معاون اقتصادی استاندار در گفتگوی اختصاصی با تابناک ایلام :
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ما درتشریح اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل سپرده گذاران موسسه مهر امید ایلام گفت : سپرده گذاران نگران نباشند ،خیالشان از اینکه حقشان تضییع نمی شود راحت باشد .
کد خبر: ۶۴۴۱۷۵
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶ 16 August 2018

تابناک ایلام ::بررسی وضعیت اقتصادی کشور،میزان رضایتمندی مردم از مسئولین و همچنین وضعیت اعتماد مردم به دستگاههای دولتی وحاکمیتی ،نشان می دهد که تاسیس ورشد موسسات مالی بدون مجوز،ورشکستکی ویا پلمپ آنها ودر نهایت بلوکه شدن هزاران میلیارد تومان از سرمایه های مردم ،نقطه آغازین اعتراضات مردمی به اوضاع اقتصادی کشور بود.

درکنار آسیب ها وضربات غیر قابل جبرانی که این موسسات چه از حیث اخلال در امور بانکی ومالی و چه از منظر پرداخت مطالبات از جیب بیت المال ،به اقتصاد کشور وارد نمود ،باید اعتراف نمود که بیشترین سهم از بی اعتمادی های عمومی به تصمیم گیران ومسئولین کشور به همین موسسات مالی واعتباری تعلق می گیرد.

موسساتی که بی برنامه ودر پیش چشم مسئولین ودستگاههای نظارت رشد ونمو کردند ،سرمایه های مردم را به جیب زدند وتنها کاری که از دست مسئولین برآمد فقط پلمپ این دکانها بود ! پلمپهایی که بیش از آنکه به کمک اقتصاد وامور مالیه کشور بشتابد ،بدلیل نبود امکان بازپرداخت تسهیلات های پرداختی این موسسات از سوی دریافت کنندگان وام، به تشدید اوضاع دامن زد.

هرچند دولت با مصوبه مجلس به منظور کاستن از سر وصداهای معترضین ومالباختگان بخش اعظمی  از طلب مالباختگان را از جیب بیت المال پرداخت کرد،اما همچنان در جای جای کشور صداهای اعتراضی به بی خیالی مسئولین در خصوص تعیین تکلیف سپرده گذاران برخی از این موسسات به گوش می رسد.

درست در اوج اعتراضات ناشی از بلایی که موسسات مالی فاقد مجوز بر سر اقتصاد کشور ومردم آورد ،در استان ایلام شکل گیری موسسه جدیدی به نام " تعاونی مهر امید" تحت نظر سازمان تعاون روستایی را شاهد بودیم .مردم ما هم بی توجه به عقوبت و رنجهایی که این موسسات بر سر مردم آوردند ،سپرده گذاری را دراین موسسات آغاز کردند.

همان موقع این رسانه به عنوان اولین رسانه ،هشدارهای لازم را داد ومحوز فعالیت بانکی راز ازموسسین مطالبه و در گفتگو با مسولین این موسسه ارایه مدارک قانونی همچون مجوز بانک مرکزی را خواستار شد ،اما بازهم سوء نظارت ها منجر به این شد که قبل از اقدام قانونی وورود دادستان ،این موسسه بیش از26میلیارد تومان از نقدینگی مردم را جذب و از سویی به صورت تسهیلات به متقاضیان پرداخت نمود.

اینک این موسسه به حکم قانون پلمپ شده است ،مردمی مانده اند با 26 میلیارد سپرده در این موسسه و بیش از 15 میلیارد تومان تسهیلاتی که در دست وام گیرندگان این موسسه بلا تکلیف مانده است . هرچند جو روانی ناشی از وضعیت سایر موسسات ،در سپرده گذاران نگرانی جدی ایجاد نموده است ،اما انتظار می رود با اقدام سریع، زمینه رفع نگرانی سپرده گذاران فراهم شود.

البته معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار ایلام در گفتگو با خبرنگار ما درتشریح اقدامات صورت گرفته برای حل مشکل سپرده گذاران موسسه مهر امید ایلام گفت : سپرده گذاران نگران نباشند ،خیالشان از اینکه حقشان تضییع نمی شود راحت باشد .

ایوب درویشی اظهار کرد: در خصوص رفع مشکل موسسه مهر امید کارگروهی مرکب از جهاد کشاورزی ،تعاون روستایی ،دادستانی و نیروی انتظامی تشکیل شده است و موضوع دراین کارگروه مطرح وراههای رفع مشکل مرود بررسی قرار گرفته است.

درویشی ادامه داد:دراین کارگروه مقرر شد که باشناسایی سپرده گذاران ،میزان طلب ،وضعیت نقدینگی و املاک موسسه ،ترتیبی برای پرداخت سپرده های با سقف پایین تر به بالا  اتخاذ شود . البته بخشی از کار قضایی است باید تکلیف اموال وماشین آلات موسسه وتبدیل آن به پول نقد در دادگاه تعیین شود .

وی افزود: اما درکل سپرده گذاران نباید نگران سرماه هایشان باشند. باید در فضایی آرام تصمیمات درست ومنطقی در راستای احقاق حقوق سپرده گذاران اتخاذ شود.بازهم تاکید می کنم که مردم اطمینان داشته باشند که پولشان باز می گردد و به حقشان خواهند رسید.

درویشی تاکید کرد: در خصوص وصول مطالبات موسسه از وام گیرندگان که بخش اعظمی از سپرده های مردم به این مقوله اختصاص یافته لازم است که هیات مدیره مستقل که ذینفع نباشند تشکیل شود که این موضوع باید در دستور کار سازمان تعاون روستایی قرار گیرد.

به گفته درویشی کمیته رفع مشکلات این موسسه فعال است وتصمیمات خوبی هم گرفته شده است ،باید صبر کرد تا کر بر روی ریل قرار گیرد وآرام آرام مطالبات سپرده گذاران پرداخت شود.

 

 

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حامد
|
Germany
|
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۲/۱۲
تا چه تاریخی سپرده گذاران به حقشان می رسند چقدر انتظار
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار