در این‌که مخترعان و مکتشفان بزرگ زندگی امروز بشر را رنگ و جلا داده‌اند شکی وجود ندارد اما...
کد خبر: ۶۶۰۱۳۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰ 26 September 2018

اما مخترعانی که حتی برخی‌شان با به خطر انداختن سلامتی خود، راه دسترسی انسان به رفاه حداقلی را کیلومترها کوتاه‌تر کردند. اما خب، این باعث نمی‌شود از کنار برخی از تلاش‌های بی‌ثمر و گاه حتی بی‌خردانه تعدادی از این مخترعان و مکتشفان که از قضا اسم و رسمی هم برای خود دارند، بی‌تفاوت بگذریم. در این مطلب قصد داریم بخشی از این تلاش‌های مذبوحانه را با شما مرور کنیم.

دستگاه ارتباط با ارواح و مردگان| توماس ادیسون
نام ادیسون در تاریخ علم و اختراعات بشری بسان خورشیدی می‌درخشد، اما خب نباید فراموش کرد که او نیز انسانی بیش نبود؛ حالا گیریم باهوش‌تر از بقیه! این‌که ادیسون چه موقع به فکر اختراع دستگاهی برای ارتباط با ارواح و مردگان افتاد را کسی نمی‌داند، اما شک نکنید که چنین قصدی از سوی او وجود داشته است. این مخترع مشهور در یکی از مصاحبه‌های خود ادعا ‌کرده بود در کارگاهش مشغول مطالعه و کار روی این اختراع است. اما به‌هرحال ادیسون هیچگاه از ماشین ارتباط با مردگان خود رونمایی نکرد.

استفاده از بخار برای سوخت خودرو| الیهو تامسون
این دانشمند و مخترع بریتانیایی با نبوغ خود دسترسی بشر به الکترود جوشکاری، ژنراتور و استفاده بی‌ضررتر از اشعه ایکس را رقم زد. او یک آرزوی دیگر هم داشت که همانا استفاده از نیروی بخار در سیستم پیشرانه خودروها بود. تامسون به‌عنوان یکی از بنیانگذاران شرکت جنرال الکتریک مدت‌ها روی چنین طرحی کار می‌کرد و به موفقیت نسبی نیز دست یافت، اما با توجه به این‌که موتور فوق حتی یک‌هزارم قدرت موتورهای بنزینی را نیز نداشت عاقبت دست از لجاجت برداشت و بی‌خیال موتور بخارسوز شد.

گوسفند‌هایی با بهره‌وری بالا| الکساندر گراهام‌بل
این‌که چرا مخترع دستگاه تلفن بخشی از وقت گرانبهای خود را صرف مطالعه روی گوسفندها می‌کرده، سوالی است که شاید هیچگاه به جواب درستی نرسد. اما خب حقیقت این است که ظاهرا جناب الکساندر گراهام‌بل روزی به این نتیجه می‌رسد که گوسفندهای ٦ پستان از گوسفندهای فعلی که دو پستان بیشتر ندارند، بهره‌وری بیشتری دارند، به همین خاطر گله‌ای از گوسفندها را خریداری کرده و مطالعه روی آنها را کلید می‌زند. به گواه تاریخ جناب گراهام‌بل در انتها به نتیجه‌ای که مدنظرش بود، نرسید.

وسیله‌ای برای پیاده‌روی روی آب| لئوناردو داوینچی
داوینچی را شاید بتوان پدر معنوی همه مخترعان عصر جدید به شمار آورد، اما خب این دلیل نمی‌شود که او را مبرا از هر فکر و ایده احمقانه‌ای بدانیم. کارنامه او پر است از ایده‌ها و اختراعات عجیب‌وغریبی که هیچگاه به منصه ظهور نرسیدند، اما اختراع کفشی برای راه رفتن روی آب را احتمالا باید دیوانه‌وارترین ایده او در طول حیات تلقی کرد. این طرح هیچگاه به نتیجه مدنظر داوینچی نرسید./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار