تأملی بر سخنان معاون اول رئیس‌جمهور درباره «مدیران نق‌زن»
دولت دوازدهم «روحانی» از ابتدای آغاز بکارش ترجیح می‌دهد به جای عملگرایی و اقدام در خصوص آنچه باید انجام بشود، «حرف درمانی» کند و ضمن بیان نکات و موضوعاتی که هرچه زودتر به خاطر بهبود روند عملکردی قوه مجریه باید به عمل و اقدام عملی تبدیل شود، صرفاً به مطرح کردن موضوعات در حد حرف و سخن می‌پردازد؛ تا جایی که برخی اوقات این تعبیر مطرح شده که «نکند مردم باید بجای دولتمردان تصمیم به تغییر مدیران بگیرند!»
کد خبر: ۶۵۶۶۹۶
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۶ 17 September 2018

به گزارش تابناک کردستان، در طول یک سالی که از عمر دولت دوازدهم می‌گذرد، بارها و بارها رئیس جمهور، معاون اول و برخی شخصیت‌های ذی‌نفوذ دولتی به انتقاد از امور مرتبط با دولت و مدیران دولتی پرداخته‌اند، اما کوچک‌ترین اقدامی برای انجام یک اقدام عملی که منجر به تأمین نظر خودشان درباره عملکرد مدیران دولتی بشود، ملاحظه نشده است؛ نمونه آن سخنان رئیس جمهور در ابتدای سال جاری در جمع مدیران ارشد دولتی بود.

یا در جایی دیگر علیرغم وجود انتقادات فراوان به تیم اقتصادی دولت و حرف و حدیث‌هایی که پیرامون لزوم انجام تغییر از سوی رئیس جمهور در این حوزه مطرح شد، اما حداقل تغییرات توسط دولت انجام شد تا جایی که مجلس به مسئله ورود و برای بهبود عملکرد دولت در این حوزه نسبت به بازپس‌گیری رأی اعتماد خود از برخی وزیران عضو کابینه اقدام کرد؛ اما بازهم این مسئله منجر به تغییر رویه قوه مجریه نشد.

آخرین مورد در خصوص خود انتقادی دولتی‌ها و عدم انجام اقدام عملی در این خصوص نیز بر می‌گردد به اظهارات معاون اول رئیس جمهور. سه‌شنبه هفته پیش بود که «اسحاق جهانگیری» در مراسم معرفی طرح‌های تبصره 19 قانون بودجه سال 97 وزارت نیرو و امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی صنعت آب و فاضلاب از رویکرد برخی مدیران انتقاد کرد و خواهان اصلاح رویه آنان و یا برکناری و کناره‌گیری‌شان شد.

جهانگیری گفته بود که «در این شرایط یک مدیریت پا به کار و تمام وقت نیاز است تا بتواند کشور را به خوبی اداره کرده و از مشکلات عبور دهد. در این شرایط مدیران کم‌انگیزه که فقط به دنبال اشغال پست‌های مدیریتی و اهل نق‌زدن باشند و بخواهند که از این شرایط در جهت منافع شخصی استفاده کنند به درد نمی‌خورند، زیرا شرایط فعلی مدیرانی را می‌طلبد که از حیثیت و توان خود هزینه کرده و پای کار مردم بایستند».

معاون اول رییس جمهور با انتقاد و ابراز از تاسف از کسانی که از شرایطی که مردم تحت فشار هستند سوء استفاده می‌کنند تا بتوانند پول بیشتر و رانت بالاتری به جیب بزنند، خاطر نشان کرده بود که «اگر مدیری چنین رویکردی داشته باشد مرتکب خیانت بزرگی شده است».

انتقادی که به سخنان معاون اول رئیس جمهور می‌توان وارد دانست، این است که وظیفه بکارگیری مدیران کارآمد در دولت بر عهده کیست؟ پس از بکارگیری چنین مدیرانی از سوی دولت مگر نباید افرادی که آنها را بکار گمارده‌اند بر عملکردشان هم نظارت کنند و اگر مدیری به تعبیر جهانگیری فقط دنبال اشغال پست و اهل نق‌زدن بود و کارآمدی لازم را نداشت، او را از مسئولیت برکنار کرد و مدیر توانمند و کارایی را بجای او بگمارند؟

اتفاقاً حالا که فرصت خوبی هم برای دولت به منظور برکناری مدیران ناکارآمد و ناتوان فراهم آمده است؛ چرا که با اجرای قانون «منع بکارگیری بازنشستگان» قوه مجریه می‌تواند نسبت به بکارگیری نیروهای توانمند، جوان، متعهد، متخصص و پای کار اقدام کنند و به تعبیر معاون اول رئیس جمهور مدیرانی را به کار بگیرد که تنها به فکر اشغال کردن یک پست و البته نق‌نقو نیز نباشند.

اکنون جوانان متخصص و تحصیلکرده زیادی هستند که می‌توانند در شرایط تحریم و سخت فعلی کشور به کار دولت بیایند و با ابداعات، ابتکارات، خلاقیت و نوآوری خود شرایط را به نفع مردم تغییر داده و در جهت منافع ملی گام بردارند. دولت همچنین باید مقابل برخی مدیرانی که در یک تلاش کاملاً مشکوک می‌خواهند این قانون – منع بکارگیری بازنشستگان – را به هر طریق ممکن دور بزنند و عمر مدیریتی خود را تمدید کنند، بایستد.

دولتمردان در جریان باشند که صرفاً «حرف درمانی» در شرایط فعلی کشور کمکی به بهبود وضعیت مردم نه تنها نخواهد کرد، بلکه عصبانیت آنان از اینگونه حرف زدن و فکر کردن را به همراه خواهد داشت. قطعاً برای عبور از شرایط فعلی دولت باید خیلی مقتدرانه عمل کند و به عهد خود با مردم پایبند باشد، در این موقعیت صرف حرف زدن درباره مدیران نق‌نقو دردی دوا نخواهد کرد؛ بلکه کنار گذاشتن این تیپ از مدیران انتظاری است که به جد مردم آن را از دولت دارند.

طبیعی است که مدیران فعلی کشور باید تمام و کمال خود را پای مردم، کشور و منافع ملی هزینه کنند و کوچکترین شائبه در خصوص اینکه فلان مدیر به قصد بهره‌برداری منافع شخصی تلاش می‌کند در جایگاه خود بماند، پذیرفته نخواهد بود و همانطور که معاون اول رئیس جمهور گفته است، چنین فردی که حتی اینگونه فکر کردن او را می‌توان به «خیانت در حق مردم و کشور» تعبیر کرد، یک لحظه هم نباید پست و جایگاه مدیریتی را اشغال کند.

تابناک

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
گل آقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۳۱
از قدیم گفتن که حرف زدن خرجى نداره
این بنده خدا و همقطارانش حرفهاى خوب خوب زیاد زدند و خواهند زد ، رگ خواب خلق الله را بلدند چطورى بگیرند تا آنچه که مى خواهند را به جامعه قالب کنند‌ آخر سر هم بگویند شما خودتان راى دادید ، همینه که هست
حمایتهاى جهانگیرى باعث بقاى ناکارآمدان استاندارى کردستان است ؟؟؟؟!!!
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار