تعدادی از فعالان عرصه تولید و اشتغال، واردات بی رویه کالا را سمی مهلک برای اقتصاد دانستند و عنوان کردند: مدیریت صحیح اقتصادی تحریم‌های خارجی را بی‌تأثیر می‌کند.
کد خبر: ۶۵۵۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۲ 15 September 2018

 

به گزارش تابناک قم، شاید برای بسیاری از مردم این مسئله متصور باشد که علت مهم و اصلی رکود محسوس و نفس‌گیر در تولید و صنعت تحریم‌های بین‌المللی و نوسان شدید ارزی است؛ اما وقتی با گروه‌های مختلف تولیدی به گفت‌وگو نشستیم، آن‌ها تأثیر عوامل خارجی را بسیار ضعیف‌تر و کم اثرتر از بی‌تدبیری‌ها و بی‌توجهی‌های خودی‌ها از جمله مسئولان اعلام کردند.

تقریباً همگی آنها در این گفت‌وگو ها با قاطعیت تمام گفتند که توانایی مقابله با تحریم‌ها، نوسان ارز و حتی قاچاق کالاها را دارند اما در ادامه مدعی شدند بروکراسی‌های اداری و سوء مدیریت‌ها و نظارت‌های کم اثر نفس تولید و صنعت را به شماره انداخته است.

یکی از کارآفرینان برتر استان قم با اعلام اینکه اراده و خلاقیت ایرانی توان مقابله با هر تحریم و مانع تراشی بین‌المللی را دارد، گفت: واقعیت این است که ناوگان مدیریت اقتصادی کشور نیاز به خون تازه و تدبیرجوانان نخبه دارد.

حمید عالمی اظهار کرد: متأسفانه حتی بالاترین قدرت اجرایی کشور برای معضلات اساسی اقتصاد کشور پاسخ قانع کننده‌ای ندارد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت و نوسان ارز انجام برخی از واردات و قاچاق‌ها را غیرموجه کرده است، ادامه داد: بیشترین ضربه را درعرصه قاچاق کالا آن عده‌ای زدند که با ارز ۴۲۰۰ تومانی کالا وارد و با قیمت آزاد به بازار عرضه کردند.

این تولید کننده انواع محصولات خواب و ملزومات و تولیدات پلی اتیلنی با طرح این مطلب که تولید کننده داخلی نمی‌تواند با کالاهای قاچاق رقابت کند، گفت: متأسفانه در دایره قاچاق کالا گروهی ویژه با ارتباط‌های ویژه به طور نامحسوس حمایت می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه مواد اولیه تولیدی ما وابستگی خارجی ندارد، گفت: با این حال قیمت مواد اولیه پتروشیمی تا ۲.۵ برابر افزایش داشته و این گرانی در حوزه کاری ما، بستر ورود کالاهای مشابه خارجی را به بازار باز کرده است.

عالمی با اعلام اینکه مبارزه با قاچاق کالا یک عزم ملی می‌خواهد، گفت: هرچند استان قم در مبارزه با قاچاق و احتکار کالا خوب عمل کرده است اما واقعیت این است که مرزهای ورود و خروج کالا فراتر از مرزهای یک استان است.

وزیر صنعت باید جوان و جسور باشد

این تولید کننده انواع تشک‌های خواب بی ثباتی بازار را در صادرات کالا مؤثر دانست و افزود: کشورهای مقصد از تغییرات پیاپی قیمت‌های کالاهای ما سرسام گرفته و مدام اعتراض می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه دولت هیچ استراتژی برای اقتصاد ندارد، گفت: تولیدکنندگان ماهانه ۲۶ درصد افزایش هزینه دارند بدون اینکه اقتصاد رونق و فعالیت خاصی داشته باشد.

عالمی آمارهای دولتی در مورد اقتصاد و اشتغال‌زایی را درست ندانست و گفت: کسانی که از روی کاغذهای خود به مردم آمار می‌دهند شب هنگام بیایند ببینند چند چراغ روشن در شهرک صنعتی شکوهیه روشن است.

 مدیر یکی دیگر از شرکت‌های تولید کننده لوازم گرمایشی و سرمایشی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر،‌ با اشاره به اینکه واردات لوازم خانگی خارجی ارز سنگینی را از کشور خارج می‌کند، گفت: متأسفانه مافیا و رانت گسترده‌ای در حوزه قاچاق کالا به ویژه لوازم خانگی وجود دارد.

علیرضا علیان با تأکید بر اینکه کولرهای خارجی موجود در بازار توانایی رقابت با محصولات مشابه تولیدی ما ندارد، اظهار کرد: کولرهای آبی ما دارای ویژگی‌های انحصاری و چند منظوره تولید هوای پاک، تأمین رطوبت، کم صدایی محسوس، تعویض هوا و دما است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان کیان مبتکر پارس با بیان اینکه انواع محصولات سرمایشی و گرمایشی خود را کاملاً مطابق با وضعیت جغرافیایی و آب و هوایی کشور ساخته‌ایم، گفت: کاهش ۴۰ درصدی مصرف آب و مصرف یک چهارمی مصرف برق در تولید سرمای مشابه با کولرهای آبی و یک دوازدهمی مصرف برق نسبت به کولرهای گازی از ویژگی منحصر محصولات ماست.

وی با تأکید بر اینکه محصولات این شرکت کاملاً با مدیریت مصرف انرژی و استانداردهای محیط زیست همخوانی دارد، گفت: محصولات سرمایشی زیر سقفی آپارتمانی ما در منطقه خاورمیانه بی‌نظیر و در سطح دنیا کم‌نظیر است و محصولات مشابه‌ای هم که وجود دارد به دلیل گرانی ارز هیچ توجیه اقتصادی برای واردات ندارد.

علیان با اشاره به اینکه باید در تولید محصولات برقی و آب بر منافع ملی را رعایت کنیم، گفت: اگر دولت نسبت به مزیت‌های فناوری کالاهای ایرانی اطلاع‌رسانی جامع و شفافی کند، دیگر استفاده و واردات کولرهای گازی ارز بر توجیهی نخواهد داشت.

وی در ادامه به شدت از عملکرد دولت در تأمین انرژی انتقاد کرد و گفت: در استان گرم و خشکی مانند قم هزینه‌های برق را به صورت یارانه‌ای تعریف می‌کنند اما از طرفی با ارزهای گران مجوز ورود کولرهای گازی غیر استاندارد و پرمصرف را صادر می‌کنند که در نوع خود عجیب و خنده‌دار است.

دولت همراه باشد، تحریم‌ها کم اثر می‌شود

این فعال در عرصه تولید و اشتغال در ادامه به هزینه‌های سنگین تأمین و نگهداری و توزیع شبکه برق در استان قم اشاره کرد و گفت: با عدم مدیریت درست انرژی و استفاده از کالای کم مصرف و بومی شده دانش بنیان ایرانی در واقع به ثروت ملی و منابع انرژی و مردم آشکارا ظلم و خیانت می‌کنیم.

وی بار دیگر از عدم تدبیر، بی‌توجهی و ناتوانی مسئولان نسبت به مدیریت انرژی انتقاد کرد و افزود: سالانه چیزی حدود ۱۰۰ میلیارد دلار مازاد انرژی در کشور مصرف می‌کنیم که با این مبلغ می‌توان تمام مشکلات ریز و درشت صنایع کشور را حل و فصل کرد.

علیان با بیان اینکه بیش از ۳۵۰ مدل محصول سرمایشی و گرمایشی تولید می‌کند، گفت: با وجود این ظرفیت‌های انحصاری و خلاقانه به دلیل رکود شدید، نبود تسهیلات مناسب و گرانی مواد اولیه مجبور به تعدیل نیرو شده و این ریزش ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه برخی از مسئولان خود را وامدار مردم و انقلاب نمی‌دانند، گفت: آن‌ها فقط شعار می‌دهند و توجهی هم به دلسوزی‌های رهبر انقلاب ندارند.

یکی از تولیدکنندگان انواع داروهای گیاهی، انسانی و دامپزشکی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با تصریح این مطلب که در حال حاضر به دلیل گرانی عوارض گمرکی و افزایش قیمت ارز واردات مقرون به صرفه نیست، گفت: عمده واردات حوزه دارویی در آنتی بیوتیک‌ها است.

 علی شریعتمداری با تأکید بر اینکه وابستگی‌ها در واردات دارویی رو به کاهش است، گفت: متأسفانه برخی از شرکت‌های دارویی با اینکه کالا را در داخل تولید می‌کنند اما با برند و مارک خارجی وارد بازار می‌کنند.

وی درباره علت این فریبکاری گفت: این شرکت‌ها با این کار هم می‌توانند دارو به قیمت دلخواه بفروشند و هم به دنبال گرفتن ارزهای دولتی برای واردات دارو هستند.

مدیرعامل شرکت دارو درمان سلفچگان با تأکید بر اینکه اوضاع تولید دارو در کشور مطلوب است، گفت: متأسفانه برخی از رویه‌های واردات دارو بیشتر سودجویی است تا تأمین نیاز داخلی.

شریعتمداری با بیان اینکه ورود بی‌رویه دارو را برای تولیدکنندگان داخلی مضر دانست و افزود: ورود دارویی که توان تولید داخلی داریم به معنای این است که تولیدکننده بومی را نابود کرده‌ایم
وی با بیان اینکه داروهایی که پایه ویتامینی دارند تا ۲۰۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند، گفت: بر این اساس قیمت برخی از کالاهای مصرفی مانند مرغ به دلیل بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و داروهای مکمل و کنستانتره به شدت افزایش یافته است.

این تولید کننده داروهای گیاهی با اشاره به اینکه بیش از ۴۰ نوع محصول با مواد و پایه ایرانی تولید می‌کند، اظهار کرد: متأسفانه با توجه به مسائل تحریم‌ها و گرانی بیش از حد تولید در صادرات با چالش‌های جدی مواجه هستیم.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه افزایش قیمت تولید داخلی در روند صادراتی مؤثر است، گفت: الآن تقاضای خارجی اجناس ایرانی به دلیل افزایش قیمت ارز و کاهش ارزش پول ملی زیاد شده است اما تا بازار به شرایط ثبات و شفاف نرسد، تولید ملی به صرفه نیست.

مدیرعامل شرکت دارو درمان سلفچگان با تصریح این مطلب که کاهش ارزش پول ملی توسعه صنعت و تولید را مختل می‌کند، گفت: تنها راه برای جبران این خدشه اقتصادی رونق بازار است.

شریعتمداری با تأکید بر اینکه تولید با پایه داخلی در شرایط کنونی می‌تواند یک فرصت باشد، گفت: وقتی تهیه و تأمین مواد اولیه خارجی گران و سخت است کسانی که به سمت تولید بومی می‌روند می‌توانند در دوران تحریم به یک امنیت اقتصادی نسبی دست یابند.

آمار دقیقی از واردات و قاچاق منتشر نمی‌شود

مدیر یکی از شرکت‌های دانش بنیان نیز با بیان اینکه قاچاق کالا در حوزه فیلترهای تصفیه آب خانگی و صنعتی کاملاً محسوس و گسترده است گفت: متأسفانه آمار دقیقی از میزان واردات و درصد قاچاق این نوع کالا منتشر نمی‌شود.

احمد رنجبر با اعلام اینکه در تولید فیلترهای کربنی تصفیه آب فعالیت دارد، گفت: شرکت‌های دانش بنیان در واقع در ایجاد، بومی‌سازی و ارتقا فرایند تولید با رویکرد فناوری فعالیت دارند.

وی با تأکید بر اینکه اقدام به بومی‌سازی فیلترهای تصفیه آب کرده‌ایم، گفت: یکی از مشخصات شرکت‌های دانش بنیان شفاف‌سازی و مرتب کردن فرایندهای تولید و عرضه کالاست.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان گواراب سازان دشت سبز، با بیان اینکه تعهدپذیری و قانون مداری در تولید و صنعت به معنای افزایش هزینه‌ها و پاسخگوی مکرر به مسئولان دولتی است، گفت: ما با کسانی که به صورت زیرزمینی و بدون هیچ پرداختی به دولت کار می‌کنند چگونه باید رقابت کنیم.

رنجبر با اشاره به اینکه باید برای تعاریف مختلف قاچاق تفاوت قائل شویم، اظهار کرد: گاهی یک کالای قانونی از مبادی غیرقانونی وارد می‌شود و زمانی هم اجناس تقلبی از طریق مبادی رسمی گمرک ترخیص می‌شود که هردو به نوعی قاچاق است.

وی در ادامه با افشاگری در خصوص این نکته که برخی از کالاهای ایرانی با مارک خارجی وارد بازار می‌شود، گفت: زمانی بود که تولید کننده جرأت نداشت ایرانی بودن کالای خود را لو بدهد وگرنه نمی‌توانست عرضه کند.

رنجبر ادامه داد: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر با فرهنگ‌سازی مناسب برند ایرانی در برخی از کالاها جایگاه پیدا کرده است.

این تولید کننده انواع فیلترهای کربنی تصفیه آب با بیان اینکه قوانین واردات سخت‌تر شده است، افزود: تولیدکنندگان ایرانی دوست دارند کالاهایی که تولید می‌کنند به نام و کشور خود باشد.

نقش شرکت‌های دولتی در افزایش قیمت‌ها

مدیرعامل شرکت گواراب سازان دشت سبز از به کارگیری روش‌های جدید برای کاهش هزینه‌های تولید خبر داد و گفت: در این خصوص سعی کردیم به جای واردات مواد اولیه، از مواد بومی استفاده کنیم تا از وابستگی و ارزبری بی‌مورد جلوگیری کنیم.

رنجبر با انتقاد از هزینه‌های سنگین چاپ و بسته‌بندی و وکیوم‌های پلیمری اظهار کرد: الآن کارخانه‌های بزرگ و دولتی پتروشیمی با اینکه بیش از ۲ برابر نیاز داخلی تولید دارند اما با وجود دریافت پول نقد، در عرضه کالا ما را دچار سردرگمی و فرسایش زمان می‌کنند.

وی از وجود رانت‌های پنهان در صنایع پتروشیمی گلایه کرد و گفت: گرانی ارز تبعات زیادی برای اقتصاد داشته اما سبب شده تا حدودی از واردات بی‌مورد جلوگیری کرده و رقابت برندهای ایرانی را هموارتر و پررونق‌تر کرده است.

انتقاد از ورود انبوه کالاهای چینی

رئیس اتاق بازرگانی قم نیز در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه دولت باید روی اقتصاد تمرکز و مدیریت کند، گفت: اگر دولت بتواند مشکلاتی مانند بی‌توجهی نظام بانکی به صنعت و هرج و مرج در قیمت بازار را مدیریت کند، مشکلات ناشی از تحریم‌ها قابل پیشگیری و مدیریت است.

ابوالفضل خاکی با بیان اینکه گرانی و افزایش هزینه‌ها سبب ورود بی‌رویه برخی از کالاهای کم کیفیت شده است، گفت: بسیاری از کالاهای چینی با ویژگی ارزانی و فراوانی در فهرست بالای فروش در سطح استان قم هستند.

وی با اشاره به تعطیلی یکی از خط تولیدی لوازم خانگی بومی استان گفت: این مرکز تولیدی انواع آبمیوه‌ها و جارو برقی به دلیل عدم امکان در تأمین برخی از لوازم پایه و ورود کالاهای مشابه خارجی تعطیل شده و حدود ۱۰۰ نفر بیکار شده‌اند.

این صادر کننده مواد پلاستیکی با انتقاد از رویه‌های سخت واردات کالا یا مواد اولیه گفت: واقعاً چه معنا دارد که برای تهیه مواد مورد نیاز ۱۳۵ درصد از ارزش کالا را در مبادی گمرکی مسدود کنیم. مگر یک تولید کننده چقدر نقدینگی دارد که این همه مبلغ را گرو بگذارد؟

خاکی با بیان اینکه متأسفانه قیمت کالاهای بورسی به شدت افزایش داشته است گفت: مواد اولیه گروه پتروشیمی و پلیمری از هر کیلو ۴ هزار به ۸ هزار تومان افزایش قیمت داشته است در حالی که این مواد کاملاً داخلی و با مدیریت دولتی تولید می‌شود و هیچ ربطی به قیمت ارز ندارد.

تأمین مواد اولیه سخت شده است

رئیس اتاق بازرگانی استان قم با تأکید بر اینکه تأمین مواد اولیه داخلی و خارجی بسیار سخت شده است، گفت: بیش از ۸۰ درصد لوازم خانگی استان قم با برند خارجی عرضه می‌شود و کالاهای مشابه داخلی نه از لحاظ تولید و نه از لحاظ خدمات پس از فروش توانایی رقابت با لوازم خانگی خارجی را ندارند.

وی یکی از دلایل افزایش کالاهای قاچاق را نبود کنترل دقیق و بازرسی در مبادی ورودی اعلام کرد و گفت: هر کالایی که شایسته مصرف و استفاده است باید شناسه و بارکد داشته باشد تا کالای کم کیفیت و قاچاق شناسایی و معدوم شود.

این تولید کننده پیشکسوت با تأکید بر اینکه راه و نحوه ورود کالاهای مورد نیاز کشور هموار شود، اظهار کرد: وقتی برای ورود مواد اولیه یا کالای اساسی با بروکراسی‌های دشوار و هزینه‌های تعرفه‌ای مواجه شویم راه برای دور زدن قانون و ورود قاچاقی هموار می‌شود.

ریسک قاچاق کالا بالا برود

خاکی از مسئولان گمرک خواست که یک تعرفه ثابت و مقرون به صرفه برای ورود کالا تعیین کنند و گفت: کسانی که اقدام به ورود کالاهای قاچاق می‌کنند باید حدود ۳۰ درصد برای حمل و نقل‌های غیرمجاز و واسطه‌گری‌ها اضافه هزینه کنند اما گاهی اوقات پذیرش ریسک و اضافه هزینه راحت‌تر از ورود کالا از بسترهای مجاز است.

به هر حال آنچه از مجموع گفته‌ها و رویکردهای تولیدکنندگان بخش‌های مختلف صنعت استان قم برمی‌آید این است که نقش سوء تدبیرها و افسارگسیختگی مدیریت اقتصادی نقش پررنگ‌تر و تأثیرگذارتری از مجموع تحریم‌ها دارد.

از گوشه و کنار این اظهارنظرها و آنچه که از اوضاع اقتصادی کشور برمی‌آید مدیریت دولتی اقتصاد نیاز به پوست اندازی و نخبه پروری دارد.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار