جلال میرزایی با اشاره به تصویب مناطق آزادتجاری؛
هرچند بیس این این طرح در دولتهای پیشین ریخته شد وتلاش نمایندگان دوره پیشین وهمچنین پیگیری های محمد رضا مروارید استاندار قبلی ایلام به این منجر شد تا باتشدید تلاشهای نیروهای دلسوز ،خصوصااستاندارفعلی و نمایندگان حال حاضر استان والحاق 70منطقه کشور به لایحه دولت ،نمایندگان فعلی مجلس با 126رای به کلیات آن رای دهند،اما متاسفانه این ماهها جو حاکم دراستان به گونه ای شکل گرفته تا حتی اتفاقات شیرین به بهانه ای برای تخریب ،تضعیف ویارگیری و بیان دیدگاههای کاملا مغرضانه مبدل شود.
کد خبر: ۶۴۹۱۷۸
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۰ 29 August 2018

یکی از مهمترین ودر عین حال دیرینه ترین خواسته های مردم استان ایلام خصوصا مردم مرزدار شهرستان مهران، تبدیل این منطقه به منطقه آزاد تجاری بود.

به گزارش تابناک ایلام ،هرچند بیس این این طرح در دولتهای پیشین ریخته شد وتلاش  نمایندگان دوره پیشین وهمچنین پیگیری های محمد رضا مروارید استاندار قبلی ایلام به این منجر شد تا باتشدید تلاشهای نیروهای دلسوز  ،خصوصااستاندارفعلی و نمایندگان حال حاضر استان والحاق 70منطقه کشور به لایحه دولت  ،نمایندگان فعلی مجلس با 126رای به کلیات آن رای دهند،اما متاسفانه  این ماهها جو حاکم دراستان به گونه ای شکل گرفته تا حتی اتفاقات شیرین به بهانه ای  برای تخریب ،تضعیف ویارگیری و بیان دیدگاههای کاملا مغرضانه مبدل شود.

به هرحال امروز اتفاقی مطلوب  رقم خورد تا بخشی از مردم استان ایلام از تصویب این لایحه اظهار خوشحالی نمایند ،بی گمان هرفرد و گروهی که دراین اتفاق نقش داشته در مسیر توسعه استان و رفع مشکلات حاکم بر آن گام برداشته  است .لذا  همه باید به نحوی رفتار کنند تا با همدلی و وفاق مسیر بالفعل شدن این اتفاق و ایجاد تحول واقعی در زندگی مردم را رقم زنند.

مع الاسف در یک سوی این اتفاق گروهها وچهره های فعال شده اند که تمام جهد خود رابه کار گرفته تا نقش دیگر تلاشگران این عرصه را کمرنگ جلوه نموده وبا درپی گرفتن رفتارهای کلیشه ای تمامی اتفاقات خوب را به نام خود مصادره وبدیها رابه نام رقبای خود ساخته اشان ثبت وضبط نمایند . موضوع کاملا حاشیه ای که تداوم آن جز خسران ،منفعتی برای مردم استان به دنبال نخواهد داشت .

لذا برآن شدیم تا با گفتگو با یکی از نمایندگان استان درمجلس شورای اسلامی ازکم وکیف وشیوه تصویب این لایحه ونقش آن در آینده استان مطلع شویم.

تصویب این طرح حاصل تلاش جمعیست ،از زحمات آقای مروارید تشکر می کنم

نماینده استان در مجلس شورای اسلامی بااشاره به تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد تجاری در صحن علنی مجلس گفت : تصویب کلیات لایحه مناطق آزاد تجاری و همینطور مواردی که کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی به آن الحاق نمود ،حاصل تلاش ها وزحمات زیادی است که نمایندگان ومسئولین فعلی وپیشین استان در مسیر تصویب آن متحمل شدند.

جلال میرزایی اظهار کرد: این طرح یکبار از دستور کار مجلس خارج شد ،اما با تلاشها و رایزنی صورت گرفته مجددا در دستور کار قرار گرفت .

وی ادامه داد: علیرغم فشارها های وارده برای خروج مجدد آن ، اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس برای رفع ایرادات این طرح وقت گذاشتند وبا الحاق اضافاتی به آن، بالاخره با طرح آن درصحن علنی مجلس مورد اقبال وتایید نمایندگان قرار گرفت .

میرزایی با اشاره به موارد الحاقی به این طرح از سوی کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد: مهمترین مورد الحاقی به این طرح افزوده شدن چیزی حدود 80 منطقه ویژه اقتصادی به آن بود .اگر تقاضا وپیشنهادات نمایندگان در خصوص افزایش مناطق ویژه صورت نمی گرفت ،قطعا تصویب این طرح  با مشکلاتی مواجهه می شد.

نماینده ایلام به تشکیل کمیته پیگیری تصویب این طرح با حضور نمایندگان مناطق مشمول اشاره کرد وگفت : در ابتدای راه وبه منظور پیگیری و رایزنی با نمایندگان ،کمیته ای با حضور نمایندگان مناطق مشمول این طرح به ریاست آقای ده مردی و در مقطعی به دبیری اینجانب تشکیل شد. این کمیته رایزنی های زیادی را برای مجاب نمودن نمایندگان و اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس انجام داد.

جلال میرزایی با تشکر از تلاشهای استاندار فعلی ایلام ، نمایندگان ومسئولین فعلی وپیشین استان تصریح کرد: افراد  زیادی برای تصویب این طرح تلاش نمودند که جا دارد از زحمات وتلاشهای آقای سلیمانی دشتکی استاندار فعلی ایلام که انصافا با حضور در کمیسیون اقتصادی مجلس وبا رایزنی با نمایندگان ،تلاشهای موثری را در این مسیر داشتند و همچنین نمایندگان قبلی استان وهمکاران فعلی خودم ،بخاطر تلاش برای تصویب کلیات این طرح تشکر نمایم.

میرزایی نقش پررنگ استاندار پیشین ایلام را یاد آور شد وگفت : همه باید دراین مقطع سپاسگزار تلاشهای مداوم ومستمر آقای محمد رضا مروارید استاندار قبلی ایلام باشیم .زیرا شاهد بودم که ایشان  در کنار چندین بار حضور در کمیسیون اقتصادی ،با آماده سازی سریع نقشه ،رایزنی وگفتگوهای موثری برای فراهم شدن بستر تصویب این طرح درهیات دولت و متعاقب آن در مجلس  داشتند.

خوشحالی حق مردم است اما برای برگزاری جشن زود است

وی با اشاره به واکنش های صورت گرفته دراستان بیان داشت : به هرحال سالهاست مردم استان در انتظار تصویب این طرح قرار داشته اند وباید هم از این اتفاق خوشحال باشند. بعضا شنیده شده که افراد ویا گروههایی بخاطر این اتفاق خوب بدنبال برگزاری جشن هستند ، اما برای برگزاری جشن هنوز زود است چون تصویب جزییات ونهایی شدن آن در شورای نگهبان زمانبر است.

میرزایی ادامه داد: باید جزییات وتبصره های الحاقی به این طرح  مورد بررسی قرار گیرند و احتمال ارجاع آن به کمیسیون وجود دارد.اما به موازات این کار با اعضای محترم شورای نگهبان رایزنی های فشرده ای صورت خواهد گرفت .چون حساسیتها وانتقادات زیادی به مناطق آزاد تجاری  وجود دارد.

وی افزود:باید درباره ویژگهای منحصر به فرد شهرستان مهران با اعضای شورای نگهبان صحبت کنیم .دراین راه لازم است تفاوت این منطقه با مناطق پیشین را برای آنان تبیین کنیم ،چون مهران با برخورداری از شرایط ویژه  ، از امتیازات بالایی در خصوص صادرات و واردات بهره مند است .

جلال میرزایی درادامه این گفتگو با انتقاد از برخی تحرکات فرصت طلبانه گفت : احساس می کنم در شرایط موجود حرکت به سوی بهره برداری شخصی و یا مصادره این اتفاق به صلاح نیست .جالب است کسانی خارج از بدنه استانداری و نمایندگان استان ، علیرغم فقدان نقش واختیارات در تصویب این طرح ،در این خصوص اظهار نظر می کنند،این درحالیست که علامت سوالهای بزرگی در مقابل عملکردشان وجود دارد!

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد : این حرکات وبزرگنمایی ها  در راستای بهره برداری سیاسی وگروهی از این اتفاق خوب اصلا درست نیست ،چون به افزایش انتظارات وتوقعات ناشی از اجرای آن دامن خواهد زد. از سویی دوباره عرض می کنم که همگی دلسوزان  ائم از نمایندگان فعلی وپیشین واستاندار فعلی وپیشین درتصویب این طرح نقش آفرینی کرده اند.

جلال میرزایی اهمیت این طرح در توسعه استان ولزوم مدیریت صحیح آن  را یاد آور شد وگفت : منطقه آزاد یک ظرفیت بالقوه برای استان است .همه  ما باید تلاش کنیم از فردای  نهایی شدن این طرح با بکارگیری  افراد ذیصلاح و متخصص ، زمینه بالفعل شدن آن را فراهم آورند.

به گفته میرزایی موفقیت این طرح  به میزان توانایی وجدیت مدیران استان وکشور برای فراهم آوردن زمینه پیشرفت و رونق استان وتبدیل این منطقه  به کانون توسعه استان بستگی دارد.

وی بیان داشت: کسی نمی تواند این طرح را به نام خود مصادره کند،چون افراد زیادی برای رسانیدن طرح به این مرحله تلاش کرده اند .اما با همفکری وهمدلی می توانیم گامهای موثری را برداریم .نمایندگان دیگر استانهای مشمول این طرح تلاش زیادی کرده اند در ادامه راه و برای رسیدن به مرحله  نهایی وشروع فعالیت قانونی ،تلاش  مسمتر وهماهنگی بیشتری را می طلبد.

حرکت به سمت فضاسازی کاذب اشتباهی نابخشودنیست

جلال میرزایی در پایان این گفتگو تاکید کرد: توصیه ام به همکاران ومسئولین استان حرکت در مسیری است که استان رابه توسعه برساند .حرکات شعاری وتلاش برای مصادره کارها برای مردم نتیجه بخش نخواهد بود.بنده هرگز به خودم اجازه نمی دهم که مسیر مصادره این طرح به نام خودم را دنبال کنم.

وی افزود :بهره برداری سیاسی از این طرح زود است . حرکت به سمت فضا سازی کاذب هم اشتباهی نابخشودنیست ،زیرا در کشور استاد فرصت سوزی هستیم .پیش از این ،در مهران منطقه ویژه اقتصادی داشتیم ،اگر با همین رویکرد با منطقه آزاد برخورد کنیم و نتوانیم موازی با انتظاراتی که در مردم ایجاد کرده ایم ،مردم اثرات این طرح  را لمس کنند راه به جایی نبرده ایم .به جای برخوردهای احساسی و اظهار نظرهای نسنجیده وخارج از اختیارات ،باید با آسیب شناسی منطقه ویژه از  انتقال آسیبهای آن  به منطقه آزاد تجاری ممانعت به عمل آوریم.

 

 

 

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار