جلال میرزای در نشست خبری ؛
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در نشست خبری عصر روز پنجشنبه با اصحاب رسانه استان ،ضمن تشریح وضعیت کلی کشور واستان به سوال خبرنگاران پاسخ داد
کد خبر: ۶۴۴۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۱ 17 August 2018

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در نشست خبر عصر روز پنجشنبه رسانه ها را از مهمترین ابزار کمک به به تغییر نگاه مردم به وظایف نماینده مجلس قلمداد کرد وگفت:نیاز داریم اصحاب رسانه در استان کمک کنند که نماینده متناسب با جایگاه  خود عمل کند.

به گزارش تابناک ایلام ،جلال میرزایی با اشاره به ومشکلات جاری کشور اظهار کرد: نظام تصمیم‌گیری در کشور از گذشته دچار مشکلات اساسی بوده و با یک سری مسائل خاص روبرو بوده است.در گذشته و اوایل انقلاب گزینش افراد برای تصدی مدیریت کشور براساس معیار واهمیت "تخصص یا تعهدبه انقلاب  "بود.

وی ادامه داد: در اوایل انقلاب تعهد به انقلاب مطرح بود ولی اکنون تعهد به انقلاب جای خود را تعهد به اشخاص داده است.اگر شخصی مسئولیتی را عهده دار ،به جای شایسته گزینی و پرورش نیروهای شایسته  ،افرادی را به خدمت می‌گمارند که از درجه وفاداری بیشتری برخودار هستند و این موضوع نشان از سیستم ناکارامد اداری کشور  دارد.

میرزایی افزود: امروز بی اعتمادی مردم به نظام بیش از هر زمان دیگری احساس می شود ،یکی از دلایل مهم بی اعتمادی نیز از حضور یک حلقه محدود وبسته در مدیریت کشور نشات می گیرد .حلقه ای که  حضور افراد بازنشسته و پا به سن گذاشته را فراهم می‌کند .لذا مجبوریم که قانونی را وضع کنیم تا این حلقه بسته مدیریتی حذف وجوانان وارد عرصه‌ های مدیریت کشور شوند.

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:این روزها همه متوجه ناکارامدی‌ها در کشور شده ایم و باید پرسید که این ناکارامدی متوجه کیست؟ در کشور چیزی به نام پاسخگویی نداریم و وضعیت در کشور خاص و انعطاف‌ناپذیر است.
میرزایی با انتقاد از وضعیت مدیریت کشور گفت:مدیریت موجود به دنبال این است که به شیوه ۳۰ سال پیش کشور را اداره کند که این شیوه اصلا درست نیست و تصمیمات با تاخیر فراوان اتخاذ می‌شود و تاثیر آن از بین می‌رود.

وی با انتقاد از همکارانش در قوه مقننه خاطرنشان کرد: مجلس به جای ورود به رفع مشکلات اساسی مردم به مسائل  کم اهمیت ودست چندم می‌پردازد،مسایلی که هیچ تاثیری بر برآورده نمودن خواسته هاومطالبات مردم ندارند.
رییس کمیته سیاسی فراکسیون امید بیان داشت : مجلس از تاثیر وکارآیی لازم برخوردار نیست و توان حل مشکلات موجود را ندارد .این موضوع در استیضاح وزیر کار خود را نشان داد ، اتفاقات به وقوع پیوسته در استیصاح وزیر کار نشان داد مجلس عصاره ملت است. نمایندگان مجلس به جای طرح سوال های اساسی وورود به نکات ضعف مهم وبرجسته و به چالش کشیدن دستگاههای مهم اقتصادی تحت تصدی آن نظیرشستا وصندوق های بازنشستگی، به مطالبات جزیی وعمدتا شخصی اکتفا نمودند.

وی با اشاره به لزوم مسئولیت پذیری نهادها وقوه های سه گانه درقبال مطالبات مردم گفت: قوه مجریه می‌گوید دست من نیست، مجلس می‌گوید دست من نیست و فلان نهاد می‌گوید دست من نیست و همین عامل باعث سرگردانی در کشور شده است.

جلال میرزایی درادامه افزود:نهادهای مدنی و احزاب تصمیم ساز در کشور شکل نگرفته‌اند،برای اتخاذ یک تصمیم مهم واثر گذرا  کمیسیون‌ها منتطرند نمایندگان کاری اناجم دهند و نمایندگان نیز انتطار دارند هیات رئیسه وارد شود ،لذا باید گفت که  نهادها از کارکرد و تاثیرگذاری فاصله گرفته‌اند.

نماینده ایلام در ادامه گفتگوی خود با اصحاب رسانه با اشاره به مسایل داخلی استان گفت:معتقدم برای رفع مشکلات وکمک به توسعه استان باید تصمیمات درست در سطح کلان کشور گرفته شود .

میرزایی افزود :وظیفه نماینده نظارت وپیگیری است و این دستگاه اجرایی است که باید با استفاده از ظرفیت‌های استان به اشتغال جوانان ورود کند. برای کمک به اشتغال وتوسعه استان قرارداد میادین نفت و گاز باید هرچه سریعتر منعقد شوند.البته دراین مسیر  تا ۶ ماه پیش با شرکت‌های خارجی مذاکراتی شد اما  با تهدیدهای امریکا این قراردادها منعقد نشدند .اکنون با شرکت‌های روسی برای فاز ۲ آذر وارد مذاکره شده ایم  ولی به دلیل مشکلاتی این مذارکرات  متوقف شده است.

وی در خصوص استفاده از ظرفیت شرکت های داخلی برای توسعه میادین نفت وگاز استان تصریح کرد:شرکت‌های داخلی منابع مالی مناسبی در اختیار ندارند و منابع صندوق توسعه ملی هم محدود است. به دلیل برنامه ریزی وتصمیمات غلط  بخشی از منابع ارزی  صندوق خالی شد که آن هم  به واردات کالاهای اساسی اختصاص یافته است. اگر تصمیم جدیدی اتخاذ نشود طرح ها وپروژه های توسعه ای به تدریج تعطیل خواهند شد.

میرزایی بیان داشت: به دلیل برخی ناکارآمدی ها وسوء مدیریت ها ،منابع صندوق‌های بازنشستگی هم  کاهش یافته است .پیش بینی شده است که برای چند سال آینده ۱۱۰ هزار میلیارد کسری صندوق ها برای پرداخت حقوق بازنشستگان باید از بودجه دولت تامین شود.

وی درخصوص بازنشسته شدن استاندار ایلام گفت : وزارت کشور مرجع تشحیص بازنشسته شدن یا نشدن استانداران است ،چرا که استاندار با پیشنهاد وزیر کشور وتایید دولت انتخاب می شود البته نمایندگان هم در این خصوص تاثیر گذارند.اما من اطلاعی از بازنشسته شدن یا نشدن استاندار ایلام ندارم.بنابراین تا زمان حضور ایشان دراستان از وی حمایت خواهیم کرد.

میرزایی در پاسخ به سوالی در خصوص مذاکره با آمریکا گفت:امریکا در کنار جنگ اقتصادی یک جنگ روانی را هم به راه انداخته است و با توجه به شرایط کشور اکنون زمان مناسبی برای مذاکره نیست.


وی ادامه داد : ترامپ می‌گوید ما بدون پیش‌شرط مذاکره می‌کنیم. در کشور باید یک نفر صحبت کند وبه این موضع ترامپ واکنش نشان دهد.این وظیفه سخنگوی دستگاه دیپلماسی است که پاسخ اظهارات وی را بدهد .بنابراین درکنار بی اعتمادی به ترامپ با توجه به عملکردش باید  این موضوع را بررسی کنیم و به آمریکا اجازه جنگ روانی ندهیم. معتقدم که با شعار نمی‌توانیم کشور را مدیریت کنیم.

نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در ادامه موضوع مذاکره با آمریکا خاطرنشان کرد: رهبری مواضع قاطعی دراین خصوص داشتند و بسیاری از کارشناشان سیاست خارجی نیز براین باورند در ظرایط فعلی مذاکره با امریکا به صلاح نیست.اما برای مذاکره با امریکا باید با نگاه تردید نگاه کرد و اگر بخواهیم مذاکره نکنیم باید ضمن حفظ انسجام داخلی چرایی آن را برای مردم تبیین کنیم و برای توجیه شهروندان یک برنامه‌ی مسنجمی داشته باشیم.

جلال میرزایی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص کاندیداتوری وی برای دور بعد مجلس شورای اسلامی گفت :برای کاندیداتوری مجلس آینده فعلا تصمیم نگرفته‌ام ،این موضوع بستگی به عملکرد دولت روحانی ومیزان اعتماد واقبال  مردم به اصلاح طلبان دارد، اما با شرایط فعلی کاندیدا نمی‌شوم .

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار