یکی از مهمترین وکاربردی ترین پروژه های شهری ،احداث زیر گذر رسالت است . زیرگذری که با وجود امیدهایی که به آینده آن معطوف شده است اما وضعیت تحمیلی به کسبه و توزیع بار ترافیکی در نقاط کم ظرفیت شهر ومحله ها ودغدغه به درازا کشیده شدن این پروژه بزرگ بیم هایی را نیز ایجاد نموده است.
کد خبر: ۶۳۹۸۷۹
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 06 August 2018

تابناک ایلام مجتبی قیطاسی :: چه عواملی یک شهر خوب را می‌سازند؟ این سوال مهمی است به این علت که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۵ میلیارد نفر یعنی ۶۰ درصد جمعیت یک کشور در شهرها زندگی خواهند کرد و عامل سرعت گرفتن رشد اقتصادی دنیا خواهند بود.

بسیاری از کشورهای در حال توسعه در مقیاس بی‌سابقه‌ای باید با روند شهری‌سازی مواجه شوند. کشورهای توسعه‌ نیافته نیز که چشم‌انداز رشد ضعیف‌تری دارند، با زیرساخت‌های قدیمی و منابع بودجه‌ای محدود درگیرند که مدیران شهری باید از چالش‌های سختی برای رسیدن به اهداف قابل قبول و در خور یک شهر و یک شهر نشین عبور کنند .

مدیران شهری در شهر های یک کشور در حال توسعه در تلاشند با رقابت‌پذیری خود با روش های نوین و خلاقانه ، رفاه ساکنان شهرها را تضمین کنند و همه آنها می‌دانند که اگر نتوانند روش‌های پایدارتر و غنی‌تری برای توسعه اقتصادهای محلی و مدیریت شهری پیدا کنند برای شهروندان آینده، میراث زیست محیطی بدی به جای خواهد ماند.

عملکرد یک شهر باید به شیوه‌ای سنجیده شود که همه این نگرانی‌ها، قدرت اقتصاد، شرایط اجتماعی و محیط زیستی را نشان دهد. مطالعات مختلف این سه معیار عملکرد را با هم و به‌صورت جداگانه مورد بررسی قرار داده‌اند و بر این اساس شهرها را رتبه‌بندی کرده‌اند.

درحالی‌که این مطالعات می‌توانند در شناخت فاکتورهای یک شهر عالی به ما کمک کنند، اما نمی‌گویند مدیران شهری برای ساخت چنین شهرهایی باید چه کارهایی انجام دهند. چه چیزی عملکرد یک شهر را مدیریت می‌کند؟ بنابراین برای شناخت عملکرد شهری، علاوه‌بر بررسی‌های فعلی، در نظر گرفتن روند تغییر نیز اهمیت دارد.

حال باید به شهری اشاره کرد که در سال های اخیر تغییرات چندانی در زمینه های مختلف رفاهی و امور مختلف عمرانی در آن شاهد نبودیم اما در یکی دو سال گذشته با تغییرات مدیریتی در بدنه شهرداری آن فعالیت های قابل توجه در شهر رخ داده است .

استان ایلام در غرب ایران با مرکزیت شهر ایلام است ،این شهربه عنوان کریدور اصلی عزیمت به عتبات عالیات، سالانه گذر میلیون ها زائر را به شهرهای زیارتی عراق وبالعکس شاهد است .لذا توسعه زیرساختها وتغییر مبلمان متناسب با اهمیت آن ،بعنوان یک مطالبه مورد توجه مسئولین امر قرار گرفته است . برهمین اساس این روزها همزمان با گسترش شهر نشینی ،اجرای طرحهای ترافیک وزیباسازی وتسهیل عبور و مرور خودروها و همچنین عمران وسازندگی در این شهر ،باعث ایجاد مشکلاتی برای مردم خصوصا استفاده کنندگان از خودرو در خیابانهای کم ظرفیت و مسیرهای غیر اصلی شهر شده است.

تمرکز مراکز اداری ،تجاری وپزشکان در یک نقطه ،خیابان های غیر استاندارد وکم ظرفیت ،کوچه های کم عرض، نبود تقاطع های غیر هم سطح و صفوف طولانی خودروها در پشت چراغ های راهنمایی ورانندگی که محصول عدم دور اندیشی طراحان شهر بوده است ،مشکلات زیادی را به شهروندان تحمیل نموده است.

یکی از مهمترین وکاربردی ترین پروژه های شهری ،احداث زیر گذر رسالت است . زیرگذری که با وجود امیدهایی که به آینده آن معطوف شده است اما وضعیت تحمیلی به کسبه و توزیع بار ترافیکی در نقاط کم ظرفیت شهر ومحله ها ودغدغه به درازا کشیده شدن این پروژه بزرگ بیم هایی را نیز ایجاد نموده است.

عملیات اجرایی این پروژه که از نیمه دوم اردیبهشت ماه 97 فعالیت عمرانی خود را  آغاز کرد، تا تا به امروز با 40 درصد پیشرفت فیزیکی، روال مناسبی را طی نموده است ،اما گویا بدلایل فنی وظهور معارضین جدید ده روزیست که این پروژه از سرعت مناسبی برخوردار نیست واین موضوع به بیم ها و دغدغه های شهروندان و کسبه وبازاریان این مسیر افزوده است.

خبرنگار ما براساس رسالت خود که پیگیری وبررسی مشکلات موجود در حوزه های مختلف بخشی از آنهاست ،چرایی کاهش سرعت عملیات اجرایی پروژه زیرگذر رسالت شهر ایلام ار دردستور کار خود قرار داد.

زیرگذر رسالت وبیم امیدهای شهروندان ایلامی /سرعت عملیات اجرایی مهمترین پروژه زیر ساختی شهر ایلام لاک پشتی شد!!

کسبه وبازاریان : عملیات اجرایی این پروژه چند روزیست که به شدت کاهش یافته است

یکی از کسبه محدوده رسالت در گفتگو با خبرنگار ما اظهار کرد : ما سالهاست در این منطقه مشغول به امرار معاش هستیم و خدا رو شکر تا قبل از اجرایی این طرح از وضعیت درآمدی مطلوبی برخوردار بودیم .اما همزمان با اجرای این پروژه ،بعلت بسته شدن معابر ،مشتریان قبلی را از دست داده ایم .

یکی دیگر از کسبه محل گفت: بیشتر مغازه داران کاسب در این خیابان مستاجر هستند و اگر نتوانند به دلیل نبود مشتری سودی به دست آورند و تعهدات خود را به موقع پرداخت نمایند، ورشکسته خواهند شد .تعدادی از کسبه ها ،بدلیل نبود مشتری وافزایش هزینه ها کسب خود را تعطیل کرده اند .

وی ادامه داد: ما عاجزانه از مسئولین تقاضا داریم روند و سرعت اجرای این پروژه را افزایش دهند. تاخیر در احداث این زیرگذر ما کسبه را با مشکل جدیدی رو به رو میکند. ازیک سو وضعیت اقتصادی و از سوی دیگر اجاره مغازه ، فروش ناچیز ،درآمد کم وهزینه بالای معیشت سختی های زیادی را به ما تحمیل کرده است . زندگی دارد از دست ما خارج می شود که این امر حمایت مسئولین را می طلبد .

کسبه دیگر از شنیده هایش در خصوص تعطیلی کارگاه به خبرنگار ما گفت : من از یکی از مهندسین شنیده ام که بعلت افزایش قیمت مصالح و میلگرد ،پیمانکار رغبتی به اجرای تعهد ندارد. لذا سرعت عملیات کاهش یافته است.

یکی دیگر از کسبه در خصوص فعالیت کارگران و ماشین آلات در گارگاه به خبرنگار ما گفت : بنده چند وقتی مسافرت بودم اماحدود ده روزی است به مغازه برگشته ام ،در طول این چند روز فعالیتی در کارگاه شاهد نبوده ام.

فرد دیگر با عصبانیت گفت : این مکان تبدیل شده به محل کشیدن دخانیات کارگران و غیره ، ما که جز این فعالیتی دراین کارگاه ندیده ایم .

زیرگذر رسالت وبیم امیدهای شهروندان ایلامی /سرعت عملیات اجرایی مهمترین پروژه زیر ساختی شهر ایلام لاک پشتی شد!!

شرکت مخابرات معارض اصلی پروژه زیر گذر رسالت است

 

یکی از کارکنان پروژه در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص کاهش سرعت عملیات اجرایی این پروژه ،دوپهلو سخن گفت بنحوی که هم تلویحا ادعای شهروندان وکسبه را تایید نمود وهم چنین اذعان کند که موضوع کاهش سرعت کار ویا توقف پروژه مطرح نیست .

وی گفت : در حال حاضر معارضینی در مسیر اجرای پروژه پیدا شده اند که دولتی هستند . چون کابل فیبری نوری و مخابرات از مسیر پروژه عبورمی کند ،شرکت مخابرات درخواست بیش از دو میلیارد تومان هزینه جابجایی نموده است و فعلا بعنوان معارض در مقابل اجرای پروژه قرار گرفته است.

زیرگذر رسالت وبیم امیدهای شهروندان ایلامی /سرعت عملیات اجرایی مهمترین پروژه زیر ساختی شهر ایلام لاک پشتی شد!!

مدیرعامل مخابرات استان :شرکت مخابرات استان ایلام معارض نیست

مدیرعامل شرکت مخابرات استان در پاسخ به خبرنگار ما در خصوص ادعای مدیران پروژه مبنی معارض بودن شرکت مخابرات اظهار کرد : مخابرات استان به هیچ وجد معارض شهرداری در پروژه زیرگذر رسالت نیست اما شهرداری باید قرداد تامین هزینه های جابجایی تجهیزات و کابل های در محدوده ی پروژه را با شرکت مخابرات استان تنظیم نماید.

اسدی یادآور شد : شرکت مخابرات از مراحل نخست اجرای طرح ،همکاری لازم در راستای طراحی ،جا نمایی و برآورد میزان هزینه جابجایی شبکه زیر زمینی به عمل آورده و جابجایی شبکه با هزینه بالایی امکانپذیراست و این موضوع نیازمند پرداخت هزینه از جابجایی از سوی کارفرماست.

مدیرعامل شرکت مخابرات استان ایلام ادامه داد: تامین کابل برای جابجایی تجهیزات و کابل ها مخابراتی در پروژه زیرگذر رسالت نیازمند اعتباری بالغ بر 2 میلیارد و 500مسلیون تومان است.

وی یادآور شد :در پروژه زیرگذر رسالت شهرداری با قطع دو کابل 2400زوج هزینه های زیادی رو دست شرکت مخابرات گذاشت که قیمت هر متر کابل در حال حاضر 500هزار تومان است که در کشور به سختی یافت می شود .

اسدی افزود : با توجه به قطع کابل های ایرانسل درعملیات این زیر گذر، شرکت باید300 الی400 میلیون به اپراتور ایرانسل بعنوان خسارت پرداخت کند. ما حتی از خیر گرفتن این خسارات از شهرداری گذشتیم ،ولی برای ادامه کار شهرداری باید با شرکت مخابرات تفاهم نامه ای با عنوان پذیرش هزینه های جابجایی تجهیزات و کابل ها طبق تعرفه معین امضاء کند تا شرکت بتواند جابجایی شبکه را انجام دهد.

زیرگذر رسالت وبیم امیدهای شهروندان ایلامی /سرعت عملیات اجرایی مهمترین پروژه زیر ساختی شهر ایلام لاک پشتی شد!!

عضو شورای شهر : هزینه جابجایی شبکه در برنامه دیده نشده است

 

عضو شورای شهر ایلام در پاسخ به اظهارات مدیرعامل شرکت مخابرات گفت: شرکت مخابرات در پاسخ به در خواست استعلام کارشناس مطالعات پروژه مبی بر تعیین محل عبور کابل های شبکه فیبر نوری ، کابل های ارتباطی تلفن ثابت و اپراتور های شبکه همراه چنین چیزی اعلام نکرده بنابراین این هزینه در مظالعات اولیه گنجانیده نشده است .کما اینکه در حفاری چند وقت پیش این مساله مشکل ساز شد وپارگی کابلهای مخابرات را در پی داشت.

کرمی به هزینه جابجایی 2 میلیارد و 500میلیون تومانی کابل های و تجهیزات مخابرات در پروژه اشاره کرد افزود: قبول هزینه جابجایی کابل و تجهیزات مخابرات استان در اعتبارات پروژه لحاظ نشده است بنابراین شهرداری توان پرداخت این هزینه را ندارد .

وی مدعی شد : مخابرات استان حتی نقشه عبور حجم عظیم کابل های ارتباطی را در دست نداشته که به مدیریت پروژه ارائه دهد .

کرمی یاداور شد : پروژه درحال حاضر فعال است و کارگران در حال حفاری 8 چاه به صورت دستی می باشند وافزایش قیمت مصالح وفلزات در روند تعهدات پیمانکار خللی ایجاد نمی کند چون پرداخت ها بصورت فهرست ها بها صورت می گیرد .

وی افزود : در تامین اعتبارت پروژه خوشبختانه مشکلی وجود ندارد د و پروژه طبق زمانبدی اعلام شده تحویل داده خواهد شد ./م

زیرگذر رسالت وبیم امیدهای شهروندان ایلامی /سرعت عملیات اجرایی مهمترین پروژه زیر ساختی شهر ایلام لاک پشتی شد!!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار