مشکل اقتصاد ایران داخلی است یا خارجی؟
پیشنهاد می کنیم رئیس جمهور برای سامان گرفتن وضعیت اقتصادی کشور مسیر انجام تغییر در تیم اقتصادی دولت را تا حصول نتیجه مطلوب به نفع کشور و مردم ادامه دهد و تحت تاثیر هیچ جریان سازی و لابی سیاسی هم در این راه قرار نگیرد. در ابتدای این کار هم لازم است برای سامان یافتن هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی هرچه زودتر تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی را که در این شرایط حساس از اهمیت زیادی برخوردار است هرچه زودتر مشخص کند و بجای تعیین سرپرست، وزیر مربوطه را به مجلس معرفی کند.
کد خبر: ۶۵۳۴۷۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۷ 10 September 2018

حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» رئیس جمهور روز شنبه در چهاردهمین جشنواره ملی شهید رجایی از لزوم وحدت برای مقابله با دشمن در شرایط سخت کنونی سخن گفت و خواستار به میدان آمدن چپ و راست برای تحقق این مساله شد، او از سختی کار حقوق بگیران در این شرایط گفت، اما سخنی از اینکه دولت چه باید بکند تا بتواند در شرایط فعلی جلوی ایجاد فشار اقتصادی بیشتر بر کشور و مردم را بگیرد، سخنی نگفت.

به گزارش «تابناک»، رئیس جمهور یادآوری کرد که «مگر ملت ایران ملتی است که در برابر فشار یک گروه حاکم جدید در کاخ سفید که خودشان هم نمی‌دانند چه می‌گویند و چه کار می‌کنند و با همه درگیر هستند، دچار هراس می‌شوند؟ گروه جدیدی که در کاخ سفید مستقر شدند، نه تنها با نظام جمهوری اسلامی ایران؛ بلکه با دوستان قدیمی و سنتی‌شان و با کشورهایی که با آنها روابط اقتصادی بالا دارند، نیز دچار درگیری هستند.»

روحانی خاطرنشان کرد: «آنها از یک طرف ملت ایران را تحت فشار قرار می‌دهند و از طرف دیگر از طرق مختلف پیغام مذاکره می‌فرستند در این شرایط قسم حضرت عباس را قبول کنیم یا دم خروس را؟ پیغام و نرمش در پیام‌تان را ببینیم یا عمل ددمنشانه‌تان را ملاک قرار دهیم؟»

رئیس‌جمهور زودتر تکلیف وزارت اقتصاد را مشخص کند/ راه برای تغییر تیم اقتصادی دولت نباید بسته باشد!

این گزاره که جمهوری اسلامی ایران باید ابتدا خود را در ابعاد مختلف قدرتمند سازد، آنگاه می تواند در هر مذاکره ای شرکت کند، موضوعی است که کمتر کسی مخالفتی با آن دارد. حقیقت این روزهای کشور نشان می دهد که دولت ها باید تلاش وافری برای قدرتمند ساختن اقتصاد کشور داشته باشند تا جلوی آسیب پذیری آن از ناحیه اقدامات و سخنان سیاسی را بگیرند. این مساله آسیب های بسیاری را به زندگی مردم در طول 7 سال اخیر وارد کرده و ارزش دارایی های آنان را به یک ششم قبل از سال 91 تنزل داده است.

رئیس جمهور با اشاره به اینکه دولت در صف مقدم جنگ اقتصادی قرار دارد، اظهار کرد: «در این شرایط همه احزاب‌، گروه‌ها، قوا و ارگان‌های مختلف بدانند که امروز نه روز گله‌مندی، نه روز رقابت و نه خدای ناکرده روز انتقام است، چرا که همه در میدان مبارزه قرار داریم.»

روحانی با اشاره به وجود انتخابات در سال آینده و اینکه شرایط انتخابات را به خوبی درک می‌کند، افزود: «امروز باید همه چیز را کنار بگذاریم و شرایط کنونی روز آزمایش ملی است. در این شرایط اگر جناحی تصور کند که چنانچه علیه دولت حرفی بزند، محبوب می‌شود، در خطا و اشتباه است و بدانید که مغضوب خواهید شد و مردم به شما پشت خواهند کرد. چرا که مردم به انسان‌های غیور احترام می‌گذارند و در زمان جنگ غیرت اقتضاء می‌کند که در مقابل دشمن در کنار و پشتیبان یکدیگر باشیم. امروز باید راست و چپ همه با هم باشیم.»

این سخنان رئیس جمهور را به طور طبیعی نباید اینگونه تحلیل کرد که «انتقادی هم برای اصلاح روندها از دولت نباید صورت بگیرد.» طبیعی است که احزاب و گروه های سیاسی و سیاسیون در همه جای دنبال با رقیب خود به ویژه رقیبی که قدرت را در دست داشته باشد، رقابت می کنند؛ هر چند نباید جای رقابت و تخریب رقیب عوض شود، اما زمینه باید به گونه باشد که دولت نقد گروه های سیاسی مخالف و منتقدش را بپذیرد و در چنین شرایطی آن را برای بهبود وضعیت کشور بکار ببندد.

رئیس جمهور گفته که «می‌دانیم که کارمندان دولت در فشار معیشتی و اقتصادی هستند، ‌چرا که از حقوق ثابتی برخوردار می‌‌باشند و مسئولان وظیفه دارند به فکر کارمندان بوده و از آنها حمایت کنند و در این راستا هفته گذشته از ابتدا تا شب پنج‌شنبه بخش بزرگی از موضوعات جلسات چگونگی تهیه بسته‌های حمایتی بود.» در همین زمینه یک انتقاد جدی به عملکرد دولت وجود دارد.

برخی از رقیبان و منتقدان دولت روحانی از بی تدبیری قوه مجریه در جریان مشکلات اقتصادی اخیر به شدت انتقاد می کنند و حتی آن را به معنای «بی عملی دولت برای متقاعد کردن حاکمیت به منظور صدور مجوز برای انجام مذاکره با آمریکایی ها» می دانند. در این گزارش بنا نداریم وارد بحث دوم این عبارت بشویم، بلکه به بررسی همان بخش اول اکتفا می کنیم.

پس از آنکه طی 6 ماه گذشته مشکلات اقتصادی کشور به اوج رسید و ارزش پول ملی به یک سوم ارزش واقعی آن در سال 96 رسید، اکثر قریب به اتفاق کارشناسان عنوان کردند که ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت به اثبات رسیده و سیاست های آنان جواب نداده است، لذا خواستار انجام تغییرات جدی در این بخش از دولت شدند و البته خبرهایی هم به بیرون درز کرد که رئیس جمهور در این زمینه مذاکرات جدی با برخی افراد داشته است.

در سبد تغییرات کابینه پیش بینی های وسیعی صورت گرفته بود و گفته می شد قرار است رئیس سازمان برنامه و بودجه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، رئیس کل بانک مرکزی، وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر راه و شهرسازی و معاون اقتصادی رئیس جمهور که حاصل تفکرات و برنامه های اقتصادی شان بخش مهمی از مشکلات موجود مردم و کشور است، جای خود را به کسانی بدهند که تازه نفس تر و دارای ایده ها و برنامه های متفاوت تری هستند.

با نزدیک شدن رئیس کل سابق بانک مرکزی به پایان ماموریت 5 ساله اش، خیلی زود رئیس جمهور دست به کار شد و با منصرف کردن «عبدالناصر همتی» از رفتن به ماموریت چین به عنوان سفیر جمهوری اسلامی، او را جایگزین سیف در بانک مرکزی کرد. این اقدام با خبرهایی در ارتباط با تغییر رئیس سازمان برنامه و بودجه و وزیر اقتصاد همراه شد و حتی گزینه های جدی هم برای تصدی این مسئولیت ها ر رسانه ها مطرح شدند، اما به یکباره همه چیز تغییر کرد و مسیر تغییر بسته شد.

این اقدام دولت باعث شد تا مجلس به صورت جدی در زمینه لزوم انجام تغییرات در دولت وارد عمل شود و در کمتر از دو هفته دو وزیر (وزیران تعاون، کار و رفاه اجتماعی و امور اقتصادی و دارایی) را از حضور در کابینه محروم سازد و در حقیقت رأی اعتماد خود را از آنها پس بگیرد. البته همراه شدن این اتفاقات با سئوال از رئیس جمهور وارد حواشی شد که اصل لزوم تغییر در تیم اقتصادی قوه مجریه را به حاشیه راند.

پیشنهاد می کنیم رئیس جمهور برای سامان گرفتن وضعیت اقتصادی کشور مسیر انجام تغییر در تیم اقتصادی دولت را تا حصول نتیجه مطلوب به نفع کشور و مردم ادامه دهد و تحت تاثیر هیچ جریان سازی و لابی سیاسی هم در این راه قرار نگیرد. در ابتدای این کار هم لازم است برای سامان یافتن هرچه بیشتر وضعیت اقتصادی هرچه زودتر تکلیف وزارت امور اقتصادی و دارایی را که در این شرایط حساس از اهمیت زیادی برخوردار است هرچه زودتر مشخص کند و بجای تعیین سرپرست، وزیر مربوطه را به مجلس معرفی کند.

طبیعی است که شاید در شرایط فعلی برخی چهره های توانمند به دلیل نامساعد بودن حال اقتصاد کشور و یا عدم یکدستی و هماهنگی با تیم اقتصادی حاضر دولت از پذیرش این مسئولیت سر باز بزنند که از قرار معلوم تاکنون نتیجه رایزنی های رئیس جمهور با برخی چهره ها برا پذیرش مسئولیت این وزارتخانه هم همین را نشان می دهد، اما طبیعی است که حاکم کردن تفکر اقتصادی جدید و نو بر تیم اقتصادی دولت می تواند، این افراد را برای پذیرش مسئولیت مهم وزارت اقتصاد راغب سازد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار