استخراج علمی واصولی کتیرا درشهرستان ملکشاهی از پتانسیل های موجود درطبیعت این منطقه است.
کد خبر: ۶۵۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۶ 08 September 2018

به گزارش تابناک ایلام ؛ مناطق وسیعی از شهرستان ملکشاهی دارای بوته زارهایی است که ارزش هربوته آن را کسانی می دانند که یک بار گذرشان به عطاری های شهر افتاده باشد وفقط چندگرم کتیرا را برای کاربردخاصی خریده باشند.

کتیرا صمغ این بوته ها و درختچه هایی است که "گون" نام دارند و ارزش صنعتی، درمانی وخوراکی آن بسیار بالاست.

کتیرا درصنعت کاربردهای گوناگونی ازجمله: پایداری امولوسیون ها، چسب سازی، دندانپزشکی، مواد جاذب، شوینده ها، صنایع غذایی و...می باشد.

ارزش کتیرا در طب سنتی برکسی پوشیده نیست، در معجون های سرماخوردگی برای نرم کردن سینه بکار می رود، کتیرا سنگ شکن کلیه است و دمکرده هایی مانند سنبل الطیب را که برای کلیه مضرهستند را اصلاح می کند تا دفع آنها برای دستگاه ادراری آسان شود. کتیرا در گلودردهای چرکی نیز بکار می رود.

کتیرا خودش به تنهایی یک شامپوی طبیعی برای تقویت موی سر و ضد موخوره است. گون که تراوش کننده این ماده گرانبها می باشد، خودش هم گیاهی است دارویی، ریشه آن تحریک کننده سیستم ایمنی بدن است، بعداز شیمی درمانی ریشه این گیاه توسط اطباء سنتی تجویز می گردد.

گون های بوته ای گونه های وسیعی دارند و ریشه آنها با ایجاد یک خراش کوچک، صمغ که همان "کتیرا" است ترشح می کند. گونهایی نیز ساقه بلند هستند که به شکل درختچه های زیبایی هم درمناطق گرمسیری و هم سردسیری شهرستان ملکشاهی رشد می کنند. صمغ این گونه "گتره" نام دارد که نوعی دیگر از کتیرا محسوب می شود. خواص "گتره" عبارتند از: درمان یبوست بویژه در اطفال، ترمیم زخمهای گوارشی، ضدسم، رفع گرفتگی صدا و...

برداشت این محصول ارزشمند باید با مجوز، اصولی، علمی و درموعد مناسب سال صورت گیرد تا به این بوته گرانبها آسیب وارد نشود ودر زیر زخمهای ایجادشده بر ریشه هایش جان سالم به در برد و برای نسلهای آینده همچنان در طبیعت زنده بماند.

این ثروت ملی و طبیعی یکی از ذخایر عمومی شهرستان ملکشاهی است. وظرفیتهای خوبی را برای استخراج، ایجادصنایع تبدیلی، وصدور آن به خارج از استان فراهم نموده است ولی هنوز بصورت علمی واصولی به آن پرداخته نشده است.

خشکسالی، چرای بی رویه دامها درمراتع، آتش سوزی وپدیده ریزگردها ازجمله عوامل تهدید کننده بوته های با ارزش "گون" در منطقه می باشد./م

ملکشاهی خبر

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار