رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: پلنگ، 10 راس گوسفند و بز در روستاها و مناطق عشایری این شهرستان در چند روز اخیر تلف کرده است.
کد خبر: ۶۴۵۷۷۳
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۸ 20 August 2018

روح الله لایق روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار داشت: پرونده خسارت های وارد شده از ناحیه پلنگ به دامداران برای پرداخت غرامت، تشکیل و در دست پیگیری است.
وی افزود: چهار راس از گوسفندان تلف شده توسط پلنگ مربوط به روستای روئین است که البته بر اساس ادعای مردم این روستا، پلنگ بیش از 20 راس گوسفند دامداران را تلف کرده است.
وی تصریح کرد: پلنگ گرسنه در چند مرحله حمله، گوسفندان را تلف کرده است اما، مردم که حیوان را مشاهده نکرده بودند، گزارش ارسال نکردند و بر این اساس با مشخص شدن اینکه حیوانی که دام ها را تلف کرده پلنگ بوده، برای چهار مورد پرونده تشکیل شد.
لایق اظهار داشت: پلنگ در شکار طعمه، برخلاف گرگ، بیش از یک راس دام را تلف نمی کند و در صورتی که از شکار خود به طور کامل تغذیه کند، به روستا و دامداری ها نزدیک نمی شود.
وی افزود: در روستای روئین، دامداران پس از مشاهده لاشه دام تلف شده نسبت به امحا و از بین بردن آن اقدام کرده بودند و به نظر می رسد، پلنگ پس از شکار نتوانسته از طعمه تغذیه کند و به همین لحاظ چند مرتبه دام های این روستا را مورد حمله قرار داده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین گفت: البته سایر دامداران خسارت دیده این روستا می توانند با ارائه مستندات و گزارش ها برای دریافت غرامت اقدام کنند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه مردم روستای روئین همکاری بسیار خوبی در حفظ و صیانت از پلنگ ایرانی دارند و این حساسیت و نگرانی سبب دلگرمی ما شده است.
لایق تصریح کرد: 6 راس گوسفند نیز در مناطق عشایری و در اتفاعات اطراف اسفراین در حمله پلنگ تلف شدند که این موارد نیز برای جبران خسارت در دست پیگیری است.
وی گفت: بر اساس اعلام مردم سارکانلو نیز، پلنگ در اطراف این روستا مشاهده شده است که البته در این منطقه خسارتی از این گونه وحشی گزارش نشده است.
به گفته وی پلنگ، بشدت انسان گریز است و بندرت به انسان حمله می کند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین درباره بیمه پلنگ ایرانی گفت: بر اساس طرح بیمه این گونه نادر، خسارت های وارد شده به دامداران جبران می شود و دامداران به ازای هر راس گوسفند تلف شده، چهار میلیون ریال غرامت دریافت می کنند.
پلنگ ایرانی بزرگترین زیرگونه‌های پلنگ است که بومی غرب آسیا است و در فهرست جانوران در معرض خطر انقراض آی.‌یو.سی.‌ان قرار دارد. هم اکنون ایران مهم ترین زیستگاه پلنگ در خاورمیانه است.
از بین رفتنِ پلنگ به دنبال شکار و استفاده از طعمه مسموم، تخریب زیستگاه‌های این گونه و تصادفات جاده‌ای، سازمان حفاظت محیط زیست کشور را بر آن داشته است تا برنامه جامع مدیریت و حفاظت پلنگ ایرانی را با بهره‌گیری از ظرفیت‌های علمی ایرانی تدوین کند و بیمه پلنگ ایرانی یکی از فصول برنامه ملی حفاظت و مدیریت پلنگ ایرانی است که در در سال 1395 توسط سازمان حفاظت محیط زیست اجرا شد.
سال 95، تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه ' ما ' برای بیمه پلنگ ایرانی و خسارات اشخاص ثالث و دام امضا شد. این بیمه ضمن اینکه حامی پلنگ ایرانی محسوب می‌شود، حامی بخش آگاهی رسانی با رویکرد حفاظتی نیز هست.
هدف کلی این بیمه نامه شامل ارتقا سطح کیفی حفاظت از زیر گونه در معرض خطر انقراض پلنگ ایرانی در گستره وسیع پراکنش آن در کشور از طریق ساماندهی و جبران خسارات وارد شده به اشخاص ثالث و کنترل تعارضات و کاهش تلفات ناشی از فعالیت‌های انتقام جویانه افراد و بهبود شرایط حفاظتی در مناطق حادثه خیز همگام با اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ حفاظتی، می‌باشد. موضوعات تحت پوشش بیمه جامع پلنگ ایرانی شامل خسارات وارد شده به اشخاص ثالث، خسارات دام و خسارت خود پلنگ است.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قراردارد از جمعیت خوبی از پلنگ را در کشور دارد.
خراسان شمالی با 28 هزار و 179 کیلومتر مربع گستره در شمال شرق کشور یکی از زیستگاه های مهم گونه در معرض انقراض پلنگ و نیز یوز پلنگ ایرانی محسوب می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار