کد خبر: ۶۶۰۰۹۵
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ 26 September 2018

دبیر کل سازمان ملل متحد در سخنرانی افتتاحیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حرکت کشور‌ها به سمت یکجانبه‌گرایی ابراز نگرانی کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد روز سه‌شنبه در سخنرانی افتتاحیه بحث عمومی مجمع سالانه سازمان ملل متحد تصویری تاریک از وضعیت بین‌المللی ترسیم کرد و هشدار داد که در صورت عدم حرکت به سمت چندجانبه‌گرایی، ممکن است جهان با جنگ‌های بزرگ روبرو شود.

وی در ابتدای اظهاراتش گفت: «جهان ما از اختلال وخیم عدم اعتماد رنج می‌برد. عدم اعتماد به نهاد‌های ملی، عدم اعتماد میان کشور‌ها و عدم اعتماد به نظم قانون‌محور. مردم اعتماد خود به ساخت سیاسی کشورهایشان را از دست داده‌اند... پوپولیسم صحنه را به دست گرفته است.

دبیر کل سازمان ملل با بیان اینکه عدم اعتماد به نهاد‌های بین‌المللی همکاری میان کشور‌ها را دشوارتر کرده، گفت: «چالش‌های قرن بیست و یک از نهاد‌های ایجاد شده در قرن بیستم پیشی گرفته‌اند.»

او افزود: «ارزش‌های جهانی در حال فرسایش است، مبانی دموکراتیک تحت محاصره‌اند و حاکمیت قانون تضعیف شده است.»

وی گفت: هرچند بشریت بنیان‌های مناسبی برای همکاری ایجاد کرده، اما کشور‌ها اکنون به سمت یکجانبه‌گرایی حرکت کرده‌اند.

گوترش گفت: «ما اکنون با تناقض‌هایی روبرو شده‌ایم. در حالی که ارتباطات در جهان گسترش یافته، اما جوامع بیش از پیش دچار تفرقه هستند. چالش‌ها دارند برون‌گرا می‌شوند، اما بسیاری از افراد درون‌گرا شده‌اند. چندجانبه‌گرایی در حالی مورد انتقاد قرار دارد که دقیقا الان به آن نیاز داریم.»

او سپس تأکید کرد که حتی وجود همکاری‌های چندجانبه، بدون وجود نهاد‌های قدرتمند نمی‌تواند از بروز جنگ‌های بزرگ جلوگیری کنند. او به عنوان نمونه به همکاری میان اروپایی‌ها و موازنه قدرت میان آن‌ها پیش از جنگ جهانی اول اشاره کرد و گفت: نبود نهاد‌های مناسب نتوانست از وقوع جنگ جهانی جلوگیری کند.

گوترش تغییرات اقلیمی و تهدیدات ناشی از پیشرفت فناوری را دو موضوعی خواند که امروز بر آن‌ها متمرکز است. او هرچند به مزایای پیشرفت فناوری اشاره کرد، اما گفت: فناوری در عین حال موجب تغییر ماهیت فرصت‌های شغلی شده و ضمنا ممکن است توسط گروه‌های تروریستی مورد سوء استفاده قرار گیرد.

دبیر کل سازمان ملل با اشاره به تهدیدات ناشی از استفاده از فناوری‌های جدید در زمینه ساخت جنگ‌افزار‌های هوشمند و خودکار، گفت: «چشم‌انداز وجود ماشین‌هایی با توانمندی گرفتن جان انسان‌ها، از لحاظ اخلاقی غیرقابل پذیرش است.»

گوترش در انتها با برشمردن برخی نشانه‌های «امیدبخش» در جهان از جمله حرکت برخی کشور‌ها به سمت صلح و برقراری روابط دیپلماتیک، گفت: «آینده ما به همبستگی متکی است. ما باید اعتماد از بین رفته را احیا کنیم و پروژه چندجانبه خود را بازتنظیم کنیم و باید شأن هرکس و همه را حفظ کنیم.»

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار