معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:
معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: حضور بانوان در عرصه خبر و روزنامه‌نگاری بسیار پررنگ بوده و 1400 مدیر مسئول زن در کشور فعال است.
کد خبر: ۶۴۱۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲ 08 August 2018

به گزارش تابناک قم، محمد سلطانی فر ظهر امروز در نخستین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری ها و پایگاههای خبری استان قم که در تالار مرکزی شهر برگزار شد، عنوان کرد: در قم ظرفیت های خوبی در حوزه خبر وجود دارد و از سوی مسئولین نیز نگاه ویژه‌ای به قم هست.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: این استان 295 رسانه مکتوب دارد که از بین 6 هزار روزنامه مکتوب در کشور آمار قابل قبولی در قم است و رشد خوبی در عرصه رسانه های مکتوب را نشان می دهد.

وی تصریح کرد:همچنین در مورد رسانه‌های آن‌لاین و پایگاه خبری در قم ظرفیت خوبی دیده می شود به ویژه حضور بانوان قمی با توجه به کسب رتبه های بالا در حوزه خبر مشهود است.

سلطانی فر بیان کرد: بانوان روزنامه نگار نیز از جایگاه ویژه ای برخوردارند و در حال حاضر حضور بانوان در عرصه خبر و روزنامه نگاری بسیار پررنگ بوده و 1400 مدیر مسئول زن در کشور فعال است.

وی اظهار کرد: البته سهم بانوان نسبت به مردها در این بخش پایین است اما نسبت به کشورهای دنیا رقم بالایی وجود دارد بانوان به ویژه در حوزه روزنامه‌نگاری می توانند موفق‌تر دیده شوند.

معاون امور مطبوعاتی یادآور شد: بیش از 55 درصد از افرادی که در تحریه ها مشغول به کارند را بانوان تشکیل می دهند و در این حوزه حرفی برای گفتن دارند.

وی خاطرنشان کرد: روزنامه‌نگاری ما با دوران گذشته متفاوت و کار بسیار سخت تر شده است تعداد منابع خبری در گذشته محدود بود، امروز 42 خبرگزاری دارای مجوز در کشور فعال است که از کل خبرگزاری های اتحادیه اروپا بیشتر هستند همچنین بیش از 2300 پایگاه خبری مجوز گرفتند که دو برابر این تعداد به صورت غیر مجاز فعال اند.

وی با بیان اینکه بیش از 50 میلیون نفر در کشور در فضای مجازی تولید خبر می کنند، تصریح کرد: از طرفی شاهد پدیده های جدیدی به نام روزنامه نگار شهروندی و یا خبرنگار مدیر مسئول هستیم؛ کار خبرنگاری به معنای حرفه ای دیگر همانند گذشته نیست دوستانی که حرفه ای کار می کنند در گذشته با آموزش اصول خبر، روزنامه نگار می شدند و امروز این حرفه جایگاه سخت تری دارد.

وی عنوان کرد:خبرنگار باید با آخرین تکنولوژی روز دنیا آشنا باشد و خود را با همه اپلیکیشن های دنیا و پدیده های نوین موشن‌گرافی و انتوگرافی تطبیق دهد و دریایی از اطلاعات را در یک صفحه انتوگرافی جای دهد.

وی خاطرنشان کرد:خبرنگار حرفه ای باید خود را محدود به تلگرام و واتساپ نکند و همه فضاها را به خوبی بشناسد و با آخرین تکنولوژی های روز و روزنامه نگاری پهبادی و روزنامه نگاری و تولید محتوا آشنا باشد.

سلطانی فر ادامه داد:فقط با تکس نمی توان کار را پیش برد در سال 2019 با این هجم از دیتا 90 درصد از فضای مجازی متعلق به تولید فیلم و ویدئو است و باید یاد بگیریم با ویدئو و ارزش افزوده صحبت کنیم و فیلم و متن را آمیخته کنیم و با زیرنویس ها آشنا شویم.

وی توضیح داد: بدون این ها نمی توان نام خبرنگار را بر خود گذاشت، یادگیری روش ها و اصول خبرنگاری و آخرین متدها مهم است؛ دوره‌ی شیوه هرم وارونه گذشته است و الماس خبری و شیوه های وب نویسی و شیوه‌های عمیق تکلنولوژی های مبتنی بر وب را باید بیاموزیم.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد: باید یاد بگیریم در این فضای پر از منبع و با این آلودگی‌ها، خبردرست و نادرست و سره و ناسره و خوب و بد و حقیقت از شایعه را تشخیص دهیم و برای اعتبار رسانه و خودمان از اخبار درست استفاده کنیم.

وی بیان کرد:بسیاری از روزنامه ها و پایگاههای خبری امروز قربانی فضای توام با آلودگی شده اند و درست و نادرست را نمی توانند تشخیص دهند به همین دلیل کار خبرنگاری سخت شده است.

وی تصریح کرد:امروز دیگر داشتن یک میکروفن و ضبط و قلم و دوربین به تنهایی افراد را خبرنگار نمی کند اگر خبرنگار می خواهد در شرایط فعلی برند شود فراتر از این باید گام بردارد.

سلطانی فر عنوان کرد:تلاش گران عرصه قلم باید بدانند کار خبرنگاری با مخاطرات سخت و طاقت فرسا روبروست و درآمد آن ها در فضای نابسامان اقتصادی در پایین ترین رده ها قرار دارد و هیچ چیزی جز عشق این مسیر را هموار نمی کند اگر عاشق این شغل نباشید خبرنگاری طاقت فرسا خواهد بود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار