نویدهایی مسرت بخش از وزارت کشور به گوش می رسد؛
اخیرا خبرهای خوشی به گوش می رسد که نامه درخواست فرمانداری ویژه برای شهرستان دهلران ازسوی استانداری ایلام و با حمایت یکی از مسؤلان ارشد کشوری دهلرانی تبار به وزارت کشور ارسال شده است.
کد خبر: ۶۵۱۰۰۵
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۷ - ۲۳:۳۸ 03 September 2018

حدود 80 سال پیش براساس قانون تقسیمات کشوری، فرمانداری های کشور از درجه یک تا درجه 4 قابلیت ارتقا را داشتند.

این درجه بندی باهدف توسعه سازمان اداری و ارائه امکانات و خدمات اقتصادی ویژه اتخاذ گردید.دراین راستا یک فرمانداری باید از شاخص های تعیین شده ای نظیر شاخص جمعیت ، مساحت و مسافت لازم تا مرکز استان برخوردار می بود اما باگذر زمان متنفذان سیاسی با لابیگری و چانه زنی مداوم، عنوان فرمانداری ویژه درجه یک را به برخی فرمانداری ها در استان هایی خاص اختصاص دادند.به طوری که امروزه از "خوی "گرفته تا "بروجرد" و "مرند" و "مراغه" و "فسا " تا شهرستان" تهران" از این درجه و مزایای آن بهره مند هستند.


دراین نوع فرمانداری ها ، فرماندار ویژه بالاترین مقام مسئول در یک شهرستان با درجه فرمانداری ویژه است. از نظر سلسله‌مراتب اداری، فرماندار ویژه معاون استاندار محسوب می‌شود و اختیاراتی فراتر از مقام فرماندار در شهرستان های دیگر دارد. عنوان رسمی فرماندار در شهرستان های دارای فرمانداری ویژه، معاون استاندار و فرماندار ویژه است.


فرمانداری ویژه بخش عمده‌ای از اختیارات استانداری را دارد و تشکیلاتی است که از فرمانداری گسترده‌تر، توانمندتر و بزرگتر ولی از استانداری کوچکتر و محدودتر است.


لذا باید فردی با تحصیلات و تجربیات مستمر و اثرگذار دراین سمت گمارده شود که بتواند موجبات توسعه و تحولات چشمگیری را درشهرستان محل خدمت خود فراهم نماید.


این درحالی ست که شاخص هایی نظیر گردشگری دینی در شهرهای مرزی به عنوان شاخص اولویت دار فرمانداری ویژه از سوی وزارت کشور تاکنون مصوب نشده است.


دراین میان شهرستان های خرمشهر ، آبادان ،مهران و دهلران ازمعروف ترین شهرهای مرزی هستند که محق ارتقا ی فرمانداری ویژه را از دیرباز دارا بوده اند.آبادان و خرمشهر سال ها پیش ازاین مزیت بهره مند شده اند اما متأسفانه شهرستان های مهران و دهلران هنوز مغفول مانده اند.


اخیرا خبرهای خوشی به گوش می رسد که نامه درخواست فرمانداری ویژه برای شهرستان دهلران ازسوی استانداری ایلام و با حمایت یکی از مسؤلان ارشد کشوری دهلرانی تبار به وزارت کشور ارسال شده است.

نظر به اینکه شهرستان مرزی مهران به عنوان معبر معنوی عتبات عالیات و نیز به عنوان شهر مبادلات اقتصادی دو کشور ایران وعراق امروزه در بین مردم اقصی نقاط کشور، شهری مشهور و مطلوب عموم است، ضمن تقدیر از اقدام مؤثر و اهتمام استاندار ایلام و نمایندگان محترم در راستای پیگیری وتصویب منطقه آزاد مهران، نخبگان و مردم مهران متوقع اند که ضمن رایزنی های مستمر و چانی زنی درمرکز ،درخواست ارتقای شهرستان مهران نیز به عنوان فرمانداری ویژه درجه یک به وزارت کشور ارسال گردد.

هرچند که خوشبختانه امروز با همدلی هرسه نماینده ایلام و استاندار سختکوش ایلام ، پیگیری های لازم در وزارت کشور صورت پذیرفته است

امروز جلسه ای با حضور مجمع نمایندگان استان دکتر امینی ، دکتر جلال میرزایی ، مهندس شادمهرکاظم زاده، سلیمانی دشتکی استاندار ایلام و مسئولان بخش تقسیمات کشوری در دفتر تخصصی حوزه وزارت کشور برگزار گردید و مباحثی به شرح زیر مورد بررسی و رایزنی قرار گرفت؛

۱. ارتقا شهرستان های مهران و دهلران به شهرستان ویژه
۲. ارتقای بخش های هلیلان و چوار به شهرستان
۳. ارتقای دهستان های آسمان آباد و بولی و چالاب و چنگوله به بخشداری
۴. ارتقای شهرک اسلامیه مهران و شهرک سرطاف ایلام و گنبد پیرمحمد ملکشاهی به شهرداری

همچنین در این جلسه دکتر جلالی رئیس تقسیمات وزارت کشور قول مساعد داد که با نگاه و دید مثبت موضوعات مطروحه را به صورت جدی پیگیری نمایند و در همین راستا مقرر شد که در آینده نزدیک جلسه ای در اداره تقسیمات کشوری استانداری ایلام با حضور کارشناسان مربوطه تشکیل گردد و گزارش های کارشناسی موضوعات ذکرشده جهت تصمیم گیری به وزارت کشور ارسال گردد/م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار