مرور روزنامه‌های شنبه ۳۱ شهریورماه
اعتراض در اتاق جنگ امریکا، سکته ناقص در بخش مسکن، آزادسازی نرخ لوازم‌خانگی، سردرگمی ترامپ، بازگشت ۲۲ میلیارد تومان وجوه کلاهبرداری شده به مشترکین، شامگاه جهنمی مسافران کرمان، بورس علیه تحریم نفتی، ورود یک میلیون و ۲۹۶ هزار کلاس اولی از امروز به مدرسه، همراهان روحانی در سفر به نیویورک، نامه هاشمی برای افشانی، نگرانی کاربران سکه ثامن از احتمال کلاهبرداری جدید از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.
کد خبر: ۶۵۷۷۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۵ 22 September 2018

اعتراض در اتاق جنگ امریکا، سکته ناقص در بخش مسکن، آزادسازی نرخ لوازم‌خانگی، سردرگمی ترامپ، بازگشت ۲۲ میلیارد تومان وجوه کلاهبرداری شده به مشترکین، شامگاه جهنمی مسافران کرمان، بورس علیه تحریم نفتی، ورود یک میلیون و ۲۹۶ هزار کلاس اولی از امروز به مدرسه، همراهان روحانی در سفر به نیویورک، نامه هاشمی برای افشانی، نگرانی کاربران سکه ثامن از احتمال کلاهبرداری جدید از مواردی است که موضوع گزارش‌های خبری و تحلیلی روزنامه‌های امروز شده است.

به گزارش «تابناک» روزنامه‌های امروز شنبه سی و یکم شهریورماه در حالی در آخرین روز تابستان سال جاری منتشر شدند که مجوز ورود بخش خصوصی به دورزدن تحریم نفتی با عناوینی همچون پاتک نفتی و بورس علیه تحریم نفتی، رویارویی ایرانی آمریکایی در نیویورک، خرید‌های مجازی سکه و حواشی آن و همچنین گزارش‌هایی درباره برگزاری مراسم روز عاشورا در صفحات نخست آن‌ها برجسته شده است.

روزنامه ابتکار در گزارشی از نگاه نمایندگان به طرح فروش نفت در بورس نوشته و عنوان آن بورس علیه تحریم نفتی را در صفحه اول خود قرار داده است. این روزنامه سفر رئیس جمهور روحانی به نیویورک را نیز با تصویری از او روی پله‌های هواپیما و با عنوان رویارویی ایرانی آمریکایی در نیویورک برجسته کرده است.

روزنامه کیهان تصاویری از مراسم عزاداری روز عاشورا را با عنوان طنین فریاد «هیهات مناالذله» در سراسر جهان در صفحه نخست برجسته کرده و در گزارشی تفاوت رفتار نیرو‌های حزب‌اللهی و ضد انقلاب درباره تتلو را موضوع نوشته خود قرار داده است.

روزنامه ایران ذیل عنوان سردرگمی ترامپ نوشت:در حالی که کاخ سفید اعلام کرده بود نشست شورای امنیت صرفاً درباره ایران نیست، اما رئیس جمهور امریکا دیروز این نظر را دوباره رد کرد. این روزنامه دو یادداشت با عناوین بازی با شورای امنیت به قلم پرویز اسماعیلی و نگرانی‌های امریکا در شورای امنیت نوشته امیرعلی ابوالفتح جلسه آتی شورای امنیت را بیشتر از سایر موضوعات روز زیر ذره بین تحلیلی خود برده است.

روزنامه شرق واکنش وزیر نفت به تصمیم ضد ایرانی چند عضو اوپک و غیر اوپک را با عنوان بدون درنگ وتو می‌کنم برجسته کرد و سرمقاله امروز خود به قلم احمد غلامی سردبیر این روزنامه را به عنوان خوشا به حال احمدی نژاد اختصاص داد.

 
 

در ادامه تعدادی از یادداشت‌ها و سرمقاله‌های منتشره در روزنامه‌های امروز را مرور می‌کنیم:


جایگاه دیروز و امروز تتلو از دیدگاه کیهان
روزنامه کیهان طی تحلیلی در ستون خبر ویژه امروز خود با عنوان تفاوت رفتار نیرو‌های حزب‌اللهی و ضد انقلاب درباره تتلو نوشت: تتلو مدتی است از کشور خارج شده و در فضایی نه چندان شفاف، درگیر اجرای پروژه‌هایی است که اتفاقاً به کار رسانه‌ای جریان فتنه‌گر و ضد انقلاب می‌آید؛ نظیر ماجرای کشف حجاب دختری به نام مائده هژبری و سپس توهین اخیر به مقدسات. او پس از سفر به ترکیه و کنسرت ناکام، از شبکه بی‌بی‌سی سردرآورد. به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد او در جریان سفر به ترکیه، توسط سرویس‌های امنیتی بیگانه مدیریت می‌شود، و البته اثبات چنین موضوعی، چیزی از مسئولیت وی در بی‌حرمتی و هتاکی به مقدسات (و تحمل مجازات قانونی و شرعی آن) کم نمی‌کند.
جایگاه دیروز و امروز تتلو از دیدگاه کیهان/درس‌های تلخ خرید مجازی سکه/ترامپ در شورای امنیت در مورد ایران چه خواهد گفت؟
سزاوار یادآوری است تتلو در سال ۸۸ چندین کلیپ و ترانه برای میرحسین موسوی و ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان تهیه کرده است. او چند سال پیش، نسبت به گذشته تاریک خود اعلام پشیمانی کرده و گفته بود که توبه کرده و می‌خواهد در خدمت وطن و ارزش‌های اسلامی بخواند و جبران کند. او در برخی آهنگ‌هایش نیز سعی کرد این پشیمانی و جبران را نشان بدهد. منطق اسلامی در قبال این اظهار ندامت، پذیرفتن پشیمانی فرد خطاکار است و حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و خبرگزاری فارس نیز از همین زاویه، تتلو را پذیرفتند تا بدین ترتیب او بتواند گذشته خود را جبران کند.
اما رویکرد نیرو‌های انقلابی به وی یا برخی هنرمندان که مواضع مشابهی اتخاذ کرده‌اند، با آشفتگی و عقده‌گشایی افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی مواجه شد. سایت‌ها و روزنامه‌ها و کانال‌های تلگرامی این طیف چه در هنگام ملاقات تتلو با رئیسی و چه حضور وی در جشن فارس پلاس، ضمن هیاهوی شدید سعی کردند این اتفاق را به عبور از اصول یا موضوع انتخابات و رأی جمع‌کنی به هر قیمت (کاری که خود در آن استاد تمام و بی‌چهارچوب هستند) ربط دهند.
همان زمان روزنامه کیهان با بیان اینکه میزان، حال فعلی افراد است و نمی‌توان اظهار توبه به تتلو را نپذیرفت، نوشت: اگر او یا بزرگتر از او (مانند برخی انقلابیون بدفرجام) پا کج گذاشتند، نیرو‌های انقلابی معترضشان می‌شوند. به راستی آیا پذیرفتن انسانی که می‌گوید پشیمانم و توبه کرده‌ام عار است، یا پسرفت و ندامت برخی چپ‌نما‌های رویگردان از انقلاب که با مفسدان سیاسی و اقتصادی و فرهنگی هم پیاله شدند، در آمریکا، انگلیس و فرانسه پناهندگی گرفتند، نان خور رژیم آل‌سعود شدند و کمک مالی گرفتند (از خاتمی تا مهاجرانی)، با زنان نامحرم ایتالیایی دست دادند، کشف حجاب کردند، با جام شراب به تمسخر پرچم عزای امام حسین (ع) پرداختند، با گوگوش و فعالان بهایی شبکه بی‌بی‌سی و من‌وتو، رفیق گرمابه و گلستان شدند و از گوگوش تا سروش (اکبر پونز و روحانی نما‌های باند مهدی هاشمی و ملی مذهبی‌ها و سلطنت‌طلب‌ها و ساواکی‌ها) را یک جا دور هم جمع کردند؟!
فساد و خیانت واقعی مربوط به کسانی است که مزدوری آمریکا و انگلیس و اسرائیل را کردند و دست‌کم دوبار آشوب راه انداختند و علناً در نشریات خود- آن هنگام که داغ بودند- گفتند «علیه خدا هم می‌شود تظاهرات کرد، باید ختم انقلاب را گرفت، اسلام ارتجاعی است» و کف خیابان علیه امام حسین (ع) هتاکی کردند و درباره علت جنبش سبز کذایی گفتند که ما می‌خواهیم شراب بنوشیم و با مینی‌ژوپ به خیابان بیاییم و اسلام نمی‌گذارد.»
به عبارت دیگر، می‌توان گفت: تتلو امروز ته صف و اردوگاهی ایستاده که فتنه‌گران طعنه زن، پیشگام و خط شکن آن- به نیابت از جبهه استکبار - بوده‌اند. در واقع جریان حزب‌اللهی می‌خواست او را نجات دهد و جریان آلوده به ضد انقلاب سعی کرد او را به منجلابی که خود در آن قرار گرفته‌اند، بازگردانند.

درس‌های تلخ خرید مجازی سکه
روزنامه خراسان طی گزارشی درباره ورشکستگی سکه ثامن خطر فعالیت اقتصادی غیرقانونی برخی سایت‌ها در فضای مجازی نوشت: دام‌های سرمایه گذاری اغواکننده کماکان قربانی می‌گیرد. هنوز سابقه شرکت‌های هرمی برای سرمایه گذاری در طلا، یا برخی موسسات سهام فروش که سهام شان فقط صعود می‌کرد و این اواخر موسسات مالی غیر مجاز که سود‌های آن چنانی به سپرده‌ها می‌دادند، از خاطره‌ها محو نشده است که هفته گذشته خبر ورشکستگی یکی از شرکت‌های خرید و فروش اینترنتی در حوزه سکه طلا منتشر شد.
جایگاه دیروز و امروز تتلو از دیدگاه کیهان/درس‌های تلخ خرید مجازی سکه/ترامپ در شورای امنیت در مورد ایران چه خواهد گفت؟
شرکتی که احتمالاً منجر به زیان مالی حدود سه هزار نفر شده و حالا مراجع نظارتی با اعلام غیر مجاز بودن آن، درباره حواشی اش هشدار می‌دهند. به گزارش ایرنا در این زمینه، ماجرای این نوع جدید مال باختگی، به شرکتی به نام «بازرگانی آریو پرگاس آیلین» باز می‌گردد که با عنوان «سکه ثامن» و (طبق ادعای تارنمای این شرکت) از سال ۹۵ در بازار پولی کشور فعال شد و مدعی ایجاد دروازه تجارت و خرید و فروش آنلاین انواع مسکوکات طلا و طلای آب شده بود. آن گونه که در تارنمای این شرکت آمده، در سیستم معاملاتی ثامن تمامی افراد با استفاده از اینترنت و حساب بانکی متصل به شبکه شتاب می‌توانند به آسانی وارد بازار خرید و فروش طلا شوند. امکان انجام معامله در هر نقطه از جهان و با نرخ جهانی، شارژ ریالی حساب خود حتی در ایام تعطیل و دریافت اعتبار تا سقف دو میلیارد تومان از خدمات این شرکت بود که ادعا می‌کرد افراد می‌توانند حتی با یک گرم طلای آب شده تجارت خود را آغاز کنند و سپس کسب و کارشان را با خرید و فروش آنلاین سکه و طلای آب شده و اونس توسعه دهند. این شرکت در دو سال و نیم گذشته توانسته بود برخی شهروندان (طبق برآورد‌ها سه هزار نفر) را با خود همراه کند تا سرمایه‌های خود را به سمت بازار طلا سرازیر کنند، اما از ابتدای هفته قبل (یعنی بیست و چهارم شهریور) به صورت ناگهانی بخش معاملات آنلاین این شرکت به دلیل آن چه «انتقال سرور و امور فنی» اعلام شد، قطع شد. سرانجام ۲۷ شهریور ماه و در آستانه تعطیلات ماه محرم، ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و جواهر از ابلاغ دستور پلمب سکه ثامن از سوی اتحادیه طلا و جواهر به اداره اماکن نیروی انتظامی خبر داد و اعلام کرد: از حدود دو ماه قبل طی اخطار‌هایی از سوی اتحادیه طلا و جواهر درباره قطع فعالیت این شرکت تذکر‌هایی داده شد.
به گفته وی، از نظر اتحادیه این شرکت از ابتدا هیچ گونه مجوزی برای فعالیت نداشته است و اکنون نیز اجازه‌ای برای فعالیت ندارد.
سرمایه گذاران موسسه مذکور احتمالاً با فراموشکاری تاریخی درباره پدیده‌های سوء استفاده مختلف که در ابتدا نیز به آن اشاره شد، دچار زیان مالی شده اند. دراین رابطه، می‌توان به نکات هشداری زیر اشاره کرد: اول این که صرف ادعا‌های مطرح شده در فضای مجازی، به هیچ عنوان شاید نتواند تضمین کننده اصالت یک شرکت باشد. دیگر این که برای ورود سرمایه به بازی سرمایه گذاری شرکت ها، باید در درجه اول از اصالت فعالیت آن شرکت و انطباق فعالیت‌های آن با اساسنامه، اطلاع حاصل کرد. در وهله بعد نیز به شدت باید از رفتار سرمایه گذاری که اهالی بازار سرمایه به آن «رفتار رمه ای» اطلاق می‌کنند پرهیز کرد و جوانب مختلف آن را سنجید. اما جدای از هشدار‌هایی که متوجه مال باختگان است، اعلام و هشدار دیرهنگام نهاد‌های نظارتی در نوع خود قابل توجه است. اقدام اتحادیه طلا به تازگی منجر به پلمب این موسسه شده است و پلیس، (طبق اخبار تا لحظه تنظیم این خبر) به تازگی وارد موضوع شده است، ضمن این که طبق رسم این چند ساله، خبری از نهاد نظارتی بانک مرکزی در این زمینه نیست. به نظر می‌رسد این ضعف‌های نظارتی ریشه در گسستگی موجود در نظام بازرگانی الکترونیک کشور و نیز ضعف‌های مالیاتی دارد.

ترامپ در شورای امنیت در مورد ایران چه خواهد گفت؟
امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل امریکا طی یادداشتی با عنوان نگرانی‌های امریکا در شورای امنیت که در شماره امروز روزنامه ایران چاپ شده نوشت: دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران بر اساس سنتی چندین ساله، به نیویورک می‌رود تا به نمایندگی از ملت ایران در مجمع عمومی سازمان ملل، به عنوان بزرگ‌ترین نهاد بین‌المللی سخنرانی کند. رئیس جمهوری اسلامی ایران در این سخنرانی، دیدگاه‌ها، مواضع و نقطه نظر‌های ایران در قبال مهم‌ترین موضوعات جهانی را مطرح خواهد کرد و احیاناً پیشنهاد‌ها و برنامه‌های کشورمان را مستقیماً به اطلاع سران و مقامات ارشد کشور‌های عضو سازمان ملل و مخاطبان نشست مجمع عمومی خواهد رساند.
جایگاه دیروز و امروز تتلو از دیدگاه کیهان/درس‌های تلخ خرید مجازی سکه/ترامپ در شورای امنیت در مورد ایران چه خواهد گفت؟
با این حال نشست امسال مجمع عمومی سازمان ملل و حضور مقام‌های کشورمان در آن از منظر دیگری نیز حائز اهمیت است. آقای روحانی این بار در شرایطی در سازمان ملل حضور خواهد یافت که این نخستین حضور او پس از خروج امریکا از برجام خواهد بود. قابل انتظار است که دونالد ترامپ در ادامه سیاست خصمانه‌اش در قبال ایران بار دیگر تلاش کند با بهانه تراشی برای توجیه تصمیم به خروج از توافق هسته‌ای، دور جدیدی از اتهامات را علیه ایران طرح کند. بی تردید موضوعاتی، چون توانمندی موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان نیز در منطقه غرب آسیا در سخنان او مورد توجه قرار خواهد گرفت. در چنین فضایی تریبون مجمع عمومی سازمان ملل فرصت مناسبی خواهد بود که بار دیگر، رئیس جمهوری ایران پاسخ اتهامات وارده از سوی همتای امریکایی خود را بدهد؛ بویژه اینکه خروج امریکا از برجام به انزوای سیاسی امریکا و کسب حمایت بین‌المللی از ایران انجامیده است.

در حال حاضر از دید جامعه جهانی، امریکا کشوری عهدشکن و ناقض توافقات و مناسبات بین‌المللی است که فقط توافق هسته‌ای را زیر پانگذاشته است؛ بلکه کلکسیونی از عهدشکنی‌ها را در کارنامه بین‌المللی خود دارد. عهدشکنی‌هایی که به بروز اختلافات جدی و شکاف میان امریکا و شرکای جهانی‌اش از جمله درباره ایران انجامیده است. وجود چنین شکافی و نگرانی از تعمیق آن در جلسه‌ای از جلسات شورای امنیت که رئیس جمهوری امریکا قرار است، ریاست آن را عهده‌دار شود و منحصراً بحث جلسه را به موضوع ایران اختصاص دهد، سبب شده، امریکایی‌ها با هشدار‌های متعددی پیرامون این رویداد مواجه شوند. هشدار‌هایی که ذیل نگرانی از نمایش آشکار شکاف میان امریکا و کشور‌های عضو شورای امنیت از جمله متحدانی همچون بریتانیا و فرانسه بر سر ایران صورت گرفته است. تقریباً مسجل است که نمایندگان کشور‌های بریتانیا، فرانسه، روسیه و چین به همراه برخی دیگر از کشور‌های عضو شورای امنیت در این نشست، ترامپ را به دلیل خروج از توافق هسته‌ای و نقض قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل بشدت سرزنش و بر کارآمد بودن برجام تأکید کنند. این در حالی است که حضور نماینده جمهوری اسلامی ایران در نشستی در شورای امنیت و با موضوع ایران، بر نگرانی مقامات امریکا از بروز جدال لفظی مستقیم میان طرفین خواهد افزود. فارغ از اینکه چه مقامی از ایران در چنین نشستی حضور به هم می‌رساند، اما آنچه مسلم است اینکه به هر حال، جمهوری اسلامی از فرصت ایجاد شده برای انتقاد صریح از رویکرد‌های خصمانه امریکا در قبال ایران و جامعه جهانی چشم پوشی نکرده و در برابر دیدگان اعضای شورای امنیت سازمان ملل و میلیون‌ها بیننده در سطح جهان، مطالبات خود را از امریکا مطرح خواهد کرد./ح

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار