درحالی که این ژئوپارک بعنوان بزرگترین ژئو پارک دنیا شناخته شده و در حوزه جغرافیایی ایلام قرار دارد ،تنها بدلیل اینکه منطقه لغزیده شده به سمت استان لرستان حرکت کرده است ،میراث فرهنگی استان لرستان با ذکاوت هرچه تمامتر والبته در سایه بی توجهی مسئولین ایلام این اثر تاریخی طبیعی را به نام پلدختر به ثبت ملی ساندند!
کد خبر: ۶۴۱۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۳ 10 August 2018

تابناک ایلام ::صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت های پر درآمد، پاک و کم هزینه دنیا قرار دارد و از هر ۱۵ نفر شاغل در سطح دنیا یک نفر در این بخش فعال می باشند. از طرفی صنعت گردشگری دنیا ابعاد متنوعی همچون توریسم الکترونیکی، اکو توریسم، توریسم درمانی، ورزشی، روستایی، فرهنگی و تاریخی یافته است.

با توجه به این وضعیت و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه های طبیعی و رتبه دهم جاذبه های باستانی و تاریخی است و همچنین با توجه به جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه گذاری خارجی، توجه بیش از پیش در حوزه گردشگری می تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، درهم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی را فراهم کند.

در طول سالیان اخیر هرگاه اسمی از توسعه وپیشرفت استان ایلام برده شده ،مزیت های نسبی و ظرفیتهای اقتصادی آن بعنوان موتور محرکه رشد وتسریع کننده توسعه همه جانبه استان نیز برشمرده شده اند . مزیت هایی که بی گمان در صورت اهتمام به آنها ،حذف موانع و مدیریت صحیح واصولی می توانست روند توسعه استان را سالها جلو اندازند.

یکی از مهمترین مزیت های اقتصادی وپتانسیل های مهم اقتصادی در کنار دیگر مولفه های توسعه ای استان ،گردشگری است که با جستاری ساده در جای جای آن می توان انواع  مختلف آن را در استان کوچک اما پر ظرفیت ایلام یافت .

در کنار ظرفیتهای بکر طبیعی ،تاریخی ،مذهبی ودفاع مقدس که در صورت برنامه ریزی اصولی و آماده سازی زیرساختها و رفع موانع موجود می توانست استان را به قطب انواع گردشگری تبدیل نماید ،وجود پدیده های زمین شناختی با قدمت چندین هزار ساله دراستان نظیر زمین لغزش سیمره است که آن هم به دلیل بی توجهی محض مدیران میراث فرهنگی استان در اختیار استان همجوار قرار گرفت.

️زمین‌لغزش سیمره دره شهر بزرگ‌ترین نمونه از پدیده زمین‌شناختی است که درحدود ده هزار سال پیش که طی آن توده‌ای با وزن حدود ۲۷ میلیارد تن دچار لغزش شده است. این زمین لغزش با عنوان زمین لغزه کبیرکوه واقع در شهرستان دره شهر، بخش ماژین روستای گرزلنگر به شماره ۲۴۰ در تاریخ ۹۳/۱۲/۲۳ در فهرست میراث ملی کشور به ثبت رسیده است.
درحالی که این ژئوپارک بعنوان بزرگترین ژئو پارک دنیا شناخته شده و در حوزه جغرافیایی ایلام قرار دارد ،تنها بدلیل  اینکه منطقه لغزیده شده به سمت استان لرستان حرکت کرده است ،میراث فرهنگی استان لرستان با ذکاوت هرچه تمامتر والبته در سایه بی توجهی مسئولین ایلام این اثر تاریخی طبیعی را به نام پلدختر به ثبت ملی ساندند!

در حال حاضر نیز مدیران اداره کل میراث فرهنگی استان لرستان با علم به اهمیت این پدیده زمین شناختی بی نظیر برای کاوندگان علوم زمین شناسی ،درتلاشند تا با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با یونسکو ومعرفی این ژئوپارک ،زمینه حضور توریست‌هایی از نقاط مختلف دنیا در استان لرستان را فراهم آورند.اما کمی پایین تر هم مدیران استان ایلام قرار دارند که بدلیل عدم تربیت نیروی انسانی مدیر ،کماکان در تعیین مدیرکل میراث فرهنگی وگردشگری استان مستاصل ودرمانده اند.

هرچند در میان مدیران میانی وارشد ،واژه ای به نام توضیح ویا عذر خواهی بیگانه تلقی می شود ،اما منتظر توضیح مدیران ارشد استان ،خصوصا مدیران میراث فرهنگی بخاطر از دست دادن این فرصت بی نظیر گردشگری علمی استان می مانیم!

 

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
بینوا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۹
دنیا را آب ببرد . سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ایلام را خواب ...جنگ مدیر کلی رئیس و معاون گردشگری با اون سابقه درخشانی که از خودشون بجا گذاشتن !!!!!!!!!!! این اداره به ویرانه تبدیل کرده و استاندارم که مثل اینکه چنین سازمانی تو استان وجود نداره فکری بحالش بکنن
محمد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۰
ضمن تقدیر از سایت تابناک

مدیرکل میراث فرهنگی ایلام دز زمان مدیریت ایشان بیشترین تخریب وتجاوز به اثار تاریخی رخ داده وایشان توان مدیریت حتی مستخدمان ادارش را نداره ضعیف ترین مدیر استان لقب گرفته و تمام کارمندان ادارش ازش ناراضی هستند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار