در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی؛
مردم نوش آباد با برپایی آیین سنتی «پنجه بندی»، ضمن سیاه پوش کردن حسینیه ها و تکایا خود را برای برپایی مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی آماده کردند.
کد خبر: ۶۵۶۶۸۸
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۳ 17 September 2018

به گزارش تابناک اصفهان؛ مردم نوش آباد  همزمان با دهه اول و دوم ماه محرم که همه حسینیه‌ها ، مسجدها و تکیه‌های آران و بیدگل با پرچم‌های مشکی و کتبیه‌های اشعار محتشم کاشانی، سیاهپوش می‌شود،  حسینیه‌های این شهر را مطابق یک رسم سنتی «پنجه بندی» می کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری آران و بیدگل پیش از ظهر دوشنبه در  این ارتباط در جمع  خبرنگاران اظهار داشت: آیین سنتی پنجه بندی که قدمتی دیرینه دارد، نشان از مشارکت مردم یک شهر در پاسداشت حماسه حسینی و تکریم شهدای کربلا درکنار سایر اقشار جامعه است.

مجید نوری افزود: دراین آیین، میله‌های چوبی با پارچه‌های مخمل و ابریشم رنگین زری دوزی و تزیین می‌شوند که شیوه قرار گرفتن این پارچه‌ها ویژه و هنر خاص مردم نوش آبادی است.

وی اضافه کرد: در این آیین، بر قسمت بالایی میله عمودی، ماکت مسی شبیه دست نصب می شود و بر وسط پنجه، یک آیینه قرارمی‌گیرد.

نوری خاطر نشان کرد: ترکیب کلی پنجه، دو میله چوبی است که میله عمودی آن به ارتفاع ۱۵۰ سانتی متر است که قطعه دیگری به اندازه ۸۰ سانتی متر به صورت افقی به آن کوبیده می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از آماده شدن پنجه‌ها، صاحبان و بانیان ،آنها را به حسینیه‌ می آورند و در ارتفاع خاصی از گوشه‌های داخل حسینیه افراشته می‌شود و در موقع برپایی هیئت پنجه ها به داخل خیابان های سطح شهر آورده می شود.

گفتنی است پنجه‌ها تا پایان ماه صفر، در حسینیه‌های نوش آباد بافی می‌ماند و سپس به صاحبان آنها برگردانده و اجزای آن جدا می شود و تا محرم سال آینده در صندوقخانه باقی می‌ماند.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار