منصور وحیدی در مصاحبه با تابناک:
تابناک البرز: بیش از یک سال از فعالیت شورای پنجم می گذرد ، یک سالی که با فراز و فرودهای فراوانی همراه بوده است اعضایی  که با لیست امید بر صندلی های پارلمان شهری تکیه زدند و شعار تغییر را سر لوحه کار خود قرار داده بودند.
کد خبر: ۶۶۲۵۵۹
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ 02 October 2018

در این یک سال یک شهردار انتخاب کردند که استعفا داد و حدود 5 ماه با سرپرستی در حال سپری نمودن روزها هستند تا کنون دو مرتبه برای شهردار جدید خیز برداشته اند که موفقیتی به دست نیاورده اند. در خصوص مسائل مختلف شورای شهر کرج با منصور وحیدی نایب رییس شورای شهر کرج گفتگو نمودیم که در ادامه می آید .

در شهری که هیچ کس فکر نمی کرد لیست امید رای بیاورد با استقبال گسترده آحاد مردم مواجه شد از این پیروزی چه تحلیلی دارید ؟

انتخابات شورای شهر کرج با انتخابات ریاست جمهوری هم زمان شد موجی که در بستر سیاسی آن زمان کشور رخ داد در انتخابات شورای شهر کلان شهر ها نیز رخ داد و لیست امید با استقبال مواجه شد.

این استقبال در کرج موجب شگفتگی تحلیل گران شد کرج را نمی توان با سایر شهرها مقایسه نمود در این خصوص توضیح دهید؟

کرج نیز به مانند سایر کلان شهرها در یک موج سیاسی قرار گرفت در این انتخابات  نگاه لیستی حاکم بود احساس من این بود که مردم با بینش سیاسی که در نتیجه انتخابات ریاست جمهوری شکل گرفت به لیست امید رای دادند و فکر می کنم اکنون وظیفه ما است که سرمایه ای که متعلق به نظام اسلامی می باشد مواظبت و مراقبت نماییم و احساساتی با این قضیه برخورد نکنیم . این سرمایه سیاسی که به دست آمده متعلق به یک جریان و حزب نیست متعلق به نظام است و باید عقلانی با این قضیه برخورد کنیم کارکرد شورا باید اجرایی باشد و مردم باید خروجی آن را از نزدیک ببینند .

در روندی که برای انتخاب شهردار در آن زمان برای خود در پیش گرفته بودید خیلی مخفیانه بود در این مورد توضیح دهید ؟

بعد از رای آوردن سه کارگروه شکل گرفت که جنبه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت یکی از کمیسیون ها به برنامه های آینده از جمله انتخاب شهردار پرداخت که 30 گزینه از جمله مهندس سلیمی و دکتر نصیری رسیدیم که در نهایت دکتر نصیری با تعداد رای بیشتری توانست اعتماد اعضای شورای شهر را جلب نماید من نیز به دکتر نصیری رای دادم و از اقدام خود هیچ پشیمان نیستم زیرا وی فرد بسیار توانمند و با ظرفیتی بود تنها مشکلی که آقای نصیری داشت این بود که شناختی از نیروهای موجود نداشت. آنها به جای اینکه با مدیر جدید همراهی کنند بعضی از این افراد بنای ناسازگاری و بد اخلاقی گذاشتند و رفتار نادرستی که از خود بروز دادند. دکتر نصیری سعی بر تعامل داشت آنها با ترفندها که در آن مهارت داشتند این مشکلات را به داخل شورای شهر کشاندند و منتج به این شد که آقای نصیری 7 ماه مقاومت نمود و به بهترین شکل ممکن شهر را مدیریت نمود و در نهایت با سربلندی شهرداری کرج را ترک نمود و سرافرانه از کرج خداحافظی نمود من احساس می کنم دکتر نصیری ضرر نکرد بلکه ما ضرر کردیم نصیری شاید از صدها تصمیم 10 تصمیم اشتباه گرفته باشد ولی کلیت تصمیم های آقای نصیری کار ساز بود.

در انتخاب نصیری توسط شورا عده ای انتقاد می کردند که چرا شورا از گزینه های بومی برای انتخاب شهردار استفاده نمی کند در این خصوص چه نظری دارید ؟

نیروهای کرجی  و بومی ظرفیت ها توانمندی های خود را دارند البته بومی ها هم می توانند شهردار شوند ولی کارنامه این شهر و مدیریت هایی که داشته نشان می دهد که غیر بومی ها موفق ترند کارنامه مهندس آقازاده را نگاه کنید.

البته مهندس آقازاده اکنون بومی کرج محسوب می شود.

زمانی که به عنوان معاون خدمات شهری وارد کرج شد وی نیروی بومی محسوب نمی شد ولی به تدریج و با اقداماتی که در حوزه شهری به نام خود ثبت نمود اکنون جزو بومی های این شهر محسوب می گردد. از دیگر نیروهای غیر بومی می توان به آقای مقدسی و روشن اردکانی نیز اشاره نمود پرسش این است که بومی را چگونه باید تعریف کنیم؟ من هم با نیروی بومی موافق هستم بومی که توانمند، کم حاشیه ، با سواد، خلاقیت و نوآوری داشته باشد حداقل بتواند 30  یا 40 درصد به بودجه شهرداری بیافزاید این ارزشمند است ولی بومی که بخواهد سربار باشد وجهه سیاسی اش بر وجهه اجرایی اش غلبه داشته باشد بومی که نمی خواهد خواسته مردم را تعقیب کند چه لزومی دارد که روی این بومی تکیه کنیم . من اعتقاد دارم که بومی های ما ظرفیت های بالایی دارند ولی چگونه باید نیروهای بومی را راهبری و هدایت کنیم که خروجی خوبی داشته باشند؟

در شهرداری کرج مدیرانی داریم که غیر بومی بودند و اکنون بومی شده اند به دلیل اینکه فعالیت سیاسی دارند تاثیر گذاری که دارند شکل فعالیت آنها حدود 70 الی 80 درصد سیاسی است و حدود 30 الی 20 درصد شکل اجرایی دارند و تفاوتی هم ندارد که چه گروهی بر سر کار باشنداین ها را بنده آفت می نامم.

حضرتعالی در خصوص انتخاب بومی یا غیر بومی به عنوان شهردار چه نظری دارید ؟

من اعتقاد دارم فردی باید به عنوان شهردار انتخاب شود که تمام محله های و مناطق شهر را مد نظر خود قرار دهد اقشار آسیب پذیر شهر در تیر رس وی باشد فردی که شهردار آق تپه و حصارک و حسین آباد باشد. به سمتی باید حرکت کنیم که حقوق و منافع عمومی را تامین کنیم. در همین شهر افرادی با بدهی های کلان حضور دارند که مدیران بومی با این بدهکاران به دیده اغماض نگاه می کردند ولی دکتر نصیری به گونه دیگری با این بدهکاران برخورد می کرد به دلیل اینکه هیچ گونه شناخت و عرقی به این افراد نداشت. در کرج حدود 2 الی 3 مدیر بومی داریم که مدیران توانمند و قدرتمندی هستند و هزینه هایی داده اند که به این درجه از توانمندی رسیده اند اگر این افراد حضور پیدا کنند بنده نیز با این افراد موافق هستم ولی اگر قرار باشد بومی هایی بیاییند که برای شهر هزینه بتراشند و سربار شهر باشند بنده با این افراد  مخالف هستم. مخالف بومی بودن افراد نیستم اگر توانمند باشند من در خدمت آنها هستم. بومی که خواسته باشد بر شهرداری سیطره پیدا کنند سیاسی بازی کنند این ها به دنبال منافع شهر نیستند بلکه به دنبال منافع شخصی خودشان هستند که در سال های گذشته آثار و نتایج اقدامات آنها را دیده ایم.

عده ای پیش بینی می کردند که مدیریت نصیری به بهار سال 97 نمی رسد چرا باید در این شهر شاهد این رفتار ها و منش ها باشیم؟

درصدی که در سیستم مدیریت شهری کرج خود را قیم دیگران می دانند همین افراد هستند که این بازی ها را از خود نشان می دهند می خواهند برای همه تعیین تکلیف کنند می خواهند با رابطه بازی کار خود را پیش ببرند این ها هستند که می گویند فلانی تا فلان زمان بیشتر دوام نمی آورد. این افراد به دنبال باج خواهی هستند اگر مدیری به آنها باج بدهد آن مدیر قوی می شود و اگر مدیری به آنها باج ندهد بلایی که بر سر نصیری آمد بر سر دیگران نیز می آورند.

چرا مقابل این افراد نمی ایستید ؟

من ایستاده ام

منظور از شما شورا است ؟

من یک عضوی از اعضای شورا هستم و در شورا یک رای دارم.من در این مسیر توانستم تعدادی از همکاران را توجیه کنم ولی باید قبول کنیم شورا غیر از کارکردهای اجرایی کارکردهای دیگری مثل کارکرد سیاسی نیز دارد.

بعد از رفتن آقای نصیری مدت زمان زیادی طول کشیده تا شهردار جدید انتخاب شود در این خصوص چه نظری دارید ؟

تعدادی از همکاران بنده در شورا حدود دو ماه قبل از استعفای دکتر نصیری با دکتر سریزدی رایزنی هایی کرده بودند در آن زمان یک اتفاق نظری شکل گرفته بود که نصیری نباشد حال نصیری نباشد چه کسی باشد ؟

پنهانی بر روی یک نفر تصمیم گرفتند در صورتی که قابلیت ها را بررسی نکرده بودند آیا صلاحیت های لازم را دارد و می تواند صلاحیت های لازم را بگیرند همکاران و دوستان بنده چند ماه وقت و زمان خود را گذاشتند و در این مسیر گام برداشتند که در نهایت نیز به نتیجه مورد نظر دست پیدا نکردند . در آن زمان بنده گفتم اندکی با حوصله و طمانینه تصمیم بگیرید گزینه بعدی آقای احمدی نژاد را انتخاب کردند که باز هم معتقدم عجولانه تصمیم گرفتند . شخصا آقای احمدی نژاد را یک فرد بسیار سالم و یکی از نیروهای خوب شهرداری می دانم ولی سابقه زیادی نداشت از انتخاب تا الان هم زحمت کشیده و جای قدردانی هم دارد و اگر بحث تحصیلات وی مطرح نمی شد و وزارت کشور بر روی آن دست نمی گذاشت می توانست شهردار کرج شود.

در خصوص آقای شفقی نیز باید خدمت شهروندان عرض نمایم که بنده برای رسیدن به اجماع و نشان دادن حسن نیت به گزینه مورد نظر رای دادم در خصوص رای به آقای شفقی به یک تصمیم شخصی رسیدم و رای دادم شاید دوستان من در شورا از من گلایه داشته باشند ولی گاهی اوقات باید تصمیم گیرنده باشیم و با این دیدگاه به شفقی به عنوان گزینه مورد نظر رای دادم در واقع احساس می کنم که مردم از وضعیت حاکم خسته شده اند و منتظر رفتارهای بهتر و معقولانه تری از سوی شورای شهر هستند در صورت تایید آقای شفقی به عنوان شهردار هر آنچه در توان دارم به وی کمک خواهم کرد. از نمایندگان محترم، از استانداری هم خواهش کردم فقط به خاطر مردم کمک کنند تا وزیر کشور حکم شهرداری را صادر نماید تا مجددا امیدی در دل مردم جوانه بزند. بنده احساس می کنم اگر نمایندگان مردم تلاش کنند این مشکل حل می شود ، من نیز به نوبه خودم در حال تلاش هستم.

چون شما به گزینه مورد نظر رای داده اید مورد انتقاد واقع شده اید ؟

بله

چرا ؟

دوستان اعتقاد دارند که من نباید رای می دادم ولی به دلیل شکل گیری وفاق و همدلی به این نتیجه رسیدم که باید رای را بدهم به این نتیجه رسیدم که در این شورا همه باید نقش و سهم داشته باشند . ما استراتژی داشته باشیم و برای تحول کار کنیم واقعا باید با صادقانه کار کنیم و همه تصمیمات در راستای صلاح مردم باشد.

قبول دارید شورا بی تجربه عمل کرده است ؟

اینکه در یک سال گذشته شورا ناپختگی داشته است شکی نیست.

انتظار مردم از اعضای شورای شهر و تصمیماتی که اتخاذ می کنند بیش از این هاست ولی گویا موجبات ناامیدی مردم را فراهم ساخته اند در این خصوص چه نظری دارید ؟

به تحصیلات کاری ندارم گاهی اوقات تجربه کارکردی که دارد تحصیلات ندارد برای تحصیلات دوستان احترام ویژه ای قائل هستم همگی هم تحصیلکرده هستند ولی در حوزه مدیریت شهری تجربه بسیار مهم است و بنده به عنوان نایب رییس شورای شهر به دنبال وفاق و همدلی در شورا هستم .

شما که به عنوان یک لیست وارد شورا شدید چرا در میانه راه دچار اختلاف نظر شدید؟

قبل از این هیچ کدام از همکاران یکدیگر را نمی شناختند و نقطه مشترک همگی عضویت در شورا بوده است و در یک سال گذشته تا بیایند با روحیات یکدیگر آشنا شوند زمان برده است و همچنین در این یک سال اعضا تجربه خوبی اندوخته اند.

سه سال پیش رو را چگونه ارزیابی می کنید ؟

احساس می کنم شورا به یک خرد عقلانیت و منطق رسیده است . وقتی بنده از تیمم دست برمی دارم و به خرد جمعی می رسم این اراده در دیگر دوستان از جمله دکتر نبیونی، دکتر مهدوی ، سلیم نژاد خانم دکتر بزنی و بقیه دوستان نیز وجود دارد بزرگان شهر و استان باید تدبیر کنند و نگذارند دیگران برای شورا تعیین تکلیف کنند هر عضو شورا را افرادی که هیچ هویت شناخته شده ای ندارند دوره کرده اند اعتقاد دارم که فرهیختگان شهر باید اعضای شورا را به دامن بگیرند راهبری شورا را باید بزرگان شهر از جمله امام جمعه ، دادستان ، فرمانده سپاه ، نمایندگان شهر و دیگر بزرگواران بر عهده بگیرند. نه اینکه فرصت طلبانی که به دنبال سود شخصی خود هستند بتوانند اعضای شورای شهر را در بر بگیرند .

در یک سخنرانی که داشتید اشاره نمودید که افرادی که هم روزنامه دارند و هم کارمند شهرداری هستند مطالبی را علیه شورا و شهرداری عنوان می کنند در این خصوص چه توضیحی دارید ؟

نمی شود که یک فرد هم مهندس باشد هم دکتر باشد و هم فروشنده باشد بالاخره باید یک شغل داشته باشد یک نفر که کارمند شهرداری است باید پاسخگوی آن اداره و سازمان باشد نه اینکه صبح در محل کار حضور خود را اعلام نماید و یا اینکه دوست و همکارش حضورش را اعلام نماید و بعد فرد به جای اینکه در محل کار حضور داشته باشد از صبح تا غروب به دنبال تخریب شورا و شهرداری باشد ما این افراد را در سطح شهر داریم در این خصوص باید قانون ملاک باشد وظیفه من اطلاع رسانی است و باید به اطلاع مردم برسانم.

در خصوص پروژه های نیمه کاره نیز به عنوان حسن ختام این گفتگو توضیح دهید؟

در حوزه معاونت عمرانی در زمان مدیریت دکتر ترکاشوند اقدامات خوب و قابل توجهی انجام شده است مثلا پروژه میدان سپاه و حصارک و پروژه همت نیز از جمله پروژه های ارزشمند است که باید از ظرفیت استان و نمایندگان در جهت گرفتن بودجه از دولت استفاده کنیم. در یک سال گذشته در خصوص پروژه های نیمه تمام شهری فریاد زده ایم که هیچ پروژه ای نباید تعطیل شود کمبود نقدینگی داشته ایم که باید بپذیریم با آرامش باید حل کنیم. اگر ساماندهی کنیم کرج استعداد بیشتری برای جذب بودجه و اعتبارات دارد و این اتفاق در یک فضای آرام شکل می گیرد .

 

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار