سخنگوی جمعیت خدمت‌گزاران زائران پیاده امام رضا(ع) خبر داده است که ثبت نام ۶۴۴۷۹ نفر برای این پیاده‌روی قطعی شده و بیش از ۳۷۰۰۰ نفر در نوبت ثبت نام بوده که از این تعداد ۳۵ هزار و ۶۳۸ نفر مرد و مابقی زن هستند. بیش از ۸۰۰ مدیر کاروان ثبت نام کرده‌اند که مدارک ۴۲۱ مدیر تایید و اجازه ثبت نام کاروان به آنان داده شده است‌.
 
سخنگوی جمعیت خدمت‌گزاران زائران پیاده امام رضا(ع) همچنین عنوان کرده است که امکانات سیستم ثبت نام زائران پیاده در ۴ دامنه قابل دسترسی است؛ ولی مدیرانی که به هر دلیلی نتوانند مدارکشان را در سیستم ثبت نام بارگذاری کنند، با مراجعه حضوری به واحد ثبت نام جمعیت خدمت‌گزار و یا تماس با تلفن ۳۸۵۵۲۸۹۰-۰۵۱ این امکان فراهم است که مدارکشان دریافت و اطلاعات آنان ثبت شود.
 
طبق گفته او، ۱۲ مهرماه آخرین مهلت ثبت نام مدیران کاروان‌های زیارتی بوده و مدارک متقاضیان جدید به صورت رزرو توسط واحد ثبت نام پذیرفته می‌شود تا در صورتی که امکانات لازم اعم از اسکان و سایر خدمات برای آنان در مشهد فراهم شد، ثبت نام آنان قطعی شود. به علاوه ۱۷ درصد مدیران ثبت نامی امسال برای نخستین‌بار عهده‌دار مسئولیت کاروان‌های زیارتی را دارند که ۱۰ درصد این مدیران زن هستند.
 
همان‌گونه که از پیش گفته شد، با توجه به افزایش حجم ورود و خروج زائران در دهه پایانی ماه صفر در مشهد، بهبود در روند ارائه خدمات در این خصوص نیازمند هماهنگی دستگاه‌ها و همکاری مسئولین مربوط شهری و استانی است. لذا شایسته است مسئولین از این فرصت برای خدمت‌رسانی به مردمی که به رغم تمامی مشکلات موجود، در جهت تعالی روحی و نیز تجدید پیمان با آرمان‌های حسینی پای در پیاده‌روی اربعین گذاشته و نیز زائران پیاده‌ای که در واپسین روزهای ماه صفر با شوق وصف‌ناشدنی راهی مشهدالرضا می‌شوند، بهره گیرند. چرا که به فرموده امام حسین(ع) «احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمت‌های الهی است» امید که مسئولان و دست‌اندرکاران قدر این نعمت الهی را دانسته و بیش از پیش در جهت خدمت به مردم بکوشند.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار