ایرنا - محرم که از راه می رسد، شور و حال سفر به عراق برای زیارت عتبات عالیات و حضور در کربلای معلی مردم مسلمان ایران را فرا می گیرد و از راه های دور و نزدیک راهی مرز مهران می شوند و گاه در ایام اربعین در چند سال اخیر شمار حضور به بیش از 2 میلیون نفر می رسد.
کد خبر: ۶۵۴۴۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ 12 September 2018

به گزارش تابناک ایلام؛ این در حالی است که این حجم از تردد خواه ناخواه در یک بازه زمانی 10 روزه موجب می شود که مسائل و مشکلاتی به وجود آید و سوانح رانندگی در مسیر طولانی رخ دهد.
حال در این سال های اخیر با تلاش مجموعه مسئولان استان و تدابیر ویژه دانشگاه علوم پزشکی ایلام با مدد گرفتن از خدمات درمانی و بهداشتی و امدادی سایر استان های معین کشور تلاش شده تا این موانع و مشکلات به حداقل ممکن برسد.
در سال های قبل همواره با خطر شیوع بسیاری از بیماری های مسری به ویژه آنفولانزا مواجه بودیم که خوشبختانه سعی شد تا به بهترین نحو سلامت زائران حسینی (ع) در این ترددها و ازدحام ها حفظ شود.
وجود آمار بالای استفاده افراد از خدمات بهداشتی و درمانی به صورت سرپایی و یا بر اثر سوانح مختلف که در برخی مواقع حتی به بیش از 380 هزار نفر می رسید حکایت از آمادگی کامل دانشگاه علوم پزشکی ایلام در ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زوار دارد.
استقرار پایگاه های درمانی در مبادی ورودی، محل موکب ها، توزیع ماسک و چاپ و توزیع بروشور هشدار دهنده، ارایه خدمات درمانی سرپایی و استقرار بیمارستان های سیار و اتوبوس آمبولانس و ... همه بخشی از این اقدامات است.
ارائه آموزش های لازم ، ویزیت و تامین دارو زائران به صورت رایگان نیز بخش دیگری از خدمات دانشگاه علوم پزشکی استان با همکاری سایر مجموعه آن در راستای حفظ سلامت زایران بوده است.
حال با نگاهی به نشست کمیته بهداشت و درمان اربعین می توان از آمادگی کامل این دانشگاه در این بخش مطلع شد.

** 200 دستگاه آمبولانس سبک اربعین 97 در استان ایلام استقرار می یابند
رئیس فوریت ‌های پزشکی ایلام گفت: امسال در سطح استان 200 دستگاه آمبولانس سبک در ایام تردد زائران اربعین حسینی در محل های مورد نظر استقرار خواهند یافت.
دکتر صیدنور علیمرادی اظهار داشت: 15 اتوبوس آمبولانس، پنج فروند بالگرد، پنج درمانگاه موقت، سه بیمارستان صحرایی توسط دانشگاه علوم پزشکی، سپاه و ارتش و همچنین 15 دستگاه موتور آمبولانس در سطح استان در جهت خدمات دهی اورژانسی به زائران مستقر می‌ شوند.
وی افزود: علاوه بر بیمارستان ها و مراکز درمانی، در اربعین امسال بیش از یک هزار نفر نیروی بهداشتی و درمانی به زائران ارائه خدمات می کنند که امیدواریم زمینه‌های رضایتمندی زائران را فراهم سازیم.

** تامین ذخیره دارویی برای ارائه خدمات به زائران
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام نیز گفت: با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم های ناجوانمردانه دشمنان نظام، برای ارائه خدمات دارویی به زائران در اربعین ذخیره دارویی اولویت ماست.
دکتر مهتاب شاهماری اضافه کرد: تعامل و همکاری و روحیه خدمتگزاری در سطح استان توسط دستگاه‌ها و ارگان‌های مختلف باعث ارائه خدمات مطلوب به زائران اربعین حسینی در سالهای گذشته شده است.
وی ادامه داد: رفع مشکلات و چالش های مربوط به خدمات رسانی به زائران موجب رضایتمندی آنان خواهد شد که خوشبختانه در اینگونه جلسات راهکارها و تصمیمات ارزنده‌ای در راستای رفع این نارسایی ها اتخاذ می شود.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ایلام یادآور شد: تمامی دستگاه‌ها و ارگان‌های خدمت رسان تا آخرین لحظات تردد زائران در استان به خدمت‌رسانی و رسالت سازمانی خود ادامه دهند چراکه تعطیلی زودهنگام خدمات‌دهی در این ایام، بار مسئولیت دیگر دستگاه‌ها و ارگان‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

** پیش بینی تامین پرسنل مورد نیاز، امکانات ، تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی برای اربعین 97
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام گفت: دانشگاه علوم پزشکی ایلام در عرصه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی سابقه‌ای چهار ساله در اربعین حسینی دارد و از هم اکنون پیش بینی های مورد نظر در رابطه با پرسنل مورد نیاز، امکانات و تجهیزات و ملزومات پزشکی و دارویی را انجام داده است.
دکتر راضی ناصری فر ابراز داشت: کمیته اربعین در دانشگاه علوم پزشکی برای آمادگی کامل و بررسی نقاط ضعف و قوت به صورت مستمر و مکرر برگزار می‌شود و چالش هایی که از اربعین های سالیان اخیر وجود داشته، مورد بررسی قرار می‌گیرد و تصمیماتی نیز در جهت رفع آنان در این جلسات اتخاذ می گردد.
وی خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی ایلام از ابتدای ورود زائران به استان مسئولیت حفظ سلامت زائران تا مرز بین المللی مهران و بازگشت و خروج آنان از استان را برعهده دارد و به این جمعیت عظیم خدمات‌رسانی می‌کند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایلام با بیان اینکه در تمام مدت تردد زائران از استان همواره به آنان آموزش‌های بهداشتی ارائه می‌شود، افزود: در راستای ارائه خدمات بهتر و مطلوب‌تر در تمامی حوزه‌ها دستگاه‌ها و ارگان‌های استانی باید بالاترین میزان مشارکت و تعامل را با یکدیگر داشته باشند.
وی کنترل و بررسی مواد غذایی، آب آشامیدنی و پخت غذاهای مورد مصرف زائران را یکی از اولویت‌های معاونت بهداشتی در راستای حفظ سلامت زائران عنوان کرد و از نظارت های بیشتر در این رابطه در اربعین امسال خبر داد.

** ایستگاه های صلواتی ایام اربعین خارج از شهرها دایر خواهند شد
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار ایلام گفت: ایستگاه های صلواتی در خارج از شهرها و در قالب مجتمع های خدماتی به زائران اربعین حسینی ارائه خدمات خواهند داد.
محمد نوذری با بیان اینکه در اربعین امسال در سطح شهرهای ایلام مجوز فعالیت ایستگاه های صلواتی صادر نمی شود افزود: به منظور ارائه خدمات بهتر به زائران و ایجاد فرصت اقتصادی برای بازاریان شهرهای استان، امسال موکب ها در قالب مجتمع های خدماتی و در خارج از شهرها دایر خواهد شد.
وی، خواستار جانمایی بیمارستان های صحرایی، توسعه و تجهیز اماکن درمانی و اطلاع رسانی های لازم در زمینه بهداشت عمومی شد و ادامه داد: باید تدابیر لازم در زمینه بهداشت و درمان زائران اربعین حسینی(ع) اندیشیده شود.
معاون استاندار ایلام ابراز امیدواری کرد که با هماهنگی مدیران و همراهی مردم استان امسال شاهد مدیریت بهتر و منظم تر کنگره عظیم اربعین در استان باشیم.

مرز بین المللی مهران به عنوان قدمگاه زائران عتبات عالیات همه ساله در آستانه اربعین حسینی میزبان و پذیرای خیل عظیمی از زائران عزادار است.
بیش از 50 درصد زائران مرز بین المللی مهران را برای زیارت عتبات عالیات و حضور در راهپیمایی بزرگ اربعین انتخاب کرده و از این مرز به کشور عراق تردد کرده اند و امسال حدود 2 میلیون نفر در مسیر رفت و برگشت از مهران تردد داشتند./ح

ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار