رئیس اتاق بازرگانی شیراز: در این بسته پیشنهاد شده است که کلا نرخ ارز در کشور آزاد شود تا جلو فساد و رانت حاصل از نرخ ارز دولتی و نیمایی گرفته شود و صادرکننده‌ها نیز برای بستن پیمان ارزی مشکلی نداشته باشند.
کد خبر: ۶۵۶۷۸۶
تاریخ انتشار: ۲۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 18 September 2018

تابناک فارس به نقل از تسنیم: جمال رازقی در نشست خبری با بیان اینکه اتاق بازرگانی شیراز برای گذر از مشکلات اقتصادی، معیشتی و ارزی که در حال حاضر گریبان کشور را گرفته بسته پیشنهادی ارائه داده است، اظهار داشت: این بسته پیشنهادی از طریق استاندار فارس به معاون اول رئیس جمهور ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه با توجه به اینکه در حال حاضر ارز با سه نرخ، 4200 تومانی دولتی، ارز نیمایی و ارز آزاد در کشورعرضه می‌شود و همین فاصله زیادی که نرخ این ارزها با هم دارند سبب ایجاد فساد و رانت شده است، افزود: فولادی‌ها، پتروشیمی‌ها و خصولتی‌ها برای تامین مواد اولیه ارز 4200 تومانی دریافت می‌کنند اما کالاها را قطره‌چکانی در بورس عرضه می‌کنند.

رازقی بیان کرد: در این بسته پیشنهاد شده است که کلا نرخ ارز در کشور آزاد شود تا جلو فساد و رانت حاصل از نرخ ارز دولتی و نیمایی گرفته شود و صادرکننده‌ها نیز برای بستن پیمان ارزی مشکلی نداشته باشند.

وی با بیان اینکه در وهله اول عدم مدیریت دولت وضعیت کنونی کشور را به وجود آورده و در وهله دوم خصولتی‌ها در به وجود آمدن این وضعیت تاثیر داشتند، عنوان کرد: در بسته پیشنهادی جدید گفته شده که مواد اولیه پتروشیمی‌ها و فولادی‌ها با نرخ ارز آزاد خریداری شود و کالای اساسی مورد نیاز کشور نیز با نرخ آزاد ارز خریداری شود.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز افزود: البته با آزاد شدن نرخ ارز دو گروه «واحدهای تولیدی کوچک و متوسط» و «اقشار کم‌درآمد و آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیر ثابت» دچار آسیب می‌شوند که برای جلوگیری از آسیب ایندو گروه نیز پیشنهاداتی در این بسته به دولت ارائه شده است.

وی با بیان اینکه با آزاد کردن نرخ ارز در واقع ارز به یک نرخ متعادل می‌رسد و از این محل اضافه درآمد دولت می‌توان به صنایع کوچک و متوسط و قشر آسیب پذیر کمک کرد، گفت: در حال حاضر اضافه درآمد دولت 370 هزار میلیارد تومان است واگر نرخ ارز آزاد شود به این رقم افزوده می‌شود.

رازقی بیان کرد: در این بسته پیشنهاد شده که دولت از محل اضافه درآمد به اقشار آسیب‌پذیر و حقوق‌بگیران ثابت بن خرید نقدی پرداخت کند تا قدرت خرید مردم حفظ و قدرت خرید این اقشار به نیمه اول سال گذشته نزدیک شود،

وی اظهار داشت: در حال حاضر بیمارستان‌ها و داروخونه‌ها به دلیل بدهی بیمه‌ها به بیمارستان‌‌ها و داروخانه‌ها حاضر به قبول دفترچه بیمه نیستند که دولت باید از محل اضافه درآمد که به دلیل آزاد شدن نرخ ارز به دست می‌آورد بدهی بیمه‌ها را پرداخت کند و به بیمه کمک کند تا با فرانشیز پایین بیمه‌شده‌ها را بیمه کنند.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز با بیان اینکه بن خریدی که اقشار کم‌درآمد و آسیب پذیر و حقوق‌بگیران ثابت داده می‌شود باید حتما نقدی باشد و از توزیع بن خرید کالا باید خودداری کرد زیرا تجربه ثابت کرده که بن خرید کالا نیز سبب ایجاد فساد می‌شود.

وی عنوان کرد: با آزاد شدن نرخ ارز جهت دیگری که آسیب می‌بیند تولید و اشتغال کشور است و برای حفظ تولید و اشتغال کشور نیز پیشنهاد شده است که پرداخت بدهی واحدهای تولیدی یک سال متوقف شود و بهره این یک سال از محل اضافه درآمد دولت به سیستم بانکی پرداخت شود، قانون مالیات بر ارزش افزوده اصلاح شود و تبدیل به مالیات بر مصرف شود و مالیات بر درآمد واحدهای تولیدی کشور از 25 درصد به 15 درصد کاهش یابد.

رازقی با بیان اینکه معافیت مالیاتی صادرکننده‌ها باید صرفا به کالاهای ساخته شده نهایی تعلق بگیرد، گفت: قیمت حامل‌های انرژی باید برای همه به نرخ روز محاسبه شود زیرا در حال حاضر در این زمینه شاهد ایجاد فساد و قاچاق گسترده سوخت هستیم، گفت: در حال حاضر سود قاچاق یک بشکه سوخت به 6 میلیون تومان رسیده و سود آن از قاچاق مواد مخدر نیز بیشتر شده است بنابراین قیمت سوخت باید هر چه سریع‌تر واقعی شود.

وی با بیان اینکه با واقعی شدن نرخ سوخت علاوه بر جلوگیری از خروج سوخت از کشور درآمد دولت نیز از این محل افزایش می‌یابد که دولت باید اضافه درآمد خود از این محل را برای توسعه حمل و نقل استفاده کند، افزود: همه این موارد در بسته پیشنهادی جدید به صورت یک پکیچ به دولت ارائه شده است.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز گفت: وضعیت کنونی چیزی جز فساد در پی نخواهد داشت و دولت باید برای عبور از این وضعیت باید قدرت خرید اقشار آسیب‌پذیر را حفظ کند و واحدهای تولیدی را سرپا نگه دارد.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار