رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر ضرورت شنیده شدن صدای مردم گفت: حوصله تاریخی جامعه ایران ظرفیتی دارد و باید مراقب بود که صبر جامعه سرریز نشود.
کد خبر: ۶۵۳۴۶۰
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱ 10 September 2018

به گزارش تابناک : محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آغاز جلسه هشتاد و پنجم شورای شهر تهران که امروز یک شنبه 18 شهریور ماه سال 97 برگزار شد با تسلیت وفات آیت اله طالقانی گفت: جمعه گذشته سالروز آخرین خطبه و خطبه تاریخی آیت الله سید محمود طالقاتی در نماز جمعه تهران بود، خطبه ای که در آن ایشان دفاع متقنی از اصل شوراها در قانون اساسی کردند و شاید این خطبه نخستین روز علنی این اصل مردم نهاد قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بود که حدود دو دهه زمان برد تا اجرایی شود.
وی ادامه داد: سه روز پس از این خطبه آیت الله سیدمحمود طالقانی که از سال 1332 در صف اول مبارزه با استبداد سلطنت پهلوی و از موسسان جبهه ملی دوم و نهضت آزادی ایران محسوب می شد و از سوی امام خمینی ابوذر زمان نام گرفت، رحلت کرد.
رئیس شورای شهر تهران اظهار داشت: برخی آیت الله طالقانی را از مردمی ترین رهبران انقلاب اسلامی به شمار آورده اند وخوی ساده زیستی، تواضع ، ذهنیت باز و سعه صدر ایشان موجب شده بود تا هر گروه وجریانی بتواند با ایشان ارتباط برقرار کرده ونظرات خود را به آیت الله طالقانی منتقل کند.
هاشمی رفسنجانی گفت: جایگاه آیت الله طالقانی در مبارزات نیز به نوعی منحصر بفرد بود وایشان جزو معدود چهره های انقلاب اسلامی بود که از نهضت ملی نفت در صف نخست مبارزه با استبداد پهلوی قرار داشتند و پس از شهادت آیت الله مرتضی مطهری نیز به عنوان رییس شورای انقلاب برگزیده شدند.
وی تصریح کرد: پنج خطبه نماز جمعه آیت الله طالقانی در تهران، فراموش نشدنی و در تاریخ انقلاب ماندگار خواهد بود، ایشان بر پرهیز از تشریفات، مخالفت با تمرکز قدرت در دولت و آسان گیری به مردم شهره بود و به همین دلیل از محبوبیت مثال زدنی در جامعه برخودار بودند.
رئیس شورای شهر تهران در ادامه با یادآوری روز 17 شهریور گفت: چهلمین سال فاجعه 17 شهریور را گرامی می داریم، چهل سال از این روزخونین تهران می گذرد، جمعه ای که مردم تهران، بی خبر از اعلام حکومت نظامی در صبح همان روز برای شنیده شدن صدایشان به خیابان آمدند و با گلوله پاسخ شنیدند.
وی تصریح کرد: 17 شهریور 57 روزی بود که بین حکومت پهلوی و مردم ایران، خط قرمزی پاک نشدنی با خون شهدای بیگناه میدان ژاله کشیده شد، خطی که تا سرنگونی نظام شاهنشاهی تداوم یافت.
هاشمی رفسنجانی تاکید کرد: امروز ما وارث خون شهروندان تهرانی در 17 شهریور 57 هستیم، همه ما مسئولان باید بدانیم که پایه های صندلی ها ومیزهایمان بر دوش مردمی است که پس از تحمل رنجها، بی عدالتیها و محرومیتهای طولانی، امید به گشایش و عدالت بسته اند و کوتاهی در خدمت ، خیانت به رای مردم و کم فروشی در انجام وظایف تلقی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به تشریح وضعیت کنونی جامعه پرداخت و گفت: حوصله تاریخی جامعه ایران نیز ظرفیتی دارد و پرداختن به بوروکراسی های بی ثمر، فرافکنی مسئولیتها، رانت سازی و رانت خواری، دعواهای جناحی و هر اقدامی که مانع خدمت به مردم گردد، موجب سرریز شدن صبر جامعه خواهد شد.
رئیس شورای شهر تهران تاکید کرد: البته انتظار ما از اصحاب رسانه و فعالان مجازی نیز آن است که نقد سازنده و انعکاس مشکلات حواقعی مشکلات مردم ، تحت الشعاع تحریکهای سازماندهی شده و فضاسازی سیاسی و غیرواقعی قرار نگیرد تا شاهد شنیده شدن صدای واقعی مردم در فضای افکارعمومی باشیم.
وی گفت: امروزه و در شرایطی که نوسانات ارزش پول ملی و وضعیت نامناسب اقتصاد ملی، فشار قابل توجهی را به بدنه جامعه بخصوص اقشار پایین تر از متوسط وارد می کند، اظهار نظرهای تنش زا یا سناریوسازی های غیرواقعی برای تحت تاثیر قرار دادن افکار عمومی، ضربه دیگر برای متزلزل کردن باقیمانده اعتماد عمومی در جامعه تلقی شده و آثار مفیدی نخواهد داشت.
وی در پایان تاکید کرد: انتظار مردم، از نخبگان و اصحاب رسانه ، هشیاری و تدبیر در عین آزاد اندیشی و حریت است، واقعیت آن است که ریشه بسیاری از مشکلات در بستر ذهنیت عمومی جامعه است و اگر ذهنیت جامعه به موضوعی منفی باشد در عمل نیز فضای مثبتی برای حرکت پدید نخواهد آمد، از این رو ایجاد نگاه مثبت در کارشناسان ، منتقدین و خبرنگاران و فعالان رسانه ای بخصوص در حوزه مدیریت شهری می تواند خود عاملی برای بهبود شرایط و تقویت روند اصلاحی تلقی شود و نگاه منفی به افزایش بی اعتمادی، کاهش کارامدی و افت سرمایه اجتماعی می انجامد.

 

 
تعداد بازدید : 2
 
 
 
 
 
 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار